Page 53 - KobiEfor Ekim 2022
P. 53

“Türk proje taşımacılığı her geçen gün        nomisi geliştikçe, özellikle inşaat sektörü, üretim
            büyümeye devam edecektir”                     tesisleri, enerji gibi alanlarda yatırımlar çoğaldıkça
            Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten-  proje lojistiği işine odaklanan işletmelerin de sayı-
         leri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem   sında artış ve hizmet kalitesinde yükselme sağla-
         Ulusoy, “Proje taşımacılığı gabari dışı, ağır yüklerin   nacaktır. Yeni havalimanı, nükleer santraller, büyük
         taşınmasını ifade eden özel bir taşıma şeklidir. Bu ne-  rafineri ve enerji projeleri, aynı zamanda hızlı tren
                              denle sektörümüz içinde özel   ve metro hatlarına ilişkin yürütülen çalışmalar bu
                              bir profesyonelliğe gereksinim   alandaki önemli örnekler ve deneyimlerdir. Bunla-
                              duyan bir dal olarak karşımıza   ra ek olarak tabii ki Türk müteahhitlerin yurtdışında
                              çıkmaktadır. Proje taşımacılı-  üstlendiği işleri de dikkate aldığımızda Türk proje
                              ğında taşımanın her aşaması   taşımacılığı sektörüne çok iş düşmekte ve sektör
                              en ince ayrıntısına kadar bü-  her geçen gün büyümeye devam edecektir.”
                              yük bir titizlikle planlanmalı-
                              dır. Bu tip eşyalar genellikle   “Mevzuatta iyileşmeye ihtiyaç duyuluyor”
                              kamu/özel sektör fabrika, ra-  Proje taşımacılığının, geleneksel taşıma yön-
           Ayşem                                          temlerinden farklılaşması nedeniyle çeşitli fiziki ve
           Ulusoy             fineri, madencilik, enerji, in-
                              şaat vb. altyapı yatırımlarında   mevzuat altyapılarına gereksinim duyduğuna dikkat
         gerekli olan malzemeler, cihazlar veya donanımlardır.   çeken Ayşem Ulusoy, şunları kaydediyor: “Proje ta-
         Genellikle tek seferde yapılan ve bir proje kapsamında   şımacılığında kullanılacak kılavuz araçlar, sürücü ve
         planlanarak yapılan taşımalardır. Ağırlıklı yatırım alanı   proje taşımacılığında görev alacak diğer personelin
         altyapı, ulaşım, enerji sektörüyle birlikte üretim tesis-  eğitimi ile özel ekipmanların kullanımı konularında
         lerinin taşımasını kapsar” diyor.                eğitim, bilinçlenme ve mevzuat altyapıları konula-
            Proje taşımacılığının, hem dökme olarak gemiyle   rında halen iyileşmeye ihtiyaç duyulmaktadır. Gabari
         taşınan endüstriyel malzemeleri, hem karayoluyla   dışı yüklerde taşıma modları arası yük hareketlerinin
         taşınan çoğunlukla ağır ve gabari dışı malzemeleri,   sorunsuzca yapılabiliyor olması bir başka gereksinim
         bunların yanı sıra çoklu modlarda taşınan yükleme-  olarak karşımıza çıkmaktadır. Ağır yüklerin taşınma-
         leri de içinde barındırdığını aktaran Ulusoy, “Bu çer-  sı ile ilgili lojistik operasyonlarda elleçleme noktala-
         çevede sektörün kapsama alanı oldukça büyüktür.   rında, söz konusu malların yüklenip boşaltılabilmesi
         Ülkemizde yalnızca karayolu ağır nakliye sektörün-  için yük kapasitesine uygun vinçlerin bulunması ge-
         de hizmet veren birçok firma bulunmaktadır. Bun-  rekmektedir. Proje taşımacılığı yapan firmalar uz-
         lara ek olarak Türk limanlarından dünyanın çeşitli   man ve deneyimli bir kadroya sahip olmalıdır. Ekip-
         bölgelerine düzenli seferler yapan hem breakbulk   manların ve araçların ağır yük taşımacılığına uygun
         hem de Ro-Ro seferleri mevcuttur.  Ro-Ro gemile-  olması, çalışanların ülkelerin prosedürlerini bilmesi,
         rinde de ciddi miktarda proje yükü taşınmaktadır.   yol analizi yapabilmesi, mühendislik bilgisine sahip
         Ayrıca Türkiye’de proje lojistiğini forwarder olarak   olması, farklı coğrafyaları tanıması ve zaman yöneti-
         yapan firmaları da dikkate aldığımızda, bir bütün   minin başarılı bir şekilde yapılması proje ve ağır yük
         olarak oldukça büyük bir sektör karşımıza çıkmak-  taşımacılığı yapan firmaların özellikleridir. Bazı pro-
         tadır” diye konuşuyor.                           jelerin hava-kara, tren-gemi, deniz-kara gibi birden
            Ticaret Bakanlığı verilerine göre 2021 yılı sonu iti-  fazla taşıma şekliyle ulaştırılması gerekebilir. Böyle
         bariyle Türk inşaat sektörünün yurtdışında üstlendi-  durumlarda proje taşımacılığı yapan firmalar her bir
         ği toplam proje bedelinin 29 milyar dolara ulaştığını   seçeneği eksileri ve artılarıyla müşterilerine detaylı
         kaydeden Ulusoy, şunları ifade ediyor: “Türkiye eko-  bir şekilde açıklamak durumundadır.”




















                                                                                      Ekim 2022 KobiEfor 53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58