Page 42 - KobiEfor Eylül 2022
P. 42
(/(.75à./à 9( +à%5à7 $5$d/$5
de yüzde 50, geçenlerde ise yüzde 60 olarak belirlenecek. motiv Tüketicilerinin Satın Alma
Uzmanlar ÖTV değişikliğinden ilk etapta Türkiye’de ve Kullanım Tercihleri’ araştır-
satışta olan 18 model- masına göre; Türkiye’de tüketi-
den 5’inin faydalanaca- cinin elektrikli ve hibrit araçlara
ğını ve bazı araçlarda yönelik ilgisi hızla artıyor. EY Tür-
300 bin TL’ye kadar in- kiye Danışmanlık Bölümü Şirket
dirimin sözkonusu ola- Ortağı ve İleri Üretim Sektörü
Arda
bileceğini söylüyor. Ve Lideri Arda Karaçelebi, araştır- Karaçelebi
bu gelişmenin elektrikli manın en dikkat çekici bulgula-
araçlara olan talebi yüzde 100’e yani 2 katına çıkaracağı rından birinin, elektrikli ve hibrit araçlara yönelik
öngörülüyor. Hedefse; elektrikli araçların toplumun ge- tüketici ilgisinin birçok faktörün etkisiyle ülkemizde
neline yayılması. Düzenlemeyle elektrikli otomobillerin daha önce hiç olmadığı kadar yükselmesi olduğunu
benzinli veya dizel araçlarla rekabet edebilir hale gele- vurguladı: “Araç satın almayı planlayan tüketicilerin,
ceği de öngörüler arasında yer alıyor. vergi indirimi ve teşviklerin elektrikli araç satışlarını
Düzenlemenin Togg’un satışlarını artırması bekle- artırabileceği yönündeki beklentileri de önemli.”
niyor: Türkiye’nin yerli otomobili Togg’un fiyatını daha Türk tüketicilerden bir sonraki satın alacakları ara-
ulaşılabilir seviyeye çekmesi beklenen düzenleme, ha- cın hibrit ya da elektrikli olacağını söyleyenlerin oranı
lihazırda bayilerde satılan ve önümüzdeki dönemde de geçen yıla kıyasla 11 puan artışla yüzde 27, gelecekte
satışa sunulması planlanan birçok elektrikli otomobi- kesinlikle elektrikli ve hibrit araç alabileceklerini belir-
lin de fiyatını düşürecek. Togg’un yüzde 100 elektrikli tenlerin oranı yüzde 29 oldu, fiyat teklifinin yeterince
SUV modelinin arkadan itişli (RWD) versiyonları 149 cazip olması durumunda bu oran yüzde 90’a yükseli-
kW, tüm tekerleklerden çekiş (AWD) sunan versiyonla- yor. Türk tüketicilerin elektrikli araca duydukları ilginin
rı ise 298 kW güç sunacak. Yeni düzenlemeyle haliha- nedeni; öncelikli olarak bu araçların çevreye daha az
zırda tüm versiyonları yüzde 60’lık ÖTV dilimine giren zarar vermesi. Tüketiciyi elektrikli araçlardan uzaklaş-
Togg’un RWD versiyonları yüzde 10, tüm AWD sistemi- tıran başlıca etkenler; yetersiz şarj altyapısı ve yüksek
ne sahip versiyonları ise yüzde 50 ÖTV’lik dilime gire- fiyat. Tüketiciler, vergi indirimi ve teşviklerin elektrik-
bilecek. Togg’un C-SUV modelinin arkadan itişli ver- li araç satışlarını artıracağı beklentisinde. Dizel araç
siyonunun matrah değeri, 2023’te piyasaya çıktığında seçeneği 2020’ye kıyasla 17 puan düşse de yüzde 31
en fazla 700 bin TL olursa, aracın perakende fiyatının ile hâlâ ilk tercih. Rapora göre; otomotivdeki çip ve te-
yaklaşık 910 bin TL olacağı öngörülüyor. ÖTV’de düzen- darik krizi, tüketicinin marka tercihlerini etkileyebilir.
leme olmasaydı matrah değeri yine en fazla 700 bin TL Türkiye’de tüketiciler, yüzde 35’le internetten araç si-
olsa bile aracın fiyatı 1 milyon 320 bin TL olacaktı. pariş etme fikrine sıcak bakıyor. Araç tercihlerinde ‘gü-
Türkiye’de elektrikli ve hibrit araçlara olan ilgi venlik, fiyat ve yakıt ekonomisi’ ilk üçte, onu; ‘iyi satış
hızla artıyor: EY (Ernst&Young) Türkiye’nin, ‘Oto- sonrası hizmet’ kalitesi izliyor.
Yabancı firmalar, Türkiye’de partner arayışında
“Türkiye bir otomotiv ülkesidir”: Taşıt Araçları Te- rikleşme konusunda arka arkaya Türkiye’de yatırım
darik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu anonsları geldiğini aktardı: “En son şarj istasyonları
Başkanı Albert Saydam, “Türkiye, otomotiv üretimin- konusunda kuralların ve yönetmeliklerin yayınlanma-
de Dünya’dan yüzde 1.7’lik pay alıyor, iç pazardaysa sı, arkasından teşviklerin yayınlanmasıyla arka arkaya
Dünya’da 19. sıradayız. Dünya’daki gayrisafi milli ha- bu konuda yatırım anonsları gelmekte. Hedefimiz şu
sıladan Türkiye’nin aldığı pay ise binde 8. Genelden al- anda yakalamış olduğumuz bir aracın yüzde 80’ini üre-
dığımızdan paydan çok daha fazla otomotivde tebilme yetkinliğimizin 2030’lara aynı şekilde
payımız var dünya üretimi açısından. Türkiye yansıması. Özellikle batarya konusunda yapıl-
bir otomotiv ülkesidir” dedi. mış olan yatırım anonslarıyla bu değişebiliyor.
Türkiye’nin otomotiv üretiminde bu seneyi Elektrikleşme konusunda Türkiye’de başla-
Dünya’da bir sıra yukarıda tamamlayacağını, yan yatırımların yakın zamanda arkası gele-
2023’te ise Türkiye’nin 2 basamak gerileyece- cek. Yurt dışındaki birçok elektrikleşme konu-
ğinin öngörüldüğünü paylaşan Saydam, teda- sunda bir adım önde olan firmalar Türkiye’de
Albert
rik sanayisinin yılın ilk 6 ayını olumlu şekilde Saydam partner arayışındalar. Bunun da olumlu so-
geride bıraktığını aktardı: “Bu 6 ayı, otomotiv nuçlarının önümüzdeki 6 ayda çeşitli yatırım
tedarik sanayisi olarak 6.5 milyar dolarlık ihracatla iyi anonsları olarak döneceğini biliyoruz. Çalışmalarını ya-
kapattık. 13 milyar doları yıl sonu için öngörebiliyoruz kından takip ettiğimiz Togg’un yurt dışı homologasyon
ancak 14 milyar dolar ihracat yapılması esas hedefimiz.” faaliyeti başlayacak yakın zamanda. Bu bizim endüstri
Albert Saydam, her zaman gündemde olan elekt- olarak yakından takip edeceğimiz bir durum olacak.”
42 KobiEfor (\OÖO