Page 71 - KobiEfor-Ocak-2021
P. 71
ve pandeminin eğitim, istihdam ve diğer alanları CBOT Kurucu ve CEO’su Mete
nasıl etkileyeceğine dair kaygılar sebebiyle dünya Aktaş, 2021’de geleneksel ürün
çapında endişe oldukça yüksek. Yetişkinlerin yüzde ve fiyat savaş alanlarından ziya-
63’ü bir yıl öncesine kıyasla daha stresli hissediyor, de şirketlerin müşteri deneyimi
5 kişiden 4’ü duygusal sağlık durumlarıyla daha çok konusunda dijitalin öncelikli ol-
ilgilenmeleri gerektiğini söylüyor. duğu bir bakış açısıyla rekabet
• Kaçış Aracı: Tüketiciler, pandeminin ve evde edeceklerini söyledi. Aktaş, diji-
kapalı kalmanın tekdüzeliğini aşmak için yeni kaçış Mete tal odaklı müşteri deneyimi ala-
yolları ararken pek çoğu kaçış için araçlarına sığı- Aktaş nında ikinci dönüşüm dalgasının
nıyor. Küresel ölçekte aracı olan her 4 yetişkinden başlayacağını belirterek, dijital
1’den fazlası aracını rahatlamak, her 5 kişiden yak- ekonominin katlanarak büyüyeceği 2021 trendlerini
laşık 1’i aracını yalnız kalmak, yüzde 17’si ise çalış- şöyle sıralıyor: “1) WhatsApp gibi mesajlaşma plat-
mak için kullanıyor. formları ile ‘omnichannel’ kanal stratejileri şekille-
• Yalnızlık, Dünya çapında her 2 kişiden 1’i dü- niyor. 2) Yapay zeka tabanlı ‘chatbotlar’ artık gerçek
zenli olarak kendisini yalnız hissediyor, bunu en yo- zamanlı, akıllı ve verimli iletişimin çok önemli bir
bileşeni. 3) ‘Hiper otomasyon’ stratejisi olmayanlar
ğun hissedenler; genç kuşaklar. Kendisini düzenli 2021’de yarışta geri kalacak. 4) ‘Kişiselleştirme’ müş-
olarak yalnız hissettiğini söyleyen Z kuşağının oranı teri deneyiminin bütünsel başarısını belirleyecek.
Boomer kuşağının yaklaşık 2 katı (yüzde 64 ve yüzde
34). Pek çoğu nerede yaşayacağını yeniden düşünü- GYİAD: Gençliğin potansiyeli,
yor, ailesine yakınlaşıyor, çevrimiçi ya da çevrimdışı Türkiye’nin potansiyeli!
olsun arkadaş edinmenin yeni yollarını buluyor.
• Farkındalık: Küresel ölçekte yetişkinlerin yüz- Genç Yönetici ve İş İnsanları Derneği (GYİAD),
de 76’sı markaların sosyal konularda bir duruş ser- Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu (TİSK)
işbirliğiyle, Türkiye’de Genç İş Piyasası ve Gelece-
gilemesini beklediklerini, yüzde 75’i ise markaların ğine Bakış Raporu’nu, online düzenlenen GYİAD
günümüzde doğru şekilde hareket etmeye çalıştık- Genç İstihdam ve Teknoloji Zirvesi’nde açıkladı.
larını düşünüyor.
Türkiye’de her 4 gençten birinin işsiz olduğunu or-
• Yeni normal: Küresel ölçekte yetişkinlerin yüz- taya koyan Rapor, Türkiye’nin 26 farklı şehrinde ya-
de 75’i pandemi başladığından beri şirketlerin alış- şayan, 18-30 yaş aralığındaki bin
veriş deneyiminde yaptıkları iyileştirmeleri beğen- 391 katılımcıyla hazırlandı. Rapora
diğini, yüzde 41’i ise pandemi öncesindeki alışveriş göre yeni mezun gençlerin yüz-
yöntemlerine geri dönmek istemediklerini söylüyor. de 38’i iş arayışında, yüzde 58.3’ü
• Trafikte Dönüşüm: Pandemiyle birlikte birey- işsizlik sebebiyle aile ilişkilerinin
sel ulaşım da gelişiyor, olumsuz etkilendiğini ifade edi-
bisiklet satışları sıçra- yor. İş arayışındaki gençlerin yüz-
ma yaptı, şehirler bi- de 78.2’si işsizlik durumlarından dolayı kendilerini
sikletçilere yer açmak arkadaşlarından geri kalmış hissediyor. Yüzde 64’ü,
için sokakları kapatıyor. sadece yol-yemek veren bir yerde çalışmayı kabul
Dünya çapında yetişkin- edebileceğini söylüyor, 18-22 yaş arasında ise bu
lerin yüzde 67’si “otonom oran yüzde 74.3’lere ulaşıyor. Çalışanların da yüzde
araçların geleceği konu- 64’ü işinden memnun değil.
Kadın işsizlerin yüzde 89.4’ü iş aramayı bırak-
sunda umutlu”, ebeveyn-
lerin yüzde 68’i çocuklarını bir yabancı yerine sürücüsüz mış: Rapora göre işsiz olup iş arayışı bulunmayan
katılımcıların yüzde 89.4’ünü kadınlar oluşturuyor.
bir otomobile emanet etmeyi tercih ediyor.
Bu gruba mensup kadınların yüzde 92.1’i evli, yüzde
• Sürdürülebilirlik: Küresel ölçekte Z kuşağı ça-
82.4’ü ise çocuk sahibi. Erkek katılımcılardaysa “İş
lışanların yüzde 46’sı pandeminin bizi daha savur-
arayışım oldu, artık aramıyorum” cevabı verenler-
gan hale getirdiğini, yüzde 47’si pandeminin uzun den “cesareti kırılmış” grup yüzde 44.1.
vadede çevreyi olumsuz etkileyeceğini söylüyor.
Her iki gençten biri girişimci olmak istiyor:
Gençler girişimcilik konusunda istekli, katılımcı-
Dijital tüketiciler 2021 ekonomisine ların yüzde 45.2’si, yani her 2 kişiden biri, fırsat ve
yön verecek imkân olması durumunda girişimci olabilecek. Sek-
CBOT, COVID-19 etkisindeki 2021 müşteri dene- töre göre girişimcilik denemelerindeki başarısız-
yimi trendlerini açıkladı. Pandemi II. Dijitalleşme lık oranlarıysa yeme-içmede yüzde 19.4, tekstilde
Dalgası’nı başlattı. Yeni normalde pazarlama ekipleri yüzde 15. Girişimcilik fikri hizmet sektöründe daha
dijital tüketicilere daha fazla yatırım yapacak. Dijital fazla düşünülürken üretim alanında girişim fikrinin
tüketici deneyimi ancak yapay zeka ile iyileştirilecek. oldukça az olduğu gözlemleniyor.
Ocak 2021 KobiEfor 71