Page 31 - KobiEfor Ocak 2022
P. 31
eksiklik oldu. Kuruluş yönetmeliklerinde uzaktan eğitim şitli üyelerine yeni bir meslek edinmek, mevcut mes-
gerçekleştirmeye dair bir açıklama bulunmayan bazı leki pozisyonunu korumanın yanısıra çalıştığı kurum
devlet üniversitesi SEM’leri yönetmeliklerinde revizyon veya firmada dikey olarak ilerlemek veya mevcut mes-
yapmak durumunda kaldılar” diye konuşuyor. lekten başka bir mesleğe geçiş yapabilmek için önemli
Bununla beraber gerek devlet gerekse vakıf olmak ve değerli fırsatlar sunuyor.
üzere birçok üniversitenin SEM’lerinin yüzyüze eğitimin Hüseyin Kaygın, günümüzde artık birçok ülkede eğiti-
yanı sıra uzaktan eğitim yoluyla da faaliyet gösterdiği gö- min topluma arzı noktasında gerek yöntem gerekse süre
rülebiliyor. Bazı üniversite SEM’leri bu konuda kendi im- bağlamında köklü değişimler yaşandığını dile getirerek,
kanlarını ve altyapısını kullanıyor, bazı üniversiteler üni- şu bilgileri veriyor: “Bu değişimler ise sürekli eğitim mer-
versite bünyesinde mevcut olan uzaktan eğitim merkezi kezlerini çok daha önemli hale getiriyor. Meslek edinme
ile işbirliği yaparak bu bağlamda faaliyetlerini yürütüyor, bağlamında üniversite eğitiminin süresinin uzunluğu tar-
bazı üniversite SEM’leri ise piyasada uzaktan eğitim tışılmaya başlandı. Yakın geçmişte çok talep gören birçok
alanında faaliyet gösteren firmalarla işbirliği yaparak meslek hızla eskimeye, popülerliğini ve güncelliğini yitir-
topluma eğitimlerini ulaştırıyor. Kaygın, bu noktada kul- meye ve haliyle yok olmaya başladı. Hatta bazı yeni mes-
lanıcıları çevrimiçi ortamda merdiven altı olarak tabir lekler bile hızla eskime ve sistemden silinme tehdidiyle
edilebilecek sertifika programları düzenleyen firmala- karşı karşıya. Bilgi çok çabuk eskiyor ve mevcut bilgilerin
ra dikkat etmeleri konusunda uyarırken, sürekli eğitim sürekli güncellenmesi gereksinimi doğuyor haliyle. Çok
merkezlerince düzenlenen çevrimiçi eğitimlerin bu ko- kazançlı ve popüler bazı meslekler için sadece 6 aylık bir
nuda güvenilir seçenekler oluşturduğunun altını çiziyor. eğitim yeterli olabiliyor, 4 yıl süren bir eğitim almanız ge-
Bu dönemde özellikle Pandemi’nin yol açtığı sorun- rekmiyor artık ya da 4 yıl boyunca aldığınız eğitimi çeşitli
lara da bağlı olarak sağlıklı başka yetkinliklerle destekle-
yaşam ve beslenme, zihinsel meniz gerekebiliyor.”
ve psikolojik sağlığın korun- Bu noktada son dönemde
ması, çocukların siber ba- sıklıkla gündeme gelen mik-
ğımlılık, siber zorbalık, vb. ro yeterlilik kavramına dik-
çeşitli olumsuz etkilerden kat çeken Kaygın, görüşlerini
korunması gibi konuların şöyle açıkladı: “Mikro yeterli-
yanısıra dijital okuryazarlık, lik, görece olarak kısa süreli
finansal okuryazarlık, çevri- bir eğitimi takiben katılımcı-
miçi kamusal hizmetlerden ların yeterliliğinin ölçülmesini
yararlanma gibi çeşitli konu- içeren bir sınav sonrasında
larda talepler olduğunu belirten Kaygın, iş dünyasınday- başarı gösterenlerin elde ettikleri kazanımlar olarak ifa-
sa hem işveren hem de çalışanların özellikle yeni tekno- de edilebilir. Bu yeterlilik sayesinde insanlar istihdama
lojiler, uygulamalar ve yaklaşımları içeren programlara katılabilme, mevcut pozisyonunu koruma veya daha üst
ilgi gösterdiğine değindi. pozisyonlara ilerleyebilme imkanı bulabiliyorlar. Bu bağ-
Bazı alanlara ilgi olmasına rağmen uzaktan eğitim, lamda üniversitelerin daha zengin bir eğitim çeşitliliğine
kurumların mevzuatlarının izin vermemesi nedeniyle sahip olabilmesi ve elbette esnek olabilmesi gerekiyor ki
gerçekleşmiyor. Online eğitimin kullanıcılar açısın- bu esnekliği sağlayabilecek en önemli birimler SEM’ler.”
dan büyük imkan yarattığını paylaşan Kaygın, ülkenin
coğrafyadan bağımsız olarak SEM’lerdeki eğitimleri SEM’ler dijital dönüşüme yoğunlaşıyor
inceleme ve katılma şansına sahip olduğunu açıklıyor. SEM’ler yüz yüze, uzaktan veya karma yollarla ve
Kaygın, yurtdışındaki kullanıcıların online eğitimlerden daha esnek zaman diliminde eğitim sunabilmenin ya-
yararlanabildiğini belirtiyor. nısıra eğitim programlarını çok hızlı güncelleyerek yeni
SEM’lerin yurt dışında önemli üniversitelerin sunduğu bilgiyi kullanarak gerek mesleki gerekse kişisel geli-
popüler çevrimiçi eğitimleri başarıyla gerçekleştirdiğini şim bağlamında yeni eğitim programları geliştirebilme
belirten Kaygın; sanal gerçeklik, yapay zeka, mikro cerra- noktasında çok hızlı hareket edebiliyor. Kaygın, bu artı-
hi gibi konularda çevrimiçi eğitimler verebilen SEM’lerin ların sürekli eğitim merkezlerini çok değerli kılan fak-
yakın gelecekte arttırılmış gerçeklik, makine öğrenmesi törler olduğunu kaydederek, şu açıklamayı yaptı: “TÜ-
gibi konularda da eğitimler verebileceğini öngörüyor. SEM Konseyi olarak en önemli konu başlıklarımızdan
birisi de bu oldu bu yıl. Mikro yeterliliklerin yanı sıra
Eğitimin süresi ve niteliği değişiyor özellikle son dönemde Pandemi’nin de etkisiyle hız ka-
Sürekli eğitim merkezleri üniversitelerde üretilen zanan bireysel, mesleki ve toplumsal dönüşüm bağla-
bilginin topluma ulaştırılmasında bir köprü olma göre- mında SEM’lerin sunduğu eğitimlerin günden güne ar-
vine sahip. Bunun yanında bu yeni bilgiler yeni meslek- tan öneminin farkındayız ve eğitim süreçlerimizi içerik,
ler ve çeşitli mesleklerde yeni gelişmeler anlamına da yöntem, değerlendirme ve belgelendirme bağlamında
geldiği için SEM’ler sunduğu eğitimlerle toplumun çe- daha nitelikli hale getirmenin yollarını arıyoruz.”
Ocak 2022 KobiEfor 31