Page 33 - KobiEfor Mayıs 2022
P. 33
İSO İkinci 500 Büyük Listesi’nde 40 firması, TİM yerleşik sanayi kültürü, OSB’ler mevzuatına esas
Türkiye’nin İlk 1000 İhracatçısı 2020 Listesi’nde 59 teşkil etmiş ve 4562 Sayılı Kanun kabul edilmeden
firması, geniş üretim olanakları, Avrupa’nın 7. lima- on yılı aşan bir süre önce ilimizde OSB’ler faali-
nı olan Kocaeli Limanı başta olmak üzere İzmit Kör- yete geçmiştir. Bugün, Kocaeli’nin 13’ü aktif ve 1’i
fezi’ndeki 35 limanıyla Osmangazi Köprüsü, Kuzey yapım aşamasında olan toplam 14 OSB mevcuttur.
Marmara Otoyolu, Kocaeli Cengiz Topel Havalimanı Öte yandan İzmit Körfezi, kuzeyi ve güneyini saran,
ile ulaşım ve lojistik avantajları, ihracat pazarlarına üçünde inşa ve kapasite artırımı devam eden toplam
yakınlığı, modern mesleki ve sosyal altyapısı, genç 35 liman tesisiyle Türkiye’nin deniz trafiğinin yakla-
ve dinamik işgücüyle Türkiye’nin ileri teknoloji, Ar- şık %16’sının gerçekleştiği en büyük liman bölgesi-
Ge ve inovasyon üssü olmak için koşuyor. dir. Kocaeli’yi öne çıkartan en önemli faktör olarak
Kocaeli Valisi Seddar Yavuz, Kocaeli’nin Türkiye göze çarpan lojistik avantajları, Osmangazi Köprüsü
ekonomisindeki yerini ve katkısını şöyle özetliyor: ve bağlantılı Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi
“Kocaeli, Türkiye yüzölçümünün %0.43’üne (3.397 ve son olarak tamamlanan Kuzey Marmara Otoyolu
2
km ) ve nüfusu itibariyle Türkiye nüfusunun %2.4’üne ile daha da artmıştır.”
(2.033.441 kişi) tekabül etmektedir. Kocaeli, 2017 yılı
Sosyo-ekonomik Gelişmişlik Endeksi’nde (SEGE) 81 “Kocaeli millî ekonomik atılım
il arasında 4. sırada, 2020 yılı TÜİK verilerine göre projelerine ev sahipliği yapıyor”
81 il arasında gayrisafi bölgesel hasıla değerinde Vali Seddar Yavuz, Kocaeli’nin Türkiye’nin en
5. ve kişi başına düşen gayrisafi bölgesel hasıla de- önemli millî ekonomik atılım projelerine de ev sahip-
ğerinde ise 2. sıradadır. TR-42 İBBS-2 Bölgesi’nin liği yapan bir il olduğunu vurgulayarak, şehrin ileri
merkez ili Kocaeli, görece küçük teknoloji yatırımları hakkında şu bil-
yüzölçümüne karşın bir sanayi ili gileri veriyor:
olarak bilinmektedir ve Türkiye’deki “• Bunların başında ülkemizi bi-
tüm Organize Sanayi Bölgeleri’nde- lişim alanında bir üst lige taşımasını
ki (OSB’ler) istihdamın %6’sını ve beklediğimiz Bilişim Vadisi projesi
SGK’ya kayıtlı toplam işletmelerde gelmektedir. Bilişim Vadisi, tam ola-
istihdamın %4.14’ünü teşkil etmek- rak faaliyete geçtiğinde bir teknopark-
tedir. İldeki büyük ölçekli işletme- tan öte ülkemizin yerli ve millî bilişim
lerin önemli kısmının İstanbul ve ve yazılım gündeminin belirlendiği
diğer iller merkezli olmasına karşın bir kampüs niteliği kazanacaktır. Bi-
(İSO 2019 Birinci ve İkinci 500 liste- lişim Vadisi, bu alanda üzerine düşen
lerinde yer alan ve Kocaeli’de üretim vazife dairesinde TÜSSİDE ile birlikte
tesisi bulunan işletmelerin %48’inin bilgi güvenliği ve yerli yazılım kültürü
merkezi Kocaeli dışındadır) tahsil için hayati önem taşıyan ‘Açık Kaynak
edilen vergi gelirlerinde 4. sırada, Platformu’ adlı projenin yürütücüle-
tahsilatın tahakkuka oranında ise rindendir. Bilişim Vadisi’nde ülkemiz
yıllardır 1. sıradadır. Türkiye gene- ekonomisi için kilit önem taşıyan yatı-
linde 2001’den bu yana gerçekleşen rımlardan Türkiye’nin Otomobili Giri-
teşvik belgeli yatırımların %3.33’ü şim Grubu’nun (TOGG) Ar-Ge faaliyet-
Kocaeli’de gerçekleşmiştir. Yabancı lerinin de yürütüldüğü genel merkezi
sermayeli yatırımlar açısından ca- de bulunmaktadır.
zip Kocaeli’de gerçekleşen teşvik • Doğu Marmara Kalkınma Ajan-
belgeli yabancı sermayeli imalat sımızın, güdümlü proje desteğiyle
sanayi yatırımlarının ülke genelinde hayata geçen TOSB Otomotiv Test
gerçekleşen yabancı sermayeli imalat sanayi yatı- Merkezi, hem kilit önem taşıyan otomotiv testlerinin
rımları içindeki payı %11.5 düzeyindedir. TÜİK’in yurt içinde yapılmasını sağlayarak teknolojik bilgi
yayınladığı gümrük müdürlükleri bazında gerçekle- hırsızlığına karşı güvenliği sağlamış hem de yurt-
şen dış ticaret istatistiklerine göre 2021’de ülkemiz dışına ödenen milyonlarca Avro’nun yurt içinde kal-
ihracatının %15.5’i ve ithalatının %20.2’si Kocaeli masını sağlamış ve sağlamaya devam etmektedir.
gümrüklerinden gerçekleşmiştir. • Güdümlü proje desteği kapsamında Kalkınma
Kocaeli bu niteliğini temelde Türkiye’nin en Ajansı finansman desteğiyle İMES OSB’de kurul-
önemli liman bölgelerinden olması ve ulaşım ağ- makta olan İleri Mühendislik Mükemmeliyet Merke-
ları üzerinde yer alması, İstanbul’a coğrafi yakınlı- zi, hem makine ve metal sektörlerinde nitelikli bil-
ğı ile Osmanlı İmparatorluğu ve öncesine dayanan ginin sektör firmalarında çalışanlara aktarılmasını
köklü sanayi geleneğine borçludur. Kocaeli’deki sağlayan bir eğitim merkezi hem de Ar-Ge, tasarım,
0D\ÜV KobiEfor 33