Page 28 - KobiEfor Haziran 2022
P. 28
UZMAN
KOBİ’ler Dijital Dünyanın Neresinde?
lkemiz ciddi ölçüde bir jeopoli- bunu hayata geçirmek için bir “dijital dö-
tik baskı sürecinden geçiyor ve nüşüm yol haritası” olması gerekiyor.
Ü ekonomimiz bundan çok yara Dijitalleşmeyi önemseyerek işletmele-
alıyor. KOBİ’ler, Türkiye’de ve dünyada rinde uygulayan KOBİ’lerde, özellikle
ekonominin gelişmesini sağlayan en Pandemi süreci, dijitalleşmenin neden
önemli yapılar durumunda. Bu süreçte gerekli olduğu ve sağladığı avantajlar
bir yandan hiç sonu gelmeyen ekonomik konusunda büyük bir farkındalık yarattı.
krizlerle boğuşuyor, küresel rekabetle Pandemi sürecinde özellikle Çin çıkışlı
Hilmi Develi baş etmeye çabalıyorlar, diğer yandan tedarik zincirlerindeki yaşanan aksak-
rekabetle başa çıkmaya çalışıyorlar. lıklar, ticari fuarların iptali ve yüz yüze
hilmideveli@gmail.com
Bir başka yaklaşımla KOBİ’lerimiz, orta görüşmenin Dünya çapında kısıtlanması,
veya küçük ölçekli olması fark etmeksi- dijital ticarete geçişi hızlandırdı.
Rekabette avantajı zin dijital dünyaya uyum sağlamak adına KOBİ’ler yapay zekayı kullanmalılar…
yakalamanın temel önemli bir rekabet içindeler. Pandemi süreci sonrası Dünya’da reka-
koşulu “Dijital Burda “KOBİ’lerimiz dijital dünyanın nere- bettin yoğunlaşarak arttığı bu dönem-
sinde?” sorusuna cevap aradığımızda alı- de mevcut pazarlarında büyümek için
dönüşümdür.”
nan yanıtlar pek de iç açıcı görülmemekte. KOBİ’lerin emir zincirinden malzeme
Dijital dönüşüm Yakın zamanda yapılan araştırmalara göre ve sipariş yönetimine, imalattan atölye
KOBİ’ler için KOBİ’lerin son beş yılda gerçekleştirdik- operasyonlarına, sipariş karşılamadan
gerçekten uzun leri sayısal teknoloji yatırımlarında henüz lojistiğe kadar birçok iş sürecine dair ya-
ve zor bir yolculuk. ilk faz dediğimiz internet sitesi (%59.6) ve pay zeka yazılımlarını kullanmaları, artık
şirket bilgisayar donanımlarının (%59.0) gereklilikten öte zorunluluk durumunda.
KOBİ’lerin tüm
ağırlıklı olduğunu görmekteyiz. Yapay zeka (AI), işletmelerin verimlilik
operasyonlarını • E-ticaret uygulamasını kullandığını ifade sağlamalarına ve rekabet avantajı elde
(tasarım, üretim eden KOBİ’lerin oranı ise çok düşüktür. etmelerine yardımcı oluyor. Yapay zeka
süreci gibi) • Eleman yapısı incelendiğinde, bilişim KOBİ’lerin hedef kitlelerine ulaşmalarını
personeli bulundurmayan ve dışarıdan sağlayan alanlarını da şekillendiriyor. Bu
ve alanlarını
hizmet almayanların oranı da %56’dır. alanlardan biri, özellikle büyük pazarla-
kapsamaya • Gelişmiş ülkelerde %90’lar seviyesinde ma bütçeleri bulunmayan KOBİ’ler için
başlayan dijital olan KOBİ’lerdeki bilgisayar yaygınlığı, hedef kitleleri nezdinde bilinirliklerini ve
dönüşüm, Türkiye’de hala %59 civarındadır. satışlarını artırmalarını sağlayan sos-
bir tercih meselesi • Önümüzdeki üç sene içinde teknoloji/ yal medya reklamlarıyla geniş kitlelere
dijital alanda yatırım yapmayı planlayan ulaşmalarına olanak sağlamakta.
değil, artık bir
şirketlerin oranı ise %30.6’dır. Teknoloji yatırım uzmanları yıl boyunca;
gereklilik. • Bilgi teknolojileri personeli bulundurma- “Teknoloji yatırımları KOBİ’lerin %46’sı
Bir başka ifade ile yan ve bu alanda dışarıdan hizmet almayan yapay zeka ve makine öğrenmesine odak-
‘Dijitalleşme’nin şirketlerin oranının %50.2 olduğu görüldü. lanacağını belirtiyor. Böylece iş süreçleri-
artık bir • Şirketlerin dijital dönüşüm süreçlerin- ni daha verimli hale getirmek, süreçlerin
de zayıf kaldığı alanlardan bir diğerinin optimizasyonunu sağlamak ve müşteri
zorunluluk
ise dijital pazarlama olduğu ortaya çıktı. memnuniyetini artırarak rekabette daha
olduğunu • KOBİ’lerin %56.3’ü dijital pazarlama ala- iyi bir konuma gelmek mümkün olabili-
içselleştirmeleri nında personel bulundurmadıklarını ve dı- yor. %42’lik bir kesim büyük veri ve anali-
gerekmekte. şarıdan hizmet almadıklarını ifade ediyor. tik teknolojilerine yatırım yaparak giderek
Bu bağlamda Rekabette avantajı yakalamanın temel artan karmaşık veriden anlamlı bilgiler
koşulu ise “Dijital dönüşümdür.” Dijital elde etmeyi ve işe değer katmayı hedefli-
KOBİ’lerin
dönüşüm KOBİ’ler için gerçekten uzun yor” öngörüsünde bulunuyorlar.
“dijital stratejisi” ve zor bir yolculuk. KOBİ’lerin tüm ope- Sonuç olarak gerek araştırmalarda ve
ve bunu hayata rasyonlarını (tasarım, üretim süreci gibi) anketlerde elde edilen verilerde gerekse
geçirmek için ve alanlarını kapsamaya başlayan diji- iş dünyamıza yönelik düzenlenen toplan-
bir “dijital tal dönüşüm, bir tercih meselesi değil, tılarda görüştüğüm iş insanlarımızdan-
artık bir gereklilik. Bir başka ifade ile sanayicilerimizden edindiğim bilgilerde,
dönüşüm yol
‘Dijitalleşme’nin artık bir zorunluluk ol- KOBİ’lerimizin, dijital dünyada henüz
haritası” olması duğunu içselleştirmeleri gerekmekte. Bu yerini belirlemede maalesef yeterince
gerekiyor. bağlamda KOBİ’lerin “dijital stratejisi” ve başarılı olamadıkları görülüyor...
28 KobiEfor Haziran 2022