Page 37 - KobiEfor Mayıs 2023 Sayı 284
P. 37
“Türk Ticaret Bankası yeşil dönüşüme finansman sağlayacak”
“Yeşil dönüşüm kritik önem taşıyor”: kritik önem taşıyor. Bu anlamda yerli oto-
TİM Başkanı Mustafa Gültepe, en büyük mobilimiz olan TOGG, aynı zamanda Türk
pazarımız Avrupa Birliği’nin, Yeşil Muta- otomotiv sektörünün yeşil üretim gücü-
bakat dahilinde adımlarını hızlandırdığı- nü de gösteriyor. Otomotiv ihracatımızın
nı belirterek, şunları söyledi: “Hem oto- büyümesi, cari denge açısından önemli.”
motiv hem de diğer sektörlerimiz adına Yeşil dönüşümün finansmanına da de-
çok daha hızlı hareket etmek zorunda- ğinen Gültepe, TİM’in kurucu ortak oldu-
yız. İleri teknolojiye sahip olanlar reka- ğu İGE A.Ş. tarafından satın alınan Türk
Mustafa
bette bir adım önde olacak. AB, alterna- Gültepe Ticaret Bankası ile özellikle ihracatçı
tifi olmayan büyük bir pazar. Dönüşüme firmaların getireceği projelerle ihracata
seyirci kalma şansımız yok. Yeşil dönüşümümüz finansman desteği sağlayacaklarını ifade etti.
“Fosil yakıtlı araçları hızla terk eden Avrupa ülkelerinde atıkların geri kazanım oranı yüzde 99’a ulaştı. Sürekli
hedef, 2035’te tüm yeni araçların sıfır emisyonlu olarak iyileşme prensibiyle yeni yatırımlara devam ediyoruz.
satışa sunulması. Halihazırda AB pazarında 2022’de ben- Hem istihdamımızı hem de kadın istihdamımızı arttır-
zinli araçların pazar payı %36’ya gerilerken, alternatif dık. Otomotiv sanayi faaliyetlerini uzun dönemli planlar
enerjili araçların toplam pazar payı %45’i aştı. üzerine kurgulayan bir sanayi kolu. Bizler
Elektrikli araçların (EV’ler) payı bu oranın için- TÜRKİYE 2023 bugünden 5-10 yıl sonrasını çalışmak ve
de %12’ye ulaştı. AB, Avrupa Yeşil Mutabakatı planlamak zorundayız. Dünya ticaret ortamı-
ile ‘Sürdürülebilirlik’ konusundaki sınırlarını OTOMOTİV nın dönüşüm hızı ve dönüşümün boyutu dik-
belirledi. Türkiye otomotiv sektörünün ise re- SEKTÖRÜ kate alındığında planlama her zamankinden
kabette ayakta kalabilmek için bu dönüşümün SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK daha da önemli hale geldi. Bu Eylem Planı da
güçlü bir parçası olması gerekiyor. En büyük EYLEM PLANI ana sanayimizin perspektifini yansıttığımız
pazarımız olan Avrupa’yı kaybetmemek ve re- çok önemli ve değerli bir referans. Eylem
kabet gücümüzü korumak için yeni teknoloji- Planlarının, Yol Haritalarının ve Stratejilerin
lere ve elektrikli araçlara yatırım yapmalıyız. sıkı takibinin yapılması, aralıklarla güncelle-
Sektörümüzün temel öncelikleri AB araç emisyon azaltım melerinin yapılması şarttır. Şimdi bizlerin üzerine düşen
hedeflerine uyum sağlamak, batarya yatırımlarını artır- görev; bu plandaki eylemlerin hayata geçmesinin takip-
mak ve şarj istasyonu altyapısını geliştirmek. Türkiye’de çisi olmak ve hedeflere ulaşmak için gerekli koordinas-
halen elektrikli araçların pazar payı henüz %1 civarında. yonu sağlamak” dedi.
AYM ile getirilen zorunluluk hali göz korkutsa da aslında
ülkemiz için büyük fırsatlar barındırıyor. Ülkemizin yenile- “Sektörün gelişimi için planı uygulamak
nebilir enerji potansiyelinin yüksek olması, Avrupa paza- zorundayız”
rına yakın konumu, sanayicisinin dönüşüme istekli olma-
TAYSAD Başkan Yardımcısı Berke Ercan, “Plan,
sı değerlendirilirse yeşil bir kalkınma hedefiyle geleceğe tüm paydaşlarla otomotiv sektörünün varlığını ko-
ilerleyebiliriz.” ruması, rekabetçiliğini geliştirmesi, aynı zamanda
büyümesi ve ülkemize katkı sağlaması için hazırlan-
“AB’ye ayak uydurmak zorunluluk” dı. Plan dahilinde sektörümüzün disiplin ve çalışma
OSD Başkanı Cengiz Eroldu, şunları ifade etti: “Glo- anlayışı açısından durum tespiti, hareket planı ve
bal otomotiv sektörü dönüşüm içinde. Otomotiv sana- performans göstergeleri hazır. Bizlere bu planı uygu-
yinin başarılı konumunu korumak, rekabetçiliğini güç- lamak ve takip etmekten başka yapacak bir şey kal-
lendirmek ve bu dönüşüme ayak uydurmak önemli. En mıyor. Sektörün gelişimi ve sürdürülebilirliği için bu
büyük pazarımız AB’deki gelişmelere ayak uydurmak planı harekete geçirmeliyiz” diye konuştu.
bir tercih değil zorunluluk. İkiz dönüşüm olarak tanım-
lanan yeşil ve dijital dönüşüm olarak adlandırdığımız bu Çevreci araçlara geçiş: Mart 2026’da
süreçte sanayimiz çalışmalarına devam ediyor. AB ‘2050 Toplantıda OİB Sürdürülebilirlik Komitesi Üyesi Ali
Karbon Nötr’, Türkiye ‘2053 Net Sıfır ve Yeşil Kalkınma’ Kemal Yazıcı da ‘Türkiye Otomotiv Sektörü Sürdürülebi-
hedeflerini destekliyoruz. Bu çalışmalarımızın en so- lirlik Eylem Planı’nın sunumunu yaptı. Plana göre; Tem-
mut sonuçlarını geçtiğimiz günlerde ikincisini yayım- muz 2023-Haziran 2024’te ‘Yeşil Dönüşüm İçin Finansa
ladığımız Sürdürülebilirlik Raporumuzda paylaştık. En Erişim ve İşbirlikleri’, Temmuz 2023-Haziran 2025’te
iyi teknolojilerin uygulanması ve çevresel performansı- ‘Çevresel Etkilerin Azaltılması ve Döngüsel Ekonomiye
mız, Avrupa’daki tesislerle yarışır durumda. Son 4 yılda Geçiş’, Nisan 2023-Mart 2026’da, ‘Çevreci Araçlar İçin
ortalama araç başına kapsam 1 ve kapsam 2 sera ga- Yeni Teknolojilere Geçiş’, Nisan 2023-Mart 2028’de ‘Sos-
zında yüzde 27.5 düşüş sağlandı. OSD üyesi tesislerde yal Sürdürülebilirlik’ eylemleri uygulamaya alınacak.
0D\ÜV KobiEfor 37