Page 30 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 30

KAPAK




                                                           AHMET GÜLEÇ
                                                           ‹stanbul ‹hracatç› Birlikleri (‹‹B) Koordinatör Baflkan›
                                                                                  “Alternatif
                                                                                 pazarlar›m›z›
                                                                                  seçmeliyiz”

                                                                               “‹‹B’in 2018 y›l›n›n ilk 8
                                                                             ay›ndaki ihracat› önceki
                                                                             y›l›n ayn› dönemine göre
          kabuklu meyveler, kuru meyveler baflta olmak üze-                   yüzde 9.8 art›flla 3 milyar
          re g›da ürünlerinde büyük ihracat potansiyeli mev-                 616 milyon 528 bin dolara
          cut. ‹nflaat, müteahhitlik iki ülke aras›nda en fazla               yükseldi. Y›l› tüm ba¤l›
          potansiyel arz eden sektör olarak öne ç›karken k›y-  birliklerimizde geçti¤imiz y›la göre yüzde
          metli maden ve tekstil ham maddeleri ile makine-  10’dan fazla art›flla 6.5 milyar dolar›n üzerinde
          leri ihracat› da önem kazan›yor.                 tamamlayaca¤›m›z› düflünüyoruz.
                                      l Rusya'n›n ithala-    Son alt› y›lda Türkiye’nin ihracatta muazzam
                                   t›nda Türkiye 16. s›ra-  bir büyüme yaflad›¤›n› görüyoruz. Bu y›l, Cum-
                                   da. Rusya'ya ihracat,   huriyet tarihinin ihracat rekorunu k›rmay› he-
                                   önceki y›l›n ayn› döne-  defliyoruz. Ancak, geldi¤imiz noktada katmade-
                                   mine göre yüzde 58      ¤erli, sürdürülebilir ve yüksek-orta teknolojiye
                                   artarak, 2.7 milyar     dayal› ihracata yönelmek durumunday›z. Türki-
                                   dolara ulaflt›. Rusya,   ye ekonomisinin ihracat merkezli bir büyüme-
                                   Türkiye'den en çok      den baflka ç›k›fl yolu olmad›¤› aç›kt›r. Bunun için
                                   turunçgil sat›n al›r-   katmade¤erli ihracat› teflvik edecek projelere,
                                   ken bu ürünü kara ta-   bu misyona soyunmufl ihracatç›lar›m›z› destek-
                                   fl›tlar› için aksam ve   leyecek kurumsal altyap›ya ve teflvik mekaniz-
                                   parçalar›, üzüm, kay›-  malar›na daha fazla ihtiyaç duyuyoruz.
                                   s›, kiraz ve fleftali izli-  Türkiye’nin on befl-yirmi y›l önceyle k›yaslan-
          yor. Ruble ile ticaretin de yap›labildi¤i Rus pazar›  d›¤›nda ihraç etti¤i ürünlerin yap›s›n›n düflük
          ilaç, g›da ve inflaat sektörleri aç›s›ndan önemli po-  teknolojiden orta teknolojiye geçifl yapt›¤›n› tefl-
          tansiyele sahip.                                 his edebiliyoruz. 2000 y›l›nda orta-yüksek tek-
            l Meksika geçen y›l 420 milyar dolar ithalat ger-  nolojili ürünlerin ihracat›m›z içerisindeki pay›
          çeklefltirdi. Türkiye bu ülkeye geçen y›l 441 milyon  yüzde 29 iken bugün yüzde 40’a dayanm›fl du-
          dolarl›k ihracat yapt›. Meksika'ya ihracatta önem  rumda. Sadece yüksek teknolojide ise pay›m›z
          arz eden bafll›ca ürünler, otomobiller, mücevherat,  yüzde 5. Bu OECD ortalamas›n›n alt›nda seyre-
          otomotiv yedek parçalar›, f›nd›k, kamyon-kamyo-  den bir oran. Bu nedenle geldi¤imiz noktada
          net, demir-çelik profiller ile teller öne ç›k›yor.  efli¤i atlamak ve özellikle yüksek teknolojili
            Meksika'n›n ithalat›nda önemli paya sahip ve   ürünlerdeki pay›m›z› daha yukar›ya çekmek zo-
          Türkiye'nin ihracat›nda potansiyel arz eden sanayi  runday›z. ‹nan›yorum ki ihracatç›lar›m›z bu sü-
          sektörleri/ürünleri, otomotiv yan sanayi, tak›m tez-  reçten ürün bileflimlerini de orta-ileri teknoloji
          gahlar›, tekstil makineleri, g›da iflleme makineleri,  yönünde dönüfltürerek ç›kacaklard›r.
          müteahhitlik hizmetleri, ifl ve inflaat makineleri ve  ‹hracat›m›zdaki merkezi konumunu hep ko-
          inflaat malzemeleri olarak önem kazan›yor.        ruyacak olan geleneksel pazarlar›m›z›n yan›nda
                                                           ihracat hedeflerimize ulaflmak için baflta Çin ve
                                                           Hindistan olmak üzere yükselen Asya-Pasifik
                                                           pazarlar› ve önümüzdeki 30 y›l içerisinde nüfusu
                                                           1 milyonu aflk›n birçok kenti bünyesinde bar›n-
                                                           d›racak olan ve al›m gücü yükselen Afrika’y› da
                                                           göz önünde bulundurdu¤umuzda alternatif ve
                                                           yeni pazarlara çok daha bütüncül bir flekilde
                                                           yaklaflmam›z gerekiyor. Dünyadaki ekonomik
                                                           eksen kaymas›n› iyi analiz etmeli ve buna göre
                                                           alternatif pazarlar›m›z› seçmeliyiz.”

          28 KobiEfor Kas›m 2018
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35