Page 22 - KobiEfor Ocak 2022
P. 22
UZMAN
Design Week Türkiye 2021
üksek teknoloji kavramı; inovas- nasyonuyla 17-18 Aralık’ta Haliç Kongre
yonla elde edilen mal ve hizmetleri Merkezi’nde düzenlenen Design Week Tür-
Y ifade etmektedir. kiye 2021 (Türkiye Tasarım Haftası) etkinli-
Dünya Tasarım Örgütü (WDO) en- ğini izleme olanağını buldum.
düstriyel tasarımı, inovasyona kaynaklık Türkiye’de pek çok konuyu kapsayan otu-
eden, odağında insanın bulunduğu yenilikçi rumlarla sıra dışı programların yer aldığı
ürünler, sistemler, hizmetler ve deneyimler etkinliğe özellikle gençler olmak üzere katı-
sunmaya katkıda bulunan “stratejik bir so- lımcıların yoğun ilgi göstermelerine tanık ol-
run çözme süreci” olarak tanımlıyor. dum. TİM Başkanı İsmail Gülle’nin etkinlikle
Hilmi Develi OECD’ye göre; bir ürünün yüksek teknoloji ilgili verdiği bilgiler özetle şunlardı: “Design
hilmideveli@gmail.com olabilmesi, Ar-Ge yatırımlarının ürün ima- Week Türkiye 2021 etkinliğinde 12 panel ve
latındaki yoğunluğuna bağlı olarak belirlen- konferans, 60’tan fazla konuşmacı, 20’yi aş-
mektedir. Yüksek teknoloji içeren ürünler, kın sergi, enstalasyon ve atölye çalışmaları
Gerek On Birinci ekonomiler için yüksek katmadeğer sağla- katılımcılarla buluştu. Bu yıl keynote ko-
Kalkınma maktadır. Yüksek teknolojili ürün ihracatı ise nuşmacıları arasında World Design Organi-
Programı’nda yüksek katmadeğerli ürünlerin ihracatı an- zation (WDO) Başkanı Srini Srinivasan, WDO
lamına gelmekte ve bir ülkenin sürdürülebi-
Yönetim Kurulu Üyesi Thomas Garvey, Mimar
gerekse TİM lir refah artışı için büyük önem taşımaktadır. ve Tasarımcı Alessandro Colombo, dünyaca
ihracatı arttırma Yüksek teknoloji ihracatının temelinde Ar- ünlü tasarımcılarımız; Hakan Akkaya, Aslı Fi-
stratejilerinde Ge ve inovasyon yoğunluğu yer almaktadır. linta ve tasarım camiasının pek çok duayeni
bu oranın Ar-Ge harcamalarının milli gelirdeki payı, yer aldı. ‘Ar-Ge ve Teknolojide Endüstriyel Ta-
küresel piyasalarda rekabet gücünü artır- sarım’ panelinde katmadeğerli ihracatla ilgili
arttırılmasına mak ve inovasyon kapasitesinin sürekliliğini önemli konular işlendi. ‘Tasarımda Çevre ve
yönelik çalışmaları sağlamak için gerekli olmaktadır. Sürdürülebilirlik’ panelinde bugün iklim kri-
görmekteyiz. Yüksek teknoloji kapsamına giren sektör- ziyle mücadele eden dünyada farkındalığı ar-
Bu bağlamda ler genel olarak; ‘otomotiv, enerji, tekstil, tıracak insanın doğayla uyumunda tasarımın
telekomünikasyon, bilişim, savunma, elekt- etkisi gibi konular ele alındı. ‘Markalaşmada
TİM ‘Design ronik, sağlık, geri dönüşüm ve güvenlik’ Tasarımın İzleri’ ve ‘Stratejik Tasarımın Ku-
Week Türkiye’ sektörlerinden oluşmaktadır. Ülkemiz ih- rumsal Dünyadaki Yeri’ panellerinde tasarı-
ile ülkemizin racatında ileri teknoloji ürünlerinin payına mın sadece ürünlerde değil, kurumsallık ve
tasarım kimliğinin baktığımızda Ticaret Bakanlığı’nın açıkla- markalaşma anlamında da çok önemli oldu-
dığı geçici verilere göre 2021 yılının Kasım ğu vurgusu yapıldı.
ve bu kapsamda ayında ihracat 33.4 milyar dolar, ithalat ise Tasarım haftasında şehir planlamasına ve
gelişebilecek 26.7 milyar dolar seviyesinde görülüyor. mimarlığa da özel bir yer ayrıldı. ‘Kentlerde
olan ekonomik Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sana- Mimari Tasarımın İzleri’ panelinde tasarımın,
başarısının, yi ürünleri ihracatı içindeki payı yüzde 2.8. kullandığımız ürünlerin yanı sıra yaşadığı-
Ocak-Eylül döneminde imalat sanayi ürün- mız alanların da belirleyicisi olduğu belirtildi.
tasarım ve endüstri lerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94.6. ‘Türkiye’den Dünya’ya Moda Tasarımı’ pane-
entegrasyonuyla Bu dönemde yüksek teknoloji ürünlerinin linde modada tasarımın nabzı tutuldu. ‘Tasa-
sağlanabileceği imalat sanayi ürünleri ihracatı içindeki payı rımın Dünyadaki Gücü ve Etkileri’ panelinde
bilincini yüzde 3.0 olarak görülmektedir. Oranın, ise geniş bir perspektiften tasarım ele alındı.
oluşturmayı en beklentilerin çok altında olması gerçekten Hizmet ihracatına ve ‘Made in Türkiye’ mar-
önemli konusu üzüntü veriyor. kasına son dönemlerde ciddi katkılar yapan
Gerek On Birinci Kalkınma Programı’nda
oyun sektörü de bu sene tasarım haftasında
olarak ele gerekse Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) derinlemesine işlendi. ‘Oyun Kurucular’ pane-
alıyor; endüstri ihracatı arttırma stratejilerinde bu oranın linde sanal dünyanın ticarileşebilmesi için en
temsilcileriyle arttırılmasına yönelik çalışmaları görmek- önemli gerçek olan tasarım konusu ele alındı.”
tasarımcıları bir teyiz. Bu bağlamda TİM ‘Design Week Tür- Gerçekten ‘İleri teknoloji ürün’ün altyapısını
kiye’ ile ülkemizin tasarım kimliğinin ve bu oluşturan ‘tasarım, Ar-Ge, inovasyon’ odaklı
araya getiriyor kapsamda gelişebilecek olan ekonomik ba- tasarım ürünlerinin ihracatını artırarak ya-
ve katmadeğerli şarısının, tasarım ve endüstri entegrasyo- ratıcı endüstrilerin ihracatını geliştirmeyi
ürünler nuyla sağlanabileceği bilincini oluşturmayı amaçlayan bu etkinlikte TİM Başkanı İsmail
üretebilmek adına en önemli konusu olarak ele alıyor; endüst- Gülle olmak üzere emeği geçenleri kutluyor,
ri temsilcileriyle tasarımcıları bir araya ge- bu anlayışla yapılacak çalışmalarla ülke-
bir buluşma tiriyor ve katmadeğerli ürünler üretebilmek mizin dünya pazarlarında üst sırlarda yerine
zemini adına bir buluşma zemini oluşturuyor. alacağı inancındayım.
oluşturuyor. TİM tarafından Ticaret Bakanlığı koordi- Sağlıklı, huzurlu ve bol kazançlı bir yıl dilerim.
22 KobiEfor Ocak 2022