Page 199 - KobiEfor Şubat 2022
P. 199

Görüş

 ERP’den




 Önce Hazırlık   ERP, bir işletmedeki verileri merkezi bir yerde tutarak iş süreçlerini kolaylaştıran en-
          tegre, özelleştirilebilir ve yapılandırılabilir bir bilgi sistemidir. Değişen iş gereksinim-
          lerine hızlı bir şekilde yanıt verebilen ve işletmenin tüm temel iş süreçlerini ele alan
 Sürecinde   uçtan uca bir iş çözüm paketidir. ERP, işletme verilerini bir modülden diğerine ilişkilen-

          direrek bilgi paylaşımını akıllı hale getirmektedir. Bir ERP sistemi tasarlamanın amacı,
          hali hazırda kullanılan modası geçmiş uygulamaları, kurumsal ve akıllıca senkronize
 Neler    edilmiş bir uygulama paketine dönüştürmektir. ERP, bu dönüşümü gerçekleştirirken iş
          süreçlerine belirli standartlar getirmektedir. Bu nedenle ERP, gerçek anlamda sağlam

 Yapılmalı?   bir organizasyonel değişim ve dönüşüm kaynağıdır.

                 ürkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde ERP’nin  lenmesi, satıcı seçimi, kullanıcı eğitimlerinin planlanması,
                 benimsenmesi, yüksek maliyeti, işletmelerde ya-  sistemi kullanacak personelin davranışları; değişime açık
                 rattığı kültürel değişim, bazı iş süreçlerinin en-  olup olmamaları gibi birçok hususta kafa yormak zorunda
                                                              kalmaktadır.
         Ttegrasyonunda yaşanan sıkıntılar ve ERP’yi kul-
 Nasıl Hazır   lanacak insanların yeni teknolojilere karşı oluşturduğu   ERP uygulama öncesi atılan adımlar ve benimsenen stra-
          kullanıcı direnci gibi nedenlerle düşüktür. ERP uygula-
                                                              tejiler, daha sonrasında uygulama aşaması ve uygulama
          ma projelerinde tamamen başarısız olan işletmeler büyük
 Olabiliriz?  mali  kayıplara  katlanmak  zorunda  kalmaktadır. Diğer   sonrasında doğrudan bir etkiye sahiptir. Bu nedenle ERP
                                                              uygulama öncesi kritik bir aşamadır. Uygulama önce-
          yandan projede kısmi başarısızlık yaşayan işletmeler, sü-
                                                              sinde, seçilecek teknolojileri planlama, tedarikçilerin ve
          reçleri yanlış kurgulamış olabilir ki bu durumda işletme-
                                                              kurum içi kaynakların rolüne karar verme, ön eğitimler
          lerin rutin işlemlerinde sorunlar yaşanmaktadır. Bazen
          batılı satıcılar tarafından kendi özel ihtiyaçlarına göre   verme, değişimin lojistiğini planlama, bir pilot çalışmanın
          tasarlanan ERP sistemlerinde, sisteme gömülü standart iş   kullanılıp kullanılmayacağına ve her şeyin yapılıp yapıl-
          süreçlerinin yapısı, bir başka ülkedeki işletmenin ihtiyaç-  mamasına karar verme gibi faaliyetleri içermektedir. ERP
          larına uyum sağlamayabilir.                         uygulama öncesinde projeyi planlarken, sahip olunan
                                                              zaman, sahip olunan bütçe ve kullanılacak yazılım geliş-
          ERP projelerinde başarıyı yakalamak için uygulama önce-  tirme yaklaşımına dayalı olası bir uygulama metodunun
          si hazırlık sürecinde organizasyonun hazır bulunurluğu  seçimi gibi farklı türden bir dizi konu önemlidir.
          çok önemlidir. ERP öncesi hazırlık sürecinde, işletmeler,
          yazılım ve donanım seçimi, yazılım ve donanımın kulla-  Bu bölümün amacı, ERP uygulama projesinin benzersiz
          nıma uygunluğu, çalışanların IT becerileri, işletmenin he-  özellikleri ile uyumlu olacak şekilde ERP uygulamaları
          deflerinin net olarak belirlenmesi, proje kapsamının belir-  öncesinde işletmelerde yapılması gereken hazırlıkları or-

                                                              taya koymaktır.

                                 Farklı Katmanlardaki ERP Sistemleri

          İşletmeler iş süreçlerini geliştirebilecek ve destekleyebile-  ERP satıcıları, müşteri/hizmet kategorilerine dayanan üç
          cek ERP uygulamalarını gerçekleştirmeyi tercih etmekte-  tür katmanda -Tier I, Tier II, Tier III- sınıflandırılmakta-

          dir. ERP aslında, tek bir veri havuzunu kullanarak çok  dır. Bu üç yapı aslında boyut olarak farklıdır ve sunduk-
          sayıda işlevsel birim arasında tüm önemli iş süreçlerini  ları çözümlerin karmaşıklığı da birbirinden çok farklıdır.
          destekleyebilen ve entegre edebilen kapsayıcı bir yazılım
          sistemleri ve donanım modülleri grubunu içeren, ku-  Sektör, Tier I ERP satıcısını, mevcut pazarda ERP sistemi-

          rumsal çapta bir veri ve bilgi uygulama yöntemidir. Tipik   ni geniş çapta pazarlayan biri olarak sınıflandırmaktadır.
          bir ERP sistemi denilince akıllara temel ticari faaliyetle-  Bu pazar, yıllık gelirleri 1 milyar doların üzerinde olan
          rin otomasyonu ve entegrasyonu gelmektedir. Bir ERP   şirketlere ait bir pazardır. Bu şirketler her zaman çeşitli
 Dr. Gülay EKREN  yazılım sistemi, operasyonel süreçleri planlama, müşteri   ülkelerde faaliyet gösteren veya çeşitli coğrafi bölgelerde

 Sinop Üniversitesi  siparişlerini alma ve saklama, envanter kayıtları, finansal   varlık gösteren şirketlerdir. Açıkçası, Tier I ERP ürünleri,

          yönetim veri ve bilgileri gibi temel iş prosedürlerini meka-  karmaşıklıkları, uygulama ve sürdürülebilirlik açısından
          nize etmekte ve bütünleştirmektedir. ERP sistem yazılımı,   yüksek maliyetler içermektedir. ERP satıcılarındaki bu
          herhangi bir toplumun iş verimliliğinde büyük iyileştir-  Tier I listesi günümüzde nispeten küçüktür.
          meler ve onarımlar sağlayabilir.

                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  75
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204