Page 23 - KobiEfor Mayıs 2022
P. 23
Önder
Erdem
‘Filo Kiralama Mali Yapınızı ve Euro’nun yükselişine dikkat çeken Erdem, Pan-
Nasıl Destekler?’ demi ve çip krizi nedeniyle üretim eksikliği ve bi-
Hedef Filo Yönetici Direktörü Önder Erdem, reysel taşımacılıkta talep artışı yaşandığını ancak
Türkiye’nin en büyük operasyonel araç kiralama şir- bunun istisnai bir durum olduğunu ve böyle devam
ketlerinden birisi olduklarını belirterek, “Tiktak’ın edemeyeceğini kaydetti: “Buradan para kazandınız
sahibiyiz. Şu anda 3500 otomobille Türkiye’nin en bü- ama bundan sonra böyle gitmeyebilir. Reel faizlerin
yük araç paylaşım platformuyuz” dedi. Kiralamanın negatif olması nedeniyle varlık fonu oluşuyor. İkin-
bir finansman modeli olduğunu kaydeden Erdem, ci el bazen kazandırır ama bunun bir garantisi yok
operasyonel kiralamanın işletme kaynaklarının daha ve devam etmeyebilir. Biz yılda 10-15 bin arasında
etkin kullanılmasını, kurumların araç sahipliğini otomobil satın alıyoruz, dolayısıyla sizin görmedi-
ucuzlattığını ve işletmenin daha karlı olmasını sağla- ğiniz ticari avantajlarımız oluyor, bizim maliyetimiz
dığını söyledi: “Operasyonel kiralama, leasinge göre sizden daha ucuz. Bizim filomuz günde 250 kaza ya-
daha ucuzdur, ancak sonunda mal sizin mülkiyetinize pıyor, yılda 40 bin kaza yapıyor, dolayısıyla biz 2022
geçmez. Otomobil iş hayatının önemli parçası. İşlet- yılı içerisinde kaç ürün değişimi olacağını biliyor ve
me kaynaklarını etkin kullanın, daha karlı daha fazla daha ucuza tamir ettirebiliyoruz. Bu faydanın hepsi-
büyüyün. Varlık sebebimiz bu.” ni kendimize tutmuyoruz, rekabetçi olabilmeniz için
Nasıl fiyatlama yaptıklarını örneklerle açıklayan bu faydaları sizlerle paylaşıyoruz. Sizin işiniz sanayi.
Erdem, nakit araç satın alımı, kredili araç satın alı- Bizim sektör kar kaybı veya müşteri gitti diye almaz.
mı ve araç kiralamanın maliyetlerini karşılaştırdığı Otomobilin değer kaybı eğrisi; terstir. 100 liraya al-
tabloyla şirketlerin kazandıklarını ve kaybettiklerini dık, 80 liraya düşer. Fakat biz kirayı sizden eşit mik-
anlattı: “Amaç sizin sermayenizi doğru kullanma- tarda alırız. Araba sizin olsa değer kaybedecek, al-
nız. Bu tabloda işletme sermayesi 500 bin TL. Oto- dığınız fiyata satamayacaksınız.”
mobilin satın alma bedeli
de 500 bin TL. Bir şirket,
tüm işletme sermayesi-
ni kullanıyor. Diğeri tak-
sitle alıyor, diğeri de araç
kiralama yapıyor. Nakit
araç satın alımının sonun-
da enflasyonla beraber 3
sene sonunda -100 bin lira
maliyet oluştu. Kredili alan
3 yıl sonunda -15.454 lira
maliyet oluştu. Araç kira-
lamada, peşinat yok, kredi
yok, işletme sermayesini
işletebiliyor, getiri sağla-
yabiliyorsunuz ve 3 yılın
sonunda 45 bin TL kara
geçtiniz.”
İkinci el araçlardan enf-
lasyon nedeniyle para ka-
zanılmış gibi görünse de TL
0D\ÜV KobiEfor