Page 24 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 24
UZMAN
Dijital Dönüşüm ve KOBİ’ler
ünya’da dijitalleşme ile birlikte şirket haline geleceklerinin bilincinde
ekonomi ve rekabet görülme- olmalı.
D diği kadar hızlanmış durumda. KOBİ’ler için üretim süreçlerinde diji-
Dünya Ekonomik Forumu’na göre dijital tal dönüşümün sağlanması, kurumsal
dönüşümün sosyal ve ekonomik açıdan ve yönetsel yetkinliklerin geliştirilmesi,
yaratacağı değerin 10 yıllık dönemde bilgi ve iletişim teknolojilerinin sağladı-
100 trilyon dolar, dijitalleşmenin diğer ğı imkânlardan faydalanma, e-ticaret ve
sektörlerle birlikte toplam net ekono- e-ihracat uygulamalarının kullanımının
Hilmi Develi mik faydasının ise 30 trilyon dolar olaca- önem taşıdığını anımsatmakta yarar var.
hilmideveli@gmail.com ğı tahmin ediliyor. Ek olarak dijitalleşme Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın
ile mevcut işlerin teorik olarak yüzde açıklamış olduğu Dijital Türkiye Yol Ha-
50’sinin otomasyon teknolojileriyle ger- ritası Raporu’na göre, dijital dönüşüm
KOBİ’ler için çekleştirilebileceği öngörülüyor. faaliyetleri ile birlikte önümüzdeki 10
üretim Bilindiği gibi “Dijital dönüşüm”; bilgi tek- yıl içinde katmadeğerin 143 milyar do-
nolojilerinin yoğun kullanımı ile iş süreç- lardan 293 milyar dolara ulaşacağı ön-
süreçlerinde lerinin ve bilgilerin hızlı, para ve zaman görülüyor.
dijital dönüşümün tasarrufu sağlayarak elektronik ortama Bu 150 milyar dolarlık katmadeğer ar-
sağlanması, taşınması olarak tanımlanmakta. tışının yarısından fazlasının ise kimya,
kurumsal ve Şirketlerin büyükçe bölümü de yeniden ilaç, motorlu kara taşıtları, makine ve
yapılandırma çalışmalarını tamamlama- teçhizat, yarı iletkenler ve elektronik ile
yönetsel
larından sonra iş süreçlerini yazılım şir- gıda ve içecek ürünleri sektörlerinden
yetkinliklerin ketleri aracılığı ile elektronik ortamlara geleceği tahmin ediliyor.
geliştirilmesi, taşıyarak süreçlerini dijitalleştirdiler. İhracatın 135 milyar dolardan 338 mil-
bilgi ve iletişim Çoğunlukla üretim alanında faaliyet yar dolara ulaşacağı, ihracatta yüksek
teknolojilerinin gösteren şirketler üretim hatlarında; teknolojili sektörlerin payının yüzde 3
toplam kalite, yalın üretim ve kaizen iyi- seviyesinden yüzde 15 seviyesine çıka-
sağladığı
leştirme gibi sistemlerinin gereği robo- cağı, üretim sanayisinde toplam istih-
imkânlardan tik sistemler, yapay zeka ve IoT gibi yeni damın ise 4.4 milyon kişiden 8.3 milyon
faydalanma, teknolojiler ile akıllı cihazlardan bilgi kişiye yükseleceği öngörülüyor.
e-ticaret ve aktarım olanağı sayesinde önemli ölçü- Türkiye Bilişim Derneği (TBD) Genel
de dijital dönüşümü gerçekleştiriyorlar. Başkanı Rahmi Aktepe’nin dijitalleşme
e-ihracat
Örneğin; dijitalleşen işletmeler, düzen- konusundaki; Türkiye’nin Dijital Dönü-
uygulamalarının lediği kampanyalarında müşterilerine şüm Endeksi 2019’da 2.94 iken 2020’de
kullanımının önem ölçülebilir veriler sunarak online kanal- ise 3.06 olarak bildiriliyor.
taşıdığını lar aracılığıyla yeni müşteriler kazanıyor. Bir yükselme kaydedilmiş olsa da 1 ile 5
anımsatmakta Yapay zeka, big data (büyük veri), block- arasında bir puanlamanın yapıldığı de-
hain, bulut bilişim, kurumsal kaynak ğerlendirmede Türkiye’nin notu ‘orta’
yarar var.
yönetimi gibi temel teknolojiler, KO- olarak tanımlanıyor. Dünya sıralamasın-
Dijital dönüşüme Bİ’lerin kullanabileceği dijital dönüşüm da yerimizi yükseltmek için ne yapacağı-
ayak uyduramayan teknolojileri olarak görülmekte. mızı en kısa sürede belirlememiz gere-
KOBİ’ler, Yerel rekabetten küresel pazarlara uza- kiyor. Bugün için artık teknolojiyi üretme
kaybedeceklerinin nan süreç dijital dönüşümle başlıyor. açısından aynı kabiliyeti oluşturmamız
Dijital dönüşüm, artık Kurumsal Kay- şarttır. Bilişim sektöründeki iddiamızı
bilincinde olmalılar. nak Planlama ( ERP), Müşteri İlişkileri yükseltmede 4 temel kritik etken; insan
Yönetimi (CRM), büyük veriyi kullanmak kaynağı, yazılım, donanım ve altyapıdır.
ve analiz etmek, Nesnelerin İnterneti ( Dijital Türkiye yolculuğunda öngördüğü-
IoT), imalat sanayinin otomasyon sü- müz dijital dönüşümlerin milli ve yerli
reçlerine entegrasyonu gibi kavram ve teknolojiler ile gerçekleştirilmesi temel
uygulamalar, bulut uygulamaları üze- koşuldur. 2019 yılında yayımlanan ‘Milli
rinde gerçekleştiriliyor. Teknoloji Hamlesi’ni ‘Eylem’ haline ge-
KOBİ’ler dijital çağdaki gelişmele- tirmemiz şarttır” sözlerine katılıyorum.
re ayak uydurmakta zorlanıyor. Oysa Dijital dönüşüme ayak uyduramayan
KOBİ’ler, dijitalleşmenin kendilerine KOBİ’ler, kaybedeceklerinin bilincinde
neler katacağını, sonrasında nasıl bir olmalılar.
24 KobiEfor .DVÜP