Page 33 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 33
l KOB‹'lerimizin ihracatta
yaflad›¤› sorunlara yönelik
olarak acil bir eylem plan›
oluflturulmal›d›r.
l Ekonomilerin KOB‹ dü-
zeyinde yar›flt›klar› bir dö-
nemdeyiz. "Önce Küçü¤ü Dü-
flün" ilkesi öne ç›kar›lmal›d›r.
l Üretim ve ihracatta kat-
made¤er odakl› de¤iflim
yapmal›y›z. Her ürüne kat-
e-ihracatta komflu pazarlar› made¤er odakl› yaklaflmal›y›z. Üreticinin gerçek
de¤erlendirecek olursak maliyetlerini bilerek do¤ru hareket etmeliyiz.
durum fludur: l ‹hracat› art›rabilmenin önemli yolu yeni yat›-
E-Rusya: Dünyan›n en h›zl› büyüyen e-ticaret ül- r›mlard›r. Burada da yüksek teknolojiye dayal› ve
kelerinden biridir. 2017’de e-ticaret hacmi 27 mil-
katmade¤eri yüksek ürünler üretebiliyor olmak
yar dolara ulaflm›flt›r, 1/3’ü s›n›r ötesidir. Ayl›k esas. O nedenle her sektörün ihracat birim kilog-
1000 avro alt›ndaki siparifllerde Gümrük Vergisi ve ram fiyat› son derece önemli. Ne kadar çok firma
KDV al›nm›yor. ihracatta kilogram bafl›na de¤eri art›rabilirse ih-
E-Azerbaycan: Ayl›k 1000 dolar alt›ndaki sipa- racatta da o kadar baflar›l› olaca¤›z.
rifllerde Gümrük Vergisi ve KDV al›nmamas›, Azer-
l Katmade¤eri art›rmak için inovasyon, tasa-
baycan’a e-ihracat yapmak isteyen ülkeler r›m, marka ve Ar-Ge önemli.
için büyük bir f›rsatt›r. Bu nifl pazardaki Üretim l Doing Business’›n aç›klad›¤› ino-
f›rsatlar› de¤erlendirerek iyi kurgu- ve ihracatta vasyon endeksinde Türkiye 16 s›ra
lanm›fl bir e-ticaret sitesiyle Azer- katmade¤er odakl› yükseldi. Kilogram bafl›na 1.3 do-
baycan pazar›na ad›m atmak lar olan de¤eri befl y›ll›k vizyonda
de¤iflim yapmal›y›z.
mümkündür. üç kat›na ç›karmal›y›z.
E-Gürcistan: Gürcistan’a yap›- Her ürüne katmade¤er l Yüksek katmade¤erli üre-
lan toplam ihracat›n yüzde 17’si odakl› yaklaflmal›y›z. timde flirketlerde fark›ndal›k
Türkiye’ye aittir. Özellikle haz›r Üreticinin gerçek yaratmak; motivasyon sa¤la-
giyim ve moda ürünleri ile tüketim
maliyetlerini bilerek mak önem tafl›yor.
mallar› ülkenin en fazla ihtiyaç do¤ru hareket l Hükümetin özellikle bu y›l
duydu¤u ithalat ürünleridir. Bu du- etmeliyiz. ihracatç›lara sundu¤u destekler
rum Gürcistan pazar›na e-ihracat ya- önemli. Baflta yeflil pasaport, Ar-Ge
pacak firmalar için büyük f›rsatlar bar›n- ve tasar›m merkezine yönelik destekler,
d›rmaktad›r.
ihracat desteklerinin 1 milyar TL’den 3 milyar
E-‹ran: Perakende al›flverifllerinin yüzde 3’ü on- TL’ye ç›kar›lmas› önemli. Kredi Garanti Fonu’nun
line olarak gerçekleflmektedir. Nüfusun yüzde 250 milyar TL’lik bütçesinden ihracata pay ayr›l-
20’sinin Türkçe bilmesi e-ihracat yapacak firmalar mas›, Eximbank’›n sermayesinin 3.7 milyar TL’den
için kolayl›k sa¤layacakt›r. 10 milyar TL’ye ç›kar›lmas› ve ayr›ca al›c› kredile-
E-Ukrayna: Avrupa’n›n en h›zl› büyüyen pazarla-
rinde Türkiye’den mal almalar› karfl›l›¤›nda faiz
r›ndand›r, günlük 150 avro alt›ndaki siparifllerde deste¤i, e-ticaret sitelerinde toplu üyelikle yüzde
Gümrük Vergisi ve KDV al›nmamas›, Ukraynal› tü- 80 verilen destek ve fuar teflvikleri bu hareketli-
keticiler aras›nda s›n›r ötesi online al›flveriflin po- likte önemli paya sahip.
pülaritesini h›zla artt›rmaktad›r.
‹lgi görür ve destek verilirse Türkiye bölgesinde
e-ihracat üssü haline gelebilir.
SONUÇ OLARAK;
l YEP’in sanayiye, yüksek katmade¤erli üretim
ve ihracata özel vurgu yapmas› ihracat›m›z aç›s›n-
dan önem tafl›maktad›r. K›sa vadede olumlu görü-
nüme ra¤men Türkiye orta ve uzun vadeli bak›fl
aç›s›yla hareket ederek ekonomide yap›sal dönüflü-
mü h›zland›racak ad›mlar atmaya devam etmelidir.
Kas›m 2018 KobiEfor 31