Page 30 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 30
KAPAK
AHMET GÜLEÇ
‹stanbul ‹hracatç› Birlikleri (‹‹B) Koordinatör Baflkan›
“Alternatif
pazarlar›m›z›
seçmeliyiz”
“‹‹B’in 2018 y›l›n›n ilk 8
ay›ndaki ihracat› önceki
y›l›n ayn› dönemine göre
kabuklu meyveler, kuru meyveler baflta olmak üze- yüzde 9.8 art›flla 3 milyar
re g›da ürünlerinde büyük ihracat potansiyeli mev- 616 milyon 528 bin dolara
cut. ‹nflaat, müteahhitlik iki ülke aras›nda en fazla yükseldi. Y›l› tüm ba¤l›
potansiyel arz eden sektör olarak öne ç›karken k›y- birliklerimizde geçti¤imiz y›la göre yüzde
metli maden ve tekstil ham maddeleri ile makine- 10’dan fazla art›flla 6.5 milyar dolar›n üzerinde
leri ihracat› da önem kazan›yor. tamamlayaca¤›m›z› düflünüyoruz.
l Rusya'n›n ithala- Son alt› y›lda Türkiye’nin ihracatta muazzam
t›nda Türkiye 16. s›ra- bir büyüme yaflad›¤›n› görüyoruz. Bu y›l, Cum-
da. Rusya'ya ihracat, huriyet tarihinin ihracat rekorunu k›rmay› he-
önceki y›l›n ayn› döne- defliyoruz. Ancak, geldi¤imiz noktada katmade-
mine göre yüzde 58 ¤erli, sürdürülebilir ve yüksek-orta teknolojiye
artarak, 2.7 milyar dayal› ihracata yönelmek durumunday›z. Türki-
dolara ulaflt›. Rusya, ye ekonomisinin ihracat merkezli bir büyüme-
Türkiye'den en çok den baflka ç›k›fl yolu olmad›¤› aç›kt›r. Bunun için
turunçgil sat›n al›r- katmade¤erli ihracat› teflvik edecek projelere,
ken bu ürünü kara ta- bu misyona soyunmufl ihracatç›lar›m›z› destek-
fl›tlar› için aksam ve leyecek kurumsal altyap›ya ve teflvik mekaniz-
parçalar›, üzüm, kay›- malar›na daha fazla ihtiyaç duyuyoruz.
s›, kiraz ve fleftali izli- Türkiye’nin on befl-yirmi y›l önceyle k›yaslan-
yor. Ruble ile ticaretin de yap›labildi¤i Rus pazar› d›¤›nda ihraç etti¤i ürünlerin yap›s›n›n düflük
ilaç, g›da ve inflaat sektörleri aç›s›ndan önemli po- teknolojiden orta teknolojiye geçifl yapt›¤›n› tefl-
tansiyele sahip. his edebiliyoruz. 2000 y›l›nda orta-yüksek tek-
l Meksika geçen y›l 420 milyar dolar ithalat ger- nolojili ürünlerin ihracat›m›z içerisindeki pay›
çeklefltirdi. Türkiye bu ülkeye geçen y›l 441 milyon yüzde 29 iken bugün yüzde 40’a dayanm›fl du-
dolarl›k ihracat yapt›. Meksika'ya ihracatta önem rumda. Sadece yüksek teknolojide ise pay›m›z
arz eden bafll›ca ürünler, otomobiller, mücevherat, yüzde 5. Bu OECD ortalamas›n›n alt›nda seyre-
otomotiv yedek parçalar›, f›nd›k, kamyon-kamyo- den bir oran. Bu nedenle geldi¤imiz noktada
net, demir-çelik profiller ile teller öne ç›k›yor. efli¤i atlamak ve özellikle yüksek teknolojili
Meksika'n›n ithalat›nda önemli paya sahip ve ürünlerdeki pay›m›z› daha yukar›ya çekmek zo-
Türkiye'nin ihracat›nda potansiyel arz eden sanayi runday›z. ‹nan›yorum ki ihracatç›lar›m›z bu sü-
sektörleri/ürünleri, otomotiv yan sanayi, tak›m tez- reçten ürün bileflimlerini de orta-ileri teknoloji
gahlar›, tekstil makineleri, g›da iflleme makineleri, yönünde dönüfltürerek ç›kacaklard›r.
müteahhitlik hizmetleri, ifl ve inflaat makineleri ve ‹hracat›m›zdaki merkezi konumunu hep ko-
inflaat malzemeleri olarak önem kazan›yor. ruyacak olan geleneksel pazarlar›m›z›n yan›nda
ihracat hedeflerimize ulaflmak için baflta Çin ve
Hindistan olmak üzere yükselen Asya-Pasifik
pazarlar› ve önümüzdeki 30 y›l içerisinde nüfusu
1 milyonu aflk›n birçok kenti bünyesinde bar›n-
d›racak olan ve al›m gücü yükselen Afrika’y› da
göz önünde bulundurdu¤umuzda alternatif ve
yeni pazarlara çok daha bütüncül bir flekilde
yaklaflmam›z gerekiyor. Dünyadaki ekonomik
eksen kaymas›n› iyi analiz etmeli ve buna göre
alternatif pazarlar›m›z› seçmeliyiz.”
28 KobiEfor Kas›m 2018