Page 21 - KobiEfor_Nisan_2020
P. 21
#EvdeKal
taleplerin azalması ve Yeni Koronavirüs’ün etkileri önemli bir aday olması, önümüzdeki yıllarda altın
ile fabrikalar üretimlerini önemli ölçüde azalttı ya bir fırsat gibi parlamaktadır.
da ara verdi. Rekabetçilikte petrol avantajı: Çin’deki salgının
• Çin ile ticaret yapan ülkeler ciddi problemler ardından küresel ekonomide yavaşlama olacağı
yaşıyor. endişesi ve Çin’in günlük petrol talebindeki sert
• Çin’deki ekonomik büyümenin bu yıl yüzde düşüşle Brent tipi petrol fiyatı 65 dolardan 30 dola-
4.5’a düşmesi bekleniyor. ra kadar gerilemiş durumda. Türkiye gibi enerjide
• Batı’lı üretim ve dağıtım zincirleri Çin’den çe- dışa bağımlı ülkeler için bu durum olumlu bir geliş-
kiliyorlar. me. İhracatta Çin ile rekabet edilen sektörler açı-
• Teknoloji ve tekstil devleri, Çin’de üretilen sından da avantaj ortaya çıkabilir.
ürünleri çeşitli ülkelere kaydırma planları yapıyor. AB’ye ihracatımız yükselecek: Yeni Koronavirüs
• Çin üretimine olan ilgi ve güven azalıyor. nedeniyle ABD ve AB (Avrupa Birliği) ile Çin arasın-
• Çin’den mal tedariğinin zorlaşması, otomotiv daki ticaretin sekteye uğraması, Türkiye’deki bazı
ve elektronik ürünlerin yedek parçaları konusunda sektörleri olumlu etkiliyor. Özellikle Avrupa Birliği
sıkıntılar yaratıyor. ülkelerinin Çin’den mal akışını azaltması, toplam
• Çin’den gelecek hammaddeye bağımlı sektör- ihracatının yüzde 50’sini AB ülkelerine yapan Tür-
lerde belirsizlikler oluşuyor. kiyeli ihracatçılar açısından fırsat yaratıyor.
• Çin’den ithalat akışının zayıflaması iç piyasa- Türkiye’nin gücü: Türkiye zorlu bir küresel ve
larda fiyatları artırıyor. bölgesel gündeme rağmen ihracatını artırabilen
Yeni Koronavirüs Salgını’nın küresel ekonomik birkaç ülkeden biri oldu. Çin’in bazı ürün grupların-
tabloda yaratacağı kırılmaların Türkiye açısından da, özellikle tekstil ve hazır giyim alanında yüzde 80
bir olanak olarak değerlendirilmesi, hem sürecin ile yüzde 90 arasında küresel anlamda ezici bir üs-
Hükümet tarafından doğru yönetilmesi, hem de iş- tünlüğü bulunuyor. Bu ürün gruplarında Çin’den it-
letme sahiplerinin durumu kavrayıp harekete geç- halatın yavaşlaması, AB pazarına çok yakın olan
mesi ile gerçekleşecektir. Yakından baktığımızda Türkiye’nin ihracatını olumlu etkileyecek.
görünen bazı fırsat alanları şunlardır:
İhracatçılarımız hazırlıklı olmalı: Çin’deki üre- KOBİ’lere uyarılar
tim kapasitesinin azalması, dünya markalarının
Çin’e soğuk bakışı, artan küresel taleplerin geçici Zor süreci özellikle KOBİ’lerin en az hasarla
veya kalıcı olarak Türkiye’nin ihracatçıları için bü- atlatması için planlama yapmaları gerekmekte-
yük bir fırsat oluşturmaktadır. dir. Şu adımlar atılmalıdır:
Tekstil sektörümüz fırsatı kaçırmamalı: Hazır • Kabinenin, finansal kuruluşların ve diğer ku-
giyim ve tekstil sektörü dünya devleri ile görüşme- rumların açıkladığı destek paketleri dikkatle iz-
lere Mart ayı itibarıyla başladı ve gelecek günlerde lenmeli, danışmanlık hizmeti de alınarak bura-
Türkiye’de önemli üretim adımları atılabilir. dan doğan imkanlar değerlendirilmelidir.
Otomotiv sektörümüze fırsat doğuyor: Otomotiv • Müşterilere esneklik ve gönül rahatlığı ver-
sektörü de üretim kapasitesini arttırabilir; yeni ya- mek her şeyden önemli.
bancı yatırımlar alabilir. (Hyundai Motor, tedarik • Salgın kontrol altına alındıktan ve kriz sona
zincirinde oluşabilecek aksaklıklardan dolayı Gü- erdikten sonra müşterilerin, şirketlerin nasıl
ney Kore’de bulunan fabrikasını kademeli olarak davrandığını hatırlayacak olması sebebiyle fiyat
askıya almayı planlıyor.) uygulamaları dikkatli yapılmalıdır.
Gıda sektörümüze alan açılıyor: Sebze ve mey- • Arz ve talep sorunlarını daha da kötüleştire-
ve üretiminin dünyadaki en önemli ülkelerinden bi- bileceği öngörüsüyle KOBİ’ler, ağır indirimlerden
ri olan Çin’de ihracat oranlarında ciddi düşüşler ve promosyonlardan kaçınmalıdır.
gözlemleniyor. Rusya’nın gelecek aylarda Türkiye • KOBİ’ler arası rekabet ile fiyat savaşlarından
alımlarını ciddi oranda arttıracağı öngörülüyor. uzak durulmalıdır.
Uluslararası fuarlar Türkiye’ye çekilmeli: Dünya- • KOBİ’ler müşterilere sunulabilecek katma-
daki ticaret fuarlarının önemli bölümüne Çin ev sa- değerli, yan ürün veya hizmetleri düşünmelidir-
ler.
hipliği yapıyor ve gözüken tabloya göre yıl içerisindeki
• Turizm, perakende sektöründeki KOBİ’lerin
yapılacak hemen hemen tüm fuarların iptal olma ola-
acele fiyat düşüşlerinden kaçınmaları, müşteri
sılığı oldukça yüksek. Bu anlamda Türk fuarları dün-
ilişkilerine odaklanmaları ve artan müşteri tale-
ya ticareti için yeni bir çekim merkezi olabilecektir.
biyle bağlantılı olarak katmadeğerli ürün ve hiz-
Türkiye tedarikçi olmalı: Çin’deki Yeni Korona-
metlerini keşfetmeleri beklenir.
virüs yüzünden yeni tedarikçiler arayan onlarca
sektörden yüzbinlerce şirket için Türkiye’nin Kaynak: Simon-Kucher & Partners
Nisan 2020 KobiEfor 21