Page 39 - KobiEfor Eylül 2022
P. 39
lanıyor. Pandemi ile hızlanan dijitalleşme, oyuna güçlü bir defleriyle uyum çerçevesinde bu rakamların yükselmesi
oyuncu olarak elektrikli veya hibrit tasarlanan yapay zeka gerekiyor. Yeni IEA raporu, kamu şarj altyapısı için daha
destekli ‘otonom araçları’ da dahil etti. ‘Elektrikli ve Hib- fazla hükümet desteği ve planlaması öneriyor.
rit Araçlar’ın üretimi ve kullanımı giderek yaygınlaşıyor. Kısa vadede, devam eden güçlü elektrikli araç sa-
Otonom ve elektrikli araçlar artık yakın geleceğin değil, tışlarının önündeki en büyük engeller, pil üretimi için
bugünün araçları. Deloitte’in ‘İleri Araç Teknolojilerinde gerekli olan bazı kritik minerallerin fiyatlarının artma-
Gerçeklik Kontrolü’ Raporu’na göre; üreticiler, tedarikçi- sının yanı sıra Rusya’nın Ukrayna’ya saldırısının neden
ler ve teknoloji şirketleri bu teknolojileri gerçeğe dönüş- olduğu tedarik zinciri kesintileri ve Çin’in bazı bölge-
türebilmek için çok ciddi miktarlarda yatırım yapıyorlar. lerinde devam eden Covid-19 karantinaları. Raporda,
Rapor, otonom araçların sürücü hatalarını minimuma in- uzun vadede, elektrikli otomobil satışlarında beklenen
direrek yüksek sürüş güvenliği sağlama büyümeye hizmet etmek için yeterli şarj
potansiyeline ve elektrikli araçlarla ula- altyapısını kullanıma sunmak için daha
şımla fosil yakıtların sebep olduğu çevre- fazla çabaya ihtiyaç duyulduğu belirtili-
sel etkinin minimuma indirilebileceğine yor.
dikkat çekiyor. Uzmanlar, Ukrayna-Rusya ‘Elektrikli ve Hibrit Araçlar’ pazarı
Savaşı’nın ve gelecekte yaşanması muh- hızlı gelişse de uzmanlara göre; önemli
temel jeopolitik sorunların yakıt fiyatları sorunlardan biri de üretim maliyetleri-
üzerindeki etkilerinin Dünya genelinde elektrikli araçlara nin yüksekliği. Yüksek fiyatlar kitlesel pazar tüketicileri-
(EV) geçiş trendini hızlandıracağını söylüyor. nin ihtiyaçlarını henüz karşılayamıyor. Uzmanlar, Dünya
Uzmanlar, Türkiye’de ‘Elektrikli ve Hibrit Araçlar’a olan çapında ve Türkiye’de sürdürülen politikalar; teşvik ve
ilginin hızla arttığını söylüyor. IEA (International Energy destekler, kamu harcamaları, dijital dönüşümle gelen
Agency-Uluslararası Enerji Ajansı) 2022 Elektrikli Araç- endüstrideki maliyet düşüşlerin olumlu etkisi, çip krizi ve
lar Görünüm Raporu’na göre; elektrikli otomobil satış- kritik minerallerin fiyat artışlarının engellenmesi, teda-
ları (tamamen elektrikli ve plug-in hibritler dahi) 2021’de rik zincirlerindeki sıkıntıların giderilmesi halinde kitlesel
iki katına çıkarak 6.6 milyonluk yeni bir rekora ulaştı ve pazarın ihtiyaçlarına uygun daha ekonomik üretim mali-
küresel tedarik zincirlerindeki zorluklara rağmen, sa- yetlerine ulaşılacağını da öngörüyor.
tışlar 2022’ye kadar güçlü şekilde yükselmeye devam
etti. İlk çeyrekte Dünya çapında satılan 2 milyon elekt- Türkiye de elektrikli araç
rikli otomobil, bir önceki yılın aynı dönemine göre 4’te 3 projeksiyonunu oluşturdu
arttı. 2021’in sonunda Dünya yollarındaki elektrikli oto-
mobil sayısı yaklaşık 16.5 milyondu, bu rakam 2018’deki 2 milyon adet kurulu kapasitesi, 500 bin kişiyi aşan
istihdamıyla 16 yıldır ihracat şampiyonu, üretim sırala-
miktarın üç katı. Çin’de elektrikli otomobil satışlarının
2021’de neredeyse 3 katına çıkarak 3.3 milyona ulaştı- masında Dünya’da 14., AB’de (Avrupa Birliği) 4. ve ülke
ğını ve küresel toplamın yaklaşık yarısını oluşturduğunu ekonomisinin lokomotiflerinden Türkiye otomotiv sana-
kaydeden rapor, Avrupa’da (yüzde 65 artarak 2.3 milyona) yi, elektrifikasyona hazır. Türkiye’yi küresel bir Ar-Ge ve
ve ABD’de (iki katından fazla artarak 630 bine) güçlü bir üretim üssüne dönüştüren Türk otomotiv sanayi, ürün ve
şekilde büyüdüğüne dikkat çekiyor. Rapora göre, 2021’de mühendislik ihracatlarıyla ülkenin dış ticaretine yaptığı
Dünya çapında satılan tüm otomobillerin yaklaşık yüzde pozitif katkıyı sürdürmeye devam ediyor.
10’u elektrikli, küresel kamyon satışları rakamı ise sade- Togg ile hareketlenen pazar: ‘Elektrikli ve Hibrit
ce yüzde 0.3. Dünya ülkelerinin iklim taahhütleri ve he- Araçlar’ın oyuna girişiyle birlikte paradigmaları değişen
“ÖTV olmasa pazar, 2 milyon adedi aşar”
Tek ihtiyaçlarının sektörü stratejik bir yol haritasıy- erişmesini sağlayacak düzenle-
la ileriye taşımak olduğunu vurgulayan Otomotiv Dist- meler gerekli.”
ribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Türkiye’de elektrikli ve hibrit
Haydar Bozkurt, ÖTV sistemindeki değişikliğin öne- araçların pazar payı: ODD Oto-
mine de dikkat çekti: “ÖTV olmasa bugün Türkiye’de mobil ve Hafif Ticari Araç Pazarı Ali
Haydar
pazar 2 milyon adedi geçerdi, fakat ÖTV’den gelecek (Temmuz-Ocak 2022) Raporu’nda
Bozkurt
gelire de ihtiyaç var, yetkililer bu dengeyi korumaya şu bilgiler yer alıyor: “Otomobil
çalışıyor. Bütün çevreci hamleleri destekleyecek dü- pazarı motor tipine göre; benzinli otomobil satışla-
zenlemeleri biz de destekliyoruz. Elektrikli araç ÖTV rı 226.043 adetle %70.8 pay, dizel otomobil satışla-
düzenlemesine bu bakış açışıyla yaklaşıyoruz. Fakat, rı 54.654 adetle %17.1 pay, hibrit otomobil satışları
mevcut ÖTV sistemi bugünü yansıtmıyor. Artık motor 30.417 adetle %9.5 pay, otogazlı otomobil satışları
hacmi diye bir kavram konuşulmaz hale geldi, kulla- 5.667 adetle %1.8 pay aldı. 2.532 adet elektrikli oto-
nıcının maliyeti yüksek elektrikli araç teknolojilerine mobil satışı gerçekleşti.”
(\OÖO KobiEfor 39