Page 41 - KobiEfor_Eylul_2020
P. 41

$1$/à=



          0RGD WXWNXQODU× VUGUOHELOLU PDUNDODU LVWL\RU



         McKinsey & Company’nin COVID-19                  endüstrisinde sürdürülebilirlik
         Salgını’ndan yoğun şekilde etkilenen             beklentileri ivme kazandı.
         giyim, takı ve aksesuar sektörlerinde            Tüketiciler çevre dostu ürünlere
         yeni normale geçiş için ipuçları sunan           yöneliyor, daha az ürün satın alıyor ve
         araştırmasına göre; tüketicilerin moda           online kanalları daha fazla tercih ediyor.

              önetim danışmanlığı firması                               yüzde 28’i bundan sonraki dönemde
              McKinsey & Company, moda                                 de fiziksel mağazalardan daha az
         Yendüstrisini mercek altına aldı                              alışveriş yapacaklarını öngörüyor,
         ve Avrupa’dan 2.000’i aşkın tüketici-                         dolayısıyla online alışveriş trendi CO-
         nin paylaştığı görüşlere dayanan bir                          VID-19 sonrası kalıcı bir eğilime dö-
         araştırma yayınladı.                                          nüşebilir.
            Araştırmaya göre, moda endüst-                               Moda tutkunlarının ‘yeni sezon’
         risi, yeni normale hazırlanırken                              beklentilerinde de değişim var. Tü-
         tüketicilerin sürdürülebilirlik ala-                          keticilerin yüzde 65’i, COVID-19
         nında artan hassasiyetini göz ardı                            krizinin bir sonucu olarak yeni ko-
         etmemeli. Araştırmaya katılan tü-                             leksiyonların lansmanını geciktiren
         keticilerin üçte ikisi salgın sonrası                         moda markalarını destekliyor. Yüzde
         iklim değişimine dair çalışmaların                            58’inin krizle birlikte öncelikleri de-
         her zamankinden daha fazla önem taşıdığına ina-  ğişti, ‘yeni moda’ kriteri kendileri için önemsiz hale
         nıyor, yüzde 88’i çevre kirliliğinin azaltılması için   geldi. Yüzde 65’i daha dayanıklı moda ürünleri al-
         daha fazla emek verilmesi gerektiğini belirtiyor.  mayı, yüzde 71’i zaten sahip oldukları eşyaları daha
            Artan hassasiyetle tüketiciler, çevresel etkilerini   uzun süre saklamayı planlıyor, yüzde 57’si kullanım
         azaltmaya özen gösteriyor. Katılımcıların yüzde 57’si   süresini uzatmak için eşyalarını tamir etmeye hazır.
         çevreye daha duyarlı bir yaşam biçimi için alışkan-  Genç tüketicilerde COVID-19 krizinden sonra ikinci
         lıklarında ciddi değişimler gerçekleştirdiklerini, yüz-  el ürünleri satın alma eğilimi arttı.
         de 60’tan fazlası geri dönüşüm ve çevre dostu paket   McKinsey & Company Türkiye Ülke Direktörü Can
         kullanımına öncelik verdiklerini kaydediyor. Tüketici-  Kendi, küresel salgından en çok etkilenen sektörle-
         lerin yüzde 67’si sürdürülebilir malzemeden yapılmış   rin başında moda endüstrisinin geldiğini söylüyor:
         ürünleri satın almayı tercih ediyor, yüzde 63’ü için   “Yeni normale salgının yoğun yaşandığı dönemde
         markaların sürdürülebilirlik yaklaşımları satın alma   kazanılan alışkanlıklar taşınıyor. Online kanallara
         kararlarında etkili. Markaların farklı coğrafyalardaki   yönelim, daha az tüketme eğilimi ve döngüsel mo-
         tedarikçilerinin çalışanları da dahil olmak üzere tüm   dellerin kullanımının yanı sıra çevre odaklı adımlar
         çalışanlarına etik davranmaları da önemli.       atmak tüketicilerin ana gündeminde.”
            COVID-19 alışkanlıkları kalıcı olabilir: Araştır-  Kendi, tüketicilerin çevre dostu markalara yönel-
         ma gösteriyor ki moda endüstrisi, etik ve sürdü-                   diğini, iklim değişimine yönelik
         rülebilir bir duruş kazanmasının yanı sıra değişen                 aksiyonlar alan firmaları des-
         tüketim alışkanlıklarına da uyum göstermeli. Ge-                   teklediğini, giyim, ayakkabı ve
         nelde, ekonomideki yavaş iyileşme moda harcama-                    lüks ürünler sektörlerindeki
         larına da yansıyor. Katılımcılarının yüzde 60’ından                oyuncuların, ancak sürdürüle-
         fazlası kriz sırasında modaya daha az harcama yap-                 bilirlik taahhütlerini güçlendi-
         tığını, yaklaşık yarısı kriz geçtikten sonra bu eğili-             rerek ve değişen tüketici alış-
         min devam edebileceğini söylüyor. Giyim ve ayak-                   kanlıkları doğrultusunda etik,
         kabı harcamalarını azaltmadan önce aksesuar, takı   Can            döngüsel ve yenilikçi modeller
                                                          Kendi
         ve diğer isteğe bağlı kategorilerdeki harcamalarını                geliştirerek yeni normale hazır
         azaltmaları muhtemel. Genç tüketici segmentleri   olabileceğini kaydetti: “Bunu başaran kurumların
         normalde satın aldıkları ürünlerin daha ucuz versi-  daralan pazar şartlarında dahi güçlü başarılar elde
         yonlarını satın almaya hazır.                    etmeleri mümkün. Ülkemizde moda ve tekstil en-
            Öte yandan COVID-19 krizi, online kanallara yeni   düstrisinden kurumların rekabette kalabilmek, yeni
         tüketiciler kazandırdı. Krizden önce moda ürünlerini   pazarlara açılabilmek ve yeni normale sağlam bir
         online kanallardan satın almayan tüketicilerin yüz-  giriş yapmak için bu trendleri göz önüne alarak stra-
         de 43’ü bu kanalları kullanmaya başladı, yaklaşık   tejik davranmaları gerektiğine inanıyoruz.”
                                                                                      (\OÖO       KobiEfor 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46