Page 33 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 33

l KOB‹'lerimizin ihracatta
                                                                             yaflad›¤› sorunlara yönelik
                                                                             olarak acil bir eylem plan›
                                                                             oluflturulmal›d›r.
                                                                               l Ekonomilerin KOB‹ dü-
                                                                             zeyinde yar›flt›klar› bir dö-
                                                                             nemdeyiz. "Önce Küçü¤ü Dü-
                                                                             flün" ilkesi öne ç›kar›lmal›d›r.
                                                                               l Üretim ve ihracatta kat-
                                                                             made¤er odakl› de¤iflim
                                                                             yapmal›y›z. Her ürüne kat-
            e-ihracatta komflu pazarlar›                   made¤er odakl› yaklaflmal›y›z. Üreticinin gerçek
            de¤erlendirecek olursak                       maliyetlerini bilerek do¤ru hareket etmeliyiz.
            durum fludur:                                    l ‹hracat› art›rabilmenin önemli yolu yeni yat›-
            E-Rusya: Dünyan›n en h›zl› büyüyen e-ticaret ül-  r›mlard›r. Burada da yüksek teknolojiye dayal› ve
          kelerinden biridir. 2017’de e-ticaret hacmi 27 mil-
                                                          katmade¤eri yüksek ürünler üretebiliyor olmak
          yar dolara ulaflm›flt›r, 1/3’ü s›n›r ötesidir. Ayl›k  esas. O nedenle her sektörün ihracat birim kilog-
          1000 avro alt›ndaki siparifllerde Gümrük Vergisi ve  ram fiyat› son derece önemli. Ne kadar çok firma
          KDV al›nm›yor.                                  ihracatta kilogram bafl›na de¤eri art›rabilirse ih-
            E-Azerbaycan: Ayl›k 1000 dolar alt›ndaki sipa-  racatta da o kadar baflar›l› olaca¤›z.
          rifllerde Gümrük Vergisi ve KDV al›nmamas›, Azer-
                                                              l Katmade¤eri art›rmak için inovasyon, tasa-
          baycan’a e-ihracat yapmak isteyen ülkeler               r›m, marka ve Ar-Ge önemli.
          için büyük bir f›rsatt›r. Bu nifl pazardaki  Üretim            l Doing Business’›n aç›klad›¤› ino-
          f›rsatlar› de¤erlendirerek iyi kurgu-    ve ihracatta        vasyon endeksinde Türkiye 16 s›ra
          lanm›fl bir e-ticaret sitesiyle Azer-  katmade¤er odakl›        yükseldi.  Kilogram bafl›na 1.3 do-
          baycan pazar›na ad›m atmak                                      lar olan de¤eri befl y›ll›k vizyonda
                                              de¤iflim yapmal›y›z.
          mümkündür.                                                      üç kat›na ç›karmal›y›z.
            E-Gürcistan: Gürcistan’a yap›-   Her ürüne katmade¤er            l Yüksek katmade¤erli üre-
          lan toplam ihracat›n yüzde 17’si   odakl› yaklaflmal›y›z.        timde flirketlerde fark›ndal›k
          Türkiye’ye aittir. Özellikle haz›r    Üreticinin gerçek         yaratmak; motivasyon sa¤la-
          giyim ve moda ürünleri ile tüketim
                                              maliyetlerini bilerek       mak önem tafl›yor.
          mallar› ülkenin en fazla ihtiyaç       do¤ru hareket             l Hükümetin özellikle bu y›l
          duydu¤u ithalat ürünleridir. Bu du-       etmeliyiz.         ihracatç›lara sundu¤u destekler
          rum Gürcistan pazar›na e-ihracat ya-                       önemli. Baflta yeflil pasaport, Ar-Ge
          pacak firmalar için büyük f›rsatlar bar›n-             ve tasar›m merkezine yönelik destekler,
          d›rmaktad›r.
                                                          ihracat desteklerinin 1 milyar TL’den 3 milyar
            E-‹ran: Perakende al›flverifllerinin yüzde 3’ü on-  TL’ye ç›kar›lmas› önemli. Kredi Garanti Fonu’nun
          line olarak gerçekleflmektedir. Nüfusun yüzde    250 milyar TL’lik bütçesinden ihracata pay ayr›l-
          20’sinin Türkçe bilmesi e-ihracat yapacak firmalar  mas›, Eximbank’›n sermayesinin 3.7 milyar TL’den
          için kolayl›k sa¤layacakt›r.                    10 milyar TL’ye ç›kar›lmas› ve ayr›ca al›c› kredile-
            E-Ukrayna: Avrupa’n›n en h›zl› büyüyen pazarla-
                                                          rinde Türkiye’den mal almalar› karfl›l›¤›nda faiz
          r›ndand›r, günlük 150 avro alt›ndaki siparifllerde  deste¤i, e-ticaret sitelerinde toplu üyelikle yüzde
          Gümrük Vergisi ve KDV al›nmamas›, Ukraynal› tü-  80 verilen destek ve fuar teflvikleri bu hareketli-
          keticiler aras›nda s›n›r ötesi online al›flveriflin po-  likte önemli paya sahip.
          pülaritesini h›zla artt›rmaktad›r.
            ‹lgi görür ve destek verilirse Türkiye bölgesinde
          e-ihracat üssü haline gelebilir.
            SONUÇ OLARAK;
            l YEP’in sanayiye, yüksek katmade¤erli üretim
          ve ihracata özel vurgu yapmas› ihracat›m›z aç›s›n-
          dan önem tafl›maktad›r. K›sa vadede olumlu görü-
          nüme ra¤men Türkiye orta ve uzun vadeli bak›fl
          aç›s›yla hareket ederek ekonomide yap›sal dönüflü-
          mü h›zland›racak ad›mlar atmaya devam etmelidir.
                                                                                     Kas›m 2018 KobiEfor 31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38