Page 56 - KobiEfor Ekim 2021
P. 56
KALKINMA AJANSI
$OW×QRYD 'RæDO hUQOHU hUHWLP dDUå×V×
Doğu Marmara Kalkınma Ajansı
(MARKA) Genel Sekreteri
Doç.Dr. Mustafa Çöpoğlu,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın
desteklediği örnek bir sosyal proje olan
ve Sanayi ve Teknoloji Bakanı
Mustafa Varank tarafından
Ağustos ayında temeli atılan
“Altınova Doğal Ürünler Üretim Çarşısı”
Mustafa
Varank projesini anlattı.
ürdürülebilir kalkınma yaklaşımına uygun nüfusu %17.8 artış kaydetmiştir. Bu iki durumun
şekilde Ajansımız faaliyete başladığı 2009 başlıca sebebi, gemi inşa sektöründe çalışmak
Syılından bu yana Kocaeli, Sakarya, Düzce, amacıyla ilçeye göç eden kişilerdir. İlçenin bu temel
Bolu ve Yalova illerinden oluşan TR42 Doğu Mar- sektör (basic employment) yapısı kadınların işgücü-
mara Bölgesi’nde sadece ekonomi yönlü değil aynı ne katılımda geride kalmasına neden olmaktadır.
zamanda sosyal boyutları da olan çalışmalar yap- Proje kapsamında kurulacak yöresel ürünler
maktadır. Bu çabaların bir neticesi olarak Altınova merkezi sayesinde kadının güçlendirilmesi, kadın
Belediyesi ve Altınova Kaymakamlığı ile beraber istihdamı ve girişimciliği, cinsiyetler arası fırsat
geliştirilen “Altınova Doğal Ürünler Üretim Çarşısı” eşitliği, kırsal kalkınma, tarımsal ürünlerin geliş-
projesi ortaya çıkmıştır. tirilmesi ve katmadeğerlerinin artırılması, yöresel
ürünlerin markalaşması kapsamında kooperatif-
leşmenin gerçekleştirilmesi suretiyle ilgili paydaş-
larla işbirliklerinin kurulması amaçlanmaktadır.
Bütçesi yaklaşık 4 milyon Türk Lirası olan proje
kapsamında kurulacak tesisin 2022 yılı yazında faali-
yete geçmesi hedef-
lenmekte olup proje
ilerleyen yıllarda da
Altınova’da kadınlar
için önemli bir istih-
dam kaynağı olmaya
devam edecektir. İlk
Dr. Mustafa Çöpoğlu
etapta 50 kadına ge-
lir kaynağı oluşturmasını beklediğimiz projenin tam
Projenin uygulanacağı Altınova çok farklı özel- kapasiteye ulaşmasıyla, yaklaşık 100 kadınımızın bu
likleri olan bir ilçemizdir. 2000’li yılların ortalarına merkezden faydalanacağı öngörülmektedir.
kadar ilçe ekonomisi tarıma dayanmaktayken, ter- Projeyle kurulan kadın üretici kooperatifi merkezin
sanelerin kurulmasıyla ve faaliyete geçmesiyle ilçe- işletmesinde rol alacaktır. Bir dönümlük alana sahip
de ana geçim kaynağı sanayi sektörü olmuştur. Bu olacak ve engellilerin erişimine de uygun olarak inşa
dönüşüm, ilçenin nüfus yapısında ciddi bir değişimi edilecek merkezde, yöresel ürünlerin üretim alanları,
de beraberinde getirmiştir. İlçedeki erkek nüfusu- satış reyonları, hediyelik eşya dükkânları bulunacak-
nun ilçe nüfusuna oranı 2015 yılında %51.5 iken, tır. Projeyle bir taraftan Yalova’nın yöresel ürünlerde-
2019 yılına gelindiğinde bu oran %52.9’a çıkmıştır. ki katmadeğeri arttırılırken, diğer taraftan Yalova’da
Altınova, erkeklere yönelik kadınlara kıyasla daha coğrafi işarete sahip kivinin de alternatif ve yenilikçi
fazla istihdam imkânının sunulduğu bir yöredir. Son kullanımları söz konusu olacaktır. Üretecekleri reçel,
5 yıllık nüfus verileri incelendiğinde, Altınova’da salça, erişte ve tarhana gibi doğal ürünleri satacak ka-
(%21.1) Yalova geneline (%16.3) göre daha hızlı bir dınların hem istihdam olanaklarının artırılması hem
nüfus artışı yaşandığı görülmektedir. Aynı dönemde de kendi girişimlerini kurmaları noktasında destek
ilçede yaşayan erkek sayısı %24.2 artarken, kadın olunması projeyle sağlanacaktır.
56 KobiEfor Ekim 2021