Page 32 - KobiEfor Kasım 2023 Sayı 290
P. 32

UZMAN


                                   KOBİ’lerde Dijital Olgunluk...

                                           ijital dönüşüm KOBİ’ler için ger- Değerlendirme süreci genellikle çalışanlar-
                                           çekten uzun ve zor bir yolculuk.  la yapılan görüşmeler, anketler ve mevcut
                                   D Bu bağlamda KOBİ’lerin “dijital  sistem ve süreçlerin analizi gibi çeşitli kay-
                                   stratejisi” ve bunu hayata geçirmek için bir  naklardan veri ve içgörü toplamayı içerir.
                                   “dijital dönüşüm yol haritası” olması gere- Değerlendirmenin sonuçları daha sonra ku-
                                   kiyor. KOBİ’ler dijital dönüşümde adım adım  ruluşun mevcut dijital dönüşüm durumunu
                                   ilerlemelerini, yolda olup olmadıklarını,  özetleyen, iyileştirme alanlarını belirleyen ve
                                   doğru yönde ilerlediklerini “Dijital Olgunluk”  ilerlemek için öneriler sunan bir rapor oluş-
                                   stratejisi belirleyerek gerçekleştirebilirler.   turmak için kullanılır.
         Hilmi Develi              KOBİ’lerin / şirketlerin, kurumların tekno-
                                   lojik değişim ve dönüşümlere karşı cevap  Olgunluk Analizi Modellerinden bazıları:
         hilmideveli@gmail.com
                                   verme, uyum gösterme yeteneklerini ifade  Google Dijital Olgunluk Analizi Modeli
                                   eden bir kavramdır. KOBİ’ler dijital dönü- S.I.R.I (Smart Industry Readiness Index)
                                   şüme başlamak veya bu dönüşümü etkin  D3A Dijital Olgunluk Analizi
                                   biçimde devam ettirmek için bir farkındalık  McKinsey Dijital Dönüşüm Olgunluk Analizi
          Dijital dönüşüm          içerisinde olmalıdır.              Deloitte vb..
          KOBİ’ler için            Buna “dijital olgunluk” deniliyor...  Kurumların uyguladığı birçok dijital dönü-
                                                                      şüm olgunluk analizi metodu mevcuttur.
          gerçekten                Dijital Dönüşüm Olgunluk Analizinin Amacı  Hepsinin temel değerlendirme alanları aynı
          uzun ve zor              Nedir?                             olsa da detaylarda farklılıklar gösterirler.
          bir yolculuk.            Dijital olgunluk modelinin amacı, şirketinizin  Türkiye’de hala çoğu KOBİ / firma “Dijital Ol-
                                   mevcut performansını değerlendirmek ve  gunluk Testi”nin ne varlığının ne de ne oldu-
          Bu bağlamda              gelecekteki dijital dönüşümünüz için bir yol  ğunun bilincinde. Dolayısıyla bu Dijital Dönü-
          KOBİ’lerin               haritası sağlamaktır. Bu çerçevede ne kadar  şüm konuları tavsiye usulü ilerliyor.
                                   gelişmiş olursanız, şirketinizin dijitalleşme  Öyle olunca da bir metodoloji olmadan, mev-
          “dijital stratejisi”     çabaları o kadar verimli ve etkili olur.  cut durum bilgisine sahip olmadan kurumlar
          ve bunu                                                     ilerliyor. Yani ellerinde bir yol haritası olmu-
          hayata geçirmek          Dijital Dönüşüm Olgunluk Düzeyi Nasıl  yor ve bu şekilde başlayan çoğu proje başarı-
                                   Belirlenir?                        sızlığa mahkûm oluyor.
          için bir                 Başarılı dijital dönüşüm süreçleri, yüksek
          “dijital dönüşüm         dijital olgunluk yeteneğine dayanır. Diji- Dijital Dönüşüm Olgunluk Analizi Neden
                                   tal Dönüşüm Olgunluk Analizi Modelleri  Yapılmalı?
          yol haritası”            ise; imalat sanayindeki KOBİ’ler ve ayrıca  Güçlü ve zayıf alanları belirlemek: Dijital
          olması                   üretim ve hizmet satan işletmeler açısın- dönüşüm olgunluk analizi, bir kuruluşun di-
          gerekiyor.               dan değişiklikler gösterir. Bir başka ifade  jital dönüşüm çabalarında nerelerde güçlü
                                   ile imalat sanayinde yer alan firmaların,  olduğunu ve nerelerde gelişmesi gerekti-
          KOBİ’ler                 üretim modellerinden yönetim kültürü- ğini anlamasına yardımcı olabilir. Bu, gele-
          dijital                  ne, müşteri ilişkilerinden tedarik zincirine  cekteki dijital dönüşüm çabaları için bir yol
                                   kadar tüm uygulamalarını dijital dönüşüm  haritasının geliştirilmesi konusunda bilgi
          dönüşümde                sürecine uygun şekilde gözden geçirme- sağlayabilir.
          adım adım                leri gerekmektedir.                Rakiplerle kıyaslama yapmak: Bir kuruluş,
          ilerlemelerini,          Dijital dönüşüm projelerinin uygulanma- kendi dijital dönüşüm olgunluğunu rakiple-
                                   sında, mevcut durum analizi ve dijital ol- rininkiyle karşılaştırarak önde  veya  geride
          yolda olup               gunluk seviyesi başarıya ulaşmada kritik  olduğu alanları belirleyebilir ve stratejisini
          olmadıklarını,           öneme sahiptir. Bu sebeple birçok Dijital  buna göre ayarlayabilir.
                                   Dönüşüm Olgunluk Analizi Modeli mev- Kaynak tahsisini bilgilendirmek: Dijital dö-
          doğru yönde              cuttur ve tek bir standart yoktur.   nüşüm olgunluk analizi, bir kuruluşun dijital
          ilerlediklerini                                             dönüşüm çabalarında en fazla etkiyi yarat-
          “Dijital Olgunluk”       Dijital dönüşüm olgunluk analizi nedir?  mak için kaynakları nereye tahsis etmesi ge-
                                   Dijital dönüşüm olgunluk analizinin amacı,  rektiğini anlamasına yardımcı olabilir.
          stratejisi               bir kuruluşun dijital dönüşüm yolculuğunda  Sürekli iyileştirme sağlamak: Dijital dönü-
          belirleyerek             nerede durduğuna dair net bir anlayış sağla- şüm devam eden bir süreçtir ve dijital dö-
                                   mak, iyileştirme alanlarını belirlemek ve ge- nüşüm olgunluk analizi, bir kuruluşun iyi-
          gerçekleştirebilirler.   lecekteki dijital dönüşüm çabaları için bir yol  leştirme alanlarını belirlemesine ve sürekli
                                   haritasının geliştirilmesine bilgi sağlamaktır. iyileştirme için bir plan oluşturmasına yar-
                                   Bir kuruluş, dijital dönüşüm olgunluk analizi  dımcı olabilir.
                                   yapmak için genellikle farklı dijital dönüşüm  Stratejik karar vermeyi desteklemek: Bir
                                   olgunluk düzeylerini tanımlayan bir çerçeve  dijital dönüşüm olgunluk analizi, çabaların
                                   veya  model kullanır. Bu, tescilli bir model  nereye odaklanılacağı, hangi teknolojilere
                                   veya Avrupa Birliği tarafından geliştirilen Di- yatırım yapılacağı ve kaynakların nasıl tahsis
                                   jital Olgunluk Modeli gibi yaygın olarak tanı- edileceği hakkında stratejik kararlar vermek
                                   nan bir standart olabilir.         için gereken verileri ve içgörüleri sağlayabilir.

          32 KobiEfor .DVÜP
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37