Page 42 - KobiEfor Mart 2023 Sayı 282
P. 42
(17(*5( /2-à67à. 9( .$5$<2/8 7$á,0$&,/,ã,
Yeşil ekonomiye geçişte çözüm; çoklu model
taşımacılığının geliştirilmesi: Avrupa Birliği Paris
İklim Antlaşması’na uygun olarak 2050 yılında sıfır
emisyonlu bir kıta olma hedefini açıkladı ve bu he-
def doğrultusunda sektörel bazda stratejiler oluş-
turdu. ‘Yeni Ekonomik Model’in, 14 Temmuz 2021‘de
‘FIT for 55’ isimli tasarıyla yayımlandığını ve AB
alt komisyonları tarafından onaylandığını hatırla-
tan Ulusoy, AB Yeşil Mutabakatı’nın, yalnızca belli
bir sektörü değil başta enerji olmak üzere tarım,
Irak, Almanya ve Romanya hem taşınan yükün değeri sanayi, lojistik gibi pek çok sektörü etkileyeceğine
hem de ağırlığı bakımından ilk 5’te yer alan ülkeler- değiniyor: “Süreç içinde hizmet sektörü içinde bu-
dir. İhracatta değer bazında birinci ülke olan Almanya lunan çalışma alanlarının dahi bu değişimin dışında
ithalatta da değer bazında birinci ülke konumundadır. kalamayacağı açıkça görülüyor. Taşımacılık tarafına
Karayolu ile ithalatta Türkiye’nin sınır komşularıyla geldiğimizde ise Dünya’da yıllık olarak gerçekleşen
hacimli ancak değeri düşük ürünlerde karayolu ile sera gazı emisyon miktarının neredeyse yüzde 30’u
taşıma yapılmaktadır.” taşımacılık ve lojistik kaynaklı. Bu büyük bir oran
En eski taşıma modu olarak tanımlanabilecek ka- ve Avrupa Birliği, taşımacılık kaynaklı emisyonların
rayolu taşımacılığında diğer taşıma modlarıyla mu- azaltılması için bir dizi önlemler ve kurallar pake-
kayese edildiğinde karayolunda görece yatırım mali- ti üzerinde anlaşma sağladı. Bunların ilki, temel
yetlerinin düşük olduğuna işaret eden Ayşem Ulusoy, amacı kara yolculuğunun azaltılması ve denizyolu
“Türkiye’de karayolu uzunluğu 2020’de 68.451 km iken ve raylı sistemlere aktarılması yani çoklu model ta-
2021’de 68.526 km’ye ulaşmıştır. Türkiye, Asya, Avru- şımacılığın geliştirilmesi olan 14 Aralık 2021 tarihli
pa ve Afrika kıtalarına olan yakınlığı dolayısıyla önemli ‘Yeni Ulaşım Taslağı’”.
bir geçiş konumundadır. Orta Asya, Kafkasya ve Rusya Ayşem Ulusoy, Yeni Ulaşım Taslağı’na ilişkin bazı
Federasyonu’nu Avrupa’ya bağlayan uluslararası ulaş- başlıkları şöyle sıralıyor:
tırma koridorlarının merkezinde yer almaktadır. Doğu- • 424 şehrin birbirine bağlanması
batı eksenindeki genişlik avantajı sayesinde ülkemiz • Raylı taşımacılıkta yolcu trenlerinin 160 km/saat,
önemini artırmaktadır. Uluslara- yük taşımacılığında ise 100 km/
rası karayolu güzergahları aynı saat hıza ulaşması
zamanda limanlara ve sınır ka- • Raylı sistemlerle maksi-
pılarına da bağlantı sağlamakta- mum entegrasyon
dır” diye konuşuyor. • Büyük havalimanlarının
“Savaş, küresel ve bölge- raylı sistemlerle bağlanması
sel sorunlar, aşılması gereken • Raylı sistemlerde altyapıla-
zorlukları da beraberinde geti- rın iyileştirilmesi
riyor”: Ayşem Ulusoy, Rusya ve • Sınır geçişlerinde bekleme-
Ukrayna arasındaki savaş orta- lerin en aza indirilmesi
mının yarattığı küresel ve bölge- • TEN_T rotası üzerindeki
sel sorunların sektörleri açısından aşılması gereken tüm şehirlerin paralelde sıfır emisyona geçişi
zorlukları da beraberinde getirdiğini ifade ediyor: • Projelerin bitiş tarihlerinin 2050’den 2040’a çe-
“Kapanan hava ve deniz limanları ve yükselen petrol kilmesi.
fiyatları küresel salgının ardından tedarik ve lojistik
sektörüne bir kez daha darbe vuracak gibi görünü- “Sektörümüzün teknolojik yatırımlara
yor. Sınır kapılarında büyük yığılmalar mevcut. Özel- ağırlık vermesi gerekecektir”
likle Sarp sınır kapısında son günlerde ciddi yoğun- Ayşem Ulusoy, şunları ifade ediyor: “AB lojistik sektö-
luklar yaşandığını biliyoruz. Uzayan TIR kuyrukları, rü emisyonlarının; yüzde 71’i kara, yüzde 14 deniz, yüzde
Gürcistan-Rusya hattında yaşanan tıkanma, sadece 15 hava taşıması kaynaklı olarak gerçekleşiyor. Kara-
Rusya’ya yönelik nakliyeyi değil, bu ülke üzerinden yolu taşımacılığına yönelik alınan önlemlere ek olarak
Orta Asya’ya yapılan transit taşımaları da büyük sek- AB’nin taşımacılık kaynaklı emisyonların azaltılması için
teye uğratıyor. Karayolunda Gürcistan güzergâhına ortaya koyduğu diğer önlem paketi, kısa bir süre önce
yüklenilmiş durumda ve zaten sınırlı kapasitelerle AB Komisyonu’nda kabul edilen ve parlamentoda onaya
çalışan bu güzergâh ve geçişler yetersiz kalıyor. Tüm gönderilen ‘FUEL EU Tasarısı’ ile denizyolu taşımacılığına
bu şartlar ve petrol fiyatlarının 100 doların üzerinde yönelik oldu. Avrupa Yeşil Mutabakatı ile belirlenen he-
seyretmesi taşıma modlarında navlun seviyelerinin deflere baktığımızda sektörümüzün teknolojik yatırımlara
artmasına yol açtı.” ağırlık vermesi gerekecektir. Lojistik sektörünün teknoloji
42 KobiEfor Mart 2023