Page 234 - KobiEfor Şubat 2022
P. 234

ERP Seçimlerine Yönelik Öneriler ve Yaklaşımlar




                                                                                                                                    İşletmeler, ERP’nin yazılım ve danışmanlık olarak oldukça yüksek maliyetli bir ticari yazılım paketi oldu-
                                                                                                                                    ğunun bilinciyle hareket ederek sistemden beklentilerini net olarak belirlemeli, çözüm sağlayıcı yazılım

                                                                                                                                    firması seçiminde doğru karar vermelidir. Bu bağlamda, işletmeler ERP kavramlarının anlamlarını, ge-

                                                                                                                                    lişim evrelerini, sunduğu çözümleri ve kendi iş süreçleri için uygunluğunu çok iyi analiz ederek firma,
                                                                                                                                    danışman ve yazılım paketi seçimine gitmelidir. Aksi halde, yanlış seçim yüksek maliyet getirecektir.


                                                                                                                                     ERP’nin Gelişim Evreleri                           ERP-3 Çözümüne Bakış
                                                                                                                                     ERP’nin ilk adımı, 1960’lı yılların başında imalat sektö-  Zamanının ihtiyaçlarına yönelik tarihsel gelişim sırasıy-
                                                                                                                                     ründe faaliyet gösteren traktör ve inşaat makineleri üre-  la “MRP, MRP2, ERP, ERP2” derken günümüzde ERP-3
                                                                                                                                     ticisi J.I. Case’in üretim sürecindeki bilgi akışını düzen-  çözümü gündeme hızlı bir giriş yapmaktadır. ERP-3’ün
                                                                                                                                     lemek için MRP (Material Request Planning) yazılımı   en can alıcı özelliği internet veri tabanlı olmasıdır. Ku-
                                                                                                                                     oluşturmasıyla başlamıştır.  J.I. Case daha sonra  MRP   rumsal yazılımlar şimdi de işletmeleri, yüzünü müşte-
                                                                                                                                     sistemini geliştirmek için IBM ile çalışmıştır. 1970’ler   riye dönen daha etkin, daha proaktif kılan, internet veri
                                                        ilgi ve iletişim temelli Endüstri 4.0 sanayi devri-                          ve 1980’li yılların sonlarına kadar MRP’nin kapsamı   tabanlı işbirliği araçları ve platformlar ile sınırsız sayıda

                                                        miyle birlikte günümüzün dijitalleşen iş dünyasın-                           satış, satın alma, envanter yönetimi, muhasebe, finans   farklı web siteleri üzerinden iş süreçlerinin yönetilme-
                                                                                                                                                                                        sine imkân sağlayan ve %100 entegre ERP-3 çözümle-
                                                                                                                                     yönetimi olarak genişletilerek MRP-2 yazılımı geliştiril-
                                                        da, işletmeler, ürün ve hizmetlerini rakiplerinden                           miştir. Malzeme gereksinimleri, ana üretim programı ve   riyle günümüze hızlı bir giriş yapmıştır.
                                              Bdaha hızlı pazara sunabilmek ve kaynaklarını daha                                     kapasite göz önüne alınarak malzeme akışında oluşan   Böylece işletmeler B2B, B2C, C2C portallerini doğru-
                                               etkin kullanabilmek için, Endüstri 4.0 ile dijitalleşmenin                            değişikliklere göre güncelleme yapan, sonuçlarına iliş-  dan entegre ERP-3 sistem üzerinden yönetebilmekte,
                                                                                                                                     kin öngörü sağlayan, daha dinamik malzeme planlama-
                                               sunduğu imkânları kullanarak, “süper akıllı” topluma işa-                             sı için kapalı-döngü MRP tekniği uygulanarak MRP-2   tedarikçiler portali, bayi portali, servis-destek hizmeti
                                                                                                                                                                                        portali, kurumsal veya bireysel müşteri portali, kariyer
                                               ret eden Toplum 5.0 ile insanlığın yararına, daha konforlu                            Üretim Kaynakları Planlaması (Manufacturing Resource   portali, proje portalleri, müşteri, marka ve ürünlere
                                               ve sürdürülebilir bir yaşamı hedefleyen nesnelerin interneti                          Planning) yaklaşımına geçilmiştir. 1990’lardan bu yana   özel internet siteleri ile network sağlamaktadır.

                                                                                                                                     yazılımcılar, tüm kurumsal iç üretim süreçleri ile teda-
                                               IoT, makine-insan, yapay zekâ, büyük veri, co-robot, bu-                              rik zinciri ve müşteri ilişkileri yönetimi gibi kurumlar   Hemen burada B2B, B2C ve C2C kavramlarını açıkla-
                                               lut bilişim, block-chain gibi akıllı teknolojilerin işbirliği ile                     arası süreçleri birbirine bağlayabilen, üretim süreçlerini   makta fayda var: B2B, ürün ya da hizmet sağlayıcı ya da

                                                                                                                                                                                        satıcı iki şirketin ortak iş ilişkisine girmesi ve firmadan
                                                                                                                                     optimize edebilen daha kapsamlı çözüm sunan ERP/
                                               iş süreçlerini optimize ederek şeffaf, erişilebilir, izlenebilir,                     ERP-2 yazılımını yaratmıştır.                      firmaya anlamına gelen business to business İngilizce

                                               bütünleşik, entegre, yeni, akıllı ERP (Enterprise Resource                            2000’li yıllarda muhasebe, finans, satış-dağıtım, stok   teriminin kısaltmasından oluşmaktadır. Örneğin, çorap


                                               Planning) sistemlerine ihtiyaç duymaktadırlar. Kurumsal                               yönetimi, satın alma, üretim, pazarlama, kalite yöne-  üretimi yapan bir firma iplik toptancısından ürün te-
                                                                                                                                                                                        dariki yapabilir ya da insan kaynakları ihtiyacı olan bir
                                               Kaynak Planlaması anlamına gelen bütünleşik, entegre ya-                              timi, insan kaynakları yönetimi gibi fonksiyonlar ara-  firma insan kaynakları danışmanlık hizmeti veren baş-

                                                                                                                                     sındaki işbirliğine imkân sağlayan, bütünleşik, entegre
                                               zılım sistemi olan ERP sistem yazılımları bilgi, işgücü ve                            bir sistem olan ERP sistemleri geliştirilmiştir. MRP sis-  ka bir firma ile çalışabilir. Böylece işletmeler e-ticaret


                                               finans kaynaklarından daha düşük maliyetle yüksek verim                               temleri üretim sürecinde kullanılan malzemelerle ilgi-  sitelerindeki ortak iş ilişkisiyle yüksek hacimli alışveriş
                                                                                                                                                                                        imkânı sağlayarak maliyeti düşürebilirler. B2C, inter-
                                               alınabilmesi ihtiyacı ile geliştirilmiştir.                                           liyken, MRP-2 ve ERP sistemleri gerçek zamanlı veri   netten alışveriş denildiğinde ilk akla gelen, firmadan

                                                                                                                                     erişimine ve depolanmasına imkân sağlayan, peraken-  tüketiciye anlamına gelen business to consumer  İn-
                                                                                                                                     de ve üretim sektörlerinin yanı sıra farklı coğrafi bölge-  gilizce teriminin kısaltmasından oluşmaktadır; Trend-

                                                                                                                                     lerde çoklu para birimi ve dil desteği ile petrol, kimya,   yol, N11, Hepsiburada online ürün satışı yapan firma-

                                                                                                                                     otomotiv, ilaç sanayi, sağlık, bankacılık, havacılık gibi     lar buna örnek olabilir. C2C, tüketiciden
                                                                                                                                     farklı sektörlerin farklı ihtiyaçlarını sektöre özel geliş-   tüketiciye anlamına gelen  consumer  to
                                                                                                                                     tirmelerle özelleştirilebilme esnekliğine sahiptir.
                                                                                                                                                                                                   consumer İngilizce teriminin kısaltması-
                                                                                                                                                                                                   dır, internetteki pazar yerleri buna örnek
                                                                                                                                                                                                   olabilir. E-ticaretin  büyümesiyle ortaya
                                                                                                                                                                                                   çıkan bu iş modelleri pandeminin de et-
                                                                                                                                                                                                   kisiyle çok daha fazla tercih edilen sanal
                                                                                                                                                                                                   pazar yerleridir.
                                 Zülcenah Şahin
                                 Phd. St./SAP ERP Uzmanı
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239