Page 64 - KobiEfor Ocak 2023
P. 64

g1(0/à 127/$5




           Turist harcamaları dolar bazında %65 arttı

             Turizm içgörülerine ışık tutmak amacıyla hayata geçi-  ülke; Almanya (%16), İngiltere (%14)
           rilen 2022 Mastercard Turizm Raporu sonuçlarına göre;   ve ABD (%10). Türkiye’ye seyahat
           Türkiye’deki yabancı kart işlemleri geçen yılın aynı dö-  eden 10 ülke arasında; geçtiğimiz
           nemine kıyasla TL bazında %225, dolar bazında ise %65   yıla kıyasla harcamalarını katlayan
           arttı. İstanbul, Antalya ve Muğla en çok ziyaret edilen ilk   Suudi Arabistanlılar 9.5 kat artışla
           3 il, Nevşehir turist harcamalarının en çok arttığı desti-  en yüksek büyüme oranına ulaştı.
           nasyon oldu. Geçen yılın Ocak-Ekim periyoduna kıyasla   Türkiye Kuveytlilerin en çok ter-
           bu yılın aynı döneminde dolar bazlı toplam harcama tu-  cih ettiği ikinci destinasyon, harca-
           tarı arttı. Nevşehir, Avrupa ve Asya Pasifik ülkelerinden   maları geçen yıla göre %82 arttı.
           gelen turistlerin yoğun ilgisiyle harcamalarda %155’lik   Kuveytlilerin kart başına harcama
           artışa ulaşarak, en yüksek büyüme oranının sahibi şe-  ortalaması bin 749 dolarla ile genel
           hir oldu. 2022’de peri bacalarına ençok turist, Avust-  ortalamanın yaklaşık 3 katı, Orta-
           ralya, İtalya, İngiltere, Endonezya ve İspanya’dan geldi.   doğulu turistlerin en çok harcama
           Türkiye’ye en çok turist, İstanbul (% 43), Antalya (%20) ve   yaptığı dört sektör; giyim ve akse-
           Muğla’ya (%8.7) geldi.                         suar (%40), konaklama (%22), market ve AVM’ler (%7),
             Yurtdışı kartların Türkiye’deki harcamalarında ilk üç   yemek ve sağlık/kozmetik (yüzde 6) oldu.


             EV, otomobil satın alma deneyimini yeniden şekillendiriyor
             EY (Ernst & Young), Mobilite Tüketici Endeksi (MCI   sundukları elektrikli araç modelleri için özel deneyim
           2022) araştırmasının sonuçlarına göre; elektrikli araçlar   merkezleri oluştururken pazara sonradan dahil olan ve
           (EV) segmentindeki yükseliş dijital otomobil perakende-  sadece elektrikli araç üreten oyuncular da sundukla-
           ciliğini şekillendiriyor. Gelecekte otomobil satın alma   rı olağanüstü deneyimlerle çıtayı yükseltiyor. Elektrikli
                             deneyimi; tüketiciler tarafından   araçlar alanındaki yeni girişimlerin, deneyim merkez-
                             hâlâ istenen kişiselleştirilmiş bi-  leri konusunda pazarın eski oyuncularına ilham veriyor.
                             leşenlerle çevrimiçi, çevrimdışı   MCI 2022’ye göre tüm otomobil müşterilerinin yüz-
                             ve sanal ögelerin kusursuz bir-  de 57’si, elektrikli araç müşterilerinin ise yüzde 60’ı bir
                             leşiminden oluşacak. Gelişmiş   sonraki arabalarını bir bayiden almayı planlıyor. EY Tür-
            Serdar           ürün deneyimi ve teknolojinin   kiye Mobilite Sektör Lideri Serdar Altay, “Kimin en iyi
            Altay
                             etkin kullanılmasının önemi arttı.      çevrimiçi veya sanal deneyime sahip olduğu, satın alma
             MCI 2022’ye göre, günümüzde en fazla öne çıkan yeni   yolculuğunda müşteriye kimin en iyi deneyimi sunabi-
           teknolojiler; artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik   leceği de başarının temel belirleyici ölçütleri arasındaki
           (VR) ve metaverse. Pazarda var olan üreticilerin çoğu,   yerini alıyor” dedi.


           Türkiye çocukların Pandemi’de en fazla kaygı duyduğu ikinci ülke

             İstanbul Bilgi Üniversitesi Ço-                         konumunda. Türkiye, çocukların mutlu-
           cuk Çalışmaları Birimi’nin dü-                            luğunun Pandemi öncesine kıyasla en
           zenlediği  seminerde Pandemi’de                           fazla azaldığı ilk 5 ülke arasında.
           farklı ülkelerde eş zamanlı ger-                            Emre Erdoğan, Pandemi’nin düşük
           çekleştirilen ‘COVID-19 ve Çocu-                          sosyoekonomik statüye sahip çocukları
           ğun İyi Olma Hali’ araştırmaları-                         daha olumsuz etkilediğini; Pınar Uyan
           nın sonuçları paylaşıldı.                                 Semerci, maddi imkânsızlıkların özellik-
             İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilim-  le ev koşulları ve uzaktan eğitim açısından Pandemi’de
           ler Fakültesi Öğretim Üyeleri; Prof.Dr. Pınar Uyan   oldukça büyük eşitsizlikler yaratsa da araştırmaya ka-
           Semerci, Prof.Dr. Emre Erdoğan, Dr. Öğretim Üyesi   tılan tüm çocukların kaygı, korku ve endişe yaşadığı-
           Başak Akkan ve BİLGİ Çocuk Çalışmaları Birimi Ko-  nı gösterdiğini; Başak Akkan, yüz yüze eğitimin yerini
           ordinatörü Gözde Durmuş’un, Dünya’da 20 ülkede 24   uzaktan eğitimin almasının çocukların öznel iyi olma
           bine yakın çocuğun katılımıyla yürütttüğü nicel araş-  hallerinin üzerinde farklı etkiler yarattığını; Gözde Dur-
           tırmanın sonuçlarına göre; Türkiye Pandemi döne-  muş, bu tür araştırmaların çocuklarla beraber yorum-
           minde çocukların en fazla kaygı duyduğu ikinci ülke   lanmasını çok önemsediklerini söyledi.


          64 KobiEfor Ocak 2023
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69