Page 30 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 30

KAPAK


          nault’u yüzde 13.5 ile Fiat, yüzde 12 ile Volkswagen,  yolu trafiğinin durmasıyla yolcu taşımacılığının ki-
          yüzde 10.8 ile Ford takip etti.                 litlendiğini belirten KPMG Türkiye Taşımacılık Sek-
            TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici,    tör Lideri Yavuz Öner, en büyük gelir kaybını hava-
          sektör olarak pozitif göstergelerle 2020 yılına girdik-  yolu şirketlerinin yaşadığını belir-
                        lerini ancak bunların salgınla birlik-  terek, “Uluslararası Hava Taşıma-
                        te sekteye uğradığını söyledi. Uzun  cılığı Birliği (IATA) hava yolu şir-
                        dönemli kiralamada çok ciddi bir  ketlerinin Covid-19 kaynaklı küre-
                        sorunun, pandemi çok fazla uzama-  sel zararını 314 milyar dolar olarak
                        dığı sürece, oluşmayacağı yönünde  öngörüyor. IATA’nın Nisan 2020
                        izlenimleri bulunduğunu kaydeden  Araştırması’na göre sektör temsil-      Yavuz
          İnan          İnan Ekici, kısa dönem & günlük ki-                                        Öner
          Ekici                                           cilerinin yüzde 86’sı 6 aydan önce
                        ralamada Nisan’da iş hacminde     toparlanma öngörmüyor” dedi. Değerlendirmeye
          yüzde 50-60 düşüş bulunduğunu aktardı: “Salgının  göre; salgının küresel makroekonomik çöküşe
          kontrol altına alınması ve kontrollü yeni normale dö-  doğru yol almasının ana sebeplerinden biri; küre-
          nüşle beraber kısa dönem & günlük araç kiralama-  sel tedarik zinciri ağının bozulması, dünyanın ham-
          da bugüne göre bir büyüme bekliyoruz. Çünkü tüke-  madde fabrikası olarak kabul edilen Çin’deki faali-
          ticiler ulaşım ihtiyaçlarını günlük araç kiralamayla  yetlerin durması küresel ticaret hacminden başla-
          çözmek istiyorlar. TOKKDER olarak, bu konularla il-  yarak hemen her ekonominin kılcal damarlarına
          gili ve diğer birçok konuyla ilgili ciddi senaryolar  kadar etki etti. Öner, “Nisan ayı DHMİ verileri Tür-
          üzerinde çalışmaya devam ediyoruz. Özetle, özellik-  kiye genelinde ilk 4 ayda yüzde 32’lik uçuş azalışı,
          le yüksek sezondaki turizm beklentisinin Covid-19  yüzde 41 oranında yolcu azalışı rapor ediliyor. Tür-
          virüs etkisi ile ciddi düşmüş olması ve bizlerin de  kiye’de de Sabiha Gökçen Havalimanı'nın kullanı-
          yüksek sezonda ağırlıklı cirolarımızı yapmamız ne-  mının salgınla mücadele kapsamında geçici süre
          deni ile düzelme yaşansa da büyük daralma ile kar-  durduruldu ve sınırlı sayıda yurt içi uçuş için sade-
          şı karşıya olduğumuzu düşünüyorum.”
                                                          ce THY yetkili. Bu durum diğer havayolu şirketleri
                                                          için oldukça zorlu bir süreç anlamına geliyor” dedi.
            ULAŞIM ve LOJİSTİK                              Denizde zor yıl: KPMG Türkiye’nin değerlendir-
            Ülkelerin sınırlarını kapatmaları ve kendilerini  mesine göre Covid-19’un etkisi deniz yolu taşımacı-
          karantinaya almaları bağlamında küresel ulaşım  lığını da benzer bir yükle karşı karşıya bıraktı. Öner,
          ekosistemi -izinli ve zaruri özel hareketlilik bağla-  zayıflayan üretim ve ticaret faaliyetlerine paralel
          mında- tümüyle durdu. Türkiye’de ise sektör büyük  konteyner ve kuru yük gemiciliği için ciddi düşüş
          bir kısıtlamaya uğradı.                         gösteren talebin küresel ölçekteki gemicilik şirket-
            Öngörü: Ulaşım harcamalarında bu sene yüzde 39
          düşüş ve tatil harcamala-                       lerinin 2020 yılı faiz, amortisman ve vergi öncesi
                                                          karlarını aşağı çekeceğini ifade etti.
          rında ise yüzde 57 bir                            Covid sonrası dönem: Öner, küresel karantina
          azalma bekleniyor. Seya-
          hat ekosisteminde 6 ay                          sonrasını şöyle yorumladı: “Aldığımız mal ya da
          boyunca yüzde 75-90 ge-                         hizmet ne olursa olsun memnuniyetimizin temel
          lir kaybı tahmin ediliyor.                      noktası tedarik zincirindeki etkinlik olacak. İmalat
            Havayolları bu sene yüzde 30, 2021’de yüzde 50-  ve tüketicilerin satın alma davranışları nasıl deği-
          60 kapasite ile uçabilecek; tam toparlanma      şirse değişsin, bunun arka planındaki lojistik süreç
          2022’den önce gelmeyecek.                       şirketlerin geleceği için anahtar olacak.”
            Dönüşüm: Krizin havayollarına pozitif etkileri de
          yapılamayan reorganizasyon ve değişiklikler bu sü-  TURİZM
                                                            Turizm, seyahat yasaklarıyla salgının etkisini ilk
          reçte yapılacak. Kurum kültürünün transformasyo-
                                                          hisseden sektörlerden
          nu, personel çıkarma ve eski uçakların filodan çı-
          karılıp yerine maliyeti ve karbon emisyonu daha  oldu. Mart ayında Türki-
          düşük uçakların alınması için bir imkan olacak. Ko-  ye’ye gelen turist sayısı
                                                          yüzde 64 azalarak, 2 mil-
          ronavirüs Salgını sonrası bir kaç sene boyunca
                                                          yon 746 bin 159’dan 968
          dünyayı daha az uçak, daha az sefer sayısı ve daha
                                                          bin 537’ye geriledi. Kriz-
          az hava trafiği bekliyor.
                                                          den önce konaklama te-
            Havacılıkta küresel zarar                     sisleri doluluk oranları yüzde 70 ile 100 arasında sey-
            314 milyar dolar                              rederken Covid-19 salgını sonrası bu oran Nisan ayı
                                                          sonu itibariyle yüzde 10-20’lere kadar geriledi.
            Havacılık sektöründe 6 aydan önce toparlanma
                                                            Geçen yıl ilk çeyrekte 4.6 milyar dolar turizm geli-
          öngörülmüyor: Tüm dünyada hava, kara ve deniz
          30 KobiEfor Haziran 2020
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35