Page 56 - KobiEfor Ekim 2021
P. 56

KALKINMA AJANSI



                   $OW×QRYD 'RæDO hUQOHU hUHWLP dDUå×V×



                                                          Doğu Marmara Kalkınma Ajansı
                                                          (MARKA) Genel Sekreteri
                                                          Doç.Dr. Mustafa Çöpoğlu,
                                                          Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın
                                                          desteklediği örnek bir sosyal proje olan
                                                          ve Sanayi ve Teknoloji Bakanı
                                                          Mustafa Varank tarafından
                                                          Ağustos ayında temeli atılan
                                                          “Altınova Doğal Ürünler Üretim Çarşısı”
            Mustafa
           Varank                                         projesini anlattı.

               ürdürülebilir kalkınma yaklaşımına uygun   nüfusu %17.8 artış kaydetmiştir. Bu iki durumun
               şekilde Ajansımız faaliyete başladığı 2009   başlıca sebebi, gemi inşa sektöründe çalışmak
         Syılından bu yana Kocaeli, Sakarya, Düzce,       amacıyla ilçeye göç eden kişilerdir. İlçenin bu temel
         Bolu ve Yalova illerinden oluşan TR42 Doğu Mar-  sektör (basic employment) yapısı kadınların işgücü-
         mara Bölgesi’nde sadece ekonomi yönlü değil aynı   ne katılımda geride kalmasına neden olmaktadır.
         zamanda sosyal boyutları da olan çalışmalar yap-   Proje kapsamında kurulacak yöresel ürünler
         maktadır. Bu çabaların bir neticesi olarak Altınova   merkezi sayesinde kadının güçlendirilmesi, kadın
         Belediyesi ve Altınova Kaymakamlığı ile beraber   istihdamı ve girişimciliği, cinsiyetler arası fırsat
         geliştirilen “Altınova Doğal Ürünler Üretim Çarşısı”   eşitliği, kırsal kalkınma, tarımsal ürünlerin geliş-
         projesi ortaya çıkmıştır.                        tirilmesi ve katmadeğerlerinin artırılması, yöresel
                                                          ürünlerin markalaşması kapsamında kooperatif-
                                                          leşmenin gerçekleştirilmesi suretiyle ilgili paydaş-
                                                          larla işbirliklerinin kurulması amaçlanmaktadır.
                                                            Bütçesi yaklaşık 4 milyon Türk Lirası olan proje
                                                          kapsamında kurulacak tesisin 2022 yılı yazında faali-
                                                          yete geçmesi hedef-
                                                          lenmekte olup proje
                                                          ilerleyen yıllarda da
                                                          Altınova’da kadınlar
                                                          için önemli bir istih-
                                                          dam kaynağı olmaya
                                                          devam edecektir. İlk
                        Dr. Mustafa Çöpoğlu
                                                          etapta 50 kadına ge-
                                                          lir kaynağı oluşturmasını beklediğimiz projenin tam
            Projenin uygulanacağı Altınova çok farklı özel-  kapasiteye ulaşmasıyla, yaklaşık 100 kadınımızın bu
         likleri olan bir ilçemizdir. 2000’li yılların ortalarına   merkezden faydalanacağı öngörülmektedir.
         kadar ilçe ekonomisi tarıma dayanmaktayken, ter-   Projeyle kurulan kadın üretici kooperatifi merkezin
         sanelerin kurulmasıyla ve faaliyete geçmesiyle ilçe-  işletmesinde rol alacaktır. Bir dönümlük alana sahip
         de ana geçim kaynağı sanayi sektörü olmuştur. Bu   olacak ve engellilerin erişimine de uygun olarak inşa
         dönüşüm, ilçenin nüfus yapısında ciddi bir değişimi   edilecek merkezde, yöresel ürünlerin üretim alanları,
         de beraberinde getirmiştir. İlçedeki erkek nüfusu-  satış reyonları, hediyelik eşya dükkânları bulunacak-
         nun ilçe nüfusuna oranı 2015 yılında %51.5 iken,   tır. Projeyle bir taraftan Yalova’nın yöresel ürünlerde-
         2019 yılına gelindiğinde bu oran %52.9’a çıkmıştır.   ki katmadeğeri arttırılırken, diğer taraftan Yalova’da
            Altınova, erkeklere yönelik kadınlara kıyasla daha   coğrafi işarete sahip kivinin de alternatif ve yenilikçi
         fazla istihdam imkânının sunulduğu bir yöredir. Son   kullanımları söz konusu olacaktır. Üretecekleri reçel,
         5 yıllık nüfus verileri incelendiğinde, Altınova’da   salça, erişte ve tarhana gibi doğal ürünleri satacak ka-
         (%21.1) Yalova geneline (%16.3) göre daha hızlı bir   dınların hem istihdam olanaklarının artırılması hem
         nüfus artışı yaşandığı görülmektedir. Aynı dönemde   de kendi girişimlerini kurmaları noktasında destek
         ilçede yaşayan erkek sayısı %24.2 artarken, kadın   olunması projeyle sağlanacaktır.

         56 KobiEfor Ekim 2021
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61