Page 35 - KobiEfor_Mayis_2018
P. 35
Ancak içinde yaflad›¤›m›z zamanlarda bunlar›n her Gazeteci Ayçe Bükülme-
zaman paralel geliflti¤ini söyleyemeyiz. Halbuki bu yen, toplumsal cinsiyet
de¤erlerin ancak birlikte geliflmesi halinde kad›n ve eflitli¤inin BM önderli¤inde
genelde tüm insanl›k ilerleyebilir. Teknoloji, kad›n- ele al›nan ve sürdürülebilir
lar›n tüm toplumsal sektörlere kat›l›m› noktas›nda kalk›nma için gereklili¤i ka-
büyük önem tafl›yor. Araflt›rmalar, özellikle gelifl- bul edilmifl bir kavram oldu-
mekte olan ülkelerde erkeklerin internet ulafl›m ve ¤unu hat›rlatarak, “Dolay›-
kullan›m›nda kad›nlardan daha avantajl› durumda s›yla Toplumsal Cinsiyet
olduklar›n› göstermektedir. Bu durum kad›n› hem Ayçe Bükülmeyen Eflitli¤i kavram› sadece hak
erkeklere hem de geliflmifl ülkelerdeki hemcinsleri- ve adalet temelli de¤il, eko-
ne nazaran dezavantajl› duruma düflürmektedir.” nomik anlamda da ilerleme ve refah sa¤layacak
bir kavram. Toplumsal cinsiyet kavramlar›n›n do-
Toplumsal Cinsiyet Eflitli¤i ¤ufltan de¤il, sonradan ö¤renilen flekillenen kav-
Perspetifinden Sanat ve ‹letiflim ramlar oldu¤u düflünülürse bunlar› k›rmak ve ye-
Oturumu niden flekillendirmek için de bilinçli bir çaba ge-
Belçika Parlamentosu Üyesi Özlem Özen, Avru- rekti¤i muhakkak. Kuflkusuz bu konudaki en güç-
pa’da, kad›nlar›n yüzde 25’in- lü araçlardan biri medya” dedi.
den az›n›n yeni teknoloji flir-
ketlerini tercih etti¤ini, bu 2. KADIN OTURUMU
oran›n yönetim pozisyonlar›
için yüzde 11’e düfltü¤ünü
aktard›. Özen, konuflmas›nda
flu noktalara de¤indi: “An-
cak, dijital ekonomideki ka-
Özlem Özen d›nlar›n varl›¤›n› art›rmak,
küresel ekonominin uzun va-
Soldan sa¤a; Müjgan Suver, Mine Yücesoy, Gülin Yücel,
deli büyümesini ve sürdürülebilirli¤ini sa¤lamak
Deniz Duygu, fiebnem Gürler Oakman.
için flartt›r. Kad›nlar›n B‹T kullan›m›, kad›nlar ve
erkekler aras›ndaki eflitlik ve eflitlik için mücadele- “Teknoloji-Dijital Dönüflüm Eflitlik
ye öncülük edecek bir devrimdir.” Sa¤lar m›?”
Yeni iletiflim araçlar›n›n kad›nlar›n iflgal etmesi Moderatörlü¤ünü Müjgan Suver’in yürüttü¤ü
gereken sanal bir kamusal alan yaratt›¤›n›n alt›n› “Teknoloji-Dijital Dönüflüm Eflitlik Sa¤lar m›?”
çizen Özen, flu önerilerde bulundu: “Uyan›k olmal›- oturumuna kat›lan Turkishwin Direktörü Mine Yü-
lar ve erkeklerin a¤› tekeline almas›na izin verme- cesoy, kad›nlar›n dijital becerilerinin erkekler ka-
meliler, ancak haklar›n› savunmal› ve gerçek dün- dar geliflmifl olmad›¤›n› bunun iki nedene ba¤l› ol-
yadaki daha eflitlikçi bir toplum yaratmak için onu du¤unu söyledi. Kad›nlar›n teknolojiyi çok yarat›c›
kullanmal›d›rlar.” bulmad›¤›n› ve teknoloji alan›nda kariyer görmedi-
Ressam Su Yücel ise tek- ¤ini belirten Yücesoy, Turkishwin’de rol model ka-
nolojinin ayn› zamanda yara- d›nlar› biraraya getirdiklerini ve ilham al›nacak ör-
t›c›l›¤›, elle beyin aras›ndaki nek modeller oluflturduklar›n› kaydetti.
iliflkiyi kopard›¤›n›, yok etti¤i- Sustineo SDK Kurucu Orta¤› Gülin Yücel, dijital-
ni belirterek bir örnek verdi: leflmeyi sadece teknolojik ve ekonomik konu olarak
“Milas Hal›s›’na yönelik bir ele almamak gerekti¤ini bunu ayn› zamanda sosyal
belgesel çekerken flu dikkati- ve fiziksel bir olgu olarak görmek gerekti¤ini sa-
mi çekti. 80 yafl›ndaki kad›n vundu: “Dijitalleflme yanl›fllar› katlayarak devam
Su Yücel iyi hal› dokuyor ama ondan ettirebilir. Kad›nlar olarak bu konuyu daha iyi anla-
sonraki jenerasyon hal› doku- mam›z gerekiyor. Bugün teknoloji sektöründe ka-
mak istemiyor. Telefonla oynuyor. Makine hal›lar› d›n programc›lar›n oran› yüzde 10. Örne¤in; Avru-
ile ihtiyaçlar karfl›lan›yor. Teknolojinin yarat›c›l›¤› pa’da IT alan›nda 1000 kad›n mezun veriliyor sade-
engelledi¤ini görüyoruz. Bir köyde gelir ve gelene- ce 6 kad›n sektörde kalarak çal›fl›yor. Kad›nlar bu
¤in yok oldu¤unu görüyoruz. Marka, marka dedik mesleklerin etraf›nda az bulunuyor. Dolay›s›yla or-
ama olan markay› da ifllevsel hale getiremedik. Mi- tada olan ürünlerin erkek düflünme sistemiyle bü-
las Hal›’s› buna örnektir.” Yücel, teknolojiyi 5 duyu tün olmas› flafl›rt›c› de¤il.”
ile bilefltirerek yarat›c›l›¤›n b›rak›lmamas› gerekti- Arya Women Investment Platform Genel Sek-
¤ini savundu. reteri Deniz Duygu, dijital dönüflümde kad›nlar›n
May›s 2018 KobiEfor 35