Page 49 - KobiEfor_Haziran_2019
P. 49
10.9'a yükseldi. Bahç›van flu noktalara de¤indi: 71.8 milyar dolarl›k ihracat gerçeklefltirmifltir. ‹SO
“Toplam faaliyet kar› mutlak büyüklü¤ü ise 2017'de 500’ün ihracat›, yüzde 7 olan Türkiye ve sanayi ihra-
70.6 milyar TL iken 2018'de yüzde 52.7 art›flla 107.8 cat›n›n üzerinde art›fl göstermifltir. Bu performansa
milyar TL seviyesinde gerçekleflmifltir. Faaliyet ba¤l› olarak ‹SO 500’ün Türkiye sanayi ihracat› için-
karlar›ndaki art›fl›n nedeni, sat›fl maliyetlerinin ve deki pay› yüzde 44.5’e yükselmifltir.”
faaliyet giderlerinin net sat›fllara göre daha düflük
h›zda artm›fl olmas›d›r. Önemli bir finansal rasyo Karl›l›k artt›
olarak FAVÖK bazl› sonuçlara bakt›¤›m›zda, sanayi Toplam faaliyet kar› mutlak büyüklü¤ü 2017 y›l›n-
firmalar›n›n y›llar itibar›yla esas ifllerine yo¤unla- da 70.6 milyar TL iken 2018’de yüzde 52.7 art›flla
flarak, FAVÖK büyüklüklerini daha yüksek oranlar- 107.8 milyar TL seviyesinde gerçekleflti. Faaliyet kar-
da art›rmakta olduklar› görülmektedir.” lar›ndaki art›fl, sat›fl maliyetlerinin ve faaliyet gider-
lerinin net sat›fllara göre daha düflük h›zda artm›fl ol-
mas›ndan kaynakland›. Di¤er faaliyetlerden ola¤an
gelir ve karlar 270 milyar TL, di¤er faaliyetlerden
ola¤an gider ve zararlar ise 214.2 milyar TL olarak
gerçekleflti. Bu iki kalem aras›ndaki fark al›nd›¤›nda
55.8 milyar TL’lik üretim faaliyet d›fl› net gelir elde
edildi. Bunun 31.5 milyar TL'sini net kambiyo karlar›
oluflturdu. Kalan 24.3 milyar TL ise faiz, ifltirak, te-
mettü gelirleri gibi pek çok kalemi içerdi. Erdal Bah-
ç›van, “Alt kalemler olarak kambiyo karlar› 231.5
milyar TL, kambiyo zararlar› ise 200 milyar TL ol-
‹hracat› otomotiv s›rtlad› mufltur. Di¤er faaliyetlerden ola¤an gelir ve karlar ile
Araflt›rmaya göre ‹SO 500'ün ihracat› 2018'de yüz- gider ve zararlar aras›ndaki fark al›nd›¤›nda 55.8 mil-
de 11.3 art›flla 71.8 milyar dolar oldu. Böylece ‹SO yar TL'lik üretim faaliyet d›fl› net gelir elde edildi¤i
500'ün ihracat art›fl oran›, yüzde 7 olan Türkiye ve görülmektedir. Bu rakam›n 31.5 milyar TL'sini net
sanayi ihracat› art›fl oran›n›n üzerinde artt›. Bu per- kambiyo karlar› olufltururken kalan 24.3 milyar TL'si
formansa ba¤l› olarak ‹SO 500'ün Türkiye sanayi ih- faiz, ifltirak, temettü gelirleri gibi pek çok kalemi
racat› içindeki pay› da yüzde 44.5'e yükseldi. içermektedir. Burada bir aç›klama yapma gere¤i du-
Bahç›van, 30 y›l önce 398 olan ihracatç› flirket sa- yuyorum. Verdi¤imiz rakamlar kümülatif büyüklük-
y›s›n›n bugün 464'e yükseldi¤ini söyledi. ler olup firmalar aras›nda sektör farkl›l›klar›ndan
Geçen y›l ‹SO 500 aras›nda en fazla ihracat yapan dolay› ayr›flmalar söz konusudur. Baz› firmalar çok
ilk üç kurulufl s›ras›yla 5.7 milyar dolarla Ford Oto- yüksek kambiyo kar› yazarken baz›lar› ise çok yüksek
motiv Sanayi A.fi., 4.3 milyar dolarla Toyota ve 3.4 kambiyo zararlar› ile karfl› karfl›ya kalm›flt›r” dedi.
milyar dolarla Oyak-Renault oldu. Önceki iki y›lda ol-
du¤u gibi 2018'de de en fazla ihracat yapan ilk üç ku- Kar›n tamam› finansmana gitti
rulufl otomotiv sektörü firmalar›ndan olufltu. ‹lk 10 Bahç›van, sanayi firmalar›n›n 2018 y›l›nda elde et-
aras›nda 3 milyar 70 milyon dolarla Tofafl dördüncü, tikleri kar›n nerdeyse tamam›n› finansman giderleri-
2 milyar 470 milyon dolarla Tüprafl beflinci, 2 milyar ne ay›rd›¤›n› söyledi. Bahç›van, 2018'de ‹SO 500'ün fi-
58 milyon dolarla Arçelik alt›nc›, bir milyar 994 mil- nansman giderlerinin faaliyet kar› içindeki pay›n›n
yon dolarla Hyundai Assan yedinci s›rada yer ald›.Se- yüzde 49.8'den 88.9'a yükseldi¤ini belirterek, ‹SO
kizinci ve dokuzuncu flirketlerin ismi aç›klanmazken 500'de borç pay›n›n artmas›n›n önemli bir nedeninin
önceki y›l 12. s›rada bulunan ‹çdafl Çelik, geçen y›l bir döviz kurlar›ndaki yükselifller oldu¤unu kaydetti.
milyar 176 milyon dolar ihracatla 10. basama¤a yük- Bahç›van, sanayi kurulufllar›n›n döviz cinsi borçlar›-
seldi. Bahç›van, flu bilgileri verdi: “2018, ihracat aç›- n›n TL karfl›l›klar›n›n döviz kurlar›ndaki art›fllar ne-
s›ndan oldukça farkl› bir y›l olmufltur. Öncelikle 2018 deniyle fliflmesinin de borçlar›n pay›n› art›rd›¤›n› ak-
y›l›n›n ikinci çeyre¤inden itibaren küresel ticarette tard›: “Net bir kullan›m olmasa dahi borç kalemi
artan korumac›l›k önlemleri ile ihracatta rekabet yükselmektedir. 2018 y›l›nda döviz kurlar›ndaki art›-
artm›flt›r. Di¤er taraftan Türkiye’de y›l›n ikinci yar›- fl›n bu etkisi çok daha fazla hissedildi." ‹SO 500'de fa-
s›nda yaflanan geliflmeler ve iç pazardaki sert daral- aliyetlerin finansman›nda 2017 y›l›nda yüzde 62.9'a
ma sonras› kurulufllar ihracata yönelmifltir. Türk fir- kadar yükselen borçlar›n pay›, 2018 y›l›nda 4.1 puan
malar› küresel ticarette rekabetin artt›¤› bir dönem- daha artarak yüzde 67'ye yükseldi. Geçen y›la göre
de ihracata daha fazla a¤›rl›k vermifltir. Bu ba¤lam- art›fl h›z›n› ikiye katlayarak reel olarak büyüme e¤ili-
da ‹SO 500’ün ihracat verilerini de¤erlendirdi¤imizde mini sürdüren mali borçlar, yüzde 35.3 art›fl göstere-
2018 y›l›nda ‹SO 500 ihracat›n› yüzde 11.3 art›rm›fl ve rek 242.9 milyar TL'den 328.6 milyar TL'ye yükseldi.
Haziran 2019 KobiEfor 49