Page 67 - KobiEfor-Ocak-2021
P. 67

rinden farklı olan eğitimlerin firmaya özel olacak şe-
               kilde biçimlendirildiğini anlatıyor: “Eğitimlerimizde
               her konu ayrı başlıklar halinde, sesli ekran videola-
               rıyla kaydedilmektedir. Bu videolar işletmelere özel
               olup, kendi arşivlerinde depolanmak üzere bırakıl-
               maktadır ve başka bir mecrada paylaşılmamaktadır.”


                  “Sürekliliği olan değer yaratmayı
                  hedefliyoruz”
                  Vector Metrology’nin kendine agresif hedefler
               koymayan, niteliği her zaman niceliğin üstünde tu-
               tan bir işletme olduğunu vurgulayan Murat Arıkaya,
               hedeflerini şöyle açıklıyor: “Modern dünyadaki ti-
               cari işletmelere bakınca görüyoruz ki asıl olan hızlı
               büyüme değil doğru boyutlanmadır. Hedefimiz; hız-
               la yükselen cirolar ve çalışan sayısı değil, karşılıklı
               memnuniyeti sağladığımız müşteriler ve şirket kül-
               türümüze uygun, mutlu çalışanlardır. Bu nedenle
               büyüme, istihdam, yeni ürün ve yeni çözümler gibi
               maddeler asıl amacımızın alt bileşenleridir. Bu alt
               bileşenler, sürekliliği olan değer yaratma hedefimi-
               ze hizmet edecek şekilde, zamanın getirdiği geliş-
               melere göre güncellenmektedir.”

                  İşletmeler, tersine mühendislik hizmeti
                  alırken nelere dikkat etmeli?
                  Murat Arıkaya, işletmelerin tersine mühendislik
               hizmetleri alırken dikkat etmeleri gereken nokta-
               ları ve çalışacakları firmayı seçme kriterlerine de
               değindi: “Bilindiği gibi 3B ölçüm ve raporlama ya-
               parken elimizde referans alınan CAD modeller ve
               teknik resimler vardır. Tüm sorgular bu nominal de-
               ğerlere göre yapılır.
                  Ancak, tersine mühendislikte bu verilerin büyük
               bir kısmı elimizde olmaz. Bu nedenle modele ihti-
               yaç duyan müşterinin parça hakkında mümkün ol-
               duğunca detaylı bilgiye sahip olması gerekir. Parça-
               larda kullanımdan kaynaklı veya hiç kullanılmamış
               olsalar bile imalattan kaynaklı hatalar olur. Bu ha-
               talar belki tolerans içindedir ancak tersine mühen-
               dislik hizmeti veren firma bu bilgilere muhtemelen
               sahip olamaz.
                  Örneğin; 25.948 mm olarak ölçülen bir çapın 26   tomografi gibi birçok cihaz ölçü almak için kullanı-
               mm mi yoksa 25.9 mm mi modelleneceğinin bilgisi   labilir. Bu cihazların kendi içlerindeki versiyonları,
               parçanın sahibinden alınmalıdır. Bu küçük örnek-  kalibrasyonları, ölçüm ortamı vb. diğer değişkenler
               ten yola çıkarak, tersine mühendislik yapacak olan   de ölçüm belirsizliğini etkilemektedir.
               firma parçanın kullanım alanı, montaj arayüzleri,   Tersine mühendisliği yapacak olan firma, yukarı-
               referans bölgeleri, datumları, beklenen hassasiyeti   da bahsedilen bilgileri parça sahibinden öğrenmeli,
               vb. birçok değişkeni parça sahibinden öğrenmelidir.   kullanmayı planladıkları cihaz ve yazılımların kabi-
               Aksi takdirde modellemede yapılacak tüm varsa-   liyetlerini de müşterilerine doğru aktarmalıdır.
               yımlar tersine mühendislik yapan, parçayı çok da iyi   Özetlemek gerekirse, tersine mühendislik hizme-
               tanımayan firmanın inisiyatifine kalmış olur.      tine ihtiyaç duyan işletmeler, kendilerine bu soruları
                  Dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da kulla-  soran ve kabiliyetlerini dürüstçe bildiren firmalarla
               nılacak ölçüm cihazının işe uygunluğudur. Dokunsal   çalışmayı tercih ederlerse istenen sonuca zaman-
               problu, lazer taramalı, fotogrametrik, bilgisayarlı   dan tasarruf ederek düşük maliyetle ulaşabilirler.”
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72