Page 56 - KobiEfor Ekim 2022
P. 56
352-( 7$á,0$&,/,ã,
“Proje taşımacılığında her taşıma ‘tek’tir” Proje Kargo
Ayşem Ulusoy, proje taşımacılığında üstlenilen Taşınması hassasiyet gerektiren gabari (ölçü-
her taşımanın ‘tek’ olma özelliğine sahip bulun- lü) yüklerin taşınması ‘Proje Kargo’ konusudur ve
duğunu, çünkü her müşterinin kendi işine özgü bir bu lojistikte tanım gereği zaman konusu kritiktir.
çözüm beklediğini söylüyor: “Bundan dolayı müşteri Çünkü zamanda ihlal veya aksama büyük kayıplar
ile iyi iletişim kurmak, taleplerini iyi anlamak, güç- yaratır.
lü bir takım çalışması ve işbirliği içerisinde hareket
edilmesi gerekmektedir. Müşteri eğer lojistik süre- Yönetim uzmanlığı
cini tam olarak kavrayamazsa, talep edeceği lojis- ‘Proje Taşıma’ yükleri uzmanlık deneyim ve özel
tik faaliyetler hem sürecin optimum yönetilmesine bilgi gerektirir. Örneğin; her lojistik hat, proje taşı-
zarar vermekte; hem de gereksiz maliyetlerin oluş- macılığının ihtiyacını karşılamaz. Doğru hat seçimi
masına neden olmaktadır.” önem kazanır. Kriz bölgelerine yük taşıma; güven-
Ayşem Ulusoy, “Bunun yanı sıra sigortanın olma- liği garanti eden anlaşmalar gibi konular uzman ve
dığı ve zarar / hasar gibi bir durumun olması ha- dinamik kadroları gerektirir.
linde lojistik işletmesi müşterisini kaybetmekle kal-
maz; hizmet bedelinin çok üstünde bir maliyet ile Planlama uzmanlığı
de karşı karşıya kalabilir. Bu nedenle insan, yöntem Proje Taşımacılığı’ yükün türüne göre bazen bir-
ve araç kullanımından kaynaklanabilecek hasar ve den fazla taşıma şeklini gerektirir. (Demiryolu-de-
kaza tahminleri önceden yapılmaktadır” açıklama- niz, hava-kara, deniz-kara vs.). Bu noktada titizlik ve
sını yapıyor. milimetrik planlama öne çıkar. Görünmeyen riskler
önceden görülür. Güzergah üzerinde kontrol nokta-
ları oluşturma, günlük ve haftalık iş takip raporları
verebilme gibi yüksek düzey uzmanlıklar gerekir.
Bölgesel uzmanlaşmalar
Lojistikte altyapıdan yasalara ve kapasiteye ka-
dar bölgesel farklılıklar ortaya çıkar. Örneğin; Türk
Cumhuriyetleri’ne, Ortadoğu ve Arap Yarımadası’na
taşıma farklılıkları gibi. Sorunu bölgesel uzmanlaş-
ma çözebilir.
Kapasite
‘Proje Lojistiği’ yapan şirketlerin yükün en uygun
biçimde nakli, kaynakların etkin yönetimi, multimo-
Sektörler ve ürünler
dal taşıma biçimlerinin efektif kullanımı, rota bil-
Proje Taşımacılığı’ taşıma konusu ürünler ve
gisi, resmi ve özel kuruluşlarla ortak çalışma, izin
sektörler yönünden özetle şöyle:
prosedürleri, dökümantasyon, sigortalama gibi pek
• Fabrika, santral, boru hattı ve ekipmanları.
çok konuda üstün bir organizasyon bilgi ve becerisi
• Buhar ve gaz türbinleri.
geliştirmeleri gerekiyor. Kimi zaman bu projelerde
• Transformatör, kondansatör ve ısı kazanları.
çeşitli lokasyonlarda depolama ve dağıtım süreçleri
• Tank ve basınç araçları.
gibi ekstra uzmanlık alanları da devreye giriyor.
• Kurutucu, baca ve demir çelik fırınları.
• Endüstri ve endüstriyel makinaları.
• İnşaat endüstrisi.
• Çelik ürünleri.
• Petrol sektörü ürünleri.
• Rüzgar enerjisi–rüzgar türbinleri.
• Denizcilik–yatçılık.
• Havacılık.
• Demiryolları.
• İş makinaları.
• Beton santralleri.
• Taş-kırma eleme tesisleri.
• Döküm üniteleri vb.
• Komple tesis taşımaları.
56 KobiEfor Ekim 2022