Page 26 - KobiEfor-Aralık-2020
P. 26

UZMAN

                                   KOBİ’ler ve E-Ticaret

                                  K       oronavirüs (COVID-19) salgı-  COVID-19 salgını tüketici davranışlarını

                                                                      önemli ölçüde değiştirip, e-ticareti ve bu
                                          nın dünyada hızla yayılmasıy-
                                          la “Dünya Sağlık Örgütü”nce
                                                                      ortamda ticaret yapan sektörleri yeniden
                                          pandemi ilanı sonrası, korunma   pozitif yönde şekillendirirken rekabetin
                                   amacıyla insanların fiziki temastan ka-  çok hızlı değişkenlikleri de getirdiğini
                                   çınması sokağa çıkma yasaklarının uy-  anımsatmakta yarar var.
                                   gulanması, belirli bir süre kapalı kalan   Rekabette doğru konumlanabilmek için
                                   ya da kısmi çalışan mekanlar gibi neden-  global ve yerel makro trendlerin çok ya-
                                   lerle fiziksel mağazalardan alışveriş yap-  kından takip edilmesi ve KOBİ’lerin yeni
         Hilmi Develi              ma alışkanlıkları gerçek anlamda durma   iş modellerine sürekli adapte olabilecek
                                   noktasına geldi. Bu süreç bir yandan reel   bir yaklaşımla yönetilmesi gerekiyor. Ge-
         hilmideveli@gmail.com
                                   sektörü olumsuz etkilerken; diğer yan-  rek ulusal, gerekse uluslararası pazar-
                                   dan ise e-ticaret dünyasında bir yüksel-  larda KOBİ’lerin rekabette üstünlüklerini
                                   menin, artışın olduğu görülmektedir.   sağlayabilmek ve sürdürebilmeleri için
         Rekabette doğru           Çeşitli araştırmalara göre; sokağa çıkma   uzmanların şu önerilerini dikkate alma-
         konumlanabilmek           yasakları ve tedbirleri, tedarik zincirinin   larını tavsiye etmek isterim.
         için global ve yerel      bozulması ve yavaşlaması gibi sebep-  • E-ticaret altyapısını mutlaka profesyo-
                                   lerden dolayı salgından en çok etkilenen   nel bir altyapı şirketinden sağlamalısınız.
         makro trendlerin          sektörlerden birinin perakende sektörü   • Sitenizi açtıktan sonra dikkat etme-
         çok yakından              olduğu görülmektedir. Yine, Pandemi   niz gereken en kritik konu veri yedek-
         takip edilmesi ve         öncesi turizm ve seyahat ile giyim grup-  lemesidir.
                                   larındaki e-ticarette görülen yüksek ha-  • Müşterilerinizin sitenizden güvenle
         KOBİ’lerin                cimli işlemlerde salgında alınan önlem-  alışveriş yapabilmesi için SSL sertifikası
         yeni iş modellerine       ler nedeniyle düşüş yaşadığı görülüyor.   ile 3D Secure hizmetinin de açık olması
         sürekli adapte            Pandemi sürecinde yaşanılan bazı alan-  tavsiye edilir.
                                   lardaki ya da gruplarda görülen bu olum-  • İnternet sitenizin tasarımı basit ve net
         olabilecek                suzluklar e-ticaretin gerilediği anlamına   olmalı. ‘Ara, göz at ve ürün al’ gibi bö-
         bir yaklaşımla            asla gelmemelidir. Örneğin; E-Ticaret   lümlerin kullanımı kolay olmalı.
         yönetilmesi               İşletmecileri Derneği (ETİD) verilerine   • Ürünlerle ilgili ayrıntılı bilgi yazmak ve
                                   göre, 11 Mart’tan bu yana e-ticarette   güzel fotoğraflarını yüklemek de satışı-
         gerekiyor.                önceki aylara göre yüzde 40’ın üzerinde   nızı arttıracak unsurlardır.
         Gerek ulusal,             artış oldu. Özellikle market ve zorunlu   • Sitenizde kullanıcı yorumlarına yer
         gerekse                   ihtiyaçlar satan platformlarda bu oran   vermeniz cironuzu arttıracaktır.
                                   yüzde 200’ün üzerine çıktı. Pandemi   • Reklam için pazar yerlerine ürün koya-
         uluslararası              döneminde 1 milyon yeni kişi ilk defa   rak sitenize müşteri çekebilir veya sosyal
         pazarlarda                e-ticaret ile tanıştı. Bu dönemde evden   medya platformlarına, Google’a reklam
         KOBİ’lerin                çıkılmıyor ancak evde de e-ticaret mobil   vererek görünür olabilirsiniz.
                                   platformlardan yapılmaya devam edili-  • Kargo maliyetlerinizi düşürmek için
         rekabette                 yor. Özellikle sosyal medya mecralarının,   tüm kargo şirketlerinden toplu gönderim
         üstünlüklerini            video konferans ve mesajlaşma uygula-  için teklif almalısınız.
         sağlayabilmek ve          malarının daha fazla mobilden kullanıl-  • Online alışverişte depo yönetimi ha-
                                   ması, mobilden alışveriş yapılmasını da   talarından kaynaklanan yanlış ürün
         sürdürebilmeleri          sağladı.                           gönderimi ve iade problemlerine sıkça
         için uzmanların           Bu dönemde mobil cihazlardan gelen   rastlanır. Buna karşın depo yönetiminde
         şu önerilerini            trafik yüzde 80 ve ciro payı ise yüzde 60   ‘akıllı depo ve operasyon yönetimi’ uygu-
                                   olarak gerçekleşti. Yine ETİD verilerine   lamalarından faydalanabilirsiniz.
         dikkate almalarını        göre, bu dönemde zorunlu market ihti-  • Satıştan sonra müşteri memnuniye-
         tavsiye etmek             yaçları en fazla satışı artan kategori oldu.   ti başarınızın garantisi olacak. Müşteri
         isterim.                  Tüketicilerin internetten gıda ve ev te-  memnuniyetini anlık olarak izleyin.
                                   mizlik ürünü satın alma sıklığı yüzde 41   • Kişiye özel indirim ve ürün gösterim-
                                   arttı. İnternetten daha sık alışveriş yapar   leri yaparak mevcut müşterilerinizi sık-
                                   hale geldik. Yüzde 500 artışla bu kategori   madan, yeni ürün ve hizmetlerinizle ilgili
                                   zirve yaptı.                       onları bilgilendirebilirsiniz.
                                   Evde yemek yapma tercihinin yüzde 80   • Web siteleri üzerinden ürün inceleme
                                   arttığı bu dönemde, elektrikli küçük ev   videoları paylaşmak, video eklentileri kul-
                                   aletleri ve züccaciye kategorilerinde   lanmak ciroları artırmaya yardımcı olur.”
                                   yüzde 100 artış yaşandı. Evde yaşamın   Dünyada ve ülkemizde insanların en kısa
                                   bir parçası olarak sağlık ve hijyen, spor   sürede salgından kurtulmaları dileğiyle
                                   malzemeleri ve kitap kategorileri en hız-  verdiğim bilgiler ve uzmanların uyarıları,
                                   lı büyüyenler arasında yer aldı. Örneğin;   KOBİ’lerimize umarım yararlı olur.
         26 KobiEfor $UDOÜN
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31