Page 29 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 29

kaçan yeni bir müşteri kitlesi oluştu; araç kiralama-  bu kapsamdaki Koronavirüs Etki Araştırmaları’nın
          da dezenfekte edilen araçlar kapıda teslim edildi.  üçüncüsünü düzenledi. Ankette; 4 Mayıs haftasından
            Normalleşme ve öngörüler: Mayıs ayında hem              itibaren sektörde sosyal mesafeli normal
          ana sanayi hem de yan sanayideki firmalar üretime         çalışma düzenine geçişinin artacağı orta-
          yeniden başlamış olsalar da normalleşme zaman             ya çıktı. Pandeminin olumsuz sonuçları-
          alacak. Haziran-Temmuz-Ağustos aylarında üreti-           nın 2-3 ay daha devam edeceği belirtildi.
          min yüzde 50-60 seviyelerine çıkması bekleniyor.          Katılımcıların çoğunluğu pandeminin et-
             Toparlanmayı Avrupa’daki ve Türkiye’deki tüketi-       kilerinin Temmuz’dan önce bitmeyeceği-
          cinin talebi belirleyecek. Yüzde 20’lere düşen kapa-  ni düşünürken yüzde 76’sının pandemi nedeniyle bu
          site kullanım oranları sektörde, Eylül ayında yüzde  yıl yüzde 20’den fazla ciro kaybı beklediği belirlendi.
          85’lere çıkabilecek. İç pazarda da toparlanma en er-  Ankete göre, sektör temsilcilerinin yüzde 65’i önü-
          ken son çeyrekte bekleniyor. Bu yıl 300 bin araç üre-  müzdeki dönemde nakit sıkışıklığı yaşanacağı, bu so-
          tim kaybı, yan sanayide 3 milyar dolar ve ana sanayi-  runun 3 ay ya da daha uzun süre devam edeceği ön-
          de 2 milyar dolarlık ciro kaybı olacağı öngörülüyor.   görülüyor. Sanayiciler sorunların çözümü için hükü-
                                                          metten; mücbir sebep tanımının otomotiv tedarik sa-
            Otomotivde “Geri Dönüş Rehberi”               nayinin tamamını kapsayacak şekilde genişletilmesi-
            Türkiye otomotiv sanayisine yön veren 14 büyük  ni, kamu ve özel bankalardan kullanılan kredilerin
          üyesiyle sektörün çatı kuruluşu olan Otomotiv Sa-  Nisan, Mayıs, Haziran ve Temmuz aylarına denk ge-
          nayii Derneği (OSD), 2020 Ocak-Nisan dönemine ait  len ödemelerinin faizsiz en az altı ay ötelenmesini,
          verileri açıkladı. Salgın nedeniyle ara verdiği üreti-  KGF Desteği ve Türk Eximbank kredilerindeki ek sı-
                        mine kademeli olarak yeniden baş-  nırlayıcı şartların kaldırılmasını ve “Kısa Çalışma
                        layan otomotiv sanayisinde Ni-    Ödeneği” şartlarında asgari ücret brüt tutarının 3 ka-
                        san’da üretim yüzde 28, ihracat   tı olarak uygulanmasını talep etti.
                        yüzde 33 azaldı. OSD Yönetim Ku-
                        rulu Başkanı Haydar Yenigün, “Ara   ARAÇ KİRALAMA
                        verdiğimiz dönemde, üretime yeni-   Türkiye araç kiralama sektörünün çatı kuruluşu
          Haydar        den dönüşün artık eskisi gibi olma-  olan Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKK-
          Yenigün
                        yacağını göz önüne alarak, sanayi-  DER), 2020 yılının ilk çeyreğine ait “TOKKDER Ope-
          mizin özel koşulları ve süreçleri ışığında bir ‘Geri  rasyonel Kiralama Sektör Raporu”nu açıkladı.
          Dönüş Rehberi’ hazırladık. Bu rehberi, otomotiv sa-  Operasyonel kiralama sektörü ilk çeyrekte yüz-
          nayisinin tüm paydaşlarıyla paylaştık. Rehberde,  de 5 daraldı: Türkiye’de gerçekleşen yeni otomobil
          birçok yaratıcı proje ve salgının yayılımını önleyici                satışları Ocak-Mart döne-
          önemli tedbirler yer alıyor. Tabii ki, alınan önlemle-               minde, 2019’un aynı döne-
          rin bir sonucu olarak üretim kapasiteleri eskisi gi-                 mine göre yüzde 45 oranın-
          bi seyretmeyecek. İlk etapta yavaş bir üretim mo-                    da artarken operasyonel
          deline ve ardından kademeli olarak artan bir döne-                   araç kiralama sektörü ilk 3
          me gireceğiz. Azalan talep, ticaretin yavaşlaması ve                 aylık dönemde Türkiye’de
          üretim süreçlerinin ağır olması otomotiv sektörü                     satılan yeni otomobillerin
          üzerine ciddi bir maliyet bindirecektir. Bu noktada,  yaklaşık yüzde 8’i olan 7 bin 800 adet yeni aracı fi-
          tıpkı Avrupa’da olduğu gibi, otomotiv sektörünün  losuna kattı.
          birtakım düzenlemelerle desteklenmesi gerektiği-  Operasyonel araç kiralama sektöründen ilk
          ne inanıyoruz. En azından pandemi döneminde; na-  çeyrekte 1.3 milyar TL’lik yatırım: Bu dönemde 1.3
          kit desteği, vergilerle ilgili düzenlemeler ve otomo-  milyar TL’lik yeni araç yatırımı yapan sektörün ak-
          tiv ürünlerinin pahalılaşmasına neden olan regü-  tif büyüklüğü ise 29.3 milyar TL oldu. 2018’de yüz-
          lasyon geçişlerinin ötelenmesi oldukça kritik önem  de 11.5, 2019’da yüzde 13.9 oranında daralan ope-
          taşıyor” dedi. Pandeminin getirdiği ciddi maliyetle-  rasyonel araç kiralama sektörü, pozitif gösterge-
          re karşı destek çağrısı yapan Yenigün, ilk 4 ayda 7.8  lerle başladığı 2020 yılının ilk çeyreğinde de araç
          milyar dolarlık ihracat yapıldığını ve beklentinin ak-  tedarikinde yaşanan sıkıntının etkisiyle yüzde 5.1
          sine iyi bir Nisan geçirdiklerini kaydetti.     oranında daraldı. Sektörün ilk çeyrek itibariyle araç
                                                          parkı büyüklüğü ise 264 bin adet oldu.
            TAYSAD'ın 3. Koronavirüs Etki                   Renault ve Fiat filoda zirveyi korudu, onları;
            Araştırması                                   Volkswagen ve Ford takip etti: Rapora göre, yılın
            Koronavirüs (COVID-19) salgınının tedarik sanayi-  ilk 3 aylık döneminde Renault yüzde 26.5’lik pay ile
          sine olan etkilerini belirlemek için çalışmalar yürüten  Türkiye operasyonel araç kiralama sektörünün
          Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD),  araç parkında en çok tercih edilen marka oldu. Re-

                                                                                    Haziran 2020 KobiEfor 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34