Page 28 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 28

KAPAK



                        gıda perakendecilerinin gündemi-    Online ticaret: Tüm top-
                        ne büyük bir hızla girdiği görülü-  lantıları online gerçekleş-
                        yor. Türkiye Perakendeciler Fede-  tiren sektörde ticaret ya-
                        rasyonu Yönetim Kurulu Başkanı    vaş yavaş online’a kayıyor.
                        Ömer Düzgün, 2020 yılında e-tica-   Dijital dönüşüm:  Sek-
                        rette gıda satışlarının maksimum  törde dijital dönüşüm hız-
          Ömer
          Düzgün        yüzde 40 artacağını belirtiyor.   landı. Sanal ticaret heyetleri temas ve ziyaretlere
                          Günümüzde gıda endüstrisinde-   başladı. Sürdürülebilir bir dönüşümü yakalamak
          ki sistemler merkezi olarak kontrol edilirken gele-  mümkün görünüyor.
          cekteki gıda fabrikaları akıllı ve çapraz bağlantılı  İhracat: Firmalar çalışanların sağlığı için gerekli
          olacak. İhtiyaç odaklı üretim öne çıkacak. Bireysel  hijyen ve sosyal mesafe kurallarına uyarak çalıştılar.
          müşteri isteklerinin doğrudan entegrasyonu ve si-  Üretime ara veren ihracatçı firmalar da Haziran’dan
          pariş, elde edilen verilerin analiziyle üretim süre-  itibaren kademeli olarak faaliyete geçebilecek. İhra-
          cinde daha makul bir talep artışı sağlanacak.   catta temassız ticaret ve e-ticaret daha çok ön plana
                                                          çıkacak. Sektör geleceğini bu değişime adapte olan-
            PERAKENDE                                     lar şekillendirecek.
            COVID-19 küresel salgınının olumsuz etkisi Mart  Pandemi sonrası: Haziran ayı ile birlikte kade-
          ve Nisan aylarında perakende güven endeksini dü-  meli normalleşme başlayabilir. Sektörün gerçek
          şürdü. Perakende sektörün-                      normalleşmesi, en büyük ihracat pazarları olan Av-
          de faaliyet gösteren birçok                     rupa’ya bağlı. Sektör dış ticaretinde demiryolu, ha-
          işyerinin tedbir amacıyla ge-                   va kargo taşımacılığı ve denizyolu öne çıkıyor; kara-
          çici olarak tamamen ya da                       yolu ile temassız ticaret yapılıyor.
          kısmi bir biçimde kapanması,                      Öngörü: 2019 yılında kimya sektörü, 20.5 milyar
          sektör için tedarik, satış ve                   dolar ihracat yapmıştı; 2020 ihracat öngörüsü de bu
          istihdam gibi konuları önemli sorun haline getirdi.  düzeyin yakalanması.
          Nisan ayı verilerine göre; perakendecilerin yüzde
          22’si faaliyetlerine tamamen ara verirken yüzde   OTOMOTİV
          50’si çalışan sayısını ya da çalışma saatlerini dü-  Ekonominin stratejik sektörlerinden otomotiv,
          şürdü; işini aksatmadan sürdürenler yüzde 28 oldu.  toparlanma umudu ile girdiği 2020 yılında Pandemi
            Nisan 2020’de, Avrupa Birliği (AB) ve AB’ye aday  etkisine maruz kalarak bü-
          ülkelere bakıldığında tüm ülkelerde Mart 2020’ye  yük üretim ve ihracat kayıp-
          göre perakende güveni azalırken Türkiye’de pera-  larına uğradı; sektörün bi-
          kende güveninde geçen yıla göre AB-27 ortalaması  lançosu 120 bin adetlik satış
          ve Yunanistan hariç AB ve AB’ye aday ülkelerden  kaybı oldu.
          daha iyi görünüyor.                               Hasar: Avrupa’nın ardın-
            2019 yılında yıllık cirosu 1.3 trilyon TL olan sek-  dan Türkiye’de fabrikalar ka-
          törün Mart-Nisan aylarında yüzde 8 daralsa da   panınca Mart’ta yüzde 28.5 daralan sektör ihracatı,
          AVM’lerden başlayarak bir program dahilinde nor-  Nisan’da yüzde 77.2’lik rekor düşüş yaşadı; 596
          male geçmesi bir toparlanma göstergesi oldu.    milyon dolarda kaldı. AB’ye ihracatımız yüzde 32
            Perakende sektörünün 2020 cirosunun yüzde 10  seviyelerinde azaldı.
          büyüme ile 1.43 trilyon TL olacağı öngörülüyor.   Dönüşüm: Otomotiv sektöründe Koronavirüs
                                                          Salgını, üretim ve satış alanında, iş yapış şekillerin-
            KİMYA                                         de önemli değişiklikleri başlattı.
            Kimya sektörü salgın döneminde en stratejik sek-  Nisan sonu ve Mayıs başında sektördeki üç firma
          törlerden biri olarak öne çıktı. Kolonya ve dezenfek-  dışında tüm fabrikalarda üretim yeniden başladı.
          tan ürünlerine talebin artmasıyla               Ancak fabrikalarda düzen tamamen değişti. Edini-
          üretimde kapasite ve vardiyalar                 len bilgilere göre fabrikalarda aynı anda çalışan
          arttı. Sektör ihracatında, sınırlarda-          personel sayısı asgariye indirildi. Üretim hatlarında
          ki önlemler nedeniyle düşüş oldu.               1.5 metre sosyal mesafe önlemi uygulandı.
          Geçen yıl Mart ve Nisan ayları top-               Sektörün ana sanayiyi temsil eden önemli kuru-
          lamında 3.5 milyar dolar olan ihra-             luşlarından OSD, salgın sonrası yeni düzeni anlatan
                                                    Adil  ‘İşe geri dönüş rehberi’ hazırladı.
          cat, bu yıl aynı dönem 2.8 milyar do-
                                                 Pelister
          lara geriledi.                                    Bayilerde aynı anda içeri alınan müşteri sayısı sı-
            İKMİB (İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri  nırlandırıldı. Birçok marka dijital uygulamalara yö-
          İhracatçıları Birliği) Yönetim Kurulu Başkanı Adil  neldi; görüntülü satış uygulamalarına talep arttı. On-
          Pelister’in verdiği bilgilere göre;             line satış kanalları ön plana çıktı. Toplu taşımadan

          28 KobiEfor Haziran 2020
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33