Page 39 - KobiEfor Eylül 2022
P. 39

lanıyor. Pandemi ile hızlanan dijitalleşme, oyuna güçlü bir   defleriyle uyum çerçevesinde bu rakamların yükselmesi
         oyuncu olarak elektrikli veya hibrit tasarlanan yapay zeka   gerekiyor. Yeni IEA raporu, kamu şarj altyapısı için daha
         destekli ‘otonom araçları’ da dahil etti. ‘Elektrikli ve Hib-  fazla hükümet desteği ve planlaması öneriyor.
         rit Araçlar’ın üretimi ve kullanımı giderek yaygınlaşıyor.   Kısa vadede, devam eden güçlü elektrikli araç sa-
         Otonom ve elektrikli araçlar artık yakın geleceğin değil,   tışlarının önündeki en büyük engeller, pil üretimi için
         bugünün araçları. Deloitte’in ‘İleri Araç Teknolojilerinde   gerekli olan bazı kritik minerallerin fiyatlarının artma-
         Gerçeklik Kontrolü’ Raporu’na göre; üreticiler, tedarikçi-  sının yanı sıra Rusya’nın Ukrayna’ya saldırısının neden
         ler ve teknoloji şirketleri bu teknolojileri gerçeğe dönüş-  olduğu tedarik zinciri kesintileri ve Çin’in bazı bölge-
         türebilmek için çok ciddi miktarlarda yatırım yapıyorlar.   lerinde devam eden Covid-19 karantinaları. Raporda,
         Rapor, otonom araçların sürücü hatalarını minimuma in-  uzun vadede, elektrikli otomobil satışlarında beklenen
         direrek yüksek sürüş güvenliği sağlama                       büyümeye hizmet etmek için yeterli şarj
         potansiyeline ve elektrikli araçlarla ula-                   altyapısını kullanıma sunmak için daha
         şımla fosil yakıtların sebep olduğu çevre-                   fazla çabaya ihtiyaç duyulduğu belirtili-
         sel etkinin minimuma indirilebileceğine                      yor.
         dikkat çekiyor. Uzmanlar, Ukrayna-Rusya                        ‘Elektrikli ve Hibrit Araçlar’ pazarı
         Savaşı’nın ve gelecekte yaşanması muh-                       hızlı gelişse de uzmanlara göre; önemli
         temel jeopolitik sorunların yakıt fiyatları                   sorunlardan biri de üretim maliyetleri-
         üzerindeki etkilerinin Dünya genelinde elektrikli araçlara   nin yüksekliği. Yüksek fiyatlar kitlesel pazar tüketicileri-
         (EV) geçiş trendini hızlandıracağını söylüyor.   nin ihtiyaçlarını henüz karşılayamıyor. Uzmanlar, Dünya
            Uzmanlar, Türkiye’de ‘Elektrikli ve Hibrit Araçlar’a olan   çapında ve Türkiye’de sürdürülen politikalar; teşvik ve
         ilginin hızla arttığını söylüyor. IEA (International Energy   destekler, kamu harcamaları, dijital dönüşümle gelen
         Agency-Uluslararası Enerji Ajansı) 2022 Elektrikli Araç-  endüstrideki maliyet düşüşlerin olumlu etkisi, çip krizi ve
         lar Görünüm Raporu’na göre; elektrikli otomobil satış-  kritik minerallerin fiyat artışlarının engellenmesi, teda-
         ları (tamamen elektrikli ve plug-in hibritler dahi) 2021’de   rik zincirlerindeki sıkıntıların giderilmesi halinde kitlesel
         iki katına çıkarak 6.6 milyonluk yeni bir rekora ulaştı ve   pazarın ihtiyaçlarına uygun daha ekonomik üretim mali-
         küresel tedarik zincirlerindeki zorluklara rağmen, sa-  yetlerine ulaşılacağını da öngörüyor.
         tışlar 2022’ye kadar güçlü şekilde yükselmeye devam
         etti. İlk çeyrekte Dünya çapında satılan 2 milyon elekt-  Türkiye de elektrikli araç
         rikli otomobil, bir önceki yılın aynı dönemine göre 4’te 3   projeksiyonunu oluşturdu
         arttı. 2021’in sonunda Dünya yollarındaki elektrikli oto-
         mobil sayısı yaklaşık 16.5 milyondu, bu rakam 2018’deki   2 milyon adet kurulu kapasitesi, 500 bin kişiyi aşan
                                                          istihdamıyla 16 yıldır ihracat şampiyonu, üretim sırala-
         miktarın üç katı. Çin’de elektrikli otomobil satışlarının
         2021’de neredeyse 3 katına çıkarak 3.3 milyona ulaştı-  masında Dünya’da 14., AB’de (Avrupa Birliği) 4. ve ülke
         ğını ve küresel toplamın yaklaşık yarısını oluşturduğunu   ekonomisinin lokomotiflerinden Türkiye otomotiv sana-
         kaydeden rapor, Avrupa’da (yüzde 65 artarak 2.3 milyona)   yi, elektrifikasyona hazır. Türkiye’yi küresel bir Ar-Ge ve
         ve ABD’de (iki katından fazla artarak 630 bine) güçlü bir   üretim üssüne dönüştüren Türk otomotiv sanayi, ürün ve
         şekilde büyüdüğüne dikkat çekiyor. Rapora göre, 2021’de   mühendislik ihracatlarıyla ülkenin dış ticaretine yaptığı
         Dünya çapında satılan tüm otomobillerin yaklaşık yüzde   pozitif katkıyı sürdürmeye devam ediyor.
         10’u elektrikli, küresel kamyon satışları rakamı ise sade-  Togg ile hareketlenen pazar: ‘Elektrikli ve Hibrit
         ce yüzde 0.3. Dünya ülkelerinin iklim taahhütleri ve he-  Araçlar’ın oyuna girişiyle birlikte paradigmaları değişen


             “ÖTV olmasa pazar, 2 milyon adedi aşar”

             Tek ihtiyaçlarının sektörü stratejik bir yol haritasıy-  erişmesini sağlayacak düzenle-
           la ileriye taşımak olduğunu vurgulayan Otomotiv Dist-  meler gerekli.”
           ribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkanı Ali   Türkiye’de elektrikli ve hibrit
           Haydar Bozkurt, ÖTV sistemindeki değişikliğin öne-  araçların pazar payı: ODD Oto-
           mine de dikkat çekti: “ÖTV olmasa bugün Türkiye’de   mobil ve Hafif Ticari Araç Pazarı   Ali
                                                                                       Haydar
           pazar 2 milyon adedi geçerdi, fakat ÖTV’den gelecek   (Temmuz-Ocak 2022) Raporu’nda
                                                                                       Bozkurt
           gelire de ihtiyaç var, yetkililer bu dengeyi korumaya   şu bilgiler yer alıyor: “Otomobil
           çalışıyor. Bütün çevreci hamleleri destekleyecek dü-  pazarı motor tipine göre; benzinli otomobil satışla-
           zenlemeleri biz de destekliyoruz. Elektrikli araç ÖTV   rı 226.043 adetle %70.8 pay, dizel otomobil satışla-
           düzenlemesine bu bakış açışıyla yaklaşıyoruz. Fakat,   rı 54.654 adetle %17.1 pay, hibrit otomobil satışları
           mevcut ÖTV sistemi bugünü yansıtmıyor. Artık motor   30.417 adetle %9.5 pay, otogazlı otomobil satışları
           hacmi diye bir kavram konuşulmaz hale geldi, kulla-  5.667 adetle %1.8 pay aldı. 2.532 adet elektrikli oto-
           nıcının maliyeti yüksek elektrikli araç teknolojilerine   mobil satışı gerçekleşti.”
                                                                                      (\OÖO      KobiEfor 39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44