Page 67 - KobiEfor_Agustos_2020
P. 67

verilerine göre Avrupa’nın 6. büyük makine imalat-                         bağlamında ihracatı-
           çısı konumundaki Türkiye makine sektörü rakiple-                           mızın yüzde 40’a ya-
           riyle yarışta öne geçmek için daha da hızlanmak,                           kınını 5 ülkeye (Al-
           dijitalleşme ve yeni teknolojilere ağırlık vermek zo-                      manya, ABD, Birleşik
           runda. Bu yeni teknolojiler arasında ERP (Kurum-                           Krallık,  İtalya  ve
           sal Kaynak Planlama), CRM (Müşteri İlişkileri Yö-                          Fransa’ya toplam 6.5
           netimi), MES (Üretim Yönetim Sistemi), PLM (Ürün                           milyar dolar) yapma-
           Yaşam Döngüsü Yönetimi), endüstriyel otomasyon                             mız ve bu pazarların
           sistemleri gibi yazılımlar öne çıkıyor.                                    tamamının    durma
              Türkiye makine sektörünün gelişiminde bilişim                           noktasına  gelmesi
           önemli rol oynayacak. Bu noktada yapay zeka, sanal,                        yanı sıra iç pazarda
           artırılmış, karma ve zenginleştirilmiş gerçeklik, bü-                      makine teçhizat yatı-
           yük veri, nesnelerin interneti, endüstrinin interneti,                     rımlarında 7 çeyrektir
           internetin interneti, akıllı makineler ve cihazlar, sınır                  süren daralma, fir-
           bilişim, bulut bilişim, robotlar, makine öğrenimi gibi                     malarımızın mali ya-
           olgularla bezenmiş baş döndüren bir dijital dünyay-                        pılarında büyük kırıl-
           la birlikte Endüstri 4.0 ve Toplum 5.0 kavramları, ar-  Adnan Dalgakıran   ganlık yarattı ve sür-
           tık makine sektörünün de odağına yerleşiyor.                               dürülebirliklerine bü-
              Dünya makine sektörünün yükselen trendleri ise  yük tehdit oluşturur hale geldi. Sürecin bariz etkileri-
           şöyle: “Yüksek teknolojili medikal teknolojiler ve  ni aylık bazda takip ettiğimiz dış ticaret verilerinin ya-
           ekipmanlar, yenilenebilir enerjili ekipman ve sis-  nı sıra aylık anketlerle değerlendirmeye çalıştık.
           temler, nükleer enerji teknolojileri, robotik tekno-  Pandemi döneminin dış ticarete olan etkisini ma-
           lojiler ve akıllı üretim ekipmanları, bilgisayarlı kon-  kinaların çoğunlukla proje ve sözleşmeye konu ürün-
           trol tezgahları (CNC), 3D baskı teknolojileri, yüksek  ler olması nedeniyle tüketime yönelik ürünlerden bir
           teknolojili takım tezgahları, yüksek teknolojili tarım  aylık bir gecikme ile hissetmemize rağmen sonuçta
           makineleri, akıllı ve bütünleşik tarım sistemleri,  genel ihracattan daha fazla daralma yaşadık. İhraca-
           yüksek teknolojili gıda üretim işleme makineleri,  tımız bir önceki yılki dönemlere göre kıyaslandığında
           elektrikli araçlar, güneş pilli araçlar, hibrit tekno-  Mart’ta yüzde 8, Nisan’da yüzde 38 ve Mayıs’ta ise
           lojili araçlar, otonom (sürücüsüz) araçlar.”    yüzde 46 düşüş gösterdi. Bununla birlikte Avrupa ül-
              Biz de sektörün en önemli temsilcileriyle “yerli  keleri ile benzer olarak ülkemizde de iş ve sosyal ha-
           ve milli üretim” hedefiyle koşan Türkiye makine  yatta normalleşme sürecine geçilmesi Haziran’da
           sektörünü konuştuk; paylaşıyoruz.               etkisini göstererek ihracat rakamları hızlı şekilde to-
                                                           parlandı. Sanayi üretim endeksi ve kapasite kullanım
              “İhracat rakamları hızlı şekilde             oranındaki iyileşmeye bu durumun yanı sıra iç pazar-
              toparlandı”                                  da oluşan talebin de etkisi oldu.”
              Türkiye Makina Federasyonu (MAKFED) Yönetim     Amaç; makinaların küresel anlamda rekabetçi
           Kurulu Başkanı Adnan Dalgakıran, Pandemi süreci-  bir üretim yapısına erişmesi: Adnan Dalgakıran,
           nin sektöre etkisini değerlendirdi: “Pandemi süre-  makine sektörünün “yerli ve milli” üretim konu-
           cinde, sektörümüzün küresel sisteme entegrasyonu  sundaki hedeflerine değiniyor: “2019 yılında iç pa-
               Makina Federasyonu (MAKFED) “Türkiye” ön adı kullanmaya hak kazandı

               Makina Federasyonu, resmi onay sürecinin ar-  2014’te kurulan Federasyon’un merkezi Anka-
            dından ismini “Türkiye Makina Federasyonu” ola-  ra’da.
            rak değiştirdi. MAKFED Yönetim Kurulu Başkanı     Dalgakıran, MAKFED çatısı altında Türkiye’yi
            Adnan Dalgakıran, “Türk makina sektörünün tepe  makina, metal, elektronik ve yazılım sektörlerinin
            örgütü MAKFED’in uluslararası tem-                         tepe kuruluşu olan Avrupa Teknoloji
            sil erki, Türkiye adını kullanma kara-                     Endüstrileri Federasyonu ORGA-
            rıyla tescillenmiş oldu” dedi.                             LIM’de de yıllardır başarıyla temsil
               Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile                       ettiklerini vurguladı:  “Üye dernekle-
            Ticaret Bakanlığı’nın uygun görüşle-                       rimiz 23 Avrupa federasyonunda ül-
            ri ve İçişleri Bakanlığı’nın onayı ile ismi Türkiye  kemizin bayrağını dalgalandırıyor. Makina imalatı
            Makina Federasyonu olarak tescillenen MAKFED,   gibi, bütün dünyada KOBİ yapısında olan tüm faali-
            20 alt sektör derneği üyesiyle  3000’e yakın imalat-  yet alanlarında güçlü sektörel örgütlenme olmaz-
            çıyı temsil ediyor. Makina ve aksam imalatçılarını  sa olmazdır. Bizim yıllardır yazmakta olduğumuz
            temsil eden derneklerin üst kuruluşu olarak     başarı öyküsünde bu bilincin yeri tartışmasızdır.”
                                                                                     A€ustos 2020 KobiEfor 67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72