Page 30 - KobiEfor_Subat_2018
P. 30
UZMAN
Dünden Bugüne “ Yerli ve Milli Üretim”
H ükümetimiz’in “Yerli ürün, tek- özel teflebbüsün ilk Mekanize Döküm
noloji seferberli¤i”ni önemsi-
Fabrikas›’n› kurar.
yor ve destekliyorum.
Baysal’›n çok zor flartlarda kurdu¤u bu
Cumhuriyet döneminde “Milli fabrika üretime geçer geçmez Avrupal›
ve Yerli Üretim” ba¤lam›nda sanayide fiirketler (6 büyük üretici Zürih’te bir kar-
ulafl›mda yak›lan çoban ateflini gururla tel oluflturmufllard›r) Türkiye’nin bu çiçe-
an›yor, emekleri geçenlere flükranlar›m› ¤i burnunda kuruluflunu bat›rmaya çal›-
sunuyorum. fl›rlar ve Türkiye’ye yapt›klar› ihracata
Hilmi Develi “Kimler mi? Hangi ürünler mi?” derseniz yüzde 40 indirim uygulamaya bafllarlar.
hat›rlayabildiklerimden bir k›sm› flunlar: ‹zzet Baysal, her zaman oldu¤u gibi azmi,
hilmideveli@gmail.com Nuri Demira¤ cesareti, çal›flkanl›¤› ve sabr› ile baz› ge-
Seri üretim olarak 1936’da ilk Türk uça¤›- celer fabrikada yatarak da olsa bu iflin de
n› yapt›. üstesinden gelmifltir.
Ankara’n›n do¤usuna ilk demiryolunu Hatta 1970’li y›llarda Avusturya, Almanya,
yapt›. Yunanistan ve Arap ülkelerine ihracata
‹lk yerli paraflütü yapt›. bafllam›flt›r.
1922’de ilk Türk sigara ka¤›d›n› üretti. Kendi uça¤›n› kendin yap
‹fl Bankas› “Memleketin milli bir savafl endüstrisi
Cumhuriyet döneminin ilk milli bankas› kurmas› zorunlulu¤u” gerekçesi ile
26 A¤ustos 1924’te Atatürk’ün direktifi ile 1973’te bafllat›lan kampanya 1974 K›br›s
kurulan Türkiye ‹fl Bankas›’d›r. Bar›fl Harekat›’n›n ard›ndan ABD’nin, Tür-
Son y›llardaki Türkiye Halk Bankas› kiye’ye askeri malzeme gönderilmesini
1938’de esnaf ve sanatkara destek olmak durdurmas›ndan sonra toplumsal bir se-
geliflmeleri için Atatürk’ün direktifiyle kuruldu. ferberli¤e dönüflmüfltür.
olumlu bulmakla Gümüfl Motor Askeri Cip
Pancar Motor, Türkiye’nin ilk yüzde 100 1988 y›l›nda, Y›ld›z Teknik Üniversitesi ile
birlikte yerli ve yerli motor fabrikas›. Türk Silahl› Kuvvetleri’nin ortak “Tuzla
milli üretimin Rahmetli Prof.Dr. Necmettin Erbakan’›n 1013” ismi ve “T” logosuyla Türk Patent
önderli¤inde Türkiye’nin dizel motor ihti- Enstitüsü’nden marka tescilleri al›nan
öncelikle Ar-Ge yac›n› karfl›lamak için 1956 y›l›nda devlet proje ile yüzde yüz yerli her türlü ihtiyaca
faaliyetlerinin taraf›ndan kuruldu. ‹lk kuruldu¤unda ad› yönelik binlerce askeri cipler üreten Tuz-
“Gümüfl Motor”du, 1965 y›l›nda Pancar la Jeep Fabrikas›’n›n üretimi 2006’da dur-
etkin bir flekilde
Motor olarak isim de¤ifltirdi. K›sa zaman- duruldu.
yürütülmesinden, da marka oldu. Son 10 y›lda yerli ve milli ürünlerimiz
Ar-Ge ve inovasyon Y›llar y›l› Anadolu’nun her köflesinde çift- ‹lk milli savafl gemimiz HEYBEL‹ ADA
çinin sa¤ kolu oldu; tarlalar› sulad›, küçük ikinci gemimiz BÜYÜK ADA (hayalet gemi)
sonucu elde edilen traktörlere güç verdi, jeneratörleri çal›fl- adl› gemilerdir.
ürünlerin t›rd›. Anadolu da ‘pat pat’ diye adland›r›lan Türkiye’nin ilk yerli tasar›m tanksavar fü-
pikap gibi römorklar›n üzerine var›ncaya zesi UMTAS’d›r.
ticarileflmesine kadar her anlamda tar›m›na, sanayisine Türkiye de üretilen may›na karfl› dayan›k-
destek olunabilmesi hizmet etti. l› arac›m›z K‹RP‹’dir.
Denizcilikte küçük tekneleri çal›flt›rd›. BORA-12 ilk milli keskin niflanc› silah›.
için mutlaka bu yerli Pancar Motor tam 56 y›l faaliyet gösterdi. MPT-76 ilk milli piyade tüfe¤i.
ve milli ürünlerin Türkiye’nin ilk yerli ve milli otomobili: ‹lk milli insans›z hava arac›m›z ANKA’d›r.
DEVR‹M ‹lk askeri uydumuzun ad› GÖKTÜRK-2’dir.
tercih edilmesinden Tüm ülkede ise üniversitesinden, bas›n›- ‹lk yerli tramvay›n ismi Bursa’da seri üre-
geçti¤ini unutmam›z na, bir avuç sanayicisinden, politikac›s›na, time geçen ve test sürüflleri yap›lan ‹PEK-
sesini duyurabilen herkes Türkiye’de ne BÖCE⁄‹’dir.
gerekiyor.
otomobil, ne de motor yap›labilece¤ine ‹lk temel e¤itim uça¤›m›z HÜRKUfi’tur.
inan›yor, özel sohbetlerde, röportajlarda, ‹lk sald›r› helikopterimiz T-129 ATAK’t›r.
hatta film gösterili konferanslarda bu gö- Dünya’da tek z›rhl› ve yüzebilen dozer
rüfl vurgulan›yordu. Türk yap›m› AZM‹M’dir.
Fakat bu inan›lmaz fley gerçeklefliyor ve ‹stanbul Bo¤az› için Türk mühendisleri ta-
29 Ekim 1961 sabah› Türkiye’de yap›lan raf›ndan infla edilen acil durum müdahale
bir otomobil, kaportas› pürüzsüz olmasa gemisi NENE HATUN’dur.
da kendi tekerlekleri üzerinde ve yine Do¤algaz ve petrol aramalar› için kullan›-
Türkiye’de yap›lan kendi motorunun gü- lacak olan Türkiye’nin ilk sismik arama
cüyle Büyük Millet Meclisi binas›n›n önü- gemisi Barbaros Hayreddin Pafla’d›r.
ne götürülerek Cumhurbaflkan› Cemal Son y›llardaki geliflmeleri olumlu bul-
Gürsel’e sunulabiliyor, bir ikincisi Pafla’y› makla birlikte yerli ve milli üretimin önce-
An›tkabir’e götürüyor, sonra da Hipod- likle Ar-Ge faaliyetlerinin etkin bir flekilde
rom’daki geçit resmine kat›l›yor. yürütülmesinden, Ar-Ge ve inovasyon so-
‹zzet Baysal nucu elde edilen ürünlerin ticarileflmesi-
Temper dökümden imal edilen boru ekle- ne destek olunabilmesi için mutlaka bu
me parçalar›n›n Türkiye’de imali için ça- yerli ve milli ürünlerin tercih edilmesin-
l›flmalar yapar ve neticede 1950 y›l›nda den geçti¤ini unutmam›z gerekiyor.
30 KobiEfor fiubat 2018