Page 41 - KobiEfor Mart 2023 Sayı 282
P. 41

tirilir, satış zamanı geldiğinde   Karayolu taşımacılığı nedir?
                               ise tüm belgeler tamamlanır,
                               siparişe hazır hale getirilir ve   Karayolu taşımacılığı; “Yüklerin otoyol ve kara
                               paketlenerek yola çıkılır. Çap-  araçları vasıtasıyla bir noktadan başka bir nokta-
                               raz sevkiyat süreci dediğimiz   ya aktarmasız, güvenli, hızlı, zamanında ve ekono-
                               bu yöntem, tedarik zincirinde   mik bir şekilde taşınması yöntemidir. Kısa mesa-
                               ortaya çıkabilecek tüm mali-  feli yollarda taşımacılıkta daha ekonomik olması
                               yetlerin azaltılmasında büyük   sebebiyle oldukça sık tercih edilen bir taşımacı-
                               rol oynayan bir anlayış siste-
                        Ayşem                                lık modudur” diye tanımlanıyor. Bir diğer tanıma
                        Ulusoy  midir. Geleneksel yöntemler-  göre; “Gönderici firmadan alınan mal ve ürünle-
                               de mevcut olan depo kavramı   rin, alıcı firmaya veya firmanın istenilen sevkiyat
           yerini daha pratik ve hızlı bir modele dönüştürmüştür.   noktasına kadar sadece karayolu kullanılarak ta-
           Bu model, üretimin senkronize olarak yapılmasını ulaş-  şınması ve firmaya teslim edilmesi süreci.”
           tırmanın depolama faaliyet alanını ise ürünün giriş-çıkış
           ile hızla organize ederek bir uyum yaratır.”    den gelen malın konsolide olarak nihai varış noktasına
             Ayşem Ulusoy, geleneksel yöntemde ürünün depo-  ulaşması için Gümrük Yönetmeliği’nde düzenlemelerin
           dan sevk edildiği yere kadar yapılan her işlemin, şir-  yapılması taşıma sektöründe olumlu yansımalar yarattı.
           ketler için ciddi bir maliyet  yarattığına dikkat çekiyor:   Kamu idaresinin uluslararası düzeyde bu ve benzeri giri-
           “Şirketler yalnızca stoklama işlemi için bile daha büyük   şimleri karayolu taşımacılığındaki iddiamızı ve gücümü-
           depolara geçmek zorunda                         zü perçinleyecektir.”
           kalır. Çapraz sevkiyat saye-                       Ayşem Ulusoy, karayolu taşımacılığının değer bazın-
           sinde ise yalnızca mal ka-                      da Türkiye’nin dış ticaretinde ikinci sırada yer aldığını
           bulü, bekletme ve sevkiyat                      belirterek, “2020 ve 2021 yıllarında etkili olan COVID-19
           işlemleri yapılır. Üretimin                     salgını sebebiyle karayolu taşımacılığında küresel ola-
           tamamlanacağı günün bilin-                      rak yaşanan krizin etkisi oranlara da yansımıştır. Kara-
           mesi, sevkiyat işlemlerinin                     yolu yük taşımacılığının toplam ithalat taşımalarındaki
           önceden organize  edilme-                       payı değer bazında 2021’de yüzde 20.79, ihracat taşı-
           si, en verimli şekilde taşınması gibi çeşitli prosedür-  malarında ise yüzde 30.85 olmuştur. İthalat yüklerinin
           ler entegre lojistik destek planı içerisinde yer alır. Bu   ağırlık bazında payı ise en fazla yüzde 5.36’lık oranla
           yöntemde gelişmiş teknoloji modellemeleri ve araçları   2021’de olurken ihracat yüklerinin ağırlık bazında payı
           kullanılarak verimlilik artırılır, kaynak kullanımı doğru   aynı yıl içerisinde yüzde 17.78 olmuştur” diyor.
           şekilde yapılır ve yürütülen doğru süreçler koordinas-  Uluslararası karayolu taşımacılığında 2022’nin ilk
           yon kolaylığı sağlar. Olası risklere karşı önlem alınarak   10 ayında yüzde 15 artış: Ayşem Ulusoy, şu bilgileri ve-
           malın zarar görmeden ülkeden çıkışı planlanır. Şirketle-  riyor: “Ulaştırma ve Altyapı
           rin pazar hacmini genişletmek aynı zamanda bilinirliğini   Bakanlığı verilerine göre
           arttırmak açısından avantajlar sağlayan entegre lojistik   salgın öncesi dönemle kar-
           hizmetleri yüksek katmadeğer yaratması açısından artı   şılaştırıldığında 2022 Kasım
           değeri yüksek bir hizmet alanıdır.”             ayı itibarıyla uluslararası ta-
                                                           şıma faaliyeti gerçekleştir-
             Türkiye’nin Dünya ticaretindeki konumu        mek için yetki belgesi alan
             güçleniyor                                    firma sayısı yüzde 50 artış
             Ayşem Ulusoy, Ulaştırma Altyapı Bakanlığı’nın 2022   göstermiş ayrıca Bakanlığın otomasyon sistemine yapı-
           yılı uluslararası karayolu taşımacılığına dair açıkladığı   lan araç kayıt sayısının 55 bin arttığı ve firmalara kayıtlı
           verilerin salgın ile tedarik zincirinde yaşanan değişiklikle-  taşıt sayısının ortalama yüzde 33 artış gösterdiği belirtil-
           rin Türkiye’nin dünya ticaretindeki konumunu güçlendir-  miştir. Uluslararası karayolu taşımacılığında 2022’nin ilk
           diğini ve ticarette yaşanan artışın karayolu taşımacılığına   10 aylık döneminde ise yüzde 15 artış yaşandı.
           yönelik talebi arttırdığını vurguladığını söylüyor: “Özellikle   Yine Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın verileri-
           son dönemde atılan adımlar karayolu taşımacılığımızda-  ne göre son iki haftada Azerbaycan’dan 3 bin adet
           ki avantajlarımızdan faydalanma adına fark yaratmıştır.   3’üncü ülke ve 3 bin adet transit, Gürcistan’dan 3 bin
           Avrupa’ya yönelik taşımalarda Bulgaristan, Romanya,   adet 3’üncü ülke, Belarus’tan bin adet boş giriş yük
           Sırbistan, Macaristan gibi ülkelerde; Asya’ya yönelik   alma ve 500 adet 3’üncü ülke, Estonya’dan 200 adet
           taşımalarda ise Rusya, Kazakistan ve Azerbaycan ile   tek tip, Yunanistan’dan 3 bin adet ikili geçiş belgesi
           yaşanan transit geçiş belgesi sorununun çözülmesi ka-  ilave olarak alındı. Bu rakamlar sonucunda 2022’de
           rayolu taşımacılığının ve genel manada Türk taşımacı-  21 farklı ülkeden alınan ilave geçiş belgesi sayısı 320
           lığının önünü açtı. Özellikle İpek Yolu’nun üstünde olan   bini, toplam geçiş belgesi sayısı ise 1.6 milyonu aştı.
           ülkemizden geçişlerin kolaylaştırılması, birçok ülke-  Türkiye’den karayolu ile yapılan ihracat taşımalarında
                                                                                        Mart 2023 KobiEfor 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46