Page 37 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 37

konut fiyatlarına olumlu yansıdı. Konutların yüzde  rinde düşüş gösterdi. Afrika ve Ortadoğu pazarları
          3.2’si yabancıya satıldı. Mart ayında konut kredisi  diğer alternatif ihracat ülkelerine göre daha hızlı
          hacmi 211 milyar TL’ye ulaştı. Kiralama işlemleri  açılacak ancak bu yılın genelinde bir belirsizlik hâ-
          bir önceki çeyrek döneme göre 39.62 arttı.      kim olacak. Pandeminin, 2019’u 2.5 milyar dolar ih-
            Küresel salgın ofis taleplerini şekillendirecek:  racatla kapatan ev ve mutfak eşyaları sektöründe
          Salgınla birlikte uzaktan çalışma disiplini şirketler  üretimin yüzde 98’ini olumsuz etkilediğini belirten
          tarafından büyük ölçüde test edilirken bu durumun  Önder, “İhracatçımıza bugünlerde daha fazla des-
          ofis pazarına yönelik itici güçleri, işyeri yoğunluğu  tek olmalıyız” dedi ve sektörün mücbir sebebe da-
          ve çalışan sağlığı ve güvenliğine odaklanan esnek  hil olması gerektiğini söyledi: “Daha proaktif davra-
          ofis alanları olacak. Bununla birlikte işyeri optimi-  narak çek ödemelerinde KGF kolaylığı, etkili bir
          zasyonuna yönelik stratejiler, uzun vadede ofis ta-  KDV reformu, sanayiye elektrik ve doğalgazda indi-
          leplerini şekillendirecek. Sosyal mesafe uygulama-  rim, KDV alacakları kadar firmalara koşulsuz kefa-
          sının giderek yaygınlaşması ile akıllı ofis binaları da  let verilmesi gibi aksiyonlar alabilirsek çarkların
          son teknoloji ve otomasyon uygulamaları ile tekrar  yeniden dönmesini sağlayabiliriz. İhracatçılarımızın
          yapılandırılacak. Kiralama talebinde görülen ivme-  ülkemizin yarınları açısından kritik öneme sahip ol-
          nin, pandeminin yanı sıra döviz kurundaki belirgin  duğunu düşünüyorum ve bu dönemi geride bıraka-
          dalgalanmayla önümüzdeki dönemde yavaşlayaca-   cağımızdan da eminim. Kritik nokta, zor süreci en
          ğı öngörülüyor. Ofis pazarındaki yatırımlarla artan  az hasarla atlatmak. Bunu gerçekleştirmek için eli-
          satılık gayrimenkullerin yeniden fiyatlandırılması  mizden gelenin fazlasını yapıyor olacağız.”
          ile fırsatçı alıcılarla yakın gelecekte canlanması
          bekleniyor. GYO’lara kurumsal yatırımcı oranı yüz-  MOBİLYA
          de 51 seviyesinde. AVM yatırımcıları için zor bir yıl  Koronavirüs öncesi KDV indirimi ve fuar çalış-
          olacak. Ticari kullanım amaçlı lojistik arzı 6.46 mil-  malarıyla ciddi anlamda avantaj
          yon metrekare oldu.                             yakalayan mobilyacılar, koronavi-
                                                          rüs sürecinden en çok etkilenen
            BEYAZ EŞYA ve ELEKTRONİK                      sektörlerden oldu. Mobilya Sanayi
            Pandemi beyaz eşya sektöründe 4 ana ürün gru-  İş Adamları Derneği (MOBSAD)
          bunu etkilerken küçük ev aletleri ise iç pazar saye-  Başkanı Nuri Gürcan’a göre sek-
                                 sinde canlılığını korudu.  törde tablo şöyle:                      Nuri
                                                                                                  Gürcan
                                 Beyaz eşya sektöründe      Çalışma: Üretime tamamen ara
                                 kriz döneminde üretim    verilmedi; üst düzey hijyen önlemleri alındı; stok
                                 bazı şirketlerde kapasite  çalışıldı.
                                 azaltılarak devam eder-    İhracat: Nisan ayında sektör ihracatı 28.6 düştü.
                                 ken bazılarında da geçici  2020 yılı için 4 milyar dolarlık ihracat öngörüsü 1.5
                                 süre ile tamamen durdu.  milyar dolar düşüşle
                                 Mart ayında dört ana     tahminen 2.5 milyar do-
          ürün bazında iç satışlar yüzde 9 düşüşle 503 bin 562  lar civarında kalacak.
          adet oldu. Aynı dört ürünün ihracatı da yüzde 9 dü-  Yaşanan dönüşüm-
          şüşle 1.35 milyon adet gerçekleşti. Elektrik-elek-  ler: Salgın sektörde sa-
          tronik ihracatı ise Nisan’da yüzde 33.8 düşüşle 620  tın alma alışkanlıkların-
          milyon dolarda kaldı.                           da ciddi değişimler baş-
            Dönüşüm: Salgın özellikle elektronik sektörün-  lattı; 1.3 milyar TL ev ve dekorasyon satışı online
          de perakende kanalların kapanmasıyla satışların  gerçekleşti. Sosyal medya üzerinden satışlar his-
          e-ticarete kaymasına sebep oldu. Bu durum bazı  sedilir oranda yükseldi. Online üzerinden satışlar-
          alanlarda avantaj olurken bazı alanlarda da deza-  da yüzde 30’luk bir artış oldu. Büyük mobilya onli-
          vantaj oldu. Perakende kanallarının kapanması e-  ne satış sitelerinin öne çıkacağı bir döneme girildi.
          ticaret kanalından satışları yükseltti.           Mobilyacı çifte bayram yaşamak istiyor: Türkiye
                          “İhracatçımızı ‘Ekonomik Pan-                 Mobilya Sanayicileri Derneği Yöne-
                        demi’den daha sıkı korumalıyız”:                tim Kurulu Başkanı Mustafa Balcı,
                        Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri              Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın başlat-
                        ve İhracatçıları Derneği (EVSİD)                tığı yeni normalleşme sürecine isti-
                        Başkanı Burak Önder, sektör ge-                 naden mobilya sektörü için de çark-
                        nelinde yaptıkları anketin sonuçla-             ların yeniden dönmeye başlayaca-
                  Burak  rını paylaştı. Ankete göre salgın       Mustafa  ğını söyledi. Yılın ikinci yarısından
                  Önder
                        nedeniyle ihracat yüzde 40’ın üze-         Balcı  umutlu olduklarını belirten Balcı,
                                                                                    Haziran 2020 KobiEfor 37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42