Page 30 - KobiEfor_Subat_2018
P. 30

UZMAN



                                   Dünden Bugüne “ Yerli ve Milli Üretim”

                                  H        ükümetimiz’in “Yerli ürün, tek-  özel teflebbüsün ilk Mekanize Döküm
                                           noloji seferberli¤i”ni önemsi-
                                                                      Fabrikas›’n› kurar.
                                           yor ve destekliyorum.
                                                                      Baysal’›n çok zor flartlarda kurdu¤u bu
                                           Cumhuriyet döneminde “Milli  fabrika üretime geçer geçmez Avrupal›
                                   ve Yerli Üretim” ba¤lam›nda sanayide  fiirketler (6 büyük üretici Zürih’te bir kar-
                                   ulafl›mda yak›lan çoban ateflini gururla  tel oluflturmufllard›r) Türkiye’nin bu çiçe-
                                   an›yor, emekleri geçenlere flükranlar›m›  ¤i burnunda kuruluflunu bat›rmaya çal›-
                                   sunuyorum.                         fl›rlar ve Türkiye’ye yapt›klar› ihracata
          Hilmi Develi             “Kimler mi? Hangi ürünler mi?” derseniz  yüzde 40 indirim uygulamaya bafllarlar.
                                   hat›rlayabildiklerimden bir k›sm› flunlar:     ‹zzet Baysal, her zaman oldu¤u gibi azmi,
          hilmideveli@gmail.com    Nuri Demira¤                       cesareti, çal›flkanl›¤› ve sabr› ile baz› ge-
                                   Seri üretim olarak 1936’da ilk Türk uça¤›-  celer fabrikada yatarak da olsa bu iflin de
                                   n› yapt›.                          üstesinden gelmifltir.
                                   Ankara’n›n do¤usuna ilk demiryolunu  Hatta 1970’li y›llarda Avusturya, Almanya,
                                   yapt›.                             Yunanistan ve Arap ülkelerine ihracata
                                   ‹lk yerli paraflütü yapt›.          bafllam›flt›r.
                                   1922’de ilk Türk sigara ka¤›d›n› üretti.  Kendi uça¤›n› kendin yap
                                   ‹fl Bankas›                         “Memleketin milli bir savafl endüstrisi
                                   Cumhuriyet döneminin ilk milli bankas›  kurmas› zorunlulu¤u” gerekçesi ile
                                   26 A¤ustos 1924’te Atatürk’ün direktifi ile  1973’te bafllat›lan kampanya 1974 K›br›s
                                   kurulan Türkiye ‹fl Bankas›’d›r.    Bar›fl Harekat›’n›n ard›ndan ABD’nin, Tür-
          Son y›llardaki           Türkiye Halk Bankas›               kiye’ye askeri malzeme gönderilmesini
                                   1938’de esnaf ve sanatkara destek olmak  durdurmas›ndan sonra toplumsal bir se-
          geliflmeleri              için Atatürk’ün direktifiyle kuruldu.  ferberli¤e dönüflmüfltür.
          olumlu bulmakla          Gümüfl Motor                        Askeri Cip
                                   Pancar Motor, Türkiye’nin ilk yüzde 100  1988 y›l›nda, Y›ld›z Teknik Üniversitesi ile
          birlikte yerli ve        yerli motor fabrikas›.             Türk Silahl› Kuvvetleri’nin ortak “Tuzla
          milli üretimin           Rahmetli Prof.Dr. Necmettin Erbakan’›n  1013” ismi ve “T” logosuyla Türk Patent
                                   önderli¤inde Türkiye’nin dizel motor ihti-  Enstitüsü’nden marka tescilleri al›nan
          öncelikle Ar-Ge          yac›n› karfl›lamak için 1956 y›l›nda devlet  proje ile yüzde yüz yerli her türlü ihtiyaca
          faaliyetlerinin          taraf›ndan kuruldu. ‹lk kuruldu¤unda ad›  yönelik binlerce askeri cipler üreten Tuz-
                                   “Gümüfl Motor”du, 1965 y›l›nda Pancar  la Jeep Fabrikas›’n›n üretimi 2006’da dur-
          etkin bir flekilde
                                   Motor olarak isim de¤ifltirdi. K›sa zaman-  duruldu.
          yürütülmesinden,         da marka oldu.                     Son 10 y›lda yerli ve milli ürünlerimiz
          Ar-Ge ve inovasyon       Y›llar y›l› Anadolu’nun her köflesinde çift-  ‹lk milli savafl gemimiz HEYBEL‹ ADA
                                   çinin sa¤ kolu oldu; tarlalar› sulad›, küçük  ikinci gemimiz BÜYÜK ADA (hayalet gemi)
          sonucu elde edilen       traktörlere güç verdi, jeneratörleri çal›fl-  adl› gemilerdir.
          ürünlerin                t›rd›. Anadolu da ‘pat pat’ diye adland›r›lan  Türkiye’nin ilk yerli tasar›m tanksavar fü-
                                   pikap gibi römorklar›n üzerine var›ncaya  zesi UMTAS’d›r.
          ticarileflmesine          kadar her anlamda tar›m›na, sanayisine  Türkiye de üretilen may›na karfl› dayan›k-
          destek olunabilmesi      hizmet etti.                       l› arac›m›z K‹RP‹’dir.
                                   Denizcilikte küçük tekneleri çal›flt›rd›.  BORA-12 ilk milli keskin niflanc› silah›.
          için mutlaka bu yerli    Pancar Motor tam 56 y›l faaliyet gösterdi.  MPT-76 ilk milli piyade tüfe¤i.
          ve milli ürünlerin       Türkiye’nin ilk yerli ve milli otomobili:  ‹lk milli insans›z hava arac›m›z ANKA’d›r.
                                   DEVR‹M                             ‹lk askeri uydumuzun ad› GÖKTÜRK-2’dir.
          tercih edilmesinden      Tüm ülkede ise üniversitesinden, bas›n›-  ‹lk yerli tramvay›n ismi Bursa’da seri üre-
          geçti¤ini unutmam›z      na, bir avuç sanayicisinden, politikac›s›na,  time geçen ve test sürüflleri yap›lan ‹PEK-
                                   sesini duyurabilen herkes Türkiye’de ne  BÖCE⁄‹’dir.
          gerekiyor.
                                   otomobil, ne de motor yap›labilece¤ine  ‹lk temel e¤itim uça¤›m›z HÜRKUfi’tur.
                                   inan›yor, özel sohbetlerde, röportajlarda,  ‹lk sald›r› helikopterimiz T-129 ATAK’t›r.
                                   hatta film gösterili konferanslarda bu gö-  Dünya’da tek z›rhl› ve yüzebilen dozer
                                   rüfl vurgulan›yordu.                Türk yap›m› AZM‹M’dir.
                                   Fakat bu inan›lmaz fley gerçeklefliyor ve  ‹stanbul Bo¤az› için Türk mühendisleri ta-
                                   29 Ekim 1961 sabah› Türkiye’de yap›lan  raf›ndan infla edilen acil durum müdahale
                                   bir otomobil, kaportas› pürüzsüz olmasa  gemisi NENE HATUN’dur.
                                   da kendi tekerlekleri üzerinde ve yine  Do¤algaz ve petrol aramalar› için kullan›-
                                   Türkiye’de yap›lan kendi motorunun gü-  lacak olan Türkiye’nin ilk sismik arama
                                   cüyle Büyük Millet Meclisi binas›n›n önü-  gemisi Barbaros Hayreddin Pafla’d›r.
                                   ne götürülerek Cumhurbaflkan› Cemal  Son y›llardaki geliflmeleri olumlu bul-
                                   Gürsel’e sunulabiliyor, bir ikincisi Pafla’y›  makla birlikte yerli ve milli üretimin önce-
                                   An›tkabir’e götürüyor, sonra da Hipod-  likle Ar-Ge faaliyetlerinin etkin bir flekilde
                                   rom’daki geçit resmine kat›l›yor.  yürütülmesinden, Ar-Ge ve inovasyon so-
                                   ‹zzet Baysal                       nucu elde edilen ürünlerin ticarileflmesi-
                                   Temper dökümden imal edilen boru ekle-  ne destek olunabilmesi için mutlaka bu
                                   me parçalar›n›n Türkiye’de imali için ça-  yerli ve milli ürünlerin tercih edilmesin-
                                   l›flmalar yapar ve neticede 1950 y›l›nda  den geçti¤ini unutmam›z gerekiyor.
          30 KobiEfor fiubat 2018
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35