Page 33 - KobiEfor Agustos 2022
P. 33

“Küresel konteyner ticaretinin                gemiden daha hızlı boşaltma, gözetim altında tut-
             2022-2025’te yıllık yüzde 3.9 büyümesi        ma sürelerini kısaltma gibi bazı önlemler alındığını
             bekleniyor”                                   söylüyor: “Tedarik zincirinin Pandemi sürecinden
             “Asya, konteyner taşımacılığında lider”: UTİKAD   aldığı en önemli derslerden biri tedarikçilerin ve
           (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten-  hedef pazarların çeşitlendirilmesi oldu, hammadde
                                                           ve yarı mamul tedarikinde üreticinin doğru planla-
           leri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem Ulusoy,
                                                           mayla tedarikçilerini çeşitlendirmesi kadar hedef
                             kuru yük ve tanker taşımacı-
                                                           pazarlarını da çeşitlendirmesi gerekliliği ön plana
                             lığından sonra üçüncü sırada
                                                           çıktı. Türkiye bilhassa konteyner krizinin ardından
                             gelen konteyner taşımacılığının
                                                           gelen navlun maliyetlerindeki artışla öne çıkan bir
                             küresel mal ticaretinin en çok
                                                           pazar oldu. AB’ye taşımalarda Türkiye’nin Uzakdo-
                             ihtiyaç duyduğu ve en hızlı büyü-
                                                           ğu ile arasındaki navlun farkının 10 kat oranında
                             yen alanların  başında  geldiğini
                                                           artmasıyla Türkiye avantaj elde etti, lojistik sektörü
                             belirterek, şu bilgileri veriyor:
                                                           talebe yetişmek için hat sayısını artırmaya yönelik
                             “Asya’daki konteyner ticaret
            Ayşem                                          girişimlerde bulunmaya başladı.”
            Ulusoy           akışlarının 2021’de 41.5 milyon   Ayşem Ulusoy, Türk Deniz Ticaret Filosu’nu oluştu-
                             TEU hacmine ulaştığı tahmin
                                                           ran 516 adet geminin 49 adetinin konteyner gemileri
           ediliyor. Uzak Doğu’dan Kuzey Amerika ve Avrupa’ya
                                                           olduğunu paylaşıyor: “6.8 milyon DWT olan Türk Deniz
           ticaret akışları 2021’de sırasıyla 23.6 milyon TEU ve
                                                           Ticaret Filosu’nun yüzde 15.28’ini konteyner gemileri
           14.7 milyon TEU olarak gerçekleşti. Küresel kon-
                                                           oluşturmaktadır. Dünya deniz ticaret filosunda kon-
           teyner ticaretinin 2022 ile 2025 arasında yıllık yüzde
                                                           teyner gemi sıralamasında Türkiye yüzde 1 oranı ile
           3.9’luk bileşik büyüme oranında büyümesi bekleni-
                                                           15’inci sıradadır. Konteyner taşımacılığının avantaj-
           yor. Bölgelere göre bakıldığında, işlemlerin yaklaşık
                                                           larından bahsedecek olursak kullanımının ekonomik
           üçte ikisini gerçekleştiren Asya, konteyner taşıma-
                                                           olduğunu belirtebiliriz. Ayrıca operasyonda hızlılık
           cılığına liderlik etmektedir.”
                                                           sağlaması, daha az işçilik ve yüksek verimlilik açısın-
             “Türkiye’de 27 konteyner limanı var”: Ayşem
                                                           dan diğer taşıma modlarına göre daha avantajlıdır.”
           Ulusoy, “Uluslararası ticarette önemli bir unsur olan
           konteyner limanlarımız Ege, Akdeniz ve Marmara’da   Parsiyel taşımacılığı nedir?
           yoğunlukla bulunmaktadır. Karadeniz bu konuda
           fazla gelişmiş değildir. Türkiye’de toplamda 180
                                                               Parsiyel taşımacılık, “Bir ya da birden fazla alıcı
           adet liman bulunmakta, bu limanların 27 adeti
                                                             tarafından ve farklı firmalardan sipariş edilen ürün
           konteyner limanı olarak faaliyet göstermektedir”
                                                             ya da malların tek ve birleştirilmiş yük halinde taşı-
           diyor. 2011’den 2021’e kadar olan dönemde Türkiye
                                                             ma sürecine verilen isimdir. Yük teslimatı genellikle
           limanlarında elleçlenen yüklerin yıllar içerisinde
                                                             denizyolu, havayolu, karayolu ve demiryolu aracılı-
           TEU bazında hacmen artış gösterdiğini ifade eden
                                                             ğıyla gerçekleştirilmektedir. Parsiyel taşımacılıkta,
           Ulusoy, 2011’de elleçlenen TEU 6 milyon 523 bin   alıcıları farklı olan mal ya da ürünler aynı taşıma
           iken 2021’de yaklaşık yüzde 93 artış gösterdiğini ve   aracı (konteyner, uçak, tır, kamyon, kamyonet veya
           12 milyon 591 bin olduğunu aktarıyor: “2011-2021   vagon) içinde taşınabilmektedir” diye tanımlanıyor.
           yılları içerisinde ton bazında aynı oranda büyü-  Bir başka tanıma göre; “Parsiyel taşımacılık, aynı
           me gerçekleşmedi; 2011’de Türkiye limanlarında    güzergahta yer alan birbirinden farklı müşterilerin
           363 milyon 346 bin ton yük elleçlenirken 2021’de   eşya, ürün veya yüklerini, aynı taşıma aracıyla ta-
           2011’e kıyasla yaklaşık yüzde 51 artış oldu ve 526   şıma lojistiğine denir. Parsiyel taşımacılığı, ayrıca
           milyon 306 bin ton yük elleçlendi. Aynı yıllar içeri-  parça eşya taşımacılığı olarak da bilinir. En temel
           sinde TEU ve ton bazında gerçekleşen farklı büyü-  amaç; aynı istikamet üzerinde taşınması talep edi-
           me oranları konteynerleşmenin bir sonucu olarak   len bütün yükleri, toplam yük miktarı bir taşıma
           değerlendirilebilir.”                             aracını doldurmasa bile, aynı araca yükleyerek ta-
                                                             şıma işleminin gerçekleştirilmesi.”
             “Türkiye öne çıkan pazar oldu”                    Bir diğer tanım ise şöyle: “Herhangi bir ihtiyaç
             Salgın öncesi yük gemisi fazlası varken salgın   sahibi müşteri, arzu ettiği herhangi bir bölgeye,
           sonrası denizyoluna olan talep ve taşıma için kul-  istediği miktarda ürün göndermek istediği zaman,
           lanılan konteynerlerin dünyanın belli başlı limanla-  eğer bu talebi bir taşıma aracını (konteyner, uçak,
           rında birikmiş olması ve bu konteynerlerin sisteme   tır, kamyon, kamyonet  veya vagon) doldurmaya-
           dahil edilmemesinin halen küresel tedarik zinci-  cak kapasitede bulunuyor ise müşterinin lojistik
           rinin dengeye ulaşmasında engel teşkil ettiğine   firmalarından talep edeceği hizmet, parsiyel taşı-
           dikkat çeken Ulusoy, denizaşırı nakliyede oluşan   macılık olarak tanımlanır.”
           söz konusu tıkanıklığı gidermek için konteynerleri
                                                                                      $ðXVWRV      KobiEfor 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38