Page 48 - KobiEfor Ocak 2023
P. 48

'(0à5<2/8 7$á,0$&,/,ã,




             “Anadolu sanayicisi BALO’da farkedilecek”

             Türkiye sanayici ve ticaret adamlarının lojistik sek-
           törüne önemli bir yatırımı olan BALO (Büyük Anadolu
           Lojistik Organizasyonlar), demiryolu ağırlıklı inter-
           modal taşımacılık hizmeti sunuyor. 2011’de  Türki-
           ye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) öncülüğü
           ve katılımında, Türkiye’nin birçok yöresinden, Oda,
                                 Borsa ve Organize Sana-
                                 yi Bölgeleri’nin (OSB’ler)   navlunlarla Avrupa’ya yollayacaklar. Anadolu’nun
                                 iştirakiyle 94 ortakla ku-  farklı illerinden Bandırma’ya arifeli olarak gidecek
                                 ruldu, yapılan sermaye ar-  trenler, Marmara Denizini geçerek Tekirdağ’a ula-
                                 tırımıyla birlikte 2014’ten   şacaklar. Tekirdağ’dan itibaren Avusturya Devlet
                                 itibaren 118 ortağa ulaştı.   Demiryolları ile yaptığımız işbirliğiyle yüklerini Mü-
                                 UTİKAD’ın da ortağı oldu-  nih ve Köln’e ulaştıracaklar. Hedefimiz, tarifeli blok
                           Rifat
                    Hisarcıklıoğlu  ğu şirket BALO, 2013’te lo-  tren taşımaları organize ederek, Anadolu’dan Avrupa
                                 jistik sektöründe yer alan   ve İskandinavya’ya ve devamında Pakistan treni ile
           nakliyeci ve forwarder firmalara blok trenle yük taşı-  bağlantı sağlayarak, Orta Asya ve Uzak Doğu’ya de-
           macılığı hizmetini sunmaya başladı.            miryoluyla yük taşıma faaliyetlerine başlamak. Gelin
             TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “Büyük   yüklerinizi BALO’da birleştirin. BALO, TOBB’un öncü-
           Anadolu Lojistik Projesi (BALO) ile sanayicinin reka-  lüğünde, Ticaret ve Sanayi Odaları, Ticaret Borsaları
           bet gücünü artırmayı hedefledik. Artık sanayicileri-  ve Organize Sanayi Bölgeleri’nin (OSB’ler) de ortak
           miz, ürünlerini demiryolu taşımacılığıyla, daha uygun   olduğu, Türk iş dünyasının şirketidir.”

            “Limanlarla demiryolu bağlantıları            tırılması, mevcut olan bağlantıların ise iyileştirilmesi ve
            yaygınlaştırılmalı ve geliştirilmeli”         geliştirilmesi önem arz etmektedir.”
            “Pandemi’de demiryolu taşımacılığının önemi daha   Ayşem Ulusoy, çoğunlukla özel sektör temsilcileri-
         çok anlaşıldı”: Avrupa Yeşil Mutabakatı ile 2050’de sıfır   nin ağırlıkta olduğu lojistik ve taşımacılık sektörünün
         karbon emisyonu hedefiyle kıtanın karbon-nötr bir alan   dijitalleşmeye yönelik taleplerini uygulamakta kamu
         olmasının amaçlandığını, Avrupa Birliği’ndeki (AB) sana-  idaresinin isteksiz  veya yavaş kaldığını da söylüyor:
         yi faaliyetlerinin başta olmak üzere kökten ve çevreci bir   “Başta gümrük idareleri olmak üzere dijital süreçlerin
         dönüşüm planlandığını kaydeden Ulusoy, bu bağlamda   adaptasyonu tüm dünyada deyim yerindeyse ‘ağır ak-
         ağırlıklı olarak karayoluyla taşınan yükün demiryolu ve   sak’ işliyordu. Özel sektör temsilcileri kendi aralarında
         kombine taşımacılık gibi çevre dostu taşıma türlerine   dijital iletişim araçlarını kullansalar dahi gümrük idare-
         kaydırılması, taşıma türleri arasındaki yük aktarmaları-  sine sunulacak evrakın kağıt üzerinde talep edilmesi ile
         nın kolaylaştırıldığı lojistik merkezlerin doğru kurgulan-  bu ‘dijital zincir’ kırılmaktaydı. Ancak COVID-19 salgını
         ması ve sürdürülebilirlik prensibi esasında getirilecek   süreci devletlerin dijital çözümleri olağanüstü kısa sü-
         mevzuat ve uygulama değişikliklerinin gündeme alın-  reler içerisinde uygulamaya almasına sebep oldu. Tüm
         ması gerektiğine dikkat çekiyor: “Demiryolu taşımacılığı   modlarda kamu idaresi ve özel sektörün lojistik süreç-
         diğer taşıma modlarına göre oldukça çevreci, ekonomik   lere ilişkin evrak ve bilgi alışverişinin dijitalleştirilmesi
         ve güvenli bir taşıma türü olmasıyla dikkat çekerken   projesi sektörün her alanına hız, verimlilik, güvenlik ve
         Pandemi ile önemi çok daha iyi anlaşıldı ancak limanlar   maliyet avantajı getirebilecek, ülkemizi küresel tedarik
         ile demiryolu bağlantılarının yaygın ol-                      zincirinde önemli noktalara taşıyabi-
         maması sebebi ile ne yazık ki demiryolu                       lecektir. Bu anlamda, Tek Pencere, Li-
         taşıması kısıtlı oranda kullanılabilmek-                      man Tek Pencere, Konteyner ve Liman
         tedir. Halen demiryolu bağlantısı ol-                         Takip Sistemi, Serbest Bölge Giriş Çı-
         mayan birçok limanımız vardır. Liman-                         kış Programı gibi dijitalleşme yönünde
         larımızda demiryolu bağlantılarının                           atılan adımları çok değerli buluyoruz.
         olmaması ya da demiryolu bağlantısı                           Diğer taraftan Kağıtsız Gümrük Uygu-
         olan limanlarımızın faaliyetlerinin kı-                       laması ile birçok belgenin elektronik
         sıtlı olması sebebiyle Türk taşımacılığı                      ortama taşındığını bilmekteyiz. Ancak
         oldukça etkilenmekte, operasyonlar-                           uygulamada yeknesaklığın oluşması
         daki verimlilik azalmakta, maliyetler                         adına tüm taşıma modlarının dahil ol-
         artmaktadır. Bu sebeple limanlarımız                          duğu süreçlerin tümünün elektronik
         ile demiryolu bağlantılarının yaygınlaş-                      ortama uyumluluğu gerekmektedir.”

          48 KobiEfor Ocak 2023
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53