Page 40 - KobiEfor Eylül 2022
P. 40

(/(.75à./à 9( +à%5à7 $5$d/$5



                                    ve evrim geçiren oto-    Otomotiv yetkili satıcıları ÖTV
                                    motiv sektöründeki bu
                                    hızlı değişime ayak uy-  değişikliğinden memnun
                                    durulmasında öncülü-
                                                             Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yö-
                                    ğü Türkiye’nin ilk yerli
                                                           netim Kurulu Başkanı Dr. Altuğ Erciş, OYDER ta-
                                    otomobil girişimi Togg
                                                           rafından yapılan yazılı açıklamasında; 26 Temmuz
                                    yapıyor. 2022 sonunda   2022’de yayınlanan ÖTV Uygulama Genel Tebliğinde
         ilk elektrikli aracını yollara çıkarmaya hazırlanan Togg,   Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile meslektaşları
         otomobil satışına ise 2023’ün ilk çeyreğinde başlayacak.   açısından haksız rekabet yara-
         Doğuştan elektrikli bir araç olarak tasarlanan Togg’un   tan çok önemli bir unsurun yü-
         etrafında gelişecek ekosistemle sektörün hız kazanma-  rürlükten kaldırıldığını belirtti.
         sı bekleniyor. Sektördeki diğer gelişmelere bakıldığında;   Erciş, yapılan düzenlemeden
         Borusan Otomotiv, Elektrifikasyon Dönüşüm Platformu   büyük memnuniyet duyduklarını
         (EDP) ile dönüşüm hareketini başlatıyor. Stellantis ve To-  ifade etti: “Yeni araç alımlarında
         yota Motor Europe (TME), Avrupa pazarına yönelik elekt-  müşterilerimiz tarafından talep
         rikli versiyon dahil yeni büyük hacimli ticari araçların   edilen ve aksesuar adı altında   Altuğ
         üretimi için yeni bir anlaşma yaptıklarını duyurdu. Ford   toplanan tüm mal ve hizmetlerin   Erciş
         Otosan, bir ilki daha hayata geçirerek, İstanbul Teknik   satışı, geçmiş tebliğ ile Yetkili Sa-
         Üniversitesi (İTÜ) ile beraber hazırladığı Elektrikli Araçlar   tıcılar tarafından gerçekleştirilirse yasal düzenlemenin
         Eğitim Programı ile çalışanlarına elektrikli araçlar konu-  açık olmaması sebebiyle ÖTV matrahına dahil ediliyor
         sunda farklı seviyelerde eğitim verecek ve insan kayna-  ve hem aracın hem de mal ve hizmetlerin bedeli ÖTV
         ğını geleceğe taşıyacak. Dünyanın ilk ağır sınıf elektrikli   oranında artıyordu. Yeni yayınlanan tebliğle bu uygula-
         kamyonu Mercedes-Benz eActros, Almanya’da, Daimler   ma tüm piyasa oyuncuları için ortak zemine getirilerek,
         Truck’ın ‘Sürüş Deneyimi’ etkinliğinde sahne aldı. Tofaş,   aracın ilk tescilinden sonra yapılacak mal ve hizmet-
         2025’te elektrikliye geçecek.                     lerin satışı ÖTV matrahına dahil edilmeyeceği açık ve
            Elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyonları Hibe   sarih şekilde düzenlenmiş ve sağlıklı bir ticaret ve ver-
         Programı ve Mobilite Araç ve Teknolojileri Yol Haritası:  gilendirme yapılabilecek hale getirilmiştir. Müşterileri-
         Türkiye elektrikli araçlarda altyapı çalışmalarını da hız-  miz açısından da aynı ürüne farklı fiyat uygulamasını
         la tamamlamak için çalışmalarını sürdürüyor. Sanayi ve   ortadan kaldıracak bu gelişmenin daha faydalı olaca-
         Teknoloji Bakanlığı, hızlı şarj istasyonu yatırımını teşvik   ğına inanıyoruz. Müşterilerimizin aksesuar kapsamın-
         etmek amacıyla ‘Elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyon-  daki tüm mal ve hizmetlere eşit şartlarda ulaşmasının
         ları Hibe Programı’nı başlattı. Toplam bütçesi 300 milyon   önünü açacak bu uygulamanın haksız rekabeti ortadan
         TL olan hibe desteğiyle 81 ilde bin 560 noktada hızlı şarj   kaldırmasını ve serbest rekabet şartları içerisinde bu
         istasyonu kurulumu sağlanacak. Sanayi ve Teknoloji Ba-  ürün ve hizmetlere ulaşılmasını sağlayacaktır.”
         kanlığı Milli Teknoloji Genel Müdürlüğü’nün hazırladığı
         Mobilite Araç ve Teknolojileri Yol Haritası’nda, Türkiye’de   Elektrikli araçlara ÖTV düzenlemesi:
         elektrikli araçların gelişimine dair düşük, orta ve yüksek   300 bine kadar indirim
         olmak üzere 3 farklı senaryoyu içeren bir projeksiyon   Türkiye’de elektrikli araçların fiyatlarını düşürecek ve
         oluşturuldu. Buna göre 2025’te; yüksek senaryoda yıllık   pazarı hareketlendirmesi beklenen önemli bir düzenle-
         elektrikli araç satışının 180 bin, elektrikli araç stoğunun   me de hayata geçirildi. Yeni düzenlemeye ilişkin Kanun,
         400 bin, orta senaryoda yıllık elektrikli araç satışının 120   Türkiye Büyük Millet Meclisi’nden (TBMM) geçerek Res-
         bin, elektrikli araç stoğunun 270 bin, düşük senaryoda   mi Gazete’de yayımlandı. Yürürlüğe giren yeni Özel Tü-
         yıllık elektrikli araç satışının 65 bin, elektrikli araç stoğu-  ketim Vergisi (ÖTV) düzenlemesiyle birlikte birçok elekt-
         nun 160 bin civarında olacağı tahmini yapıldı.   rikli modelin fiyatında ciddi düşüşler olacak. Elektrikli
            Türkiye’de 2022 Nisan’da Resmi Gazete’de yayımlanan   otomobillerden alınan ÖTV oranları yeniden belirlendi.
         Şarj Hizmeti Yönetmeliği ve ardından Haziran’da Enerji   Düzenlemeyle orta sınıftaki elektrikli otomobiller-
         Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) işletme ağı li-  den yüzde 10 ÖTV alınacak. Böylece motor gücüne göre
         sansı vermesiyle sektöre yeni oyuncular katılırken Koç,   araçlarda yüzde 30’u aşan indirimler bekleniyor. Orta
         Sabancı, Zorlu, Kalyon gibi holdingler de bu alanda ya-  segmentte satışta ya da satışa çıkacak olan elektrikli oto-
         tırımlarını hızlandırdı. Şarj ağı işletme lisansı alan firma   mobillerin büyük bir bölümü yüzde 10’luk vergi dilimine
         sayısı 30’a ulaştı, Türkiye’de yaklaşık 4 bin şarj istasyonu,   girecek. Lüks segmentteki elektrikli araçlar ise bu düzen-
         ülke yollarında ise yaklaşık 8 bin elektrikli araç var. İlk 7   lemeden yararlanamayacak. Yeni düzenleme ile birlikte
         ayda elektrikli araç satışlarındaki artış yüzde 148’i buldu.   motor gücü 160 kW’ı geçmeyen ve matrahı 700 bin TL al-
         Yarım saatte dolum yapan DC Şarj İstasyonu’nun yaklaşık   tında olan araçlarda ÖTV yüzde 10 uygulanacak. 160 kW
         kurulum maliyeti 20 bin dolar, 3-4 saatte dolum yapan AC   altı, ancak matrahı 700 bin TL ve üstü olan araçlarda yüz-
         şarj istasyonunun yaklaşık kurulum maliyeti ise bin dolar.  de 40; 160 kW üstü ve matrahı 750 bin TL’yi geçmeyenler-

            KobiEfor (\OÖO
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45