Page 29 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 29
DR. GÜVEN UÇKAN
‹stanbul Maden ve Metaller ‹hracatç› Birlikleri (‹MM‹B) Koordinatör Baflkan› ve Elektrik ve
Elektronik ‹hracatç›lar› Birli¤i Yönetim Kurulu Baflkan›
“Stratejik öneme sahip ürünlerin imalat› çok önemli”
“‹MM‹B olarak ilk 9 ayda nayimiz için elzem ve katmade¤eri yüksek olan
toplam 35 milyar dolar ile ara mamullerin üretimi önem kazanmaktad›r.
tüm ihracatç› birliklerimiz Bunlarla beraber teknoloji transferi gerektiren,
aras›nda ilk s›rada yer al- stratejik önceli¤i olan ürünler olmak üzere yük-
d›k. Eylül sonu itibar›yla sek teknolojili ürünlerin üretimini ve ihracat›n›
Birli¤imiz üzerinden gerçekleflen ihracat yüzde destekleyici, daha verimli ve etkin bir teflvik siste-
18.6 artarak toplam Türkiye ihracat›ndaki pay›m›z mine ihtiyaç bulunmaktad›r.
yüzde 29’a ulaflt›. ‹hracat›m›z›n yüzde 50’den fazlas› Avrupa’ya
Ülkemizdeki ekonomik büyümenin sa¤l›kl› ola- yönelik; ancak ihracat›m›z›n bu pazardan ald›¤›
bilmesi için cari a盤›n azalt›lmas› gereklidir, bu pay yüzde 1.5, dolay›s›yla Avrupa pazar›ndan çok
da katmade¤erli ihracatla mümkün olabilmekte- daha fazla pay almam›z gerekiyor. Bir yandan
dir. Dolay›s›yla yeni ihracat politikalar›n›n önce- mevcut pazarlardaki pay›m›z› art›rmak, bir yan-
likli olarak pazar ve mal çeflitlendirilmesi, firma- dan da hedef pazarlar›m›z› çeflitlendirmek üzere,
lar›n küresel de¤er zincirleri ile birlefltirilmesi, ihracat potansiyelimizin yüksek oldu¤u Orta-Gü-
ihracat›m›z içindeki yüksek teknolojili ürünlerin ney Amerika ile Güney Afrika ülkeleri ve Güney-
pay›n›n artt›r›lmas›na yönelik çal›flmalar›n öne do¤u Asya ülkelerine yönelik ticaret ve al›m he-
ç›kmas› beklenmelidir. yetleri ile ülke çal›flmalar› gerçeklefltiriyor, ihra-
‹hracat›m›zda yüksek teknolojili ürünlerin pay› cat›m›z›n artmas› için çal›fl›yoruz.
yüzde 3, orta-yüksek teknolojili ürünlerin pay› ise ‹thalat›m›z, ihracat›m›z›n 1.5 kat› kadar, bu da
yüzde 30 seviyelerindedir. Dolay›s›yla ihracat›m›- 75-80 milyar dolarl›k bir d›fl ticaret a盤› demek.
z›n büyük ço¤unlu¤u orta-düflük ve düflük tekno- Birçok sanayi sektörümüz ithalata dayal› üretim
lojili ürünlerden oluflmaktad›r. Özellikle ileri tek- yapt›¤›ndan do¤al olarak ithalat› tetikleyen bir
nolojili ürünler denildi¤inde elektronik, medikal ihracat art›fl›m›z mevcut, bu da büyük ölçüde
cihazlar, bilgisayar ve optik ürünler ile hava tafl›t- ana sektörlerimizin ihtiyaç duydu¤u ara mamul
lar›, uzay araçlar› ve bunlarla ilgili makinelerin ihtiyac›ndan kaynaklanmakta. Dolay›s›yla yuka-
imalat›n› içeren sektörler ön plana ç›k›yor. r›da da bahsetti¤imiz stratejik öneme sahip
‹hracatta at›l›m hedefleyen bir ülke olarak ül- ürünlerin imalat›n›n ülkemize çekilmesi büyük
kemizde üretimi mevcut olmayan ancak ana sa- önem tafl›yor.”
Çin pazar›, nüfusunun yüksekli¤i de göz önüne
al›nd›¤›nda özellikle g›da sektörü aç›s›ndan baflta
sert kabuklu meyveler, bal›k, dondurulmufl yengeç
ve di¤er su ürünleri, bebek mamalar›, sade makar-
na, sosisler, ifllenmifl meyve sebzeler, mineral su-
lar, ilaçlar, kozmetik ürünler gibi çok önemli f›rsat-
lar sunuyor. Çin'in g›da ithalat›nda belgeleme ifl-
lemleri son derece s›k›d›r.
G›dan›n sevkiyat› öncesi ürünün kalite kontrol
belgeleri, g›da sa¤l›k sertifikas›, karantina belgesi,
menflei flahadetnamesi talep ediliyor.
l Hindistan'›n ithalat› 337.4 milyar dolar. 2025 y›-
Türkiye'nin Çin'e satt›¤› ürünlerin bafl›nda 943 l›nda nüfusunun 1.4 milyara ulaflaca¤› tahmin edi-
milyon dolarla mermer, traverten, ekosin, su mer- len bu ülkeye ihracat büyük önem tafl›yor.
meri ve kireçli tafllar geldi. Bu ürünleri 258 milyon Türkiye 2017’de Hindistan’a 758.6 milyon dolar
dolarla krom cevheri, 128 milyon dolarla tabii borat- ihracat yapt›. En çok sat›lanlar mermer ve traver-
lar, 125 milyon dolarla k›ymetli metal cevherleri, 109 ten, demir ve çelik hurdalar›, s›¤›r veya at cinsi hay-
milyon dolarla kurflun cevherleri izledi. Radyatör, vanlar›n derileri, alt›n, çamafl›r ve kurutma maki-
yün ve yapa¤› da önemli ihraç ürünleri aras›nda. neleri oldu. Hindistan’a ihracatta zeytinya¤›, sert
Kas›m 2018 KobiEfor 27