Page 35 - KobiEfor_Mayis_2018
P. 35

Ancak içinde yaflad›¤›m›z zamanlarda bunlar›n her                      Gazeteci Ayçe Bükülme-
           zaman paralel geliflti¤ini söyleyemeyiz. Halbuki bu                 yen,    toplumsal cinsiyet
           de¤erlerin ancak birlikte geliflmesi halinde kad›n ve               eflitli¤inin BM önderli¤inde
           genelde tüm insanl›k ilerleyebilir. Teknoloji, kad›n-              ele al›nan ve sürdürülebilir
           lar›n tüm toplumsal sektörlere kat›l›m› noktas›nda                 kalk›nma için gereklili¤i ka-
           büyük önem tafl›yor. Araflt›rmalar, özellikle gelifl-                 bul edilmifl bir kavram oldu-
           mekte olan ülkelerde erkeklerin internet ulafl›m ve                 ¤unu hat›rlatarak, “Dolay›-
           kullan›m›nda kad›nlardan daha avantajl› durumda                    s›yla Toplumsal Cinsiyet
           olduklar›n› göstermektedir. Bu durum kad›n› hem   Ayçe Bükülmeyen  Eflitli¤i kavram› sadece hak
           erkeklere hem de geliflmifl ülkelerdeki hemcinsleri-                 ve adalet temelli de¤il, eko-
           ne nazaran dezavantajl› duruma düflürmektedir.”  nomik anlamda da ilerleme ve refah sa¤layacak
                                                           bir kavram. Toplumsal cinsiyet kavramlar›n›n do-
             Toplumsal Cinsiyet Eflitli¤i                   ¤ufltan de¤il, sonradan ö¤renilen flekillenen kav-
             Perspetifinden Sanat ve ‹letiflim              ramlar oldu¤u düflünülürse bunlar› k›rmak ve ye-
             Oturumu                                       niden flekillendirmek için de bilinçli bir çaba ge-
             Belçika Parlamentosu Üyesi Özlem Özen, Avru-  rekti¤i muhakkak. Kuflkusuz bu konudaki en güç-
                              pa’da, kad›nlar›n yüzde 25’in-  lü araçlardan biri medya” dedi.
                              den az›n›n yeni teknoloji flir-
                              ketlerini tercih etti¤ini, bu  2. KADIN OTURUMU
                              oran›n yönetim pozisyonlar›
                              için yüzde 11’e düfltü¤ünü
                              aktard›. Özen, konuflmas›nda
                              flu noktalara de¤indi: “An-
                              cak, dijital ekonomideki ka-
               Özlem Özen     d›nlar›n varl›¤›n› art›rmak,
                              küresel ekonominin uzun va-
                                                             Soldan sa¤a; Müjgan Suver, Mine Yücesoy, Gülin Yücel,
           deli büyümesini ve sürdürülebilirli¤ini sa¤lamak
                                                                   Deniz Duygu, fiebnem Gürler Oakman.
           için flartt›r. Kad›nlar›n B‹T kullan›m›, kad›nlar ve
           erkekler aras›ndaki eflitlik ve eflitlik için mücadele-  “Teknoloji-Dijital Dönüflüm Eflitlik
           ye öncülük edecek bir devrimdir.”                 Sa¤lar m›?”
             Yeni iletiflim araçlar›n›n kad›nlar›n iflgal etmesi  Moderatörlü¤ünü Müjgan Suver’in yürüttü¤ü
           gereken sanal bir kamusal alan yaratt›¤›n›n alt›n›  “Teknoloji-Dijital Dönüflüm Eflitlik Sa¤lar m›?”
           çizen Özen, flu önerilerde bulundu: “Uyan›k olmal›-  oturumuna kat›lan Turkishwin Direktörü Mine Yü-
           lar ve erkeklerin a¤› tekeline almas›na izin verme-  cesoy, kad›nlar›n dijital becerilerinin erkekler ka-
           meliler, ancak haklar›n› savunmal› ve gerçek dün-  dar geliflmifl olmad›¤›n› bunun iki nedene ba¤l› ol-
           yadaki daha eflitlikçi bir toplum yaratmak için onu  du¤unu söyledi. Kad›nlar›n teknolojiyi çok yarat›c›
           kullanmal›d›rlar.”                              bulmad›¤›n› ve teknoloji alan›nda kariyer görmedi-
                                Ressam Su Yücel ise tek-   ¤ini belirten Yücesoy, Turkishwin’de rol model ka-
                              nolojinin ayn› zamanda yara-  d›nlar› biraraya getirdiklerini ve ilham al›nacak ör-
                              t›c›l›¤›, elle beyin aras›ndaki  nek modeller oluflturduklar›n› kaydetti.
                              iliflkiyi kopard›¤›n›, yok etti¤i-  Sustineo SDK Kurucu Orta¤› Gülin Yücel, dijital-
                              ni belirterek bir örnek verdi:  leflmeyi sadece teknolojik ve ekonomik konu olarak
                              “Milas Hal›s›’na yönelik bir  ele almamak gerekti¤ini bunu ayn› zamanda sosyal
                              belgesel çekerken flu dikkati-  ve fiziksel bir olgu olarak görmek gerekti¤ini sa-
                              mi çekti. 80 yafl›ndaki kad›n  vundu: “Dijitalleflme yanl›fllar› katlayarak devam
                Su Yücel      iyi hal› dokuyor ama ondan   ettirebilir. Kad›nlar olarak bu konuyu daha iyi anla-
                              sonraki jenerasyon hal› doku-  mam›z gerekiyor. Bugün teknoloji sektöründe ka-
           mak istemiyor. Telefonla oynuyor. Makine hal›lar›  d›n programc›lar›n oran› yüzde 10. Örne¤in; Avru-
           ile ihtiyaçlar karfl›lan›yor. Teknolojinin yarat›c›l›¤›  pa’da IT alan›nda 1000 kad›n mezun veriliyor sade-
           engelledi¤ini görüyoruz. Bir köyde gelir ve gelene-  ce 6 kad›n sektörde kalarak çal›fl›yor. Kad›nlar bu
           ¤in yok oldu¤unu görüyoruz. Marka, marka dedik  mesleklerin etraf›nda az bulunuyor. Dolay›s›yla or-
           ama olan markay› da ifllevsel hale getiremedik. Mi-  tada olan ürünlerin erkek düflünme sistemiyle bü-
           las Hal›’s› buna örnektir.” Yücel, teknolojiyi 5 duyu  tün olmas› flafl›rt›c› de¤il.”
           ile bilefltirerek yarat›c›l›¤›n b›rak›lmamas› gerekti-  Arya Women Investment Platform Genel Sek-
           ¤ini savundu.                                   reteri Deniz Duygu,  dijital dönüflümde kad›nlar›n
                                                                                       May›s 2018 KobiEfor 35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40