Page 28 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 28
KAPAK
gıda perakendecilerinin gündemi- Online ticaret: Tüm top-
ne büyük bir hızla girdiği görülü- lantıları online gerçekleş-
yor. Türkiye Perakendeciler Fede- tiren sektörde ticaret ya-
rasyonu Yönetim Kurulu Başkanı vaş yavaş online’a kayıyor.
Ömer Düzgün, 2020 yılında e-tica- Dijital dönüşüm: Sek-
rette gıda satışlarının maksimum törde dijital dönüşüm hız-
Ömer
Düzgün yüzde 40 artacağını belirtiyor. landı. Sanal ticaret heyetleri temas ve ziyaretlere
Günümüzde gıda endüstrisinde- başladı. Sürdürülebilir bir dönüşümü yakalamak
ki sistemler merkezi olarak kontrol edilirken gele- mümkün görünüyor.
cekteki gıda fabrikaları akıllı ve çapraz bağlantılı İhracat: Firmalar çalışanların sağlığı için gerekli
olacak. İhtiyaç odaklı üretim öne çıkacak. Bireysel hijyen ve sosyal mesafe kurallarına uyarak çalıştılar.
müşteri isteklerinin doğrudan entegrasyonu ve si- Üretime ara veren ihracatçı firmalar da Haziran’dan
pariş, elde edilen verilerin analiziyle üretim süre- itibaren kademeli olarak faaliyete geçebilecek. İhra-
cinde daha makul bir talep artışı sağlanacak. catta temassız ticaret ve e-ticaret daha çok ön plana
çıkacak. Sektör geleceğini bu değişime adapte olan-
PERAKENDE lar şekillendirecek.
COVID-19 küresel salgınının olumsuz etkisi Mart Pandemi sonrası: Haziran ayı ile birlikte kade-
ve Nisan aylarında perakende güven endeksini dü- meli normalleşme başlayabilir. Sektörün gerçek
şürdü. Perakende sektörün- normalleşmesi, en büyük ihracat pazarları olan Av-
de faaliyet gösteren birçok rupa’ya bağlı. Sektör dış ticaretinde demiryolu, ha-
işyerinin tedbir amacıyla ge- va kargo taşımacılığı ve denizyolu öne çıkıyor; kara-
çici olarak tamamen ya da yolu ile temassız ticaret yapılıyor.
kısmi bir biçimde kapanması, Öngörü: 2019 yılında kimya sektörü, 20.5 milyar
sektör için tedarik, satış ve dolar ihracat yapmıştı; 2020 ihracat öngörüsü de bu
istihdam gibi konuları önemli sorun haline getirdi. düzeyin yakalanması.
Nisan ayı verilerine göre; perakendecilerin yüzde
22’si faaliyetlerine tamamen ara verirken yüzde OTOMOTİV
50’si çalışan sayısını ya da çalışma saatlerini dü- Ekonominin stratejik sektörlerinden otomotiv,
şürdü; işini aksatmadan sürdürenler yüzde 28 oldu. toparlanma umudu ile girdiği 2020 yılında Pandemi
Nisan 2020’de, Avrupa Birliği (AB) ve AB’ye aday etkisine maruz kalarak bü-
ülkelere bakıldığında tüm ülkelerde Mart 2020’ye yük üretim ve ihracat kayıp-
göre perakende güveni azalırken Türkiye’de pera- larına uğradı; sektörün bi-
kende güveninde geçen yıla göre AB-27 ortalaması lançosu 120 bin adetlik satış
ve Yunanistan hariç AB ve AB’ye aday ülkelerden kaybı oldu.
daha iyi görünüyor. Hasar: Avrupa’nın ardın-
2019 yılında yıllık cirosu 1.3 trilyon TL olan sek- dan Türkiye’de fabrikalar ka-
törün Mart-Nisan aylarında yüzde 8 daralsa da panınca Mart’ta yüzde 28.5 daralan sektör ihracatı,
AVM’lerden başlayarak bir program dahilinde nor- Nisan’da yüzde 77.2’lik rekor düşüş yaşadı; 596
male geçmesi bir toparlanma göstergesi oldu. milyon dolarda kaldı. AB’ye ihracatımız yüzde 32
Perakende sektörünün 2020 cirosunun yüzde 10 seviyelerinde azaldı.
büyüme ile 1.43 trilyon TL olacağı öngörülüyor. Dönüşüm: Otomotiv sektöründe Koronavirüs
Salgını, üretim ve satış alanında, iş yapış şekillerin-
KİMYA de önemli değişiklikleri başlattı.
Kimya sektörü salgın döneminde en stratejik sek- Nisan sonu ve Mayıs başında sektördeki üç firma
törlerden biri olarak öne çıktı. Kolonya ve dezenfek- dışında tüm fabrikalarda üretim yeniden başladı.
tan ürünlerine talebin artmasıyla Ancak fabrikalarda düzen tamamen değişti. Edini-
üretimde kapasite ve vardiyalar len bilgilere göre fabrikalarda aynı anda çalışan
arttı. Sektör ihracatında, sınırlarda- personel sayısı asgariye indirildi. Üretim hatlarında
ki önlemler nedeniyle düşüş oldu. 1.5 metre sosyal mesafe önlemi uygulandı.
Geçen yıl Mart ve Nisan ayları top- Sektörün ana sanayiyi temsil eden önemli kuru-
lamında 3.5 milyar dolar olan ihra- luşlarından OSD, salgın sonrası yeni düzeni anlatan
Adil ‘İşe geri dönüş rehberi’ hazırladı.
cat, bu yıl aynı dönem 2.8 milyar do-
Pelister
lara geriledi. Bayilerde aynı anda içeri alınan müşteri sayısı sı-
İKMİB (İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri nırlandırıldı. Birçok marka dijital uygulamalara yö-
İhracatçıları Birliği) Yönetim Kurulu Başkanı Adil neldi; görüntülü satış uygulamalarına talep arttı. On-
Pelister’in verdiği bilgilere göre; line satış kanalları ön plana çıktı. Toplu taşımadan
28 KobiEfor Haziran 2020