Page 21 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 21
Sürdürülebilir ve kaynak etkin bir ekonomiye geçiş için yeşil dönüşüm
T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Büt- den Şenel, “Emisyon kontrolü, biyolojik çeşit-
çe Başkanı İbrahim Şenel, 2021 Yılı Küre- liliğin korunması, çevre kirliliğinin önlenmesi
sel Umut Festivali’nde yaptığı konuşmada ve kalitesinin iyileştirilmesi, doğal kaynakla-
şunları söyledi: “Kamu olarak 2030 günde- rın sürdürülebilir yönetimi konusunda ülke-
mimize sahip çıktığımızı ve sürdürülebilir miz önemli ilerlemeler kaydetmiştir” dedi.
bir dünyaya katkıda bulunma noktasında Türkiye’nin Paris Anlaşması’na taraf ol-
kararlı olduğumuzu her fırsatta vurguluyo- masının TBMM tarafından onaylandığını
ruz. Hiç şüphe yok ki sürdürülebilir kalkın- İbrahim anımsatan Şenel, Paris Anlaşması’na uyum
ma amaçları, entegre yapısıyla müreffeh ve Şenel sürecinde, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip
kapsayıcı bir gelecek için bize çok yönlü bir Erdoğan’ın BMGK’da 2053 yılı net sıfır emis-
yol haritası sunuyor. Sürdürülebilir kalkınma amaç- yon hedefiyle Türkiye’nin yeşil kalkınma devrimini
larına ulaşma çabalarını artırarak insan refahını iyi- ortaya koyduğunu ifade etti. Şenel, Ticaret Bakanlığı
leştirmenin, ekonomimizi ve çevremizi korumamızın koordinasyonunda kamu ve özel sektör işbirliğiyle
gelecekte olası şoklara karşı dayanıklılığımızı artıra- hazırlanan Yeşil Mutabakat Eylem Planı’nın sürdü-
cağı açıktır. Hepimizin bildiği gibi Akdeniz havzasında rülebilir ve kaynak etkin bir ekonomiye geçişi sağla-
yer alan ülkemiz, iklim değişikliğinden en fazla etki- yacak yeşil dönüşüm yolunda önemli eylemler ortaya
lenmesi beklenen ülkelerden biridir. Enerji, sanayi koyduğuna dikkat çekti: “Strateji ve Bütçe Başkanlığı
ve ulaştırma sektörlerimiz başta olmak üzere ilgili olarak Dünya Bankası ile Türkiye’de yeşil büyüme ve
alanlarda iklim değişikliği ile mücadele stratejimizi sürdürülebilir toparlanma işbirliği programını başlat-
belirliyor, yeşil büyümenin sağlanması ve emisyon ar- mış bulunuyoruz. Bu çalışma ile 2030 ve 2050 yılları
tış trendinin sınırlandırılması yönünde politikalarımızı için ülkemizin düşük karbonlu kalkınma senaryola-
hayata geçiriyoruz. 11. Kalkınma Planı’nda çevre kir- rının geliştirilmesi, ilgili politika ve eylemler ortaya
liliğinin önlenmesine, iklim değişikliği ile mücadeleye, konulması ve yatırım ihtiyacının belirlenmesi hedef-
biyolojik çeşitliliğin ve doğal kaynakların korunmasına lenmektir. Projeyle aynı zamanda 2024-2028 yıllarını
ve sürdürülebilir kullanımına yönelik politikalara ön- kapsayacak olan 12. Kalkınma Planı hazırlık sürecin-
celik verilmiştir. Bu kapsamda ulaşım, sanayi, tarım de sektörel yol haritalarının ve önceliklerinin belirlen-
ve enerji gibi sektörlerde bu alanlara ilişkin yaklaşık mesine yönelik altlık oluşturması da beklenmektedir.
60 tedbir belirlenmiştir. Bu tedbirler ilgili kuruluşlar Bu projede Kovid-19 sonrası dönemin orta ve uzun va-
tarafından uygulanmaya devam edilmektedir.” deli yeşil büyüme trendlerinin ve getireceği fırsatların
Bu süreçte sürdürülebilir kalkınma hedeflenerek, ortaya konulmasını amaçlıyoruz. Ayrıca önümüzdeki
çevre mevzuatı ve standartların geliştirildiğini, kurum- dönemde yeşil iklim fonundan sağlanacak finansman
sal ve teknik altyapının iyileştirildiğini, çevre yönetimini desteğiyle iklim değişikliğiyle mücadeleye yönelik
güçlendirmeye yönelik projeler yürütüldüğünü kayde- önemli adımlar atılabileceğini düşünüyoruz.”
gelişmiş ülkelerin katkılarıyla oluşturulan bir Çok kabul edildi, 21 Mart 1994’te yürürlüğe girdi, 194 ta-
Taraflı Fon (MLF) kuruldu. Fon, gelişmekte olan ülke- rafı bulunan Sözleşme, neredeyse evrensel bir katılı-
lerin endüstrisine; OTİM’lerin (ozon tabakasını incelten ma ulaştı. Türkiye, 24 Mayıs 2004’te 189. taraf olarak
maddeler) giderilmesine yönelik projelerde teknik uz- BMİDÇS’ye katıldı. Türkiye BMİDÇS’ye Yönelik Kyoto
manlaşma, yeni teknolojiler ve ekipmanlar için kullandı- Protokolü’ne de TBMM’de kabulünün ardından 26
rılmakta. Türkiye protokole 19 Aralık 1991’de taraf oldu Ağustos 2009’da taraf oldu. Protokolün 2008-2012’deki
ve tüm değişikliklerini kabul etti. Protokole ilişkin ulusal birinci, 2012-2020’deki ikinci yükümlülük dönemlerin-
ve uluslararası çalışmaların izlenmesi Ulusal Odak Nok- de Türkiye’nin herhangi bir sayısallaştırılmış salım sı-
tası görevini yürüten Çevre ve Şehircilik ve İklim Değişik- nırlama veya azaltım yükümlülüğü bulunmuyor.
liği Bakanlığı’nın koordinasyonunda gerçekleştirilmekte. 193 üye ülkeden 40 bini aşkın katılımcıyla gerçek-
12 Kasım 2008 Tarih ve 27052 Sayılı Resmi Gazete’de leşen ve Rio+20 olarak bilinen 2012 BM Sürdürülebi-
‘Ozon Tabakasını İncelten Maddelerin Azaltılmasına İliş- lir Kalkınma Konferansı’nda Türkiye, ‘Geleceği Sa-
kin Yönetmelik’ yayımlandı. Yönetmeliğin yürürlüğe girdi- hiplenmek’ başlıklı Sürdürülebilir Kalkınma Ulusal
ği tarihten itibaren OTİM’lerden herhangi birini üretmek, Raporu’nu paylaştı. İklim değişikliğiyle mücadeleyi
bunları kullanarak üretim yapan yeni tesis kurmak ve ka- amaçlayan ve Türkiye’nin 22 Nisan 2016’da New York’ta
pasite arttırmak üzere tesis veya ünite kurmak yasaktır. düzenlenen Yüksek Düzeyli İmza Töreni’nde 175 ülke
Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Söz- temsilcisiyle birlikte imzaladığı Paris Anlaşması, 4 Ka-
leşmesi (BMİDÇS), iklim değişikliği sorununa karşı sım 2016’da yürürlüğe girdi. Anlaşma sürdürülebilir kal-
küresel tepkinin temelini oluşturmak üzere 1992’de kınma ve yoksulluğun ortadan kaldırılması bağlamında
ìXEDW KobiEfor 21