Page 24 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 24

1- Dönüşüm Nedir?


                             Dönüşüm ve ERP                                                                                                     Değişim hayatın kendisidir. Değişimin olmadı-
                                                                                                                                                ğı bir hayat düşünülemez. Türk Dil Kurumu,
                                                                                                                                                değişimi, “Bir zaman dilimi içindeki değişiklik-
                                                                                                                                                lerin  bütünü,  değişme”  olarak;  dönüşümü  ise
                                                                                                                                                “Olduğundan başka bir biçime girme, başka bir
                                                                                                                                                durum alma, şekil değiştirme, tahavvül, inkılap,
              Dönüşüm, teknolojik dönüşüm ve dijitalleşme kavramları,                                                                           transformasyon” olarak tanımlamaktadır (TDK
                                                                                                                                                Sözlük, 2021). Değişim hayatın fıtratında var-
              bunların şirketler için pratikte ne anlama geldikleri, genelde                                                                    ken, dönüşüm değişime ayak uydurmak için
              İngilizce kısaltması olan ERP şeklinde bilinen Kurumsal Kay-                                                                      bir tercih veya gerekliliktir. Dönüşüm değişime
                                                                                                                                                ayak uydurmak olduğu için bir açıdan heyecan
              nak Planlaması sistemlerinin bu kavramlar ile olan ilişkilerini                                                                   verici olsa da biçim, durum veya yöntem değiş-
                                                                                                                                                tirmek oldukça zor, yorucu ve maliyetlidir. Şekil
              anlamak, şirketler için doğru teknolojik dönüşüm planları yap-                                                                    1’deki karikatürdeki insanlar, herhangi bir top-

              ma noktasında azami öneme hâizdir. Bu yazımızda, şirketlerde                                                                      lulukta dönüşüme karşı olabilecek tepkileri gös-
                                                                                                                                                termektedir. Dönüşümü neredeyse herkes ister-
              teknolojik dönüşüm konusunda sorumluluğu olan yöneticileri                                                                        ken, kendilerinde dönüşüm istenince insanlar
                                                                                                                                                çekingenlik gösterirken, dönüşüme liderlik et-
              ve ekipleri hedef almaktayız ve konuya bakış açılarını sorgula-                                                                   meyi ise kimse istememektedir. Gerçekte bun-
                                                                                                                                                dan biraz daha fazlası vardır: direnç. Dönüşüm
              malarına vesile olmaya çalışmaktayız.                                                                                             sürecindeki bir şirkette, insanların çekingenlik
                                                                                                                                                göstermelerine ek olarak ciddi bir direnç gös-
                                                                                                                                                terdikleri ve bu sebepten dönüşüm projelerinde
                                                                                                                                                başarısızlıkların arttığı bilinen bir gerçektir.   Şekil 1 – Bir topluluğun dönüşüme
                                                                                                                                                                                                         karşı olası tepkileri



                                                                                                                                                 2- Teknolojik Dönüşüm ve Dijitalleşme Nedir, Neden Gereklidir?


                                                                                                                                                Dönüşüm birçok zorluğu bünyesinde barındı-
                                                                                                                                                rırken, neden şirketler dönüşüm sürecine girer-
                                                                                                                                                ler? Bunun için Michael E. Porter’ın 42 yıl önce
                                                                                                                                                kaleme aldığı ve bugün 7.500 civarı atıf almış ve
                                                                                                                                                strateji alanında bir devrim olduğu düşünülen
                                                                                                                                                “Rekabetin Güçleri Stratejiyi Nasıl Şekillendi-
                                                                                                                                                rir?” isimli makalesini kısaca değerlendirelim.
                                                                                                                                                Makalede, bir endüstride rekabeti yöneten kuv-
                                                                                                                                                vetler anlatılmıştır (ilgili  şeklin Türkçeleştiril-
                                                                                                                                                miş hali Şekil 2’de verilmiştir). Bu güçler altında
                                                                                                                                                strateji alternatifleri: 1) güçlere karşı en iyi sa-

                                                                                                                                                vunma için doğru pozisyonu bulma, 2) güçlerin
                                                                                                                                                dengesini etkileyerek poziyonu iyileştirme ve 3)
                                                                                                                                                güçlerdeki değişimi algılayıp rakiplerden önce
                                                                                                                                                uygun aksiyonlar alma olarak verilmiştir. Dikey
                                                                                                                                                entegrasyon, ürün/hizmet farklılaştırma, tercih
                                                                                                                                                edilen müşterilerle ilişkileri güçlendirme, dağı-
                                                                                                                                                tım kanallarını verimli yönetme gibi yöntemler
                                                                                                                                                bu stratejilerin altında yer almaktadır.
                                                                                                                                                Porter (1979)’ın rekabeti yöneten beş kuvveti

                                                                                                                                                sürekli değişmektedir ve endüstrideki firmalar
                                                                                                                                                da dönüşüm ile yeni durumlara ayak uydura-
                                                                                                                                                rak hayatta kalmaya çalışmaktadır. 42 yıl içinde   Şekil 2 – Bir endüstride rekabeti yöneten
                                                                                                                                                rekabetin bu beş varlığı korunmuş olsa da dö-      kuvvetler (Kaynak: Porter, 1979)
                                                                                                                                                nüşüm için uygulanacak yöntemlerin dijital içe-
                                                                                                                                                rikleri oldukça artmıştır. Örneğin, eskiden müş-

     24  ERP SATIN ALMA REHBERİ
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29