Page 41 - KobiEfor Mart 2023 Sayı 282
P. 41
tirilir, satış zamanı geldiğinde Karayolu taşımacılığı nedir?
ise tüm belgeler tamamlanır,
siparişe hazır hale getirilir ve Karayolu taşımacılığı; “Yüklerin otoyol ve kara
paketlenerek yola çıkılır. Çap- araçları vasıtasıyla bir noktadan başka bir nokta-
raz sevkiyat süreci dediğimiz ya aktarmasız, güvenli, hızlı, zamanında ve ekono-
bu yöntem, tedarik zincirinde mik bir şekilde taşınması yöntemidir. Kısa mesa-
ortaya çıkabilecek tüm mali- feli yollarda taşımacılıkta daha ekonomik olması
yetlerin azaltılmasında büyük sebebiyle oldukça sık tercih edilen bir taşımacı-
rol oynayan bir anlayış siste-
Ayşem lık modudur” diye tanımlanıyor. Bir diğer tanıma
Ulusoy midir. Geleneksel yöntemler- göre; “Gönderici firmadan alınan mal ve ürünle-
de mevcut olan depo kavramı rin, alıcı firmaya veya firmanın istenilen sevkiyat
yerini daha pratik ve hızlı bir modele dönüştürmüştür. noktasına kadar sadece karayolu kullanılarak ta-
Bu model, üretimin senkronize olarak yapılmasını ulaş- şınması ve firmaya teslim edilmesi süreci.”
tırmanın depolama faaliyet alanını ise ürünün giriş-çıkış
ile hızla organize ederek bir uyum yaratır.” den gelen malın konsolide olarak nihai varış noktasına
Ayşem Ulusoy, geleneksel yöntemde ürünün depo- ulaşması için Gümrük Yönetmeliği’nde düzenlemelerin
dan sevk edildiği yere kadar yapılan her işlemin, şir- yapılması taşıma sektöründe olumlu yansımalar yarattı.
ketler için ciddi bir maliyet yarattığına dikkat çekiyor: Kamu idaresinin uluslararası düzeyde bu ve benzeri giri-
“Şirketler yalnızca stoklama işlemi için bile daha büyük şimleri karayolu taşımacılığındaki iddiamızı ve gücümü-
depolara geçmek zorunda zü perçinleyecektir.”
kalır. Çapraz sevkiyat saye- Ayşem Ulusoy, karayolu taşımacılığının değer bazın-
sinde ise yalnızca mal ka- da Türkiye’nin dış ticaretinde ikinci sırada yer aldığını
bulü, bekletme ve sevkiyat belirterek, “2020 ve 2021 yıllarında etkili olan COVID-19
işlemleri yapılır. Üretimin salgını sebebiyle karayolu taşımacılığında küresel ola-
tamamlanacağı günün bilin- rak yaşanan krizin etkisi oranlara da yansımıştır. Kara-
mesi, sevkiyat işlemlerinin yolu yük taşımacılığının toplam ithalat taşımalarındaki
önceden organize edilme- payı değer bazında 2021’de yüzde 20.79, ihracat taşı-
si, en verimli şekilde taşınması gibi çeşitli prosedür- malarında ise yüzde 30.85 olmuştur. İthalat yüklerinin
ler entegre lojistik destek planı içerisinde yer alır. Bu ağırlık bazında payı ise en fazla yüzde 5.36’lık oranla
yöntemde gelişmiş teknoloji modellemeleri ve araçları 2021’de olurken ihracat yüklerinin ağırlık bazında payı
kullanılarak verimlilik artırılır, kaynak kullanımı doğru aynı yıl içerisinde yüzde 17.78 olmuştur” diyor.
şekilde yapılır ve yürütülen doğru süreçler koordinas- Uluslararası karayolu taşımacılığında 2022’nin ilk
yon kolaylığı sağlar. Olası risklere karşı önlem alınarak 10 ayında yüzde 15 artış: Ayşem Ulusoy, şu bilgileri ve-
malın zarar görmeden ülkeden çıkışı planlanır. Şirketle- riyor: “Ulaştırma ve Altyapı
rin pazar hacmini genişletmek aynı zamanda bilinirliğini Bakanlığı verilerine göre
arttırmak açısından avantajlar sağlayan entegre lojistik salgın öncesi dönemle kar-
hizmetleri yüksek katmadeğer yaratması açısından artı şılaştırıldığında 2022 Kasım
değeri yüksek bir hizmet alanıdır.” ayı itibarıyla uluslararası ta-
şıma faaliyeti gerçekleştir-
Türkiye’nin Dünya ticaretindeki konumu mek için yetki belgesi alan
güçleniyor firma sayısı yüzde 50 artış
Ayşem Ulusoy, Ulaştırma Altyapı Bakanlığı’nın 2022 göstermiş ayrıca Bakanlığın otomasyon sistemine yapı-
yılı uluslararası karayolu taşımacılığına dair açıkladığı lan araç kayıt sayısının 55 bin arttığı ve firmalara kayıtlı
verilerin salgın ile tedarik zincirinde yaşanan değişiklikle- taşıt sayısının ortalama yüzde 33 artış gösterdiği belirtil-
rin Türkiye’nin dünya ticaretindeki konumunu güçlendir- miştir. Uluslararası karayolu taşımacılığında 2022’nin ilk
diğini ve ticarette yaşanan artışın karayolu taşımacılığına 10 aylık döneminde ise yüzde 15 artış yaşandı.
yönelik talebi arttırdığını vurguladığını söylüyor: “Özellikle Yine Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın verileri-
son dönemde atılan adımlar karayolu taşımacılığımızda- ne göre son iki haftada Azerbaycan’dan 3 bin adet
ki avantajlarımızdan faydalanma adına fark yaratmıştır. 3’üncü ülke ve 3 bin adet transit, Gürcistan’dan 3 bin
Avrupa’ya yönelik taşımalarda Bulgaristan, Romanya, adet 3’üncü ülke, Belarus’tan bin adet boş giriş yük
Sırbistan, Macaristan gibi ülkelerde; Asya’ya yönelik alma ve 500 adet 3’üncü ülke, Estonya’dan 200 adet
taşımalarda ise Rusya, Kazakistan ve Azerbaycan ile tek tip, Yunanistan’dan 3 bin adet ikili geçiş belgesi
yaşanan transit geçiş belgesi sorununun çözülmesi ka- ilave olarak alındı. Bu rakamlar sonucunda 2022’de
rayolu taşımacılığının ve genel manada Türk taşımacı- 21 farklı ülkeden alınan ilave geçiş belgesi sayısı 320
lığının önünü açtı. Özellikle İpek Yolu’nun üstünde olan bini, toplam geçiş belgesi sayısı ise 1.6 milyonu aştı.
ülkemizden geçişlerin kolaylaştırılması, birçok ülke- Türkiye’den karayolu ile yapılan ihracat taşımalarında
Mart 2023 KobiEfor 41