Page 234 - KobiEfor Şubat 2022
P. 234
ERP Seçimlerine Yönelik Öneriler ve Yaklaşımlar
İşletmeler, ERP’nin yazılım ve danışmanlık olarak oldukça yüksek maliyetli bir ticari yazılım paketi oldu-
ğunun bilinciyle hareket ederek sistemden beklentilerini net olarak belirlemeli, çözüm sağlayıcı yazılım
firması seçiminde doğru karar vermelidir. Bu bağlamda, işletmeler ERP kavramlarının anlamlarını, ge-
lişim evrelerini, sunduğu çözümleri ve kendi iş süreçleri için uygunluğunu çok iyi analiz ederek firma,
danışman ve yazılım paketi seçimine gitmelidir. Aksi halde, yanlış seçim yüksek maliyet getirecektir.
ERP’nin Gelişim Evreleri ERP-3 Çözümüne Bakış
ERP’nin ilk adımı, 1960’lı yılların başında imalat sektö- Zamanının ihtiyaçlarına yönelik tarihsel gelişim sırasıy-
ründe faaliyet gösteren traktör ve inşaat makineleri üre- la “MRP, MRP2, ERP, ERP2” derken günümüzde ERP-3
ticisi J.I. Case’in üretim sürecindeki bilgi akışını düzen- çözümü gündeme hızlı bir giriş yapmaktadır. ERP-3’ün
lemek için MRP (Material Request Planning) yazılımı en can alıcı özelliği internet veri tabanlı olmasıdır. Ku-
oluşturmasıyla başlamıştır. J.I. Case daha sonra MRP rumsal yazılımlar şimdi de işletmeleri, yüzünü müşte-
sistemini geliştirmek için IBM ile çalışmıştır. 1970’ler riye dönen daha etkin, daha proaktif kılan, internet veri
ilgi ve iletişim temelli Endüstri 4.0 sanayi devri- ve 1980’li yılların sonlarına kadar MRP’nin kapsamı tabanlı işbirliği araçları ve platformlar ile sınırsız sayıda
miyle birlikte günümüzün dijitalleşen iş dünyasın- satış, satın alma, envanter yönetimi, muhasebe, finans farklı web siteleri üzerinden iş süreçlerinin yönetilme-
sine imkân sağlayan ve %100 entegre ERP-3 çözümle-
yönetimi olarak genişletilerek MRP-2 yazılımı geliştiril-
da, işletmeler, ürün ve hizmetlerini rakiplerinden miştir. Malzeme gereksinimleri, ana üretim programı ve riyle günümüze hızlı bir giriş yapmıştır.
Bdaha hızlı pazara sunabilmek ve kaynaklarını daha kapasite göz önüne alınarak malzeme akışında oluşan Böylece işletmeler B2B, B2C, C2C portallerini doğru-
etkin kullanabilmek için, Endüstri 4.0 ile dijitalleşmenin değişikliklere göre güncelleme yapan, sonuçlarına iliş- dan entegre ERP-3 sistem üzerinden yönetebilmekte,
kin öngörü sağlayan, daha dinamik malzeme planlama-
sunduğu imkânları kullanarak, “süper akıllı” topluma işa- sı için kapalı-döngü MRP tekniği uygulanarak MRP-2 tedarikçiler portali, bayi portali, servis-destek hizmeti
portali, kurumsal veya bireysel müşteri portali, kariyer
ret eden Toplum 5.0 ile insanlığın yararına, daha konforlu Üretim Kaynakları Planlaması (Manufacturing Resource portali, proje portalleri, müşteri, marka ve ürünlere
ve sürdürülebilir bir yaşamı hedefleyen nesnelerin interneti Planning) yaklaşımına geçilmiştir. 1990’lardan bu yana özel internet siteleri ile network sağlamaktadır.
yazılımcılar, tüm kurumsal iç üretim süreçleri ile teda-
IoT, makine-insan, yapay zekâ, büyük veri, co-robot, bu- rik zinciri ve müşteri ilişkileri yönetimi gibi kurumlar Hemen burada B2B, B2C ve C2C kavramlarını açıkla-
lut bilişim, block-chain gibi akıllı teknolojilerin işbirliği ile arası süreçleri birbirine bağlayabilen, üretim süreçlerini makta fayda var: B2B, ürün ya da hizmet sağlayıcı ya da
satıcı iki şirketin ortak iş ilişkisine girmesi ve firmadan
optimize edebilen daha kapsamlı çözüm sunan ERP/
iş süreçlerini optimize ederek şeffaf, erişilebilir, izlenebilir, ERP-2 yazılımını yaratmıştır. firmaya anlamına gelen business to business İngilizce
bütünleşik, entegre, yeni, akıllı ERP (Enterprise Resource 2000’li yıllarda muhasebe, finans, satış-dağıtım, stok teriminin kısaltmasından oluşmaktadır. Örneğin, çorap
Planning) sistemlerine ihtiyaç duymaktadırlar. Kurumsal yönetimi, satın alma, üretim, pazarlama, kalite yöne- üretimi yapan bir firma iplik toptancısından ürün te-
dariki yapabilir ya da insan kaynakları ihtiyacı olan bir
Kaynak Planlaması anlamına gelen bütünleşik, entegre ya- timi, insan kaynakları yönetimi gibi fonksiyonlar ara- firma insan kaynakları danışmanlık hizmeti veren baş-
sındaki işbirliğine imkân sağlayan, bütünleşik, entegre
zılım sistemi olan ERP sistem yazılımları bilgi, işgücü ve bir sistem olan ERP sistemleri geliştirilmiştir. MRP sis- ka bir firma ile çalışabilir. Böylece işletmeler e-ticaret
finans kaynaklarından daha düşük maliyetle yüksek verim temleri üretim sürecinde kullanılan malzemelerle ilgi- sitelerindeki ortak iş ilişkisiyle yüksek hacimli alışveriş
imkânı sağlayarak maliyeti düşürebilirler. B2C, inter-
alınabilmesi ihtiyacı ile geliştirilmiştir. liyken, MRP-2 ve ERP sistemleri gerçek zamanlı veri netten alışveriş denildiğinde ilk akla gelen, firmadan
erişimine ve depolanmasına imkân sağlayan, peraken- tüketiciye anlamına gelen business to consumer İn-
de ve üretim sektörlerinin yanı sıra farklı coğrafi bölge- gilizce teriminin kısaltmasından oluşmaktadır; Trend-
lerde çoklu para birimi ve dil desteği ile petrol, kimya, yol, N11, Hepsiburada online ürün satışı yapan firma-
otomotiv, ilaç sanayi, sağlık, bankacılık, havacılık gibi lar buna örnek olabilir. C2C, tüketiciden
farklı sektörlerin farklı ihtiyaçlarını sektöre özel geliş- tüketiciye anlamına gelen consumer to
tirmelerle özelleştirilebilme esnekliğine sahiptir.
consumer İngilizce teriminin kısaltması-
dır, internetteki pazar yerleri buna örnek
olabilir. E-ticaretin büyümesiyle ortaya
çıkan bu iş modelleri pandeminin de et-
kisiyle çok daha fazla tercih edilen sanal
pazar yerleridir.
Zülcenah Şahin
Phd. St./SAP ERP Uzmanı