Page 34 - KobiEfor Agustos 2022
P. 34
.217(<1(5 9( 3$56à<(/ 7$á,0$&,/,ã,
“Çift yönlü dolu konteyner dengesinin sağlan- larını üçüncü ülkeler arası taşımalarda çok ciddi bir
ması çok önemli”: Ayşem Ulusoy, konteyner ta- aktarma limanı olarak kullanabiliriz” diyor.
şımalarında çift yönlü dolu konteyner dengesinin Ayşem Ulusoy, parsiyel taşımacılığının, yükün
navlun fiyatlarının dengeli olmasını, gemilerin do- hacmine göre maliyet avantajı sunarak daha uygun
luluk oranının kapasite sınırlarına yakın olmasının fiyatlarda hizmet alınmasına olanak yarattığı için
da maliyetlerin minimize edilerek en uygun navlun küçük ya da büyük fark etmeksizin her boyuttaki
bedelinin oluşturulmasını sağladığını belirtiyor: “Bu yükü en hızlı şekilde ulaştırdığını anlatıyor: “Parsi-
nedenle çift yönlü dolu konteyner dengesinin sağ- yel taşımacılıkta uygun fiyat bir avantajken teslimat
lanması son derece önemlidir. sürelerinde yaşanan gecikmeler
Özellikle Avrupa’ya yönelik taşı- ise zayıf yönlerinden biri olarak
malarımızda karşılaşılan geçiş karşımıza çıkmaktadır. Taşıt içe-
belgesi kotası ve sınır kapıla- risinde farklı noktalara teslim
rındaki yoğunluk gibi sorunlar edilmesi gereken ürünlerin bu-
nedeniyle en etkin çözüm olarak lunması, en uzak noktaya trans-
yine intermodal taşımacılık öne fer edilecek ürünlerin klasik lo-
çıkmaktadır. Konteyner taşıma- jistik yöntemlerinden daha uzun
cılığında arz ve talepleri karşıla- bir sürede taşınmasına neden
mak da bir diğer önemli konumuz. Bu konuda yaşa- olmaktadır. Bu nedenle net bir teslim tarihi bulunan
nan artışla birlikte liman kapasitelerinin yeterliliği ürünler için zaman kavramı parsiyel taşımacılıkta
düşüyor. Büyüme potansiyeli de oldukça yüksek. dezavantaj olarak karşımıza çıkmaktadır. Parsiyel
Bu büyümede özellikle Çin önemli bir pazar olmaya taşımacılıkta bu sorunun önüne geçilmesi tüm taşı-
devam edecek. Ayrıca sektör bazında baktığımızda ma modlarında tam bir entegrasyonla mümkün ola-
sürdürülebilirlik ve çevreyi koruma konuları ön pla- caktır. Halihazırda uluslararası karayolu taşımaları-
na çıkmaktadır. Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün mızın önemli bir bölümü deniz sınır kapılarımızdan
gemilerin yüzde 85 daha az kükürt üretmeleri ve Ro-Ro seferleri şeklinde gerçekleşmektedir. İtalya,
sera gazı emisyonlarını 2050 yılına kadar azaltma- Fransa, Ukrayna gibi ülkelere yönelik Ro-Ro hatları
ları yönünde çağrısı düşünüldüğünde önümüzdeki aktif bir şekilde kullanılmaktadır. Ro-Ro hatları dı-
süreçte gemilerin alternatif enerji kaynaklarına yö- şında Ro-La hatlarını da kullanan taşımacılarımız,
nelmeleri gerekecektir.” alternatif taşıma modları ile ticaretimizi kesintisiz
Ulusoy, Türkiye’nin, coğrafi konumu ve liman altya- bir şekilde sürdürebilmektedir. Önümüzdeki dö-
pıları sayesinde konteyner sayılarını özellikle transit nemde de yeni Ro-Ro hatları, blok tren/konteyner
taşımalarda çok daha yukarı rakamlara çıkarabilecek gibi intermodal taşımacılık alternatifleri ile ülkemiz
potansiyele sahip olduğunu vurgulayarak, “Gümrük ihracatını destekleyecek, daha rekabetçi ve sürdü-
süreçlerinde yapılacak basitleştirmelerle Türk liman- rülebilir bir sistem tesis edilmelidir.”
‘Konteyner ve Parsiyel Taşımacılığı’nın sunduğu faydalar
Konteyner taşımacılığı, özellikle uluslararası ve hızlı bir şekilde yapılabiliyor. Konteynerler ol-
taşımacılık hizmetinde tercih edilen bir taşımacı- dukça dayanıklı olduğundan yüklerin taşımasında
lık türü. Dünya üzerinde yüklerin çeşitlenmesi ve hasar görmesi engelleniyor. Konteynerların yükleri
taşımacılık taleplerinin artması, konteyner taşıma- dış etkenlerden koruyan yapısına ek olarak hava da
cılığına olan ilgiyi arttırıyor. Konteyner ile nakliye geçirmemesi gıda benzeri yükler için bozulmayı da
bir taşımacılık türü olmasına rağmen; karayolu, engelliyor.
denizyolu, havayolu ve demiryolu taşımacılığı gibi Parsiyel taşımacılığı ise aynı güzergahta yer alan
türlerle beraber tercih ediliyor. Çoğunlukla deniz- birbirinden farklı müşterilerin eşya, ürün veya yükle-
yolu taşımacılığıyla tercih edilen bu taşımacılık tü- rini aynı taşıma aracıyla taşıma lojistiği. ‘Konteyner
ründe aynı ürün gruplarının taşıması yapılabildiği ve Parsiyel Taşımacılığı’, yüklerin çevredostu, güven-
gibi aynı konteyner içinde farklı ürün grupları da li, hızlı, kaliteli ve uygun maliyetlerle taşınabilmesi
yer alabiliyor. Tek seferlik yüklemeyle tekrar tekrar ve küresel ticareti kolaylaştırması açısından lojistik
açılmadan yapılan bir taşımacılık olduğu için kon- ve taşımacılık sektöründe önemli bir rol oynuyor.
teyner taşımacılığında, istifleme işleminin az olma- İpekyolu güzergahında yer alan ve Dünya’nın tedarik
sına ek olarak, yükün zarar görmesi ve süreçlerin zinciri üssü olma yolunda emin adımlarla ilerleyen
uzaması engelleniyor, zaman tasarrufu sağlanıyor. ve hızla dijital dönüşen Türkiye lojistik sektörü için
Konteynerlar boyut olarak büyük olduklarından de ‘Konteyner ve Parsiyel Taşımacılığı’nda sağlana-
yükleme ve boşaltma işlemi oldukça rahat, güvenli cak başarı, rekabette öne çıkmasını sağlayacak.
34 KobiEfor $ðXVWRV