Page 235 - KobiEfor Şubat 2022
P. 235

Konsept
 ERP Seçimlerine Yönelik Öneriler ve Yaklaşımlar




             İşletmeler, ERP’nin yazılım ve danışmanlık olarak oldukça yüksek maliyetli bir ticari yazılım paketi oldu-
             ğunun bilinciyle hareket ederek sistemden beklentilerini net olarak belirlemeli, çözüm sağlayıcı yazılım

             firması seçiminde doğru karar vermelidir. Bu bağlamda, işletmeler ERP kavramlarının anlamlarını, ge-

             lişim evrelerini, sunduğu çözümleri ve kendi iş süreçleri için uygunluğunu çok iyi analiz ederek firma,
             danışman ve yazılım paketi seçimine gitmelidir. Aksi halde, yanlış seçim yüksek maliyet getirecektir.


              ERP’nin Gelişim Evreleri                           ERP-3 Çözümüne Bakış
              ERP’nin ilk adımı, 1960’lı yılların başında imalat sektö-  Zamanının ihtiyaçlarına yönelik tarihsel gelişim sırasıy-
              ründe faaliyet gösteren traktör ve inşaat makineleri üre-  la “MRP, MRP2, ERP, ERP2” derken günümüzde ERP-3
              ticisi J.I. Case’in üretim sürecindeki bilgi akışını düzen-  çözümü gündeme hızlı bir giriş yapmaktadır. ERP-3’ün
              lemek için MRP (Material Request Planning) yazılımı   en can alıcı özelliği internet veri tabanlı olmasıdır. Ku-
              oluşturmasıyla başlamıştır.  J.I. Case daha sonra  MRP   rumsal yazılımlar şimdi de işletmeleri, yüzünü müşte-
              sistemini geliştirmek için IBM ile çalışmıştır. 1970’ler   riye dönen daha etkin, daha proaktif kılan, internet veri
 ilgi ve iletişim temelli Endüstri 4.0 sanayi devri-  ve 1980’li yılların sonlarına kadar MRP’nin kapsamı   tabanlı işbirliği araçları ve platformlar ile sınırsız sayıda

 miyle birlikte günümüzün dijitalleşen iş dünyasın-  satış, satın alma, envanter yönetimi, muhasebe, finans   farklı web siteleri üzerinden iş süreçlerinin yönetilme-
              yönetimi olarak genişletilerek MRP-2 yazılımı geliştiril-
                                                                 sine imkân sağlayan ve %100 entegre ERP-3 çözümle-
 da, işletmeler, ürün ve hizmetlerini rakiplerinden   miştir. Malzeme gereksinimleri, ana üretim programı ve   riyle günümüze hızlı bir giriş yapmıştır.
 Bdaha hızlı pazara sunabilmek ve kaynaklarını daha   kapasite göz önüne alınarak malzeme akışında oluşan   Böylece işletmeler B2B, B2C, C2C portallerini doğru-
 etkin kullanabilmek için, Endüstri 4.0 ile dijitalleşmenin   değişikliklere göre güncelleme yapan, sonuçlarına iliş-  dan entegre ERP-3 sistem üzerinden yönetebilmekte,
              kin öngörü sağlayan, daha dinamik malzeme planlama-
 sunduğu imkânları kullanarak, “süper akıllı” topluma işa-  sı için kapalı-döngü MRP tekniği uygulanarak MRP-2   tedarikçiler portali, bayi portali, servis-destek hizmeti
                                                                 portali, kurumsal veya bireysel müşteri portali, kariyer
 ret eden Toplum 5.0 ile insanlığın yararına, daha konforlu   Üretim Kaynakları Planlaması (Manufacturing Resource   portali, proje portalleri, müşteri, marka ve ürünlere
 ve sürdürülebilir bir yaşamı hedefleyen nesnelerin interneti   Planning) yaklaşımına geçilmiştir. 1990’lardan bu yana   özel internet siteleri ile network sağlamaktadır.

              yazılımcılar, tüm kurumsal iç üretim süreçleri ile teda-
 IoT, makine-insan, yapay zekâ, büyük veri, co-robot, bu-  rik zinciri ve müşteri ilişkileri yönetimi gibi kurumlar   Hemen burada B2B, B2C ve C2C kavramlarını açıkla-
 lut bilişim, block-chain gibi akıllı teknolojilerin işbirliği ile   arası süreçleri birbirine bağlayabilen, üretim süreçlerini   makta fayda var: B2B, ürün ya da hizmet sağlayıcı ya da

                                                                 satıcı iki şirketin ortak iş ilişkisine girmesi ve firmadan
              optimize edebilen daha kapsamlı çözüm sunan ERP/
 iş süreçlerini optimize ederek şeffaf, erişilebilir, izlenebilir,   ERP-2 yazılımını yaratmıştır.   firmaya anlamına gelen business to business İngilizce

 bütünleşik, entegre, yeni, akıllı ERP (Enterprise Resource   2000’li yıllarda muhasebe, finans, satış-dağıtım, stok   teriminin kısaltmasından oluşmaktadır. Örneğin, çorap


 Planning) sistemlerine ihtiyaç duymaktadırlar. Kurumsal   yönetimi, satın alma, üretim, pazarlama, kalite yöne-  üretimi yapan bir firma iplik toptancısından ürün te-
                                                                 dariki yapabilir ya da insan kaynakları ihtiyacı olan bir
 Kaynak Planlaması anlamına gelen bütünleşik, entegre ya-  timi, insan kaynakları yönetimi gibi fonksiyonlar ara-  firma insan kaynakları danışmanlık hizmeti veren baş-

              sındaki işbirliğine imkân sağlayan, bütünleşik, entegre
 zılım sistemi olan ERP sistem yazılımları bilgi, işgücü ve   bir sistem olan ERP sistemleri geliştirilmiştir. MRP sis-  ka bir firma ile çalışabilir. Böylece işletmeler e-ticaret

 finans kaynaklarından daha düşük maliyetle yüksek verim   temleri üretim sürecinde kullanılan malzemelerle ilgi-  sitelerindeki ortak iş ilişkisiyle yüksek hacimli alışveriş

                                                                 imkânı sağlayarak maliyeti düşürebilirler. B2C, inter-
 alınabilmesi ihtiyacı ile geliştirilmiştir.  liyken, MRP-2 ve ERP sistemleri gerçek zamanlı veri   netten alışveriş denildiğinde ilk akla gelen, firmadan

              erişimine ve depolanmasına imkân sağlayan, peraken-  tüketiciye anlamına gelen business to consumer  İn-
              de ve üretim sektörlerinin yanı sıra farklı coğrafi bölge-  gilizce teriminin kısaltmasından oluşmaktadır; Trend-

              lerde çoklu para birimi ve dil desteği ile petrol, kimya,   yol, N11, Hepsiburada online ürün satışı yapan firma-

              otomotiv, ilaç sanayi, sağlık, bankacılık, havacılık gibi     lar buna örnek olabilir. C2C, tüketiciden
              farklı sektörlerin farklı ihtiyaçlarını sektöre özel geliş-   tüketiciye anlamına gelen  consumer  to
              tirmelerle özelleştirilebilme esnekliğine sahiptir.
                                                                            consumer İngilizce teriminin kısaltması-
                                                                            dır, internetteki pazar yerleri buna örnek
                                                                            olabilir. E-ticaretin  büyümesiyle ortaya
                                                                            çıkan bu iş modelleri pandeminin de et-
                                                                            kisiyle çok daha fazla tercih edilen sanal
                                                                            pazar yerleridir.
 Zülcenah Şahin
 Phd. St./SAP ERP Uzmanı




                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  111
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240