Page 29 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 29

DR. GÜVEN UÇKAN
                              ‹stanbul Maden ve Metaller ‹hracatç› Birlikleri (‹MM‹B) Koordinatör Baflkan› ve Elektrik ve
                              Elektronik ‹hracatç›lar› Birli¤i Yönetim Kurulu Baflkan›
                                “Stratejik öneme sahip ürünlerin imalat› çok önemli”

                                 “‹MM‹B olarak ilk 9 ayda  nayimiz için elzem ve katmade¤eri yüksek olan
                              toplam 35 milyar dolar  ile  ara mamullerin üretimi önem kazanmaktad›r.
                              tüm ihracatç› birliklerimiz  Bunlarla beraber teknoloji transferi gerektiren,
                              aras›nda ilk s›rada yer al-  stratejik önceli¤i olan ürünler olmak üzere yük-
                              d›k. Eylül sonu itibar›yla  sek teknolojili ürünlerin üretimini ve ihracat›n›
           Birli¤imiz üzerinden gerçekleflen ihracat yüzde  destekleyici, daha verimli ve etkin bir teflvik siste-
           18.6 artarak toplam Türkiye ihracat›ndaki pay›m›z  mine ihtiyaç bulunmaktad›r.
           yüzde 29’a ulaflt›.                               ‹hracat›m›z›n yüzde 50’den fazlas› Avrupa’ya
              Ülkemizdeki ekonomik büyümenin sa¤l›kl› ola-  yönelik; ancak ihracat›m›z›n bu pazardan ald›¤›
           bilmesi için cari a盤›n azalt›lmas› gereklidir, bu  pay yüzde 1.5, dolay›s›yla Avrupa pazar›ndan çok
           da katmade¤erli ihracatla mümkün olabilmekte-  daha fazla pay almam›z gerekiyor. Bir yandan
           dir. Dolay›s›yla yeni ihracat politikalar›n›n önce-  mevcut pazarlardaki pay›m›z› art›rmak, bir yan-
           likli olarak pazar ve mal çeflitlendirilmesi, firma-  dan da hedef pazarlar›m›z› çeflitlendirmek üzere,
           lar›n küresel de¤er zincirleri ile birlefltirilmesi,  ihracat potansiyelimizin yüksek oldu¤u Orta-Gü-
           ihracat›m›z içindeki yüksek teknolojili ürünlerin  ney Amerika ile Güney Afrika ülkeleri ve Güney-
           pay›n›n artt›r›lmas›na yönelik çal›flmalar›n öne  do¤u Asya ülkelerine yönelik ticaret ve al›m he-
           ç›kmas› beklenmelidir.                         yetleri ile ülke çal›flmalar› gerçeklefltiriyor, ihra-
              ‹hracat›m›zda yüksek teknolojili ürünlerin pay›  cat›m›z›n artmas› için çal›fl›yoruz.
           yüzde 3, orta-yüksek teknolojili ürünlerin pay› ise  ‹thalat›m›z, ihracat›m›z›n 1.5 kat› kadar, bu da
           yüzde 30 seviyelerindedir. Dolay›s›yla ihracat›m›-  75-80 milyar dolarl›k bir d›fl ticaret a盤› demek.
           z›n büyük ço¤unlu¤u orta-düflük ve düflük tekno-  Birçok sanayi sektörümüz ithalata dayal› üretim
           lojili ürünlerden oluflmaktad›r. Özellikle ileri tek-  yapt›¤›ndan do¤al olarak ithalat› tetikleyen bir
           nolojili ürünler denildi¤inde elektronik, medikal  ihracat art›fl›m›z mevcut, bu da büyük ölçüde
           cihazlar,  bilgisayar ve optik ürünler ile hava tafl›t-  ana sektörlerimizin ihtiyaç duydu¤u ara mamul
           lar›, uzay araçlar› ve bunlarla ilgili makinelerin  ihtiyac›ndan kaynaklanmakta. Dolay›s›yla yuka-
           imalat›n› içeren sektörler ön plana ç›k›yor.   r›da da bahsetti¤imiz stratejik öneme sahip
              ‹hracatta at›l›m hedefleyen bir ülke olarak ül-  ürünlerin imalat›n›n ülkemize çekilmesi büyük
           kemizde üretimi mevcut olmayan ancak ana sa-   önem tafl›yor.”


                                                            Çin pazar›, nüfusunun yüksekli¤i de göz önüne
                                                          al›nd›¤›nda özellikle g›da sektörü aç›s›ndan baflta
                                                          sert kabuklu meyveler, bal›k, dondurulmufl yengeç
                                                          ve di¤er su ürünleri, bebek mamalar›, sade makar-
                                                          na, sosisler, ifllenmifl meyve sebzeler, mineral su-
                                                          lar, ilaçlar, kozmetik ürünler gibi çok önemli f›rsat-
                                                          lar sunuyor. Çin'in g›da ithalat›nda belgeleme ifl-
                                                          lemleri son derece s›k›d›r.
                                                            G›dan›n sevkiyat› öncesi ürünün kalite kontrol
                                                          belgeleri, g›da sa¤l›k sertifikas›, karantina belgesi,
                                                          menflei flahadetnamesi talep ediliyor.
                                                            l Hindistan'›n ithalat› 337.4 milyar dolar. 2025 y›-
            Türkiye'nin Çin'e satt›¤› ürünlerin bafl›nda 943  l›nda nüfusunun 1.4 milyara ulaflaca¤› tahmin edi-
          milyon dolarla mermer, traverten, ekosin, su mer-  len bu ülkeye ihracat büyük önem tafl›yor.
          meri ve kireçli tafllar geldi. Bu ürünleri 258 milyon  Türkiye 2017’de  Hindistan’a 758.6 milyon dolar
          dolarla krom cevheri, 128 milyon dolarla tabii borat-  ihracat yapt›. En çok sat›lanlar mermer ve traver-
          lar, 125 milyon dolarla k›ymetli metal cevherleri, 109  ten, demir ve çelik hurdalar›, s›¤›r veya at cinsi hay-
          milyon dolarla kurflun cevherleri izledi. Radyatör,  vanlar›n derileri, alt›n, çamafl›r ve kurutma maki-
          yün ve yapa¤› da önemli ihraç ürünleri aras›nda.  neleri oldu. Hindistan’a ihracatta zeytinya¤›, sert
                                                                                     Kas›m 2018 KobiEfor 27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34