Page 41 - KobiEfor_Eylul_2020
P. 41
$1$/à=
0RGD WXWNXQODU× VUGUOHELOLU PDUNDODU LVWL\RU
McKinsey & Company’nin COVID-19 endüstrisinde sürdürülebilirlik
Salgını’ndan yoğun şekilde etkilenen beklentileri ivme kazandı.
giyim, takı ve aksesuar sektörlerinde Tüketiciler çevre dostu ürünlere
yeni normale geçiş için ipuçları sunan yöneliyor, daha az ürün satın alıyor ve
araştırmasına göre; tüketicilerin moda online kanalları daha fazla tercih ediyor.
önetim danışmanlığı firması yüzde 28’i bundan sonraki dönemde
McKinsey & Company, moda de fiziksel mağazalardan daha az
Yendüstrisini mercek altına aldı alışveriş yapacaklarını öngörüyor,
ve Avrupa’dan 2.000’i aşkın tüketici- dolayısıyla online alışveriş trendi CO-
nin paylaştığı görüşlere dayanan bir VID-19 sonrası kalıcı bir eğilime dö-
araştırma yayınladı. nüşebilir.
Araştırmaya göre, moda endüst- Moda tutkunlarının ‘yeni sezon’
risi, yeni normale hazırlanırken beklentilerinde de değişim var. Tü-
tüketicilerin sürdürülebilirlik ala- keticilerin yüzde 65’i, COVID-19
nında artan hassasiyetini göz ardı krizinin bir sonucu olarak yeni ko-
etmemeli. Araştırmaya katılan tü- leksiyonların lansmanını geciktiren
keticilerin üçte ikisi salgın sonrası moda markalarını destekliyor. Yüzde
iklim değişimine dair çalışmaların 58’inin krizle birlikte öncelikleri de-
her zamankinden daha fazla önem taşıdığına ina- ğişti, ‘yeni moda’ kriteri kendileri için önemsiz hale
nıyor, yüzde 88’i çevre kirliliğinin azaltılması için geldi. Yüzde 65’i daha dayanıklı moda ürünleri al-
daha fazla emek verilmesi gerektiğini belirtiyor. mayı, yüzde 71’i zaten sahip oldukları eşyaları daha
Artan hassasiyetle tüketiciler, çevresel etkilerini uzun süre saklamayı planlıyor, yüzde 57’si kullanım
azaltmaya özen gösteriyor. Katılımcıların yüzde 57’si süresini uzatmak için eşyalarını tamir etmeye hazır.
çevreye daha duyarlı bir yaşam biçimi için alışkan- Genç tüketicilerde COVID-19 krizinden sonra ikinci
lıklarında ciddi değişimler gerçekleştirdiklerini, yüz- el ürünleri satın alma eğilimi arttı.
de 60’tan fazlası geri dönüşüm ve çevre dostu paket McKinsey & Company Türkiye Ülke Direktörü Can
kullanımına öncelik verdiklerini kaydediyor. Tüketici- Kendi, küresel salgından en çok etkilenen sektörle-
lerin yüzde 67’si sürdürülebilir malzemeden yapılmış rin başında moda endüstrisinin geldiğini söylüyor:
ürünleri satın almayı tercih ediyor, yüzde 63’ü için “Yeni normale salgının yoğun yaşandığı dönemde
markaların sürdürülebilirlik yaklaşımları satın alma kazanılan alışkanlıklar taşınıyor. Online kanallara
kararlarında etkili. Markaların farklı coğrafyalardaki yönelim, daha az tüketme eğilimi ve döngüsel mo-
tedarikçilerinin çalışanları da dahil olmak üzere tüm dellerin kullanımının yanı sıra çevre odaklı adımlar
çalışanlarına etik davranmaları da önemli. atmak tüketicilerin ana gündeminde.”
COVID-19 alışkanlıkları kalıcı olabilir: Araştır- Kendi, tüketicilerin çevre dostu markalara yönel-
ma gösteriyor ki moda endüstrisi, etik ve sürdü- diğini, iklim değişimine yönelik
rülebilir bir duruş kazanmasının yanı sıra değişen aksiyonlar alan firmaları des-
tüketim alışkanlıklarına da uyum göstermeli. Ge- teklediğini, giyim, ayakkabı ve
nelde, ekonomideki yavaş iyileşme moda harcama- lüks ürünler sektörlerindeki
larına da yansıyor. Katılımcılarının yüzde 60’ından oyuncuların, ancak sürdürüle-
fazlası kriz sırasında modaya daha az harcama yap- bilirlik taahhütlerini güçlendi-
tığını, yaklaşık yarısı kriz geçtikten sonra bu eğili- rerek ve değişen tüketici alış-
min devam edebileceğini söylüyor. Giyim ve ayak- kanlıkları doğrultusunda etik,
kabı harcamalarını azaltmadan önce aksesuar, takı Can döngüsel ve yenilikçi modeller
Kendi
ve diğer isteğe bağlı kategorilerdeki harcamalarını geliştirerek yeni normale hazır
azaltmaları muhtemel. Genç tüketici segmentleri olabileceğini kaydetti: “Bunu başaran kurumların
normalde satın aldıkları ürünlerin daha ucuz versi- daralan pazar şartlarında dahi güçlü başarılar elde
yonlarını satın almaya hazır. etmeleri mümkün. Ülkemizde moda ve tekstil en-
Öte yandan COVID-19 krizi, online kanallara yeni düstrisinden kurumların rekabette kalabilmek, yeni
tüketiciler kazandırdı. Krizden önce moda ürünlerini pazarlara açılabilmek ve yeni normale sağlam bir
online kanallardan satın almayan tüketicilerin yüz- giriş yapmak için bu trendleri göz önüne alarak stra-
de 43’ü bu kanalları kullanmaya başladı, yaklaşık tejik davranmaları gerektiğine inanıyoruz.”
(\OÖO KobiEfor 41