Page 25 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 25
‹hracatç› firmalar›m›z: T‹M verile- yönelik destekler vb. olgular Türki-
rine göre 2017 y›l›nda 69.153 firma ‹hracat›m›z, ye’nin daha atak bir ihracat politi-
ihracat gerçeklefltirdi. Bu firma- dün oldu¤u gibi kas› izlemesinin gerçekçi olaca-
lar, toplam 246 ülke ve bölgeye bugün de geliflmifllere ¤›n› gösteriyor.
ihracat yapt›. ‹hracatç› firmalar›n odakl›d›r. ‹hracat›m›z›n D›fl ticaret vizyonumuz: Kur
30 bin 546’s› sadece tek bir ülke- geliflmifllere dönük floku yaflad›¤›m›z koflullarda
ye ihracat gerçeklefltirdi. 2 ülke- perspektifi, önümüze konulan Yeni Ekonomi
ye ihracat› olan firmalar›m›z›n Program› (YEP 2019-2021) d›fl ti-
say›s› ise 11 bin 459. “onlars›z olmaz ama carette hedefleri flöyle belirle-
Bu tablo da hem pazar çeflitlen- onlarla da olmaz” miflti, hat›rlayal›m:
dirmesine hem de ç›rak ihracatç› fir- biçimindedir. ‹hracatta orta vade
malar›m›z› cömertçe desteklemeye ih- ‹hracat›m›z›n dolar cinsinden
tiyac›m›z oldu¤unu ortaya koymaktad›r. seyri flöyle öngörülüyor:
2018 ihracat görünümü: Yukar›daki göstergeler 2018 y›l› için 170 milyar
bugünün verileri, bunun performans özeti de flöyle 2019 y›l› için 182 milyar
oluyor: 2018'de dünya ticareti 19 trilyon dolar›n 2020 y›l› için 191 milyar
üzerine ç›kacak. Türkiye'nin ihracat› 170 milyar do- 2021 y›l› için 204.4 milyar
lar› aflacak. ‹halatta orta vade
‹hracatta performans art›fl› nas›l sa¤lan›yor? 2018 y›l› için 236.0 milyar
2018’de Tahran, Dubai, Chicago ve New York'ta 2019 y›l› için 244.0 milyar
“Türkiye Ticaret Merkezleri” aç›ld›; Londra, Ja- 2020 y›l› için 252.0 milyar
ponya, Endonezya ve Miami'de de aç›lacak. Hükü- 2021 y›l› için 267.0 milyar
met ihracat desteklerini 3 milyar TL'ye ç›kard›. YEP d›fl ticaret a盤›n›n azalt›lmas›nda çok tedri-
Ar-Ge ve Tasar›m Merkezleri 1000’i bulmak üzere ci bir düflüfl öngörüyor. 2018’in 66 milyar dolar olan
ve destekleniyor. E-ticaret sitelerine üyelik deste- d›fl ticaret a盤› 2021 y›l›nda 62.6 milyar dolara dü-
¤i, yeflil pasaport, Eximbank'›n sermayesinin art- flecek. ‹hracatç›m›z›n baflar›s› ise bu öngörüyü afl-
mas›, KGF'nin sa¤lad›¤› finansman ve istihdama makta olacak.
yapmak gerekiyor. Bugün ihracat›m›z›n kilogram pazarlar ile tan›flt›rmaya çal›fl›yoruz. Hindistan, Çin,
de¤eri 1.36 dolar seviyelerinde, bu rakam› 2-2.5 Meksika ve Rusya flu anda öncelikli pazarlar›m›z.
dolar seviyelerine ç›kartmak için çal›flmal›y›z. Çal›flmalar›m›z›n ve yönlendirmelerimizin so-
T‹M olarak özel sektörü e¤itim dünyas› ile bir nucunu gördü¤ümüz sektörlerimiz yok de¤il. Ör-
araya getiren ve inovasyonu ifl modellerinin içine ne¤in; gümrük duvarlar›n›n yükseldi¤i, ülkelerin
dahil edebilecekler ‹noSuit ve ‹novaLig gibi projele- korumac› politikalar izledi¤i ‘Çelik’ sektörümüzün
rimiz var. Türkiye Ekonomi Bankas› ile birlikte “Gi- ihracat› Eylül ay›nda bir önceki y›l›n ayn› ay›na gö-
riflim Evleri” projemizi yürütüyoruz. On farkl› ilde re yüzde 94’lük bir art›fl gösterdi. Bu baflar›da
oluflturdu¤umuz bu Giriflim Evlerinde, dan›flmanl›k, Uzakdo¤u ülkelerinin pay› çok fazla oldu. ABD’den
e¤itim, mentörlük ve ofis imkânlar› sunuyoruz. çekinen çelik üreticilerimiz yeni pazar olarak
Bugüne kadar neredeyse 700’e yak›n giriflimci ye- Uzakdo¤u ülkelerine yönelmifl durumdalar.
tifltirmifliz. Biyoteknolojiden, yaz›l›ma, yenilenebilir Piyasalarda daha önceden ihracat art›fl›n›n
enerjiden, yeni nesil insan kaynaklar›na kadar bir- özellikle ithalat› da artt›rd›¤› ve cari aç›k yaratt›¤›
çok farkl› alanda faaliyet gösteren bu giriflimcileri- üzerine bir alg› vard›. Ancak son çeyrek büyüme
miz 2017’de 330 milyon dolar ciroya ulaflt›. rakamlar›m›z ve ayl›k d›fl ticaret verilerimiz bu du-
Türkiye olarak ihracat›m›z›n afla¤› yukar› yar›s›n› rumun tersini ortaya koyuyor. Türkiye’de as›l cari
baflta Almanya olmak üzere, AB ülkelerine yap›yo- aç›k yaratan ithalat, tüketime dayal› olan ithal
ruz. Bunun d›fl›nda klasik anlamda düflünecek olur- mallar kaynakl› olufluyor. ‹hracat rakamlar›m›z,
sak komflular›m›z olan Irak, ‹ran ve Rusya her za- yat›r›mlarda azalma olmas›na ra¤men Eylül ay›n-
man ön plana ç›kan ülkeler. Ancak, özellikle “Tica- da rekor k›rd›. Bu flu demek, ihracata dönük yat›-
ret Savafllar›” art›k sadece geleneksel pazarlara r›mlar›m›z durmad›, devam ediyor. ‹hracat›n itha-
ba¤l› kalman›n ne kadar riskli oldu¤unu gösterdi. lat› karfl›lama oran› yüzde 80’in üzerinde. Hedefi-
‹hracatç›m›z›n tek bir müflteriye ya da tek bir paza- miz sürdürülebilir flekilde d›fl ticaret fazlas› vere-
ra ba¤l› kalmamas›, kendisine alternatif pazarlar bilmek. Önümüzdeki dönemde ithalat› karfl›lama
oluflturmas› flart. ‹hracatç›lar›m›z› her zaman yeni oran›m›z daha da yükselecek.”
Kas›m 2018 KobiEfor 23