Page 26 - KobiEfor-Aralık-2020
P. 26
UZMAN
KOBİ’ler ve E-Ticaret
K oronavirüs (COVID-19) salgı- COVID-19 salgını tüketici davranışlarını
önemli ölçüde değiştirip, e-ticareti ve bu
nın dünyada hızla yayılmasıy-
la “Dünya Sağlık Örgütü”nce
ortamda ticaret yapan sektörleri yeniden
pandemi ilanı sonrası, korunma pozitif yönde şekillendirirken rekabetin
amacıyla insanların fiziki temastan ka- çok hızlı değişkenlikleri de getirdiğini
çınması sokağa çıkma yasaklarının uy- anımsatmakta yarar var.
gulanması, belirli bir süre kapalı kalan Rekabette doğru konumlanabilmek için
ya da kısmi çalışan mekanlar gibi neden- global ve yerel makro trendlerin çok ya-
lerle fiziksel mağazalardan alışveriş yap- kından takip edilmesi ve KOBİ’lerin yeni
Hilmi Develi ma alışkanlıkları gerçek anlamda durma iş modellerine sürekli adapte olabilecek
noktasına geldi. Bu süreç bir yandan reel bir yaklaşımla yönetilmesi gerekiyor. Ge-
hilmideveli@gmail.com
sektörü olumsuz etkilerken; diğer yan- rek ulusal, gerekse uluslararası pazar-
dan ise e-ticaret dünyasında bir yüksel- larda KOBİ’lerin rekabette üstünlüklerini
menin, artışın olduğu görülmektedir. sağlayabilmek ve sürdürebilmeleri için
Rekabette doğru Çeşitli araştırmalara göre; sokağa çıkma uzmanların şu önerilerini dikkate alma-
konumlanabilmek yasakları ve tedbirleri, tedarik zincirinin larını tavsiye etmek isterim.
için global ve yerel bozulması ve yavaşlaması gibi sebep- • E-ticaret altyapısını mutlaka profesyo-
lerden dolayı salgından en çok etkilenen nel bir altyapı şirketinden sağlamalısınız.
makro trendlerin sektörlerden birinin perakende sektörü • Sitenizi açtıktan sonra dikkat etme-
çok yakından olduğu görülmektedir. Yine, Pandemi niz gereken en kritik konu veri yedek-
takip edilmesi ve öncesi turizm ve seyahat ile giyim grup- lemesidir.
larındaki e-ticarette görülen yüksek ha- • Müşterilerinizin sitenizden güvenle
KOBİ’lerin cimli işlemlerde salgında alınan önlem- alışveriş yapabilmesi için SSL sertifikası
yeni iş modellerine ler nedeniyle düşüş yaşadığı görülüyor. ile 3D Secure hizmetinin de açık olması
sürekli adapte Pandemi sürecinde yaşanılan bazı alan- tavsiye edilir.
lardaki ya da gruplarda görülen bu olum- • İnternet sitenizin tasarımı basit ve net
olabilecek suzluklar e-ticaretin gerilediği anlamına olmalı. ‘Ara, göz at ve ürün al’ gibi bö-
bir yaklaşımla asla gelmemelidir. Örneğin; E-Ticaret lümlerin kullanımı kolay olmalı.
yönetilmesi İşletmecileri Derneği (ETİD) verilerine • Ürünlerle ilgili ayrıntılı bilgi yazmak ve
göre, 11 Mart’tan bu yana e-ticarette güzel fotoğraflarını yüklemek de satışı-
gerekiyor. önceki aylara göre yüzde 40’ın üzerinde nızı arttıracak unsurlardır.
Gerek ulusal, artış oldu. Özellikle market ve zorunlu • Sitenizde kullanıcı yorumlarına yer
gerekse ihtiyaçlar satan platformlarda bu oran vermeniz cironuzu arttıracaktır.
yüzde 200’ün üzerine çıktı. Pandemi • Reklam için pazar yerlerine ürün koya-
uluslararası döneminde 1 milyon yeni kişi ilk defa rak sitenize müşteri çekebilir veya sosyal
pazarlarda e-ticaret ile tanıştı. Bu dönemde evden medya platformlarına, Google’a reklam
KOBİ’lerin çıkılmıyor ancak evde de e-ticaret mobil vererek görünür olabilirsiniz.
platformlardan yapılmaya devam edili- • Kargo maliyetlerinizi düşürmek için
rekabette yor. Özellikle sosyal medya mecralarının, tüm kargo şirketlerinden toplu gönderim
üstünlüklerini video konferans ve mesajlaşma uygula- için teklif almalısınız.
sağlayabilmek ve malarının daha fazla mobilden kullanıl- • Online alışverişte depo yönetimi ha-
ması, mobilden alışveriş yapılmasını da talarından kaynaklanan yanlış ürün
sürdürebilmeleri sağladı. gönderimi ve iade problemlerine sıkça
için uzmanların Bu dönemde mobil cihazlardan gelen rastlanır. Buna karşın depo yönetiminde
şu önerilerini trafik yüzde 80 ve ciro payı ise yüzde 60 ‘akıllı depo ve operasyon yönetimi’ uygu-
olarak gerçekleşti. Yine ETİD verilerine lamalarından faydalanabilirsiniz.
dikkate almalarını göre, bu dönemde zorunlu market ihti- • Satıştan sonra müşteri memnuniye-
tavsiye etmek yaçları en fazla satışı artan kategori oldu. ti başarınızın garantisi olacak. Müşteri
isterim. Tüketicilerin internetten gıda ve ev te- memnuniyetini anlık olarak izleyin.
mizlik ürünü satın alma sıklığı yüzde 41 • Kişiye özel indirim ve ürün gösterim-
arttı. İnternetten daha sık alışveriş yapar leri yaparak mevcut müşterilerinizi sık-
hale geldik. Yüzde 500 artışla bu kategori madan, yeni ürün ve hizmetlerinizle ilgili
zirve yaptı. onları bilgilendirebilirsiniz.
Evde yemek yapma tercihinin yüzde 80 • Web siteleri üzerinden ürün inceleme
arttığı bu dönemde, elektrikli küçük ev videoları paylaşmak, video eklentileri kul-
aletleri ve züccaciye kategorilerinde lanmak ciroları artırmaya yardımcı olur.”
yüzde 100 artış yaşandı. Evde yaşamın Dünyada ve ülkemizde insanların en kısa
bir parçası olarak sağlık ve hijyen, spor sürede salgından kurtulmaları dileğiyle
malzemeleri ve kitap kategorileri en hız- verdiğim bilgiler ve uzmanların uyarıları,
lı büyüyenler arasında yer aldı. Örneğin; KOBİ’lerimize umarım yararlı olur.
26 KobiEfor $UDOÜN