Page 28 - KobiEfor Haziran 2022
P. 28

UZMAN

                                         KOBİ’ler Dijital Dünyanın Neresinde?

                                                lkemiz ciddi ölçüde bir jeopoli-  bunu hayata geçirmek için bir “dijital dö-
                                                tik baskı sürecinden geçiyor ve   nüşüm yol haritası” olması gerekiyor.
                                         Ü ekonomimiz bundan çok yara       Dijitalleşmeyi önemseyerek işletmele-
                                         alıyor. KOBİ’ler, Türkiye’de ve dünyada   rinde uygulayan KOBİ’lerde, özellikle
                                         ekonominin gelişmesini sağlayan en   Pandemi süreci, dijitalleşmenin neden
                                         önemli yapılar durumunda. Bu süreçte   gerekli olduğu ve sağladığı avantajlar
                                         bir yandan hiç sonu gelmeyen ekonomik   konusunda büyük bir farkındalık yarattı.
                                         krizlerle boğuşuyor, küresel rekabetle   Pandemi sürecinde özellikle Çin çıkışlı
               Hilmi Develi              baş etmeye çabalıyorlar, diğer yandan   tedarik zincirlerindeki yaşanan aksak-
                                         rekabetle başa çıkmaya çalışıyorlar.  lıklar, ticari fuarların iptali ve yüz yüze
               hilmideveli@gmail.com
                                         Bir başka yaklaşımla KOBİ’lerimiz, orta   görüşmenin Dünya çapında kısıtlanması,
                                         veya küçük ölçekli olması fark etmeksi-  dijital ticarete geçişi hızlandırdı.
               Rekabette avantajı        zin dijital dünyaya uyum sağlamak adına   KOBİ’ler yapay zekayı kullanmalılar…
               yakalamanın temel         önemli bir rekabet içindeler.      Pandemi süreci sonrası Dünya’da reka-
               koşulu “Dijital           Burda “KOBİ’lerimiz dijital dünyanın nere-  bettin yoğunlaşarak arttığı bu dönem-
                                         sinde?” sorusuna cevap aradığımızda alı-  de mevcut pazarlarında büyümek için
               dönüşümdür.”
                                         nan yanıtlar pek de iç açıcı görülmemekte.  KOBİ’lerin emir zincirinden malzeme
               Dijital dönüşüm           Yakın zamanda yapılan araştırmalara göre   ve sipariş yönetimine, imalattan atölye
               KOBİ’ler için             KOBİ’lerin son beş yılda gerçekleştirdik-  operasyonlarına, sipariş karşılamadan
               gerçekten uzun            leri sayısal teknoloji yatırımlarında henüz   lojistiğe kadar birçok iş sürecine dair ya-
               ve zor bir yolculuk.      ilk faz dediğimiz internet sitesi (%59.6) ve   pay zeka yazılımlarını kullanmaları, artık
                                         şirket bilgisayar donanımlarının (%59.0)   gereklilikten öte zorunluluk durumunda.
               KOBİ’lerin tüm
                                         ağırlıklı olduğunu görmekteyiz.    Yapay zeka (AI), işletmelerin verimlilik
               operasyonlarını           • E-ticaret uygulamasını kullandığını ifade   sağlamalarına ve rekabet avantajı elde
               (tasarım, üretim          eden KOBİ’lerin oranı ise çok düşüktür.  etmelerine yardımcı oluyor. Yapay zeka
               süreci gibi)              •  Eleman yapısı incelendiğinde, bilişim   KOBİ’lerin hedef kitlelerine ulaşmalarını
                                         personeli bulundurmayan ve dışarıdan   sağlayan alanlarını da şekillendiriyor. Bu
               ve alanlarını
                                         hizmet almayanların oranı da %56’dır.  alanlardan biri, özellikle büyük pazarla-
               kapsamaya                 • Gelişmiş ülkelerde %90’lar seviyesinde   ma bütçeleri bulunmayan KOBİ’ler için
               başlayan dijital          olan KOBİ’lerdeki bilgisayar yaygınlığı,   hedef kitleleri nezdinde bilinirliklerini ve
               dönüşüm,                  Türkiye’de hala %59 civarındadır.  satışlarını artırmalarını sağlayan sos-
               bir tercih meselesi       • Önümüzdeki üç sene içinde teknoloji/  yal medya reklamlarıyla geniş kitlelere
                                         dijital alanda yatırım yapmayı planlayan   ulaşmalarına olanak sağlamakta.
               değil, artık bir
                                         şirketlerin oranı ise %30.6’dır.   Teknoloji yatırım uzmanları yıl boyunca;
               gereklilik.               • Bilgi teknolojileri personeli bulundurma-  “Teknoloji yatırımları KOBİ’lerin %46’sı
               Bir başka ifade ile       yan ve bu alanda dışarıdan hizmet almayan   yapay zeka ve makine öğrenmesine odak-
               ‘Dijitalleşme’nin         şirketlerin oranının %50.2 olduğu görüldü.  lanacağını belirtiyor. Böylece iş süreçleri-
               artık bir                 • Şirketlerin dijital dönüşüm süreçlerin-  ni daha verimli hale getirmek, süreçlerin
                                         de zayıf kaldığı alanlardan bir diğerinin   optimizasyonunu sağlamak ve müşteri
               zorunluluk
                                         ise dijital pazarlama olduğu ortaya çıktı.  memnuniyetini artırarak rekabette daha
               olduğunu                  • KOBİ’lerin %56.3’ü dijital pazarlama ala-  iyi bir konuma gelmek mümkün olabili-
               içselleştirmeleri         nında personel bulundurmadıklarını ve dı-  yor. %42’lik bir kesim büyük veri ve anali-
               gerekmekte.               şarıdan hizmet almadıklarını ifade ediyor.  tik teknolojilerine yatırım yaparak giderek
               Bu bağlamda               Rekabette avantajı yakalamanın temel   artan karmaşık veriden anlamlı bilgiler
                                         koşulu ise “Dijital dönüşümdür.” Dijital   elde etmeyi ve işe değer katmayı hedefli-
               KOBİ’lerin
                                         dönüşüm KOBİ’ler için gerçekten uzun   yor” öngörüsünde bulunuyorlar.
               “dijital stratejisi”      ve zor bir yolculuk. KOBİ’lerin tüm ope-  Sonuç olarak gerek araştırmalarda ve
               ve bunu hayata            rasyonlarını (tasarım, üretim süreci gibi)   anketlerde elde edilen verilerde gerekse
               geçirmek için             ve alanlarını kapsamaya başlayan diji-  iş dünyamıza yönelik düzenlenen toplan-
               bir “dijital              tal dönüşüm, bir tercih meselesi değil,   tılarda görüştüğüm iş insanlarımızdan-
                                         artık bir gereklilik. Bir başka ifade ile   sanayicilerimizden edindiğim  bilgilerde,
               dönüşüm yol
                                         ‘Dijitalleşme’nin artık bir zorunluluk ol-  KOBİ’lerimizin, dijital dünyada henüz
               haritası” olması          duğunu içselleştirmeleri gerekmekte. Bu   yerini belirlemede maalesef yeterince
               gerekiyor.                bağlamda KOBİ’lerin “dijital stratejisi” ve   başarılı olamadıkları görülüyor...
               28 KobiEfor Haziran 2022
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33