Page 24 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 24
KAPAK
Türkiye ekonomisinin günceli
D›fl ekonomiler Türkiye ekonomisi-
nin güncelini enflasyon, cari aç›k ve
iflsizlik görünümleri üzerinden izli-
yor. Bu konularda biz nas›l yan›ld›y-
sak IMF de öyle yan›ld›. IMF Türkiye
için TÜFE’nin bu y›l›n sonunda yüzde
15 ve gelecek y›l›n sonunda yüzde
16.7 seviyesinde gerçekleflmesini bek-
liyor. ‹flsizlik oran› tahminleri ise bu y›l
sonu için yüzde 11 ve 2019 sonu için yüzde
12.3 olarak aç›kland›.
Raporda, cari a盤›n gayrisafi yurtiçi has›laya
oran›n›n bu y›l›n sonunda yüzde 5.7'ye yükseldikten
sonra gelecek sene yüzde 1.4'e gerileyece¤i öngö- ‹hracat ürün yap›m›z: ‹malat sanayi ürünlerimizin
rüsünde bulunuldu. toplam ihracattaki pay› yüzde 94.9'dur. Yüksek tek-
noloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ihracat› için-
‹HRACATIMIZIN YAPISI
deki pay› yüzde 2.8, orta yüksek teknolojili ürünlerin
Geneline bakal›m: Türkiye’nin ihracat gelirinde pay› ise yüzde 37.1'dir. Bu tablo katmade¤er üretme-
tar›m ürünleri ihracat›n›n pay› yüzde 15, sanayi de asgari dürtüyü yakalad›¤›m›z›n göstergesidir.
ürünlerinin pay› yüzde 82 oran›nda. ‹hracat›m›z, Teknoloji yo¤unlu¤u yap›s›: ‹malat sanayi ürünle-
dün oldu¤u gibi bugün de geliflmifllere odakl›d›r; rinin toplam ithalattaki pay› yüzde 78'dir. Yüksek tek-
dünya üzerinde 235 ülkeye ihracat yap›yoruz ama
noloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ithalat› için-
AB ülkelerinin toplam ithalat›nda, bizim ihraç etti- deki pay› yüzde 13.5, orta yüksek teknolojili ürünlerin
¤imiz ürünlerin pay› sadece yüzde 1.27’dir. ‹hraca- pay› ise yüzde 42.8'dir.Bu tablo da bize fason-montaj
t›m›z›n geliflmifllere dönük perspektifi, “onlars›z yo¤unluklu ama afl›lamaz olmayan bir d›fla ba¤›ml›
olmaz ama onlarla da olmaz” biçimindedir. üretimi göstermektedir.
‹SMA‹L GÜLLE
Türkiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M) Yönetim Kurulu Baflkan›
“Hedef sürdürülebilir d›fl ticaret fazlas›”
“Gerek küresel ticarette gündeme gelen koru- fluyor. Ancak ihracat›-
mac› politikalar ve ticaret savafllar›, gerekse Türk m›zda küçük ve orta öl-
Liras›’nda yaflad›¤›m›z spekülatif bask›, bu y›l ihra- çekli firmalar›m›z›n et-
catta rekor hedeflerimize ulaflmam›za engel ola- kilerini bu denli göremi-
mad›. Eylül ay› itibariyle yüzde 22.6 art›fl ile 14.5 yoruz. Dolay›s› ile KO-
milyar dolar gelen ihracat›m›z, bütün Eylül aylar› B‹’lerin ihracata yön-
aras›ndaki en yüksek ihracat rakam› oldu. Sürdü- lendirilmesinde daha
rülebilir büyümenin tek bir formülü var, o da daha çok çal›flmam›z gereki-
fazla ihracat, daha nitelikli ihracat. yor. Toplam 71 bin ihracatç›m›z var. Ama 2017 y›-
Yeni Ekonomi Program› (YEP) ile Türkiye’de ye- l›nda toplam ihracat›m›z›n neredeyse yar›s›n›, ilk
ni bir ekonomi stratejisi hedeflendi. ‹ç talep ve tü- 200 ihracatç› firmam›z gerçeklefltirmifl.
ketim a¤›rl›kl› büyüme stratejisinin yerini, ihracat T‹M olarak biz de yeni dönemde ihracat›m›z›n
odakl› ve yerli üretimin desteklenece¤i bir strateji Anadolu illerinde daha çok canland›r›lmas› için
ald›. Buna paralel olarak 2018 y›lsonu hedefi olan mentörlü¤e dayal› bir çal›flma gerçeklefltirece¤iz.
170 milyar dolar ihracat›n gerçekleflece¤ini düflü- Amac›m›z Türkiye’de ihracat›n tüm illere yay›labil-
nüyorum. mesini sa¤lamakt›r.
Türkiye olarak üretim konusunda yeni at›l›mla- Genel anlamda verileri inceledi¤imizde ‘Yük-
ra ihtiyac›m›z var. Bu yat›r›mlar›n özellikle KOB‹ ve sek Teknolojili Ürünler’in toplam ihracat›m›zdaki
yeni kurulan giriflimler seviyesinde yay›lmas› flart. pay› yüzde 3.5-4 olurken ‘Orta Yüksek Teknoloji-
Türkiye çok dinamik bir ifl dünyas›na sahip, flirket- li Ürünler’ yüzde 33-38 band›ndad›r. Somut ç›ka-
lerimizin yüzde 90’›ndan fazlas› KOB‹’lerden olu- r›m› kilogram bafl›na düflen de¤erimize bakarak
22 KobiEfor Kas›m 2018