Page 66 - KobiEfor_Agustos_2020
P. 66
DOSYA / MAK‹NE
Doğru adımlar atılırsa küresel pazarda yükselen yıldız olabilir:
“Yerli ve milli makine sektörü”
Türkiye makine sektörü temsilcileri, halinde Türkiye makine sektörünün
“gelişmiş ülke” olmanın tek yolunun küresel makine pazarının yükselen
“yerli ve milli” üretimle makine yıldızı olabileceği ifade ediliyor.
sektörünün yükselişinden geçtiğini
vurguluyor. Doğru adımlar atılması n Haz›rlayan: Deniz YANIKTAfi
K üresel Salgın (Pandemi) ve “Yeni Normal” noloji geliştirerek sanayi, tarım ve hizmet sektörleri-
tüm dünyayı, ülkeleri ve ekonomileri yeniden
nin küresel rekabetçiliğinde kilit rol üstleniyor. Çün-
kü, ürünleriyle diğer tüm sektörlerin üretkenliği ve
şekillendiriyor. Pandeminin ve ‘Yeni Nor-
mal’in tüm dünya ekonomileri için getirdiği riskler verimliliği üzerinde önemli etkisi olan bir sektör.
ve tehditler kadar fırsatlar da sözkonusu. Sürecin, Makine sektöründe yüksek teknolojili ürünlerin
küresel makine imalatının gelişmiş ve gelişmekte üretilmesi, tüm sektörleri dolayısıyla tüm ekono-
olan ülkeler arasındaki dağılımını da yeniden şekil- miyi yakından ilgilendiriyor. Sektör temsilcileri,
lendirmesi bekleniyor. ‘gelişmiş ülke’ olmanın tek yolunun katmadeğerli,
Türkiye makine sektörü temsilcileri, geçmişte Çin “yerli ve milli” üretim yapan makina sanayinin yük-
üzerinde yoğunlaşmış olan endüstriyel üretimin, selişinden geçtiğini vurguluyor ve bu noktada sek-
doğru adımlar atıldığı takdirde Türkiye gibi potansi- töre verilen desteklerin daha da artırılması talep
yel ülkelere kayabileceğini dillendiriyor. Çünkü sal- ediliyor. Türkiye makine sektörünün gelişiminde,
gın nedeniyle makine üretiminin minimum seviyeye büyümesinde ve dünyada atağa kalkmasında özel-
indiği Avrupa’da pek çok ülke üreticileri, yeni pazar likle bu dönemde en belirleyici faktörlerin, dijital-
arayışlarına girdi. Bu durum, doğru adımlar atılma- leşme ve teknoloji olacağına dikkat çekiliyor.
sı halinde Türkiye için bir avantaja dönüşecek. Sektörün “Yeni Normal”de dijtalleşme ve tekno-
İstikrarlı büyümesini sürdüren, hedef pazarları loji alanlarına ağırlık vererek, katmadeğerli, “yerli
olan ABD ve AB’ye ihracatını artıran Türkiye makine ve milli ürün üretimi”yle atağa geçmesi, ihracatla
sektörü, her sektör gibi Pandemi sürecinden ciddi de- dünya küresel makine pazarındaki payını ve konu-
recede etkilendi. Ancak “Yeni Normal” sürecinde hız- munu güçlendirmesi hedefleniyor.
la toparlanma emareleri gösteren Türkiye makine ABD, Almanya, Çin, Japonya, Güney Kore gibi
sektörü, ciddi bir büyüme potansiyeline göz kırpıyor. dünyanın en güçlü ekonomilerinin gelecek strateji-
Türkiye’de 400 bine yakın kişi istihdam eden ve yılda lerinin merkezinde yer alan makine sektörü, Pan-
ortalama 18 milyar dolar ihracat gerçekleştiren maki- demi ile birlikte durağanlaşmıştı. Ancak ‘Yeni Nor-
na imalat sektörü, yüksek katmadeğerli ürün ve tek- mal’de bu ülkeler yeniden üretmeye başladı. 2018
66 KobiEfor A€ustos 2020