Page 40 - KobiEfor Eylül 2022
P. 40
(/(.75à./à 9( +à%5à7 $5$d/$5
ve evrim geçiren oto- Otomotiv yetkili satıcıları ÖTV
motiv sektöründeki bu
hızlı değişime ayak uy- değişikliğinden memnun
durulmasında öncülü-
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yö-
ğü Türkiye’nin ilk yerli
netim Kurulu Başkanı Dr. Altuğ Erciş, OYDER ta-
otomobil girişimi Togg
rafından yapılan yazılı açıklamasında; 26 Temmuz
yapıyor. 2022 sonunda 2022’de yayınlanan ÖTV Uygulama Genel Tebliğinde
ilk elektrikli aracını yollara çıkarmaya hazırlanan Togg, Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile meslektaşları
otomobil satışına ise 2023’ün ilk çeyreğinde başlayacak. açısından haksız rekabet yara-
Doğuştan elektrikli bir araç olarak tasarlanan Togg’un tan çok önemli bir unsurun yü-
etrafında gelişecek ekosistemle sektörün hız kazanma- rürlükten kaldırıldığını belirtti.
sı bekleniyor. Sektördeki diğer gelişmelere bakıldığında; Erciş, yapılan düzenlemeden
Borusan Otomotiv, Elektrifikasyon Dönüşüm Platformu büyük memnuniyet duyduklarını
(EDP) ile dönüşüm hareketini başlatıyor. Stellantis ve To- ifade etti: “Yeni araç alımlarında
yota Motor Europe (TME), Avrupa pazarına yönelik elekt- müşterilerimiz tarafından talep
rikli versiyon dahil yeni büyük hacimli ticari araçların edilen ve aksesuar adı altında Altuğ
üretimi için yeni bir anlaşma yaptıklarını duyurdu. Ford toplanan tüm mal ve hizmetlerin Erciş
Otosan, bir ilki daha hayata geçirerek, İstanbul Teknik satışı, geçmiş tebliğ ile Yetkili Sa-
Üniversitesi (İTÜ) ile beraber hazırladığı Elektrikli Araçlar tıcılar tarafından gerçekleştirilirse yasal düzenlemenin
Eğitim Programı ile çalışanlarına elektrikli araçlar konu- açık olmaması sebebiyle ÖTV matrahına dahil ediliyor
sunda farklı seviyelerde eğitim verecek ve insan kayna- ve hem aracın hem de mal ve hizmetlerin bedeli ÖTV
ğını geleceğe taşıyacak. Dünyanın ilk ağır sınıf elektrikli oranında artıyordu. Yeni yayınlanan tebliğle bu uygula-
kamyonu Mercedes-Benz eActros, Almanya’da, Daimler ma tüm piyasa oyuncuları için ortak zemine getirilerek,
Truck’ın ‘Sürüş Deneyimi’ etkinliğinde sahne aldı. Tofaş, aracın ilk tescilinden sonra yapılacak mal ve hizmet-
2025’te elektrikliye geçecek. lerin satışı ÖTV matrahına dahil edilmeyeceği açık ve
Elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyonları Hibe sarih şekilde düzenlenmiş ve sağlıklı bir ticaret ve ver-
Programı ve Mobilite Araç ve Teknolojileri Yol Haritası: gilendirme yapılabilecek hale getirilmiştir. Müşterileri-
Türkiye elektrikli araçlarda altyapı çalışmalarını da hız- miz açısından da aynı ürüne farklı fiyat uygulamasını
la tamamlamak için çalışmalarını sürdürüyor. Sanayi ve ortadan kaldıracak bu gelişmenin daha faydalı olaca-
Teknoloji Bakanlığı, hızlı şarj istasyonu yatırımını teşvik ğına inanıyoruz. Müşterilerimizin aksesuar kapsamın-
etmek amacıyla ‘Elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyon- daki tüm mal ve hizmetlere eşit şartlarda ulaşmasının
ları Hibe Programı’nı başlattı. Toplam bütçesi 300 milyon önünü açacak bu uygulamanın haksız rekabeti ortadan
TL olan hibe desteğiyle 81 ilde bin 560 noktada hızlı şarj kaldırmasını ve serbest rekabet şartları içerisinde bu
istasyonu kurulumu sağlanacak. Sanayi ve Teknoloji Ba- ürün ve hizmetlere ulaşılmasını sağlayacaktır.”
kanlığı Milli Teknoloji Genel Müdürlüğü’nün hazırladığı
Mobilite Araç ve Teknolojileri Yol Haritası’nda, Türkiye’de Elektrikli araçlara ÖTV düzenlemesi:
elektrikli araçların gelişimine dair düşük, orta ve yüksek 300 bine kadar indirim
olmak üzere 3 farklı senaryoyu içeren bir projeksiyon Türkiye’de elektrikli araçların fiyatlarını düşürecek ve
oluşturuldu. Buna göre 2025’te; yüksek senaryoda yıllık pazarı hareketlendirmesi beklenen önemli bir düzenle-
elektrikli araç satışının 180 bin, elektrikli araç stoğunun me de hayata geçirildi. Yeni düzenlemeye ilişkin Kanun,
400 bin, orta senaryoda yıllık elektrikli araç satışının 120 Türkiye Büyük Millet Meclisi’nden (TBMM) geçerek Res-
bin, elektrikli araç stoğunun 270 bin, düşük senaryoda mi Gazete’de yayımlandı. Yürürlüğe giren yeni Özel Tü-
yıllık elektrikli araç satışının 65 bin, elektrikli araç stoğu- ketim Vergisi (ÖTV) düzenlemesiyle birlikte birçok elekt-
nun 160 bin civarında olacağı tahmini yapıldı. rikli modelin fiyatında ciddi düşüşler olacak. Elektrikli
Türkiye’de 2022 Nisan’da Resmi Gazete’de yayımlanan otomobillerden alınan ÖTV oranları yeniden belirlendi.
Şarj Hizmeti Yönetmeliği ve ardından Haziran’da Enerji Düzenlemeyle orta sınıftaki elektrikli otomobiller-
Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) işletme ağı li- den yüzde 10 ÖTV alınacak. Böylece motor gücüne göre
sansı vermesiyle sektöre yeni oyuncular katılırken Koç, araçlarda yüzde 30’u aşan indirimler bekleniyor. Orta
Sabancı, Zorlu, Kalyon gibi holdingler de bu alanda ya- segmentte satışta ya da satışa çıkacak olan elektrikli oto-
tırımlarını hızlandırdı. Şarj ağı işletme lisansı alan firma mobillerin büyük bir bölümü yüzde 10’luk vergi dilimine
sayısı 30’a ulaştı, Türkiye’de yaklaşık 4 bin şarj istasyonu, girecek. Lüks segmentteki elektrikli araçlar ise bu düzen-
ülke yollarında ise yaklaşık 8 bin elektrikli araç var. İlk 7 lemeden yararlanamayacak. Yeni düzenleme ile birlikte
ayda elektrikli araç satışlarındaki artış yüzde 148’i buldu. motor gücü 160 kW’ı geçmeyen ve matrahı 700 bin TL al-
Yarım saatte dolum yapan DC Şarj İstasyonu’nun yaklaşık tında olan araçlarda ÖTV yüzde 10 uygulanacak. 160 kW
kurulum maliyeti 20 bin dolar, 3-4 saatte dolum yapan AC altı, ancak matrahı 700 bin TL ve üstü olan araçlarda yüz-
şarj istasyonunun yaklaşık kurulum maliyeti ise bin dolar. de 40; 160 kW üstü ve matrahı 750 bin TL’yi geçmeyenler-
KobiEfor (\OÖO