Page 21 - KobiEfor-Şubat-2021
P. 21
UZMAN
Ayakkabı Sektörü 2021’den Umutlu...
ürkiye Ayakkabı Sektörü Araş- ve talebinde bulunurken; gelişmiş
tırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı ülkelerin ya da alıcı ülkelerin önemli
T (TASEV) Başkanı ve İTO Meclis çoğunluğu ayakkabı fiyatlarının stabil
Üyesi Tan Erdoğdu’dan ayakkabı sektö- hareket edeceğini düşünüyor.
rünün 2020 yılını (pandemi sürecini) ve Elbette Avrupa pazarını hedefleyen
sektörün 2021 yılında da beklentilerini ‘Türkiye Ayakkabı Sektörü’ açısından
değerlendirmesini rica ettim. değerlendirildiğinde hedef pazarın
Başkan Erdoğdu, “2020’de küresel stabil fiyat beklentisine karşılık; olağa-
Hilmi Develi ayakkabı ticareti birçok sektörde ol- nüstü hammadde artışlarının kullanı-
duğu gibi karanlık bir tablo çizdi. lan materyale yansıması, artan işçilik
hilmideveli@gmail.com
2020 yılında ayakkabı alımını artıran ve üretim maliyetleri ve iç piyasada kur
tek ülke yüzde 2.3 ile Çin olurken, baskısı günümüzün gerçeği ile örtüş-
Japonya ve Kuzey Avrupa ülkeleri it-
TASEV Başkanı müyor. Öte yandan pandeminin yarattı-
halatta yüzde 20’ye varan düşüş ya- ğı talep daralmasının işletmelere yük-
Tan Erdoğdu; şadılar. 2020’de yüzde 26.7 ithalatını
“2021 yılında azaltan ABD’nin önünde Avustralya lediği finansal yük de cabası. Pandemi
dolayısıyla düşen satınalma gücü ve
ayakkabı ve Güney Afrika yüzde 30-35 arasında bunun paralelinde oluşan iç pazardaki
sektörümüz her azalan ayakkabı alımları ile rekoru el- talep yetersizliği sadece Türkiye’de de-
lerinde tutuyorlar.
türlü zorluğa ğil dünyanın hemen hemen tüm ülke-
Bu durum global ayakkabı üretici ve
rağmen küresel ihracatçılarından olan Türkiye açısın- lerinde yaşanan en büyük sorunlardan
gücünü ve dan da dış pazarda ciddi bir daralma- bir tanesiydi. Perakende satış kanalın-
da gelenekselden dijitale zaten baş-
600 milyon çift/yıl nın göstergesi anlamını taşıyor” söz- lamış olan evrim, pandemi sürecinde
kapasitesini leriyle başladığı değerlendirmesine ışık hızıyla yol aldı. Zaman zaman di-
şöyle devam etti:
ve ihracat “Dünya ülkelerinin 2020 yıl sonu itibarı jital satış kanallarında rekor kıran iş-
pazarlarını ile küresel ayakkabı ihracatında yakla- letmelerimiz olduysa da tüm dünyada
korumaya devam şık yüzde 25 kayıp yaşayacağı öngörü- olduğu gibi ülkemizde de tüm küçük
işletmeleri arzın monopolleştiği, re-
edecektir. lüyor. Bu küresel öngörüye göre dünya kabetin farklılaştığı bir sürece doğru
Ancak, 2020 yılında 3 milyar çift daha az ayak- itiyor. Dünya klasik ayakkabıların terk
katmadeğer kabı giymiş olacak. edildiği, ‘Sneaker’ların ayakkabı do-
Buna rağmen dünyanın 7. büyük üre-
yaratmak ticisi olan ‘Türkiye Ayakkabı Sektörü’ laplarında ‘esas oğlan’ olduğu sürece
hedefinde olan 2020 yılında 2019’a göre yüzde 11.9’luk çoktan girdi. Hatta bunu daha da öteye
sektör, ayakkabı bir kayıpla yaklaşık 820 milyon dolarlık taşıyarak tüketici alışveriş eğilimlerini
yöneten algoritmalarla kişiselleştirile-
tezgahının üzerine bir ihracat gerçekleştirdi. Üstelik, sek- bilir ve ekolojik ürünleri katmadeğerli
tör ilk 10 ihracat pazarı içinde yer alan
trend renklerden, pazarlarda sıkça önümüze koymaya
İsrail’de stabil kalıp, İngiltere ve İtalya
enteresan gibi ülkelerde tek haneli rakamlarda başladı. 2021 yılında ayakkabı sektörü-
aksesuar, deri düşüş yaşarken pandemi sürecinde müz her türlü zorluğa rağmen küresel
ve tekstil dahi Almanya, İspanya ve Hollanda’ya gücünü ve 600 milyon çift/yıl kapasi-
yapılan ihracatı artırmayı başardı. Sek- tesini ve ihracat pazarlarını korumaya
kombinasyonlarından devam edecektir.
törün önemli yapıtaşları olan küçük
fazlasını ve orta ölçekli işletmelerimiz günün Ancak, katmadeğer yaratmak hede-
koymalıdır. trendlerine ve ekonomik döngüsüne finde olan sektör, ayakkabı tezgahının
‘Türkiye Ayakkabı çabuk reaksiyon verebilen oldukça üzerine trend renklerden, enteresan
Sektörü’ de kendi dinamik bir yapıya sahip. Bu avantajı aksesuar, deri ve tekstil kombinasyon-
ihracatta lehine çevirebilen sektörün larından fazlasını koymalıdır. ‘Türkiye
algoritmasını
ihracat potansiyeli pandemiye rağmen Ayakkabı Sektörü’ de kendi algoritma-
yazmalıdır…” çok düşüş yaşamasa da hala istediği sını yazmalıdır…”
diyor. katmadeğerli satışı yapmakta zorla- Tan Erdoğdu’nun ülkemiz ayakkabı
nıyor. Gelişmekte olan ya da üreten sektörünü değerlendirmesi ve 2021
ülkelerin çoğu pandemi süreci ve son- yılı öngörüsü özetle bunlar...
rasında fiyatlarda artış öngörüsünde- *İstatistiki kaynak: www.worldfootwear.com
ìXEDW KobiEfor