Page 24 - KobiEfor Kasım 2023 Sayı 290
P. 24
KAPAK
rasyonelleştirilmeye devam edilecek, vergi tahsilatında ulaşacak, ekonomik olarak sulanabilecek alan miktarı olan
etkinlik artırılacak, vergi adaletini güçlendirici ve vergi 8.5 milyon hektarın %92.4’ü sulanabilecektir. 2.5 milyon
tabanını genişletici reformlar yapılacaktır. Kamu mali- hektar tarım arazisinin toplulaştırılmasına yönelik çalış-
yesi, para politikasıyla uyumu da gözetilerek fiyat istik- malar yürütülecek ve arazi kullanım planlarının hazırlan-
rarının sağlanması, yeşil ve dijital dönüşümü yakalayan ması tamamlanacak, üretici örgütlenmesi güçlendirilecek,
sürdürülebilir kalkınma ve büyüme ortamının tesisi, cari sera gazı salınımının azaltılması için çevre dostu tarımsal
işlemler açığının kontrol altında tutulması ve gelir da- uygulamalar desteklenerek yaygınlaştırılacak. Orman
ğılımında adaletin sağlanmasında etkin bir araç olarak yangınlarını önleyici tedbirler artırılacak. Yangınlarla mü-
kullanılmaya devam edilecektir. Bu çerçevede Plan dö- cadelede, yerli imkanlarla üretilecek yangın söndürme
nemi sonunda, GSYH’ye oranla, 2023’te %6.4 olarak ön- helikopterleri envantere katılacaktır.
gördüğümüz kamu kesimi borçlanma gereğinin %1.8’e, • Planda, enerji sektörü öncelikli gelişme alanlarına
2023’te %6.4 olarak öngördüğümüz merkezi yönetim dahil edildi. 2053 yılı net sıfır emisyon hedefini esas alarak
bütçe açığının ise %2’ye gerileyeceği öngörülmektedir. yerli ve yenilenebilir enerji kaynaklarını değerlendirerek
• Plan döneminde sosyal güvenlik sisteminin uzun enerjide kendine yeterliliğini en üst seviyeye yükselten,
dönemli mali sürdürülebilirliğini güçlendirmek amacıyla nükleer teknolojiyi elektrik üretiminde kullanan, enerji
sosyal güvenlik kapsamı artırılacak ve sistem daha adil verimliliğini artıran, enerji teknolojilerinde yerlileşmeyi
ve etkin bir yapıya kavuşturulacak. Mali sürdürülebilir- önceleyen, yeni teknolojileri entegre eden ve uluslararası
lik amacı doğrultusunda prim tabanı genişletilecek aynı enerji ticaretinde stratejik konumu güçlendiren rekabetçi
zamanda kayıt dışılıkla mücadele edilerek prim tahsilat- bir enerji sektörü yapısına ulaşmayı hedefliyoruz. Akkuyu
larının etkinliği artırılacak ve kişilerin istihdamda kalma- Nükleer Güç Santrali bütün üniteleriyle devreye alınacak
sını sağlayıcı düzenlemeler yapılacaktır. ve ilave nükleer santral ku-
• Kamu işletmeleri etkin ve verimli çalışarak ekono- rulumlarına yönelik çalış-
minin rekabet gücünü artıracak ve kamu maliyesi üze- malara devam edilecektir.
rinde daha az yük oluşturacak. KİT yönetişim reformu Tuz Gölü Doğal Gaz Yeraltı
hayata geçirilecek, KİT’lerin nitelikli personel istihdam Depolama Tesisi’nin kapa-
etmesi sağlanacak, kurumsal kapasiteleri geliştirilecek, sitesi artırılacak ve Sakarya
organizasyonel yapıları güçlendirilecek ve aralarındaki Doğal Gaz Sahası’ndan üre-
koordinasyon artırılacaktır. tilecek doğal gazın ekonomiye kazandırılmasına yönelik
• Milli gelirin 2003-2022 döneminde %5.4’lük reel or- faaliyetler sürdürülecektir. Madencilik alanında yerli kay-
talama büyüme hızına karşın aynı dönemde imalat sa- naklara yönelik arama, üretim ve Ar-Ge faaliyetleri artı-
nayi %6.1 büyüyerek refaha rılacaktır. Madencilik ürünlerinin yurt içinde işlenmesine
daha fazla katkıda bulun- ve uç ürün geliştirilmesine öncelik verilecek, denizlerde
du, son 10 yıla bakıldığında petrol ve doğal gaz arama faaliyetleri kapsamında sismik
Türkiye’nin imalat sanayisi, ve sondaj çalışmaları yoğunlaştırılacaktır. Yurt dışında
üst-orta gelir grubu ülke- uygun yatırım ve üretim imkanları belirlenerek maden,
lerin ortalamasından daha petrol ve doğal gaz arama ve yatırım konularında işbir-
yüksek bir büyüme oranına likleri geliştirilecek.
sahip oldu. Plan dönemi boyunca başta öncelikli sektörler • Türkiye’nin savunma ve güvenlik ihtiyaçlarını milli
olmak üzere sanayide teknoloji, yenilikçilik, ürün kalitesi, teknolojilerin ve yeteneklerin azami ölçüde kullanımını
verimlilik ve ihracat kapasitesi artışı, endüstriyel kapasi- temin ederek karşılamayı, savunma ve havacılık sana-
tenin dönüştürülmesi, iş ve yatırım ortamının iyileştiril- yinin rekabetçiliğini küresel ölçekte artırmayı, savunma
mesi ve rekabetçiliğin artırılmasını hedeflemekteyiz. sanayinde edinilen kabiliyetlerin sivil sektöre yayılımını
• İmalat sanayinde başta öncelikli sektörler olmak da sağlayarak ülke için önemli ekonomik değer üreten
üzere tüm sektörlerde yeşil ve dijital dönüşüm eksenin- bir seviyeye taşımayı hedefliyoruz. Savunma sanayi ihra-
de rekabet gücünün ve verimliliğin artırılması suretiyle catının 6 milyar dolardan 11 milyar dolara çıkarılması
yüksek katmadeğerli üretim yapısını sağlamak amacıyla sağlanacak, savunma sanayi yerlilik oranı %80’den
sanayi envanteri oluşturulacak, sanayi ana planı hazır- 85’e yükseltilecektir.
lanacak, veriye dayalı sanayi politikaları oluşturulacak. • Ziyaretçi başına turizm gelirinin artırılması hedef-
Ürün bazlı çalışmalar yapılarak ara malı, stratejik ürün ve leniyor, 2028’de 82.3 milyon turist ve 100 milyar dolar
teknolojiler için yatırım yol haritaları hazırlanacak, gübre turizm gelirine ulaşılması sağlanacak, kişi başına orta-
ve petrokimya başta olmak üzere sanayinin ihtiyaç duydu- lama harcama 905 dolardan 1215 dolara çıkarılacak.
ğu yeni yatırımlar hayata geçirilecek, savunma alanındaki • ‘İş ve Yatırım Ortamı’ başlığı altında işlemlerin en
teknolojik kabiliyetlerin sivil alanda kullanımı sağlanacak. az evrak sayısı, en kısa süre ve en düşük maliyetle yapıl-
• Tarımsal altyapının güçlendirilmesi amacıyla 750 bin masını hedefliyoruz. Nitelikli uluslararası doğrudan
hektar alan sulamaya açılacak ve böylece sulamaya açılan yatırımlardan daha fazla yararlanılması yoluyla yatırım,
brüt tarımsal alan kümülatif olarak 7.85 milyon hektara istihdam, üretim ve ihracat artırılarak ülkenin yurt içi ve
24 KobiEfor .DVÜP