Page 33 - KobiEfor Agustos 2022
P. 33
“Küresel konteyner ticaretinin gemiden daha hızlı boşaltma, gözetim altında tut-
2022-2025’te yıllık yüzde 3.9 büyümesi ma sürelerini kısaltma gibi bazı önlemler alındığını
bekleniyor” söylüyor: “Tedarik zincirinin Pandemi sürecinden
“Asya, konteyner taşımacılığında lider”: UTİKAD aldığı en önemli derslerden biri tedarikçilerin ve
(Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten- hedef pazarların çeşitlendirilmesi oldu, hammadde
ve yarı mamul tedarikinde üreticinin doğru planla-
leri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem Ulusoy,
mayla tedarikçilerini çeşitlendirmesi kadar hedef
kuru yük ve tanker taşımacı-
pazarlarını da çeşitlendirmesi gerekliliği ön plana
lığından sonra üçüncü sırada
çıktı. Türkiye bilhassa konteyner krizinin ardından
gelen konteyner taşımacılığının
gelen navlun maliyetlerindeki artışla öne çıkan bir
küresel mal ticaretinin en çok
pazar oldu. AB’ye taşımalarda Türkiye’nin Uzakdo-
ihtiyaç duyduğu ve en hızlı büyü-
ğu ile arasındaki navlun farkının 10 kat oranında
yen alanların başında geldiğini
artmasıyla Türkiye avantaj elde etti, lojistik sektörü
belirterek, şu bilgileri veriyor:
talebe yetişmek için hat sayısını artırmaya yönelik
“Asya’daki konteyner ticaret
Ayşem girişimlerde bulunmaya başladı.”
Ulusoy akışlarının 2021’de 41.5 milyon Ayşem Ulusoy, Türk Deniz Ticaret Filosu’nu oluştu-
TEU hacmine ulaştığı tahmin
ran 516 adet geminin 49 adetinin konteyner gemileri
ediliyor. Uzak Doğu’dan Kuzey Amerika ve Avrupa’ya
olduğunu paylaşıyor: “6.8 milyon DWT olan Türk Deniz
ticaret akışları 2021’de sırasıyla 23.6 milyon TEU ve
Ticaret Filosu’nun yüzde 15.28’ini konteyner gemileri
14.7 milyon TEU olarak gerçekleşti. Küresel kon-
oluşturmaktadır. Dünya deniz ticaret filosunda kon-
teyner ticaretinin 2022 ile 2025 arasında yıllık yüzde
teyner gemi sıralamasında Türkiye yüzde 1 oranı ile
3.9’luk bileşik büyüme oranında büyümesi bekleni-
15’inci sıradadır. Konteyner taşımacılığının avantaj-
yor. Bölgelere göre bakıldığında, işlemlerin yaklaşık
larından bahsedecek olursak kullanımının ekonomik
üçte ikisini gerçekleştiren Asya, konteyner taşıma-
olduğunu belirtebiliriz. Ayrıca operasyonda hızlılık
cılığına liderlik etmektedir.”
sağlaması, daha az işçilik ve yüksek verimlilik açısın-
“Türkiye’de 27 konteyner limanı var”: Ayşem
dan diğer taşıma modlarına göre daha avantajlıdır.”
Ulusoy, “Uluslararası ticarette önemli bir unsur olan
konteyner limanlarımız Ege, Akdeniz ve Marmara’da Parsiyel taşımacılığı nedir?
yoğunlukla bulunmaktadır. Karadeniz bu konuda
fazla gelişmiş değildir. Türkiye’de toplamda 180
Parsiyel taşımacılık, “Bir ya da birden fazla alıcı
adet liman bulunmakta, bu limanların 27 adeti
tarafından ve farklı firmalardan sipariş edilen ürün
konteyner limanı olarak faaliyet göstermektedir”
ya da malların tek ve birleştirilmiş yük halinde taşı-
diyor. 2011’den 2021’e kadar olan dönemde Türkiye
ma sürecine verilen isimdir. Yük teslimatı genellikle
limanlarında elleçlenen yüklerin yıllar içerisinde
denizyolu, havayolu, karayolu ve demiryolu aracılı-
TEU bazında hacmen artış gösterdiğini ifade eden
ğıyla gerçekleştirilmektedir. Parsiyel taşımacılıkta,
Ulusoy, 2011’de elleçlenen TEU 6 milyon 523 bin alıcıları farklı olan mal ya da ürünler aynı taşıma
iken 2021’de yaklaşık yüzde 93 artış gösterdiğini ve aracı (konteyner, uçak, tır, kamyon, kamyonet veya
12 milyon 591 bin olduğunu aktarıyor: “2011-2021 vagon) içinde taşınabilmektedir” diye tanımlanıyor.
yılları içerisinde ton bazında aynı oranda büyü- Bir başka tanıma göre; “Parsiyel taşımacılık, aynı
me gerçekleşmedi; 2011’de Türkiye limanlarında güzergahta yer alan birbirinden farklı müşterilerin
363 milyon 346 bin ton yük elleçlenirken 2021’de eşya, ürün veya yüklerini, aynı taşıma aracıyla ta-
2011’e kıyasla yaklaşık yüzde 51 artış oldu ve 526 şıma lojistiğine denir. Parsiyel taşımacılığı, ayrıca
milyon 306 bin ton yük elleçlendi. Aynı yıllar içeri- parça eşya taşımacılığı olarak da bilinir. En temel
sinde TEU ve ton bazında gerçekleşen farklı büyü- amaç; aynı istikamet üzerinde taşınması talep edi-
me oranları konteynerleşmenin bir sonucu olarak len bütün yükleri, toplam yük miktarı bir taşıma
değerlendirilebilir.” aracını doldurmasa bile, aynı araca yükleyerek ta-
şıma işleminin gerçekleştirilmesi.”
“Türkiye öne çıkan pazar oldu” Bir diğer tanım ise şöyle: “Herhangi bir ihtiyaç
Salgın öncesi yük gemisi fazlası varken salgın sahibi müşteri, arzu ettiği herhangi bir bölgeye,
sonrası denizyoluna olan talep ve taşıma için kul- istediği miktarda ürün göndermek istediği zaman,
lanılan konteynerlerin dünyanın belli başlı limanla- eğer bu talebi bir taşıma aracını (konteyner, uçak,
rında birikmiş olması ve bu konteynerlerin sisteme tır, kamyon, kamyonet veya vagon) doldurmaya-
dahil edilmemesinin halen küresel tedarik zinci- cak kapasitede bulunuyor ise müşterinin lojistik
rinin dengeye ulaşmasında engel teşkil ettiğine firmalarından talep edeceği hizmet, parsiyel taşı-
dikkat çeken Ulusoy, denizaşırı nakliyede oluşan macılık olarak tanımlanır.”
söz konusu tıkanıklığı gidermek için konteynerleri
$ðXVWRV KobiEfor 33