Page 42 - KobiEfor Mart 2023 Sayı 282
P. 42

(17(*5( /2-à67à. 9( .$5$<2/8 7$á,0$&,/,ã,



                                                              Yeşil ekonomiye geçişte çözüm; çoklu model
                                                           taşımacılığının geliştirilmesi: Avrupa Birliği Paris
                                                           İklim Antlaşması’na uygun olarak 2050 yılında sıfır
                                                           emisyonlu bir kıta olma hedefini açıkladı ve bu he-
                                                           def doğrultusunda sektörel bazda stratejiler oluş-
                                                           turdu. ‘Yeni Ekonomik Model’in, 14 Temmuz 2021‘de
                                                           ‘FIT for 55’ isimli tasarıyla yayımlandığını ve AB
                                                           alt komisyonları tarafından onaylandığını hatırla-
                                                           tan Ulusoy, AB Yeşil Mutabakatı’nın, yalnızca belli
                                                           bir sektörü değil başta enerji olmak üzere tarım,
           Irak, Almanya ve Romanya hem taşınan yükün değeri   sanayi, lojistik gibi pek çok sektörü etkileyeceğine
           hem de ağırlığı bakımından ilk 5’te yer alan ülkeler-  değiniyor: “Süreç içinde hizmet sektörü içinde bu-
           dir. İhracatta değer bazında birinci ülke olan Almanya   lunan çalışma alanlarının dahi bu değişimin dışında
           ithalatta da değer bazında birinci ülke konumundadır.   kalamayacağı açıkça görülüyor. Taşımacılık tarafına
           Karayolu ile ithalatta Türkiye’nin sınır komşularıyla   geldiğimizde ise Dünya’da yıllık olarak gerçekleşen
           hacimli ancak değeri düşük ürünlerde karayolu ile   sera gazı emisyon miktarının neredeyse yüzde 30’u
           taşıma yapılmaktadır.”                          taşımacılık ve lojistik kaynaklı. Bu büyük bir oran
             En eski taşıma modu olarak tanımlanabilecek ka-  ve Avrupa Birliği, taşımacılık kaynaklı emisyonların
           rayolu taşımacılığında diğer taşıma modlarıyla mu-  azaltılması için bir dizi önlemler ve kurallar pake-
           kayese edildiğinde karayolunda görece yatırım mali-  ti üzerinde anlaşma sağladı. Bunların ilki, temel
           yetlerinin düşük olduğuna işaret eden Ayşem Ulusoy,   amacı kara yolculuğunun azaltılması ve denizyolu
           “Türkiye’de karayolu uzunluğu 2020’de 68.451 km iken   ve raylı sistemlere aktarılması yani çoklu model ta-
           2021’de 68.526 km’ye ulaşmıştır. Türkiye, Asya, Avru-  şımacılığın geliştirilmesi olan 14 Aralık 2021 tarihli
           pa ve Afrika kıtalarına olan yakınlığı dolayısıyla önemli   ‘Yeni Ulaşım Taslağı’”.
           bir geçiş konumundadır. Orta Asya, Kafkasya ve Rusya   Ayşem Ulusoy, Yeni Ulaşım Taslağı’na ilişkin bazı
           Federasyonu’nu Avrupa’ya bağlayan uluslararası ulaş-  başlıkları şöyle sıralıyor:
           tırma koridorlarının merkezinde yer almaktadır. Doğu-  • 424 şehrin birbirine bağlanması
           batı eksenindeki genişlik avantajı sayesinde ülkemiz   • Raylı taşımacılıkta yolcu trenlerinin 160 km/saat,
           önemini artırmaktadır. Uluslara-                                  yük taşımacılığında ise 100 km/
           rası karayolu güzergahları aynı                                   saat hıza ulaşması
           zamanda limanlara ve sınır ka-                                      • Raylı sistemlerle maksi-
           pılarına da bağlantı sağlamakta-                                  mum entegrasyon
           dır” diye konuşuyor.                                                • Büyük havalimanlarının
             “Savaş, küresel ve bölge-                                       raylı sistemlerle bağlanması
           sel sorunlar, aşılması gereken                                      • Raylı sistemlerde altyapıla-
           zorlukları da beraberinde geti-                                   rın iyileştirilmesi
           riyor”: Ayşem Ulusoy, Rusya ve                                      • Sınır geçişlerinde bekleme-
           Ukrayna arasındaki savaş orta-                                    lerin en aza indirilmesi
           mının yarattığı küresel ve bölge-                                   • TEN_T rotası üzerindeki
           sel sorunların sektörleri açısından aşılması gereken   tüm şehirlerin paralelde sıfır emisyona geçişi
           zorlukları da beraberinde getirdiğini ifade ediyor:   • Projelerin bitiş tarihlerinin 2050’den 2040’a çe-
           “Kapanan hava ve deniz limanları ve yükselen petrol   kilmesi.
           fiyatları küresel salgının ardından tedarik ve lojistik
           sektörüne bir kez daha darbe vuracak gibi görünü-  “Sektörümüzün teknolojik yatırımlara
           yor. Sınır kapılarında büyük yığılmalar mevcut. Özel-  ağırlık vermesi gerekecektir”
           likle Sarp sınır kapısında son günlerde ciddi yoğun-  Ayşem Ulusoy, şunları ifade ediyor: “AB lojistik sektö-
           luklar yaşandığını biliyoruz. Uzayan TIR kuyrukları,   rü emisyonlarının; yüzde 71’i kara, yüzde 14 deniz, yüzde
           Gürcistan-Rusya hattında yaşanan tıkanma, sadece   15 hava taşıması kaynaklı olarak gerçekleşiyor. Kara-
           Rusya’ya yönelik nakliyeyi değil, bu ülke üzerinden   yolu taşımacılığına yönelik alınan önlemlere ek olarak
           Orta Asya’ya yapılan transit taşımaları da büyük sek-  AB’nin taşımacılık kaynaklı emisyonların azaltılması için
           teye uğratıyor. Karayolunda Gürcistan güzergâhına   ortaya koyduğu diğer önlem paketi, kısa bir süre önce
           yüklenilmiş durumda ve zaten sınırlı kapasitelerle   AB Komisyonu’nda kabul edilen ve parlamentoda onaya
           çalışan bu güzergâh ve geçişler yetersiz kalıyor. Tüm   gönderilen ‘FUEL EU Tasarısı’ ile denizyolu taşımacılığına
           bu şartlar ve petrol fiyatlarının 100 doların üzerinde   yönelik oldu. Avrupa Yeşil Mutabakatı ile belirlenen he-
           seyretmesi taşıma modlarında navlun seviyelerinin   deflere baktığımızda sektörümüzün teknolojik yatırımlara
           artmasına yol açtı.”                            ağırlık vermesi gerekecektir. Lojistik sektörünün teknoloji

           42 KobiEfor Mart 2023
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47