Page 21 - KobiEfor-Şubat-2021
P. 21

UZMAN

                                         Ayakkabı Sektörü 2021’den Umutlu...

                                               ürkiye Ayakkabı Sektörü Araş-  ve talebinde bulunurken; gelişmiş
                                               tırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı   ülkelerin ya da alıcı ülkelerin önemli
                                        T (TASEV) Başkanı ve İTO Meclis     çoğunluğu ayakkabı fiyatlarının stabil
                                         Üyesi Tan Erdoğdu’dan ayakkabı sektö-  hareket edeceğini düşünüyor.
                                         rünün 2020 yılını (pandemi sürecini) ve   Elbette Avrupa pazarını hedefleyen
                                         sektörün 2021 yılında da beklentilerini   ‘Türkiye Ayakkabı Sektörü’ açısından
                                         değerlendirmesini rica ettim.      değerlendirildiğinde hedef pazarın
                                         Başkan Erdoğdu, “2020’de küresel   stabil fiyat beklentisine karşılık; olağa-
               Hilmi Develi              ayakkabı ticareti  birçok sektörde ol-  nüstü hammadde artışlarının kullanı-
                                         duğu gibi karanlık bir tablo çizdi.   lan materyale yansıması, artan işçilik
               hilmideveli@gmail.com
                                         2020 yılında ayakkabı alımını artıran   ve üretim maliyetleri ve iç piyasada kur
                                         tek ülke yüzde 2.3 ile Çin olurken,   baskısı günümüzün gerçeği ile örtüş-
                                         Japonya ve Kuzey Avrupa ülkeleri it-
               TASEV Başkanı                                                müyor. Öte yandan pandeminin yarattı-
                                         halatta yüzde 20’ye varan düşüş ya-  ğı talep daralmasının işletmelere yük-
               Tan Erdoğdu;              şadılar. 2020’de yüzde 26.7 ithalatını
               “2021 yılında             azaltan ABD’nin önünde Avustralya   lediği finansal yük de cabası. Pandemi
                                                                            dolayısıyla düşen satınalma gücü ve
               ayakkabı                  ve Güney Afrika yüzde 30-35 arasında   bunun paralelinde oluşan iç pazardaki
               sektörümüz her            azalan ayakkabı alımları ile rekoru el-  talep yetersizliği sadece Türkiye’de de-
                                         lerinde tutuyorlar.
               türlü zorluğa                                                ğil dünyanın hemen hemen tüm ülke-
                                         Bu durum global ayakkabı üretici ve
               rağmen küresel            ihracatçılarından olan Türkiye açısın-  lerinde yaşanan en büyük sorunlardan
               gücünü ve                 dan da dış pazarda ciddi bir daralma-  bir tanesiydi. Perakende satış kanalın-
                                                                            da gelenekselden dijitale zaten baş-
               600 milyon çift/yıl       nın göstergesi anlamını taşıyor” söz-  lamış olan evrim, pandemi sürecinde
               kapasitesini              leriyle başladığı değerlendirmesine   ışık hızıyla yol aldı. Zaman zaman di-
                                         şöyle devam etti:
               ve ihracat                “Dünya ülkelerinin 2020 yıl sonu itibarı   jital satış kanallarında rekor kıran iş-
               pazarlarını               ile küresel ayakkabı ihracatında yakla-  letmelerimiz olduysa da tüm dünyada
               korumaya devam            şık yüzde 25 kayıp yaşayacağı öngörü-  olduğu gibi ülkemizde de tüm küçük
                                                                            işletmeleri arzın monopolleştiği, re-
               edecektir.                lüyor. Bu küresel öngörüye göre dünya   kabetin farklılaştığı bir sürece doğru
               Ancak,                    2020 yılında 3 milyar çift daha az ayak-  itiyor. Dünya klasik ayakkabıların terk
               katmadeğer                kabı giymiş olacak.                edildiği, ‘Sneaker’ların ayakkabı do-
                                         Buna rağmen dünyanın 7. büyük üre-
               yaratmak                  ticisi olan ‘Türkiye Ayakkabı Sektörü’   laplarında ‘esas oğlan’ olduğu sürece
               hedefinde olan             2020 yılında 2019’a göre yüzde 11.9’luk   çoktan girdi. Hatta bunu daha da öteye
               sektör, ayakkabı          bir kayıpla yaklaşık 820 milyon dolarlık   taşıyarak tüketici alışveriş eğilimlerini
                                                                            yöneten algoritmalarla kişiselleştirile-
               tezgahının üzerine        bir ihracat gerçekleştirdi. Üstelik, sek-  bilir ve ekolojik ürünleri katmadeğerli
                                         tör ilk 10 ihracat pazarı içinde yer alan
               trend renklerden,                                            pazarlarda sıkça önümüze koymaya
                                         İsrail’de stabil kalıp, İngiltere ve İtalya
               enteresan                 gibi ülkelerde tek haneli rakamlarda   başladı. 2021 yılında ayakkabı sektörü-
               aksesuar, deri            düşüş yaşarken pandemi sürecinde   müz her türlü zorluğa rağmen küresel
               ve tekstil                dahi Almanya, İspanya ve Hollanda’ya   gücünü ve 600 milyon çift/yıl kapasi-
                                         yapılan ihracatı artırmayı başardı. Sek-  tesini ve ihracat pazarlarını korumaya
               kombinasyonlarından                                          devam edecektir.
                                         törün önemli yapıtaşları olan küçük
               fazlasını                 ve orta ölçekli işletmelerimiz günün   Ancak, katmadeğer yaratmak hede-
               koymalıdır.               trendlerine ve ekonomik döngüsüne   finde olan sektör, ayakkabı tezgahının
               ‘Türkiye Ayakkabı         çabuk reaksiyon verebilen oldukça   üzerine trend renklerden, enteresan
               Sektörü’ de kendi         dinamik bir yapıya sahip. Bu avantajı   aksesuar, deri ve tekstil kombinasyon-
                                         ihracatta lehine çevirebilen sektörün   larından fazlasını koymalıdır. ‘Türkiye
               algoritmasını
                                         ihracat potansiyeli pandemiye rağmen   Ayakkabı Sektörü’ de kendi algoritma-
               yazmalıdır…”              çok düşüş yaşamasa da hala istediği   sını yazmalıdır…”
               diyor.                    katmadeğerli satışı yapmakta zorla-  Tan Erdoğdu’nun  ülkemiz ayakkabı
                                         nıyor. Gelişmekte olan ya da üreten   sektörünü değerlendirmesi ve 2021
                                         ülkelerin çoğu pandemi süreci ve son-  yılı öngörüsü özetle bunlar...
                                         rasında fiyatlarda artış öngörüsünde-  *İstatistiki kaynak: www.worldfootwear.com
                                                                                           ìXEDW      KobiEfor
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26