Page 22 - KobiEfor Ocak 2022
P. 22

UZMAN

                                     Design Week Türkiye 2021

                                            üksek teknoloji kavramı; inovas-  nasyonuyla 17-18 Aralık’ta Haliç Kongre
                                            yonla elde edilen mal ve hizmetleri   Merkezi’nde düzenlenen Design Week Tür-
                                     Y ifade etmektedir.                kiye 2021 (Türkiye Tasarım Haftası) etkinli-
                                           Dünya Tasarım Örgütü (WDO) en-  ğini izleme olanağını buldum.
                                     düstriyel tasarımı, inovasyona kaynaklık   Türkiye’de pek çok konuyu kapsayan otu-
                                     eden, odağında insanın bulunduğu yenilikçi   rumlarla sıra dışı programların yer aldığı
                                     ürünler, sistemler, hizmetler ve deneyimler   etkinliğe özellikle gençler olmak üzere katı-
                                     sunmaya katkıda bulunan “stratejik bir so-  lımcıların yoğun ilgi göstermelerine tanık ol-
                                     run çözme süreci” olarak tanımlıyor.  dum. TİM Başkanı İsmail Gülle’nin etkinlikle
           Hilmi Develi              OECD’ye göre; bir ürünün yüksek teknoloji   ilgili verdiği bilgiler özetle şunlardı: “Design
           hilmideveli@gmail.com     olabilmesi, Ar-Ge yatırımlarının ürün ima-  Week Türkiye 2021 etkinliğinde 12 panel ve
                                     latındaki yoğunluğuna bağlı olarak belirlen-  konferans, 60’tan fazla konuşmacı, 20’yi aş-
                                     mektedir. Yüksek teknoloji içeren ürünler,   kın sergi, enstalasyon ve atölye çalışmaları
           Gerek On Birinci          ekonomiler için yüksek katmadeğer sağla-  katılımcılarla buluştu.  Bu yıl keynote ko-
           Kalkınma                  maktadır. Yüksek teknolojili ürün ihracatı ise   nuşmacıları arasında World Design Organi-
           Programı’nda              yüksek katmadeğerli ürünlerin ihracatı an-  zation (WDO) Başkanı Srini Srinivasan, WDO
                                     lamına gelmekte ve bir ülkenin sürdürülebi-
                                                                        Yönetim Kurulu Üyesi Thomas Garvey, Mimar
           gerekse TİM               lir refah artışı için büyük önem taşımaktadır.   ve Tasarımcı Alessandro Colombo, dünyaca
           ihracatı arttırma         Yüksek teknoloji ihracatının temelinde Ar-  ünlü tasarımcılarımız; Hakan Akkaya, Aslı Fi-
           stratejilerinde           Ge ve inovasyon yoğunluğu yer almaktadır.   linta ve tasarım camiasının pek çok duayeni
           bu oranın                 Ar-Ge harcamalarının milli gelirdeki payı,   yer aldı. ‘Ar-Ge ve Teknolojide Endüstriyel Ta-
                                     küresel piyasalarda rekabet gücünü artır-  sarım’ panelinde katmadeğerli ihracatla ilgili
           arttırılmasına            mak ve inovasyon kapasitesinin sürekliliğini   önemli konular işlendi. ‘Tasarımda Çevre ve
           yönelik çalışmaları       sağlamak için gerekli olmaktadır.  Sürdürülebilirlik’ panelinde bugün iklim kri-
           görmekteyiz.              Yüksek teknoloji kapsamına giren sektör-  ziyle mücadele eden dünyada farkındalığı ar-
           Bu bağlamda               ler genel olarak; ‘otomotiv, enerji, tekstil,   tıracak insanın doğayla uyumunda tasarımın
                                     telekomünikasyon, bilişim, savunma, elekt-  etkisi gibi konular ele alındı. ‘Markalaşmada
           TİM ‘Design               ronik, sağlık, geri dönüşüm ve güvenlik’   Tasarımın İzleri’ ve ‘Stratejik Tasarımın Ku-
           Week Türkiye’             sektörlerinden oluşmaktadır. Ülkemiz ih-  rumsal Dünyadaki Yeri’ panellerinde tasarı-
           ile ülkemizin             racatında ileri teknoloji ürünlerinin payına   mın sadece ürünlerde değil, kurumsallık ve
           tasarım kimliğinin        baktığımızda Ticaret Bakanlığı’nın açıkla-  markalaşma anlamında da çok önemli oldu-
                                     dığı geçici verilere göre 2021 yılının Kasım   ğu vurgusu yapıldı.
           ve bu kapsamda            ayında ihracat 33.4 milyar dolar, ithalat ise   Tasarım haftasında şehir planlamasına ve
           gelişebilecek             26.7 milyar dolar seviyesinde görülüyor.   mimarlığa da özel bir yer ayrıldı. ‘Kentlerde
           olan ekonomik             Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sana-  Mimari Tasarımın İzleri’ panelinde tasarımın,
           başarısının,              yi ürünleri ihracatı içindeki payı yüzde 2.8.   kullandığımız ürünlerin yanı sıra yaşadığı-
                                     Ocak-Eylül döneminde imalat sanayi ürün-  mız alanların da belirleyicisi olduğu belirtildi.
           tasarım ve endüstri       lerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94.6.   ‘Türkiye’den Dünya’ya Moda Tasarımı’ pane-
           entegrasyonuyla           Bu dönemde yüksek teknoloji ürünlerinin   linde modada tasarımın nabzı tutuldu. ‘Tasa-
           sağlanabileceği           imalat sanayi ürünleri ihracatı içindeki payı   rımın Dünyadaki Gücü ve Etkileri’ panelinde
           bilincini                 yüzde 3.0 olarak görülmektedir. Oranın,   ise geniş bir perspektiften tasarım ele alındı.
           oluşturmayı en            beklentilerin çok altında olması gerçekten   Hizmet ihracatına ve ‘Made in Türkiye’ mar-
           önemli konusu             üzüntü veriyor.                    kasına son dönemlerde ciddi katkılar yapan
                                     Gerek On Birinci Kalkınma Programı’nda
                                                                        oyun sektörü de bu sene tasarım haftasında
           olarak ele                gerekse Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)   derinlemesine işlendi. ‘Oyun Kurucular’ pane-
           alıyor; endüstri          ihracatı arttırma stratejilerinde bu oranın   linde sanal dünyanın ticarileşebilmesi için en
           temsilcileriyle           arttırılmasına yönelik çalışmaları görmek-  önemli gerçek olan tasarım konusu ele alındı.”
           tasarımcıları bir         teyiz. Bu bağlamda TİM ‘Design Week Tür-  Gerçekten ‘İleri teknoloji ürün’ün altyapısını
                                     kiye’ ile ülkemizin tasarım kimliğinin ve bu   oluşturan ‘tasarım, Ar-Ge, inovasyon’ odaklı
           araya getiriyor           kapsamda gelişebilecek olan ekonomik ba-  tasarım ürünlerinin ihracatını artırarak ya-
           ve katmadeğerli           şarısının, tasarım ve endüstri entegrasyo-  ratıcı endüstrilerin ihracatını geliştirmeyi
           ürünler                   nuyla sağlanabileceği bilincini oluşturmayı   amaçlayan bu etkinlikte TİM Başkanı İsmail
           üretebilmek adına         en önemli konusu olarak ele alıyor; endüst-  Gülle olmak üzere emeği geçenleri kutluyor,
                                     ri temsilcileriyle tasarımcıları bir araya ge-  bu anlayışla yapılacak çalışmalarla   ülke-
           bir buluşma               tiriyor ve katmadeğerli ürünler üretebilmek   mizin dünya pazarlarında üst sırlarda yerine
           zemini                    adına bir buluşma zemini oluşturuyor.  alacağı inancındayım.
           oluşturuyor.              TİM tarafından Ticaret Bakanlığı koordi-  Sağlıklı, huzurlu ve bol kazançlı bir yıl dilerim.

           22 KobiEfor Ocak 2022
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27