Page 30 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 30
KAPAK
nault’u yüzde 13.5 ile Fiat, yüzde 12 ile Volkswagen, yolu trafiğinin durmasıyla yolcu taşımacılığının ki-
yüzde 10.8 ile Ford takip etti. litlendiğini belirten KPMG Türkiye Taşımacılık Sek-
TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, tör Lideri Yavuz Öner, en büyük gelir kaybını hava-
sektör olarak pozitif göstergelerle 2020 yılına girdik- yolu şirketlerinin yaşadığını belir-
lerini ancak bunların salgınla birlik- terek, “Uluslararası Hava Taşıma-
te sekteye uğradığını söyledi. Uzun cılığı Birliği (IATA) hava yolu şir-
dönemli kiralamada çok ciddi bir ketlerinin Covid-19 kaynaklı küre-
sorunun, pandemi çok fazla uzama- sel zararını 314 milyar dolar olarak
dığı sürece, oluşmayacağı yönünde öngörüyor. IATA’nın Nisan 2020
izlenimleri bulunduğunu kaydeden Araştırması’na göre sektör temsil- Yavuz
İnan İnan Ekici, kısa dönem & günlük ki- Öner
Ekici cilerinin yüzde 86’sı 6 aydan önce
ralamada Nisan’da iş hacminde toparlanma öngörmüyor” dedi. Değerlendirmeye
yüzde 50-60 düşüş bulunduğunu aktardı: “Salgının göre; salgının küresel makroekonomik çöküşe
kontrol altına alınması ve kontrollü yeni normale dö- doğru yol almasının ana sebeplerinden biri; küre-
nüşle beraber kısa dönem & günlük araç kiralama- sel tedarik zinciri ağının bozulması, dünyanın ham-
da bugüne göre bir büyüme bekliyoruz. Çünkü tüke- madde fabrikası olarak kabul edilen Çin’deki faali-
ticiler ulaşım ihtiyaçlarını günlük araç kiralamayla yetlerin durması küresel ticaret hacminden başla-
çözmek istiyorlar. TOKKDER olarak, bu konularla il- yarak hemen her ekonominin kılcal damarlarına
gili ve diğer birçok konuyla ilgili ciddi senaryolar kadar etki etti. Öner, “Nisan ayı DHMİ verileri Tür-
üzerinde çalışmaya devam ediyoruz. Özetle, özellik- kiye genelinde ilk 4 ayda yüzde 32’lik uçuş azalışı,
le yüksek sezondaki turizm beklentisinin Covid-19 yüzde 41 oranında yolcu azalışı rapor ediliyor. Tür-
virüs etkisi ile ciddi düşmüş olması ve bizlerin de kiye’de de Sabiha Gökçen Havalimanı'nın kullanı-
yüksek sezonda ağırlıklı cirolarımızı yapmamız ne- mının salgınla mücadele kapsamında geçici süre
deni ile düzelme yaşansa da büyük daralma ile kar- durduruldu ve sınırlı sayıda yurt içi uçuş için sade-
şı karşıya olduğumuzu düşünüyorum.”
ce THY yetkili. Bu durum diğer havayolu şirketleri
için oldukça zorlu bir süreç anlamına geliyor” dedi.
ULAŞIM ve LOJİSTİK Denizde zor yıl: KPMG Türkiye’nin değerlendir-
Ülkelerin sınırlarını kapatmaları ve kendilerini mesine göre Covid-19’un etkisi deniz yolu taşımacı-
karantinaya almaları bağlamında küresel ulaşım lığını da benzer bir yükle karşı karşıya bıraktı. Öner,
ekosistemi -izinli ve zaruri özel hareketlilik bağla- zayıflayan üretim ve ticaret faaliyetlerine paralel
mında- tümüyle durdu. Türkiye’de ise sektör büyük konteyner ve kuru yük gemiciliği için ciddi düşüş
bir kısıtlamaya uğradı. gösteren talebin küresel ölçekteki gemicilik şirket-
Öngörü: Ulaşım harcamalarında bu sene yüzde 39
düşüş ve tatil harcamala- lerinin 2020 yılı faiz, amortisman ve vergi öncesi
karlarını aşağı çekeceğini ifade etti.
rında ise yüzde 57 bir Covid sonrası dönem: Öner, küresel karantina
azalma bekleniyor. Seya-
hat ekosisteminde 6 ay sonrasını şöyle yorumladı: “Aldığımız mal ya da
boyunca yüzde 75-90 ge- hizmet ne olursa olsun memnuniyetimizin temel
lir kaybı tahmin ediliyor. noktası tedarik zincirindeki etkinlik olacak. İmalat
Havayolları bu sene yüzde 30, 2021’de yüzde 50- ve tüketicilerin satın alma davranışları nasıl deği-
60 kapasite ile uçabilecek; tam toparlanma şirse değişsin, bunun arka planındaki lojistik süreç
2022’den önce gelmeyecek. şirketlerin geleceği için anahtar olacak.”
Dönüşüm: Krizin havayollarına pozitif etkileri de
yapılamayan reorganizasyon ve değişiklikler bu sü- TURİZM
Turizm, seyahat yasaklarıyla salgının etkisini ilk
reçte yapılacak. Kurum kültürünün transformasyo-
hisseden sektörlerden
nu, personel çıkarma ve eski uçakların filodan çı-
karılıp yerine maliyeti ve karbon emisyonu daha oldu. Mart ayında Türki-
düşük uçakların alınması için bir imkan olacak. Ko- ye’ye gelen turist sayısı
yüzde 64 azalarak, 2 mil-
ronavirüs Salgını sonrası bir kaç sene boyunca
yon 746 bin 159’dan 968
dünyayı daha az uçak, daha az sefer sayısı ve daha
bin 537’ye geriledi. Kriz-
az hava trafiği bekliyor.
den önce konaklama te-
Havacılıkta küresel zarar sisleri doluluk oranları yüzde 70 ile 100 arasında sey-
314 milyar dolar rederken Covid-19 salgını sonrası bu oran Nisan ayı
sonu itibariyle yüzde 10-20’lere kadar geriledi.
Havacılık sektöründe 6 aydan önce toparlanma
Geçen yıl ilk çeyrekte 4.6 milyar dolar turizm geli-
öngörülmüyor: Tüm dünyada hava, kara ve deniz
30 KobiEfor Haziran 2020