Page 22 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 22
KAPAK
TOBB Yönetim Kurulu Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu
“Yeşil Mutabakat süreci sürdürülebilir kalkınma hedefi doğrultusunda baz alınması
gereken Türkiye’nin yeni kalkınma stratejisidir”
“Sürdürülebilirlik kavramı özellikle iklim ortak hedef doğrultusunda çalışmasını sağ-
değişikliği gündemiyle birlikte son yıllarda ha- layabilir ve hedefe ulaşırız.
rekete geçti ve dünyada ilk sıralara yerleşti. Fi- Avrupa Parlamentosu Sınırda Karbon Dü-
nansal sistemin de bir nevi yeşillenmesi süreci zenleme Mekanizması üzerinde anlaşmaya
başladı. AB’nin yeşil yatırım standartları ça- vardı. Artık ithal ettikleri malların karbon ver-
lışması, bu süreci biçimlendirecek. Hangi tür gisi üretildikleri ülkede ödenmemişse, onu
yatırımların yeşil olup desteğe uygun olduğu, sınırda tahsil edecekler. Bu kapsamda şim-
hangilerinin ise teşvik kapsamı dışında kala- dilik demir-çelik, çimento, gübre, alüminyum
cağı ortaya çıkacak. Yeşil yatırımların finansal ve elektrik olmak üzere beş sektör var. Hadi-
sisteme erişimi ucuzlayacak ve kolaylaşacak. seye yalnızca bu sektörlerdeki ihracatımız ne
Bugüne kadar ilerleme, zenginleşme, büyüme de- olur diye bakmamak lazım. Türk demir-çeliği kullanan
yince, bir tek milli gelire ve büyüme oranına bakardık. beyaz eşya üreticilerinin ihracatı, otomotiv ihracatı, boru
Bundan sonraysa, o büyümenin nasıl sağlandığı, tabiata ihracatı hep bu kapsama dahil olacak. Başka bir deyişle
ve gezegene verdiği hasar da dikkat alınacak. Bir ülke- bu düzenleme zaman içerisinde değer zincirinin tümü-
nin, bir şirketin performansını değerlendirirken; tüm o nü içerecek. Etki dalga dalga tüm sektörlere yayılacak.
hasarlar da analize dahil edilecek ve belki de o perfor- Biz tüm bu konularda Odalarımızla, Borsalarımızla
manstan iskonto edilecek. Artık dünya böyle işleyecek. ve Sektör Meclislerimizle birlikte çalışıyoruz. Firmaları-
Yatırım için iyi bir fırsat bulduğunuzda, önce yeşil yatı- mızı ve sektörlerimizi bir araya getiriyor, çalışma grup-
rım standartlarına ne kadar uygun diye bakılacak. Kar- ları kurarak ortak görüş ve talepleri oluşturuyor ve ilgili
bon ve su ayak izi ile atık yönetimi planları, standartlara kamu kurumlarına iletiyoruz. Bu kapsamda sera gazı
uygun mu diye araştırılacak. Uygun değilse yatırımı fi- azaltımı, yeşil hidrojen üretimi ve kullanımı, elektrikli
nanse etmek zorlaşacak. araçlar, yeşil finansman, karbon fiyatlaması ve emisyon
Uluslararası finansal piyasalar yeşil yatırımlara doğ- ticaret sistemi tasarımı konularındaki politika önerileri-
ru yöneleceğinden, Türkiye’nin de yeşil yatırım port- mizi hazırladık.
föyünü hızla büyütmesi, ülkeye daha uygun şartlarda Türkiye bir Akdeniz ülkesi ve Akdeniz havzası dünya
yabancı yatırım çekebilmek için önemli hale gelecek. ortalamasından yüzde 20 daha hızlı ısınıyor. Ani iklim
Yabancı tasarruflar daha fazla yeşil yatırım imkânı ara- hareketleri, orman yangınları çok belirgin olarak riski
yacağından, Türkiye’nin büyüme ve istihdam gündemi- gösteriyor. Dolayısıyla Akdeniz’de iklim değişikliği ile il-
nin önceliği de yeşil yatırımlar olacak. gili her tür girişimin ön safında Türkiye’nin olması lazım.
Yeşil Mutabakat süreci, Türkiye’nin yeni kalkınma ve AB firmaları şimdiden buradaki tedarikçilerinin karbon
zenginleşme gündemi olarak kabul görmeli. Zira bun- ayak izi ve atık yönetimini dikkate almaya başladı bile.
dan sonra sadece beton dökerek büyümek, ekilebilir Demek ki, ya AB’nin bizi kendi istediği biçime, kendi iste-
arazi üzerine veya su kaynaklarını olumsuz etkileyecek diği gibi sokmasına imkân vereceğiz ya da değişimi ken-
işleri finanse etmek, eskisi kadar kolay olmayacak. Fir- di hedeflerimiz doğrultusunda biz gerçekleştireceğiz.
malara doğru müşevvikleri vererek, karbon salımlarını Yeşil dönüşümü gerçekleştirdiğimiz takdirde, mevcut
azaltmalarını teşvik edecek bir karbon fiyatlaması ya da avantajlara bir yenisini daha ekleyerek dünyanın lojistik
karbon vergilemesi sistemine ihtiyaç bulunuyor. Bir an ve tedarik merkezi olabilecek durumdayız. Firmalarımı-
önce bu karbon fiyatlaması sistemini tasarlamak de- zın daha kapsamlı bir çerçeveye, yol haritasına ve onların
mek, aynı zamanda sanayi politikasını ve önceliklerini yeni ortama intibakını sağlayacak bir bütçeye ihtiyaçları
belirlemek anlamına da geliyor. var. Zira sermaye yoğun bir iktisadi dönüşüm süreciyle
Yeşil Mutabakat süreci sürdürülebilir kalkınma he- karşı karşıyayız. Daha fazla yatırım ve bunun için de ser-
defi doğrultusunda baz alınması gereken Türkiye’nin maye ve mali kaynak gerekli. Risk primi ve algısı azal-
yeni kalkınma stratejisidir. Uzun süreden beri ekono- tılmalı. Umuyorum biz de kapımıza dayanan bu değişim
mide böyle bir yapısal reform gündemine ihtiyacımız ve dönüşümden geri kalmayız, faiz-kur-enflasyon girda-
vardı. Bu fırsatı doğru kullanırsak, tüm kurumların aynı bından kurtulup, esas gündeme odaklanırız.”
BMİDÇS’nin uygulamasını geliştirmeyi hedefliyor. Pa- Anlaşması’na taraf olacağını açıklamıştı, ardından an-
ris Anlaşması’nın BM (Birleşmiş Milletler) 21. Taraflar laşma, Meclis (TBMM-Türkiye Büyük Millet Meclisi) Ge-
Konferansı’nda kabul edilmesinin ardından onay sü- nel Kurulu’nda oybirliğiyle onaylandı. Böylece Türkiye,
recini tamamlayan Türkiye, iklim kriziyle güçlü müca- anlaşmaya taraf olan 192. ülke oldu. TBMM tarafından
deleye başladı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, ‘Paris Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulundu-
Eylül 2021’deki BM Genel Kurulu’nda Türkiye’nin Paris ğuna Dair Kanun’, 7 Ekim 2021 tarihli ve 31621 sayılı
22 KobiEfor ìXEDW