Page 53 - KobiEfor Ekim 2022
P. 53
“Türk proje taşımacılığı her geçen gün nomisi geliştikçe, özellikle inşaat sektörü, üretim
büyümeye devam edecektir” tesisleri, enerji gibi alanlarda yatırımlar çoğaldıkça
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten- proje lojistiği işine odaklanan işletmelerin de sayı-
leri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem sında artış ve hizmet kalitesinde yükselme sağla-
Ulusoy, “Proje taşımacılığı gabari dışı, ağır yüklerin nacaktır. Yeni havalimanı, nükleer santraller, büyük
taşınmasını ifade eden özel bir taşıma şeklidir. Bu ne- rafineri ve enerji projeleri, aynı zamanda hızlı tren
denle sektörümüz içinde özel ve metro hatlarına ilişkin yürütülen çalışmalar bu
bir profesyonelliğe gereksinim alandaki önemli örnekler ve deneyimlerdir. Bunla-
duyan bir dal olarak karşımıza ra ek olarak tabii ki Türk müteahhitlerin yurtdışında
çıkmaktadır. Proje taşımacılı- üstlendiği işleri de dikkate aldığımızda Türk proje
ğında taşımanın her aşaması taşımacılığı sektörüne çok iş düşmekte ve sektör
en ince ayrıntısına kadar bü- her geçen gün büyümeye devam edecektir.”
yük bir titizlikle planlanmalı-
dır. Bu tip eşyalar genellikle “Mevzuatta iyileşmeye ihtiyaç duyuluyor”
kamu/özel sektör fabrika, ra- Proje taşımacılığının, geleneksel taşıma yön-
Ayşem temlerinden farklılaşması nedeniyle çeşitli fiziki ve
Ulusoy fineri, madencilik, enerji, in-
şaat vb. altyapı yatırımlarında mevzuat altyapılarına gereksinim duyduğuna dikkat
gerekli olan malzemeler, cihazlar veya donanımlardır. çeken Ayşem Ulusoy, şunları kaydediyor: “Proje ta-
Genellikle tek seferde yapılan ve bir proje kapsamında şımacılığında kullanılacak kılavuz araçlar, sürücü ve
planlanarak yapılan taşımalardır. Ağırlıklı yatırım alanı proje taşımacılığında görev alacak diğer personelin
altyapı, ulaşım, enerji sektörüyle birlikte üretim tesis- eğitimi ile özel ekipmanların kullanımı konularında
lerinin taşımasını kapsar” diyor. eğitim, bilinçlenme ve mevzuat altyapıları konula-
Proje taşımacılığının, hem dökme olarak gemiyle rında halen iyileşmeye ihtiyaç duyulmaktadır. Gabari
taşınan endüstriyel malzemeleri, hem karayoluyla dışı yüklerde taşıma modları arası yük hareketlerinin
taşınan çoğunlukla ağır ve gabari dışı malzemeleri, sorunsuzca yapılabiliyor olması bir başka gereksinim
bunların yanı sıra çoklu modlarda taşınan yükleme- olarak karşımıza çıkmaktadır. Ağır yüklerin taşınma-
leri de içinde barındırdığını aktaran Ulusoy, “Bu çer- sı ile ilgili lojistik operasyonlarda elleçleme noktala-
çevede sektörün kapsama alanı oldukça büyüktür. rında, söz konusu malların yüklenip boşaltılabilmesi
Ülkemizde yalnızca karayolu ağır nakliye sektörün- için yük kapasitesine uygun vinçlerin bulunması ge-
de hizmet veren birçok firma bulunmaktadır. Bun- rekmektedir. Proje taşımacılığı yapan firmalar uz-
lara ek olarak Türk limanlarından dünyanın çeşitli man ve deneyimli bir kadroya sahip olmalıdır. Ekip-
bölgelerine düzenli seferler yapan hem breakbulk manların ve araçların ağır yük taşımacılığına uygun
hem de Ro-Ro seferleri mevcuttur. Ro-Ro gemile- olması, çalışanların ülkelerin prosedürlerini bilmesi,
rinde de ciddi miktarda proje yükü taşınmaktadır. yol analizi yapabilmesi, mühendislik bilgisine sahip
Ayrıca Türkiye’de proje lojistiğini forwarder olarak olması, farklı coğrafyaları tanıması ve zaman yöneti-
yapan firmaları da dikkate aldığımızda, bir bütün minin başarılı bir şekilde yapılması proje ve ağır yük
olarak oldukça büyük bir sektör karşımıza çıkmak- taşımacılığı yapan firmaların özellikleridir. Bazı pro-
tadır” diye konuşuyor. jelerin hava-kara, tren-gemi, deniz-kara gibi birden
Ticaret Bakanlığı verilerine göre 2021 yılı sonu iti- fazla taşıma şekliyle ulaştırılması gerekebilir. Böyle
bariyle Türk inşaat sektörünün yurtdışında üstlendi- durumlarda proje taşımacılığı yapan firmalar her bir
ği toplam proje bedelinin 29 milyar dolara ulaştığını seçeneği eksileri ve artılarıyla müşterilerine detaylı
kaydeden Ulusoy, şunları ifade ediyor: “Türkiye eko- bir şekilde açıklamak durumundadır.”
Ekim 2022 KobiEfor 53