Page 24 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 24

UZMAN

                                         Dijital Dönüşüm ve KOBİ’ler

                                                ünya’da dijitalleşme ile birlikte   şirket haline geleceklerinin bilincinde
                                                ekonomi ve rekabet görülme-  olmalı.
                                         D diği kadar hızlanmış durumda.    KOBİ’ler için üretim süreçlerinde diji-
                                         Dünya Ekonomik Forumu’na göre dijital   tal dönüşümün sağlanması, kurumsal
                                         dönüşümün sosyal ve ekonomik açıdan   ve yönetsel yetkinliklerin geliştirilmesi,
                                         yaratacağı değerin 10 yıllık dönemde   bilgi ve iletişim teknolojilerinin sağladı-
                                         100 trilyon dolar, dijitalleşmenin diğer   ğı imkânlardan faydalanma, e-ticaret ve
                                         sektörlerle birlikte toplam net ekono-  e-ihracat uygulamalarının kullanımının
               Hilmi Develi              mik faydasının ise 30 trilyon dolar olaca-  önem taşıdığını anımsatmakta yarar var.
               hilmideveli@gmail.com     ğı tahmin ediliyor. Ek olarak dijitalleşme   Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın
                                         ile mevcut işlerin teorik olarak yüzde   açıklamış olduğu Dijital Türkiye Yol Ha-
                                         50’sinin otomasyon teknolojileriyle ger-  ritası Raporu’na göre, dijital dönüşüm
               KOBİ’ler için             çekleştirilebileceği öngörülüyor.  faaliyetleri ile birlikte önümüzdeki 10
               üretim                    Bilindiği gibi “Dijital dönüşüm”; bilgi tek-  yıl içinde katmadeğerin 143 milyar do-
                                         nolojilerinin yoğun kullanımı ile iş süreç-  lardan 293 milyar dolara ulaşacağı ön-
               süreçlerinde              lerinin ve bilgilerin hızlı, para ve zaman   görülüyor.
               dijital dönüşümün         tasarrufu sağlayarak elektronik ortama    Bu 150 milyar dolarlık katmadeğer ar-
               sağlanması,               taşınması olarak tanımlanmakta.    tışının yarısından fazlasının ise kimya,
               kurumsal ve               Şirketlerin büyükçe bölümü de yeniden   ilaç, motorlu kara taşıtları, makine ve
                                         yapılandırma çalışmalarını tamamlama-  teçhizat, yarı iletkenler ve elektronik ile
               yönetsel
                                         larından sonra iş süreçlerini yazılım şir-  gıda ve içecek ürünleri sektörlerinden
               yetkinliklerin            ketleri aracılığı ile elektronik ortamlara   geleceği tahmin ediliyor.
               geliştirilmesi,           taşıyarak süreçlerini dijitalleştirdiler.  İhracatın 135 milyar dolardan 338 mil-
               bilgi ve iletişim         Çoğunlukla üretim alanında faaliyet   yar dolara ulaşacağı, ihracatta yüksek
               teknolojilerinin          gösteren şirketler üretim hatlarında;   teknolojili sektörlerin payının yüzde 3
                                         toplam kalite, yalın üretim ve kaizen iyi-  seviyesinden yüzde 15 seviyesine çıka-
               sağladığı
                                         leştirme gibi sistemlerinin gereği robo-  cağı, üretim sanayisinde toplam istih-
               imkânlardan               tik sistemler, yapay zeka ve IoT gibi yeni   damın ise 4.4 milyon kişiden 8.3 milyon
               faydalanma,               teknolojiler ile akıllı cihazlardan bilgi   kişiye yükseleceği öngörülüyor.
               e-ticaret ve              aktarım olanağı sayesinde önemli ölçü-  Türkiye Bilişim Derneği (TBD) Genel
                                         de dijital dönüşümü gerçekleştiriyorlar.   Başkanı Rahmi Aktepe’nin dijitalleşme
               e-ihracat
                                         Örneğin; dijitalleşen işletmeler, düzen-  konusundaki; Türkiye’nin Dijital Dönü-
               uygulamalarının           lediği kampanyalarında müşterilerine   şüm Endeksi 2019’da 2.94 iken 2020’de
               kullanımının önem         ölçülebilir veriler sunarak online kanal-  ise 3.06 olarak bildiriliyor.
               taşıdığını                lar aracılığıyla yeni müşteriler kazanıyor.  Bir yükselme kaydedilmiş olsa da 1 ile 5
               anımsatmakta              Yapay zeka, big data (büyük veri), block-  arasında bir puanlamanın yapıldığı de-
                                         hain, bulut bilişim, kurumsal kaynak   ğerlendirmede Türkiye’nin notu ‘orta’
               yarar var.
                                         yönetimi gibi temel teknolojiler, KO-  olarak tanımlanıyor. Dünya sıralamasın-
               Dijital dönüşüme          Bİ’lerin kullanabileceği dijital dönüşüm   da yerimizi yükseltmek için ne yapacağı-
               ayak uyduramayan          teknolojileri olarak görülmekte.   mızı en kısa sürede belirlememiz gere-
               KOBİ’ler,                 Yerel rekabetten küresel pazarlara uza-  kiyor. Bugün için artık teknolojiyi üretme
               kaybedeceklerinin         nan süreç dijital dönüşümle başlıyor.  açısından aynı kabiliyeti oluşturmamız
                                         Dijital dönüşüm, artık Kurumsal Kay-  şarttır. Bilişim sektöründeki iddiamızı
               bilincinde olmalılar.     nak Planlama ( ERP), Müşteri İlişkileri   yükseltmede 4 temel kritik etken; insan
                                         Yönetimi (CRM), büyük veriyi kullanmak   kaynağı, yazılım, donanım ve altyapıdır.
                                         ve analiz etmek, Nesnelerin İnterneti (   Dijital Türkiye yolculuğunda öngördüğü-
                                         IoT), imalat sanayinin otomasyon sü-  müz dijital dönüşümlerin milli ve yerli
                                         reçlerine entegrasyonu gibi kavram ve   teknolojiler ile gerçekleştirilmesi temel
                                         uygulamalar, bulut uygulamaları üze-  koşuldur. 2019 yılında yayımlanan ‘Milli
                                         rinde gerçekleştiriliyor.          Teknoloji Hamlesi’ni ‘Eylem’ haline ge-
                                         KOBİ’ler dijital çağdaki gelişmele-  tirmemiz şarttır” sözlerine  katılıyorum.
                                         re ayak uydurmakta zorlanıyor. Oysa   Dijital dönüşüme ayak uyduramayan
                                         KOBİ’ler, dijitalleşmenin kendilerine   KOBİ’ler, kaybedeceklerinin bilincinde
                                         neler katacağını, sonrasında nasıl bir   olmalılar.

               24 KobiEfor .DVÜP
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29