Page 48 - KobiEfor Ocak 2023
P. 48
'(0à5<2/8 7$á,0$&,/,ã,
“Anadolu sanayicisi BALO’da farkedilecek”
Türkiye sanayici ve ticaret adamlarının lojistik sek-
törüne önemli bir yatırımı olan BALO (Büyük Anadolu
Lojistik Organizasyonlar), demiryolu ağırlıklı inter-
modal taşımacılık hizmeti sunuyor. 2011’de Türki-
ye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) öncülüğü
ve katılımında, Türkiye’nin birçok yöresinden, Oda,
Borsa ve Organize Sana-
yi Bölgeleri’nin (OSB’ler) navlunlarla Avrupa’ya yollayacaklar. Anadolu’nun
iştirakiyle 94 ortakla ku- farklı illerinden Bandırma’ya arifeli olarak gidecek
ruldu, yapılan sermaye ar- trenler, Marmara Denizini geçerek Tekirdağ’a ula-
tırımıyla birlikte 2014’ten şacaklar. Tekirdağ’dan itibaren Avusturya Devlet
itibaren 118 ortağa ulaştı. Demiryolları ile yaptığımız işbirliğiyle yüklerini Mü-
UTİKAD’ın da ortağı oldu- nih ve Köln’e ulaştıracaklar. Hedefimiz, tarifeli blok
Rifat
Hisarcıklıoğlu ğu şirket BALO, 2013’te lo- tren taşımaları organize ederek, Anadolu’dan Avrupa
jistik sektöründe yer alan ve İskandinavya’ya ve devamında Pakistan treni ile
nakliyeci ve forwarder firmalara blok trenle yük taşı- bağlantı sağlayarak, Orta Asya ve Uzak Doğu’ya de-
macılığı hizmetini sunmaya başladı. miryoluyla yük taşıma faaliyetlerine başlamak. Gelin
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “Büyük yüklerinizi BALO’da birleştirin. BALO, TOBB’un öncü-
Anadolu Lojistik Projesi (BALO) ile sanayicinin reka- lüğünde, Ticaret ve Sanayi Odaları, Ticaret Borsaları
bet gücünü artırmayı hedefledik. Artık sanayicileri- ve Organize Sanayi Bölgeleri’nin (OSB’ler) de ortak
miz, ürünlerini demiryolu taşımacılığıyla, daha uygun olduğu, Türk iş dünyasının şirketidir.”
“Limanlarla demiryolu bağlantıları tırılması, mevcut olan bağlantıların ise iyileştirilmesi ve
yaygınlaştırılmalı ve geliştirilmeli” geliştirilmesi önem arz etmektedir.”
“Pandemi’de demiryolu taşımacılığının önemi daha Ayşem Ulusoy, çoğunlukla özel sektör temsilcileri-
çok anlaşıldı”: Avrupa Yeşil Mutabakatı ile 2050’de sıfır nin ağırlıkta olduğu lojistik ve taşımacılık sektörünün
karbon emisyonu hedefiyle kıtanın karbon-nötr bir alan dijitalleşmeye yönelik taleplerini uygulamakta kamu
olmasının amaçlandığını, Avrupa Birliği’ndeki (AB) sana- idaresinin isteksiz veya yavaş kaldığını da söylüyor:
yi faaliyetlerinin başta olmak üzere kökten ve çevreci bir “Başta gümrük idareleri olmak üzere dijital süreçlerin
dönüşüm planlandığını kaydeden Ulusoy, bu bağlamda adaptasyonu tüm dünyada deyim yerindeyse ‘ağır ak-
ağırlıklı olarak karayoluyla taşınan yükün demiryolu ve sak’ işliyordu. Özel sektör temsilcileri kendi aralarında
kombine taşımacılık gibi çevre dostu taşıma türlerine dijital iletişim araçlarını kullansalar dahi gümrük idare-
kaydırılması, taşıma türleri arasındaki yük aktarmaları- sine sunulacak evrakın kağıt üzerinde talep edilmesi ile
nın kolaylaştırıldığı lojistik merkezlerin doğru kurgulan- bu ‘dijital zincir’ kırılmaktaydı. Ancak COVID-19 salgını
ması ve sürdürülebilirlik prensibi esasında getirilecek süreci devletlerin dijital çözümleri olağanüstü kısa sü-
mevzuat ve uygulama değişikliklerinin gündeme alın- reler içerisinde uygulamaya almasına sebep oldu. Tüm
ması gerektiğine dikkat çekiyor: “Demiryolu taşımacılığı modlarda kamu idaresi ve özel sektörün lojistik süreç-
diğer taşıma modlarına göre oldukça çevreci, ekonomik lere ilişkin evrak ve bilgi alışverişinin dijitalleştirilmesi
ve güvenli bir taşıma türü olmasıyla dikkat çekerken projesi sektörün her alanına hız, verimlilik, güvenlik ve
Pandemi ile önemi çok daha iyi anlaşıldı ancak limanlar maliyet avantajı getirebilecek, ülkemizi küresel tedarik
ile demiryolu bağlantılarının yaygın ol- zincirinde önemli noktalara taşıyabi-
maması sebebi ile ne yazık ki demiryolu lecektir. Bu anlamda, Tek Pencere, Li-
taşıması kısıtlı oranda kullanılabilmek- man Tek Pencere, Konteyner ve Liman
tedir. Halen demiryolu bağlantısı ol- Takip Sistemi, Serbest Bölge Giriş Çı-
mayan birçok limanımız vardır. Liman- kış Programı gibi dijitalleşme yönünde
larımızda demiryolu bağlantılarının atılan adımları çok değerli buluyoruz.
olmaması ya da demiryolu bağlantısı Diğer taraftan Kağıtsız Gümrük Uygu-
olan limanlarımızın faaliyetlerinin kı- laması ile birçok belgenin elektronik
sıtlı olması sebebiyle Türk taşımacılığı ortama taşındığını bilmekteyiz. Ancak
oldukça etkilenmekte, operasyonlar- uygulamada yeknesaklığın oluşması
daki verimlilik azalmakta, maliyetler adına tüm taşıma modlarının dahil ol-
artmaktadır. Bu sebeple limanlarımız duğu süreçlerin tümünün elektronik
ile demiryolu bağlantılarının yaygınlaş- ortama uyumluluğu gerekmektedir.”
48 KobiEfor Ocak 2023