Page 26 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 26

KAPAK


                                                          selen sektör olarak öne çıkıyor.
                                                            Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) E-Tica-
                                                          ret Meclisi verileri koronavirüs nedeniyle vatandaşla-
                                                          rın internetten alışverişe
                                                          yöneldiğini açıkladı. Özel-
                                                          likle işyerini kapatmak
                                                          zorunda kalan KOBİ’lerin
                                                          (küçük ve orta ölçekli iş-
                                                          letmelerin)  e-ticarete
                                                          başladığı saptandı. Dikkat
            SEKTÖRLER  PENCERESİNDEN                      çekici olan esnafın da e-
            KRİZ EKONOMİSİ                                ticarete başlaması oldu.
            Pandemi’ye karşı önlemlerin ekonomiye yansı-  Belli bir kesimin krize rağmen e-ticaretten kazan-
          maları, sektörler itibarıyla hem ortak ve hem de  maya başlaması tüm işletmeleri internetten satış
          farklılaşan etkileri oldu. Bu etkilerin bazıları krizle  yapmaya teşvik etti. Ekstra olarak yaklaşık yüzde 50
          birlikte ortadan kalkacak, bazıları da normalleş-  artışla e-ticaret sitesi açıldı. Zaten dijitalleşme planı
          meden sonraki dönemde, sektörü geliştiren ve bü-  olan işletmeler de operasyonlarını erkene aldılar.
          yüten kalıcı dinamikler olacaklardır. Mart-Mayıs  İnternetten satış, teması en aza indirdiği için ay-
          dönemine (depresyon dönemi) bu zaviyeden baka-  nı zamanda bir sağlık önlemi olarak öne çıktı. E-ti-
          rak çıkardığımız sektörel bilançoyu okurlarımızın  carete en çok yönelenler market ve bakkal sahiple-
          değerlendirmesine sunuyoruz.                    ri oldu. Kendi e-ticaret sitelerini kurdular, bütün si-
                                                          parişlerini bunlar üzerinden alıyorlar.
            E-TİCARET                                       Bazı normaller değişti. Gıda satışında e-ticaret si-
            Salgınla birlikte yaşadığımız “yeni normal”in ka-  tesi açan işletmeler; marketler, market zincirleri,
          zananı “e-ticaret” sektörü oldu. Temasın en aza in-  bakkallar, oldu. Dükkanlarını, mağazalarını kapat-
          dirgenmesini sağlayan ve insanların dışarı çıkma-  mak zorunda kalmış olan tekstilciler, perakendeci-
          dan alışveriş yapabilmesini sağlayan e-ticaret, yük-  ler, kafeler internet üzerinden satış yapmak için ge-

           BAZI SEKTÖRLERE KISA BİR BAKIŞ

             Colliers Türkiye’den yapılan açıklamaya göre;  rını küçültme talepleri artmaya devam edecektir.
           Colliers International’ın yayınladığı; COVID-19 Sı-  Bu durum ofis binaları doluluk oranlarında gerile-
           rasında Sanayi & Lojistik Gayrimenkul Piyasası  melere sebep olacaktır.
           Raporu’ndan özet satırbaşları şöyle:             • Perakende: AVM'lerde Haziran ayından sonra
             “•  E-ticaret’in toplam perakende içindeki payı  tüm mağazalarda ciro kirasına dönülmesi, belirli
           arttı. İlk vakanın açıklanmasından sonra geçen 5  bir tarihe kadar kira ödenmemesi ortak alan gi-
           hafta ortalamasında önceki 2 aya göre e-ticaret pa-  derlerine katılım oranının düşürülmesi gibi talep-
           zarı yüzde 171 büyüdü. Avrupa’da COVID-19 sürecin-  ler gelebilir.
           de en fazla online alışveriş yapan ülke Türkiye oldu.    •  Turizmin öncelikli olarak hareketleneceği
             • Gıda ve lojistik: Üretime kısıtlı da olsa devam  yerler büyük bir kısmı yerli turizm ve karayolu
           edebilen firmalarda ise salgın dolayısıyla; ham-  ulaşımı tarafından beslenen turizm bölgeleri ola-
           madde temininde sorunlar ve teslimat sürelerin-  cak. Doluluk ve oda başına gelirin önemli bir bas-
           de gecikmeler yaşanıyor. Tedarik zincirlerinin ya-  kı altına girmesi nedeniyle bu döneme yüksek se-
           vaşlaması sebebiyle kısa zamanlı soğuk hava de-  viyede borçla yakalanan otellerde konsolidasyon-
           polarına olan ilgi arttı. Salgın süresince artan gı-  ların artması ve yapımı devam eden otel projeleri-
           da, tıbbi malzemeler ve ilaçlara olan talebin art-  nin ertelenme olasılığı devam ediyor.
           ması, lojistik sektörünün bu alanda kümelenme-   • Gayrimenkul: Bu dönemde şehir merkezine
           sine sebep oldu.                               uzak, bahçe ve yeşil alan gibi sosyal olanakları
             • Gayrimenkul ve iş hayatı: Geçici olarak kapa-  olan konut alanlarına sınırlı da olsa talep var. Ki-
           nan ofisler ile birlikte benimsenen uzaktan çalış-  ra ödeyememe durumunun konut piyasasında da
           ma modeli, ilk tepki olarak firmaların kiralama  başladığını gözlemliyoruz. Azalan talep ve kira fi-
           alanı ihtiyaçlarını düşürmelerine sebep oldu.  yatlarının konut fiyatları üzerinde negatif etki ya-
           Uzaktan çalışmanın normalleşme sürecinde ma-   ratması beklenirken; düşen konut kredisi faiz
           sa tabanlı çalışmanın vardiyalı olarak planlanma-  oranlarının da konut talebi üzerindeki olumlu et-
           sı ile mevcut kiracıların takip eden süreçte alanla-  kisinin kısa vadede sınırlı olmasını bekliyoruz.“

          26 KobiEfor Haziran 2020
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31