Page 65 - KobiEfor_Nisan_2019
P. 65

UZMAN



                                     ‹hracatta Stratejik Pazarlama
                                     Zafiyetimiz


                                             ihinlerde pazarlama ile sa-  ürün ihracat›nda küresel stratejik
                                    Z        t›fl aras›nda müthifl bir    pazarlama faaliyetlerini oluflturma-

                                             kavram kargaflas› yafl›yo-
                                                                        ya çal›flmak yerine, ürün satmak için
                                             ruz. Bu kapsamda ‘pazar-   ellerinde çanta fuarlardan fuarlara
           Haluk Ünald›              lama’ daha itibarl› bir kavram olarak  koflturur durur ve görevlerini yapt›k-
           haluk@paradigmam.com      alg›land›¤›ndan, sat›fl personelinin  lar›n› düflünürler. Bu ayn› zamanda
                                     ço¤unlu¤u kendilerini ‘pazarlama   kendi flirketlerinin menfaatleri için
                                     eleman›’ olarak tan›t›rken, sat›fl yö-  de uygun bir davran›fl olarak görü-
                                     neticileri de ‘pazarlama müdürü’   lür. Unutmayal›m ki; ‘bal tutan, par-
                                     kartviziti tafl›yor.                ma¤›n› yalar’ gibi enteresan bir ata-
                                     Pazarlama; bir mal›n, bir ürünün ve-  sözüne sahip bir ülkeyiz.
           Pazarlama ciddi ve        ya bir hizmetin sat›fl›n› art›rmak  Oysa faaliyetleri aras›nda ihracat
           ayr›nt›l› bir             amac›yla içinde bulunulan piyasan›n  olan kurum, dernek ve birliklerin as-
           planlama faaliyeti,       durumunu ve müflterilerin gereksi-  li görevi; stratejik pazarlama faali-
           sat›fl ise bir             nimini araflt›rma, pazardaki rekabet  yetleridir.
                                     koflullar›n› de¤erlendirme, hedef   Bu faaliyetler, küresel pazar› analiz,
           eylemdir.
                                     kitleye uygun ürün kalitesi ve fiyatla-  rakip ülke ve hedef pazarlar› belirle-
           Askeri tabiri ile
           sat›fl personeli           r› belirleme, sat›fl kanallar›na karar  me, hedef pazar stratejilerini olufl-
                                     verme ve uygun reklam ve promos-   turma ve elde edilen bulgular› üyele-
           ‘cephede savaflan
                                     yon faaliyetlerini oluflturur.      rine, üyelerinin anlayabilece¤i ve
           savaflç›lar’ iken,
                                     Sat›fl personelinin görevi ise; flirket-  tepki verebilece¤i sadelikte aktar-
           pazarlama                 te haz›rlanan ürünü veya hizmeti,  makt›r. Bu faaliyetler ciddi bir küre-
           personeli ‘kurmay         kendilerine tan›mlanan bölgede,    sel stratejik pazarlama bilgisi gerek-
           karargah›d›r’.            kendilerine verilen fiyat listesi ve  tirir.
           Zay›f bir ‘kurmay         kampanya koflullar›yla, kendilerine  Ülke olarak ihracata yönelik ‘strate-
           karargah›’ ile            tarif edilen müflteri adaylar›nda sa-  jik pazarlama’ faaliyetlerimiz eksik
           ‘savafl› kazanmak’         t›n alma iste¤i oluflturarak, kendile-  ve hatta baz› sektörlerde hiç olmad›-
           imkans›zd›r.              rine verilen hedefi tutturmakt›r.  ¤›ndan veya sahip olunan bilgi uygun
                                     Pazarlama bölümü ürünü sat›labilir  flekilde üyeler ile paylafl›lmad›¤›n-
                                     hale getirmeye çal›fl›rken, sat›fl bö-  dan ihracat yapmaya çal›flan flirket
                                     lümü ürünü satmaya çal›fl›r.        yöneticilerimiz de ellerinde çanta ve
                                     Pazarlama faaliyeti ciddi bir bilgi bi-  panik içinde bu ülkeden o ülkeye
                                     rikimi de gerektirirken, sat›fl faaliye-  koflturup dururlar.
                                     ti öncelikli olarak bireysel beceri ge-  Haz›rlanan sektör raporlar›na da al-
                                     rektirir.                          d›rmay›n çünkü onlar›n ço¤u ihra-
                                     fiirketlerimiz pazarlama ile ilgili bil-  catç›lar›n ihtiyac› olmayan bilgiler ile
                                     gi birikimine ulaflmak ve kullanmak  zaman› geçmifl verilerden olufluyor
                                     yerine daha h›zl› sonuç alabilecekle-  ve zaten kimse de okumuyor.
                                     rini düflündüklerinden sat›fl kadrola-  K›saca; pazarlama ciddi ve ayr›nt›l›
                                     r›na yöneliyor ve onlar› güçlendir-  bir planlama faaliyeti, sat›fl ise bir
                                     meye çal›flarak hata yap›yorlar.    eylemdir. Askeri tabiri ile sat›fl per-
                                     Ayn› ‘ölümcül hata’ ihracat faaliyet-  soneli ‘cephede savaflan savaflç›lar’
                                     lerimizde de görülür. ‹hracattan so-  iken, pazarlama personeli ‘kurmay
                                     rumlu kurum, dernek ve birlikleri-  karargah›d›r’. Zay›f bir ‘kurmay ka-
                                     mizin yöneticileri de, flirketlerinden  rargah›’ ile ‘savafl› kazanmak’ im-
                                     gelen refleksle, sorumlu olduklar›  kans›zd›r.
                                                                                       Nisan 2019 KobiEfor 65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70