Page 27 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 27

reken altyapıyı oluşturdular ve oluşturmaya devam  • Gıda alımları için mobil pazaryeri uygulamala-
          ediyorlar. Çocuk tekstili de içinde oyuncak ve kitap  rının kullanımı artacak, aracılar kalkarak zincir kı-
          satışı yapanlar da çok hızlı bir şekilde internetten sa-  salacak. Zincir içi işbirlikleri artacak.
          tışa başlamak istiyorlar. Gıda satışı yapılan internet  • Çiftçilerin satılmayan ürünlerine pazar bulma-
          sitelerinin satış rakamları yüzde 200 arttı.    ları için özel çiftçi fonları ortaya çıkacak ve taze ta-
            E-ticaret sektörünü daha detaylı olarak dergimizin  rım ürünleri için ‘yeşil kanal’lar oluşacak.
          iç sayfalarında “E-ticaret” başlıklı haber dosyasında  Tahıl ve baklagil üretimini artırıcı tedbirler
          işledik. Detaylı bilgilere bu dosyadan ulaşabilirsiniz.  alınmalı: Kredi Kayıt Bürosu (KKB) yayınladığı “Ko-
                                                          ronavirüsün Tarım ve Gıda Sektörüne Etkileri” baş-
            TARIM                                         lıklı rapora göre; Türkiye’de tahıl ve baklagil üreti-
            Kendine yetecek üretim stratejileri           mini artırıcı tedbirler alınması gereki-
            Tarihin en büyük küresel krizlerinden birinin orta-  yor. Raporun dikkat çekici bir diğer so-
          sındayız. Kriz bütün ülke ekonomilerinin kırılganlık-  nucu salgın döneminde sebze ve en-
                                 larını, güçlüymüş gibi gö-  düstriyel bitkilerde arzı önemli olan
                                 rünen zayıflıklarını, yapıl-  ürünlerin patates, kuru soğan ve ayçiçeği olacağı
                                 ması gerektiği halde ya-  öngörülüyor. Salgın dönemi ve sonrasında sözleş-
                                 pılmayan makro ve hatta  meli üretime ve etkin üretici örgütlerine olan ihti-
                                 mikro reformların ne bü-  yaç ve talebin de artacağı belirtiliyor. Hijyen kural-
                                 yük maliyetler yarattığını  larına uyanlar ayakta kalacak. KKB, çiftçilerin ala-
                                 açığa çıkardı. Bu anlam-  cakları için doğru kontrol araçlarını kullanmalarını
          da krizden sonraki dünyanın yeni bir dünya olacağını  öneriyor.
          herkes görmeye başladı bile.
            Her şeyden önce küresel tedarik zinciri krizle bir-  GIDA SANAYİ
          likte büyük bir deformasyona uğradı, yer yer koptu,  Salgın küresel etkileriyle Türk gıda sektörünü de
          ülkeler birbirinin yardımına koştu veya koşmadı ama  yakın vadede kırılgan hale getirdi.  Pandemi süre-
          büyük riskler yaşandı. Bu durum, önümüzdeki dö-                    since öne çıkan sektör sorun-
          nemde, kendine yetecek üretim stratejileri geliştir-               ları tüketim, dolaşım ve üre-
          menin ülkeler ve işletmeler için kaçınılmaz olacağı-               tim alanlarında görüldü. Tür-
          nı gösterdi. Demek ki riski dağıtmak amacıyla teda-                kiye bağlamında ortaya çıkan
          rik zincirlerini yenilemek ve coğrafi çeşitlilik yarat-            gelişmeler, aynı zamanda
          mak, kriz sonrasının ülke politikalarından olacaktır.              mevcut tarım-gıda sisteminin
            Türkiye’de gıda güvenliği: Yeniden el atacağımız  yapısal problemlerini ve yarattığı toplumsal kırıl-
          alanlardan biri Türkiye’de gıda güvenliğinin sağlan-  ganlıkları da gözler önüne serdi.
          masıdır. Yerel alternatifler aranacak, pazaryerleri  Salgın gıda ürünlerine yönelik talepte değişim
          ve dijital kanallar tedarik zincirlerine dahil edile-  yarattı, özellikle yaş meyve ve sebze ile et ve süt
          cek, zincirlerin kısalması ve verimliliklerinin art-  ürünlerine yönelik talepte önemli düşüşler oldu.
          ması öncelik kazanacaktır.                        Gıda güvenliğine yönelik korkular büyüdü,
            Tarım Politikaları:  Türkiye “Tarım Milliyetçiliği”  önemli bir daralmayla sonuçlandı.
          temelinde yeni bir yapılanmaya yöneleceğini açık-  Konserveler ve kuru gıda ürünleri ile besin de-
          lamıştır. Bu bağlamda sahip olduğu yüksek tarım  ğeri düşük hazır paketlenmiş gıdaların tüketiminde
          potansiyelini dikkate alarak oluşturacağı politika-  artış oldu. Satışta süpermarketler ve bunlara bağlı
          larda öncelikle kendine yetebilecek üretim strateji-  dijital alışveriş platformları ağırlık kazandı.
          lerini geliştirecek ve bunları sürdürülebilir teşvik  Öngörüler: Salgın uzarsa buğday ithalatında sı-
          ve destek mekanizmaları ile destekleyecektir.  Di-  kıntı yaşanabilecek.
          ğer yandan dahil olduğu bölgesel ve küresel tarım  Türkiye soya ihtiyacının yüzde 95'ini ithal ediyor.
          gıda tedarik zincirlerini de gözden geçirecek, olu-  İthalatta sıkıntı yaşanabilir.
          şan fırsatları değerlendirecektir. Kısa vadede, yılın  Yem fiyatlarına yüzde 10-20 civarında zam geldi,
          önümüzdeki ikinci yarısında küçük üreticinin des-  fiyat artışları sürebilir.
          teklenmesi elzemdir.                              Ayçiçek yağında sıkıntı yaşanabilir, çünkü ayçi-
            Bizi şu gelişmeler bekliyor:                  çeği çekirdek ithal edilen Rusya, Kazakistan ihra-
            • Yenilikçi iş modelleri gelişip yaygınlaşacak. E-  catı yasakladı.
          ticaret artan sayıda gıda tedarik zincirinde yer ala-  Mısır tüketiminin yüzde 30’unu ithal eden Türki-
          cak; küçük işletmeler e-ticaretle yeni pazarlara ve  ye’nin önünde ithalat sıkıntısı görülüyor. Aynı sıkın-
          daha geniş kitlelere ulaşacak.                  tı bakliyatta ve kuru fasulyede de olabilir.
            • Dijital pazaryerleri, sanal marketlerin kullanı-  Sektörün geleceği:  Değişen tüketici alışkanlık-
          mı yaygınlaşacak.                               larına yönelik stratejiler geliştiriliyor; e-ticaretin de
                                                                                    Haziran 2020 KobiEfor 27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32